Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliitto: miehet tyytymättömiä joutuessaan kotitöihin, naiset hoitavat lapsia 70% edestä

Vierailija
04.11.2024 |

Naiset, jotka hoitavat kotitöistä hieman yli puolet, ovat kotitöiden jakautumiseen hyvin tyytyväisiä, kun taas saman verran kotitöitä tekevät miehet ovat kotitöiden jakautumiseen hyvin tyytymättömiä.

Näin kertoo Väestöliiton tuore Perhebarometri. Barometrin mukaan naiset arvioivat hoitavansa kotitöistä keskimäärin 60 prosenttia, miehet runsaat 50 prosenttia. Naisista 75 prosenttia kertoi aina pesevänsä pyykin, kun taas miehistä lähes 80 prosenttia kertoi vastaavansa aina kodin huoltotöistä. Naisilla oli päävastuu lähes kaikista kotitöistä.

Kotityöt eivät kuitenkaan jakaudu yhtä epätasaisesti kuin lastenhoito, jonka jakautumiseen tyytymättömimmät naiset arvioivat vastaavansa lastenhoidosta lähes 80-prosenttisesti. Tyytyväisimmätkin naiset arvioivat hoitavansa lastenhoidosta yli puolet.

Keskimäärin naiset arvioivat vastaavansa lastenhoidosta lähes 70 prosentin edestä ja miehet runsaan 40 prosentin. Mitä suuremman osan naiset arvioivat ottavansa vastuulleen, sitä tyytymättömämpiä he ovat tehtävien jakautumiseen. Miehillä vastaavaa eroa ei ollut.

Suomessa lastenhoito on edelleen hyvin sukupuolittunutta, sanoo STT:lle Väestöliiton tutkija Tiia Sorsa.

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/8034633#Echobox=1730710016

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä mies hoidan 80 % lapsista. Vaimo on tosi laiska tekemään yhtään mitään lasten eteen tai kanssa. Koko ajan puhelimellaan ja kotityöt hoitaa nopeasti. Minä olen vastuussa lasten pukemisesta, nukkumaan laitosta, kuskaamisesta, ulkona käyttämisestä, hampaiden pesusta, pääosin syöttämisestä. Harmittaa kun vaimo on noin laiska. Välillä käy mielessä, että kävisipä vaimolle jotain, että voisin etsiä uuden vaimon.

Vaimo hoitaa kotityöt ja sinä lapset? Eikö se ole 50/50?

Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis perinteiset akkojen hommat myös. Ottaa todellakin pattiin, kun oma äiti valittamatta hoiti kaikki kotityöt ja ruuanlaitot ja kaupassa käynnit. Isä sai vain lepäillä ja nautiskella.

Haluan katkeroitua, että voin piehtaroida tässä tuskan tunteessa ja raivota välillä ihan kunnolla päästellen pahimpia aggressioita ulos.

Vierailija
42/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset käyttävät edelleen enemmän aikaa kotitöihin kuin miehet.

Keskimäärin naiset käyttävät päivittäin kotitöihin aikaa 3 tuntia 17 minuuttia eli 37 minuuttia enemmän kuin miehet. 

https://stat.fi/julkaisu/cku2d1we88fu70b506ua4x5tp

Ja miehet tekee palkkatöitä 44 minuuttia enemmän kuin naiset.

Naisten viikottainen työaika: 36.25h , miesten 40h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä mies hoidan 80 % lapsista. Vaimo on tosi laiska tekemään yhtään mitään lasten eteen tai kanssa. Koko ajan puhelimellaan ja kotityöt hoitaa nopeasti. Minä olen vastuussa lasten pukemisesta, nukkumaan laitosta, kuskaamisesta, ulkona käyttämisestä, hampaiden pesusta, pääosin syöttämisestä. Harmittaa kun vaimo on noin laiska. Välillä käy mielessä, että kävisipä vaimolle jotain, että voisin etsiä uuden vaimon.

Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis perinteiset akkojen hommat myös. Ottaa todellakin pattiin, kun oma äiti valittamatta hoiti kaikki kotityöt ja ruuanlaitot ja kaupassa käynnit. Isä sai vain lepäillä ja nautiskella.

No oliko se sitten sinun mielestä reilua, Luuletko ettei äitiäsi ottanut pattiin?

Olisit hommannut reippaamman vaimon. 

Vierailija
44/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIehet ovat tyytymättömiä koska tekevät kotitöitä saman verran kuin naiset, tekevät palkkatöitä paljon enemmän ja tuovat talouteen rahaa paljon enemmän.

Nainen on pelkkä nettosaaja joka kuluttaa miesten voimavaroja antamatta mitään takaisin.

Mies on vapaa lähtemään naisen luota , mies on keskimäärin vahvempi eikä nainen pysty pakottamaan miestä pysymään vierellään. Asettakaan nainen ei yleensä käytä tähän tarkoitukseen.  Niin mikä ihme miehen saa pysymään suhteessa naisen kanssa ja tekemään tähän vielä lapsia, jopa enemmän kuin yhden , jos nainen ei tuo tähän kuvioon yhtään mitään? Kerro nyt tämä mysteeriasia minulle!

Nykymiehet harvemmin lähtee tuohon suhteeseen.

Etkö ole kuullut? Naiset itkee kuorossa "missä ne hyvät miehet ovat"

Kaukana teistä. Ette tuo mitään lisäarvoa hyvälle miehelle.

Oletteko kokeilleet kehittää itseänne?

Vierailija
45/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä sellaista lapsikatrasta nähnyt, jotka olisivat äitinsä antaneet rauhassa sohvalla makoilla.  Mies taitaa huomata vain oman tekemisensä.

Vierailija
46/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin naiset käyttävät päivittäin kotitöihin aikaa 3 tuntia 17 minuuttia eli 37 minuuttia enemmän kuin miehet. 

Naiset tekevät kotitöitä reilut kolme tuntia vuorokaudessa ja miehet n. kaksi ja puolituntia vuorokaudessa. Eli yhteensä n. vajaat kuusi tuntia/vrk!

Tilastokeskus. Vaan on siinä melkoinen touhu päällä! Itse yhden miehen taloudessa pärjään ehkäpä tunnissa/vrk.

Vierailija
47/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIehet ovat tyytymättömiä koska tekevät kotitöitä saman verran kuin naiset, tekevät palkkatöitä paljon enemmän ja tuovat talouteen rahaa paljon enemmän.

Nainen on pelkkä nettosaaja joka kuluttaa miesten voimavaroja antamatta mitään takaisin.

Mies on vapaa lähtemään naisen luota , mies on keskimäärin vahvempi eikä nainen pysty pakottamaan miestä pysymään vierellään. Asettakaan nainen ei yleensä käytä tähän tarkoitukseen.  Niin mikä ihme miehen saa pysymään suhteessa naisen kanssa ja tekemään tähän vielä lapsia, jopa enemmän kuin yhden , jos nainen ei tuo tähän kuvioon yhtään mitään? Kerro nyt tämä mysteeriasia minulle!

Etkö ole kuullut? Naiset itkee kuorossa "missä ne hyvät miehet ovat"

<

Tällä palstalla vain miehet itkee naisettomuuttaan. Mutta saahan sitä projisoida :D

Vierailija
48/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ja epätasa-arvoinen kotikasvatus syynä moiseen. Vanhemmat voivat katsoa peiliin. 

Vierailija
49/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole kuullut? Naiset it

Tiimalasilla kun lasketaan kotitöihin käytetty aika, alkaa miettimään suhteen kaikinpuolista järkevyyttä.

Vierailija
50/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkaset tasoittaa viikkotyömäärän tasoihin.

Jotain rotia näihin juttuihin hei.

Vierailija
51/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkaset tasoittaa viikkotyömäärän tasoihin.

Jotain rotia näihin juttuihin hei.

Pekkaset

Vierailija
52/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät paljon enemmän työtunteja työpaikoissaan. Näin siis keskimäärin.

Eihän tuolla ole merkitystä. Eikä silläkään ole merkitystä jos miehelle kasaantuu ihan kaikki perheen laskut. Ainoa millä on merkitystä on se että mies suunnittelee ja miettii vähintään puolet kaikesta mitä yksin nainen haluaa tapahtuvat vaikka kuitenkin mies yksin joutuu toteuttamaan sen yksin naisen haluaman asian

Vierailija
53/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robottipölynimuri, astianpesukone ja pyykinpesukone on nykyaikaa.

Mahtavaa! Täyttääkö ja tyhjentääkö noi koneet itse itsensä? Varmaan, mahtavaa! Vielä viikkaavat vaatteet ja vievät paikalleen! Robottikin käy ihan itsekseen tyhjentämässä paskasäiliönsä ja putsaa harjansa ja silleen.

PS. Astianpesukone ja pyykkikone on olleet nykyaikaa jo vuosikymmenet.

Vierailija
54/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitäis olla enemmän köyhiä.

Kuinka lihava olet? Paljonko painat? Kysyn siksi koska vakavasti ylilihavilla on usein tunne-elämän vaikeuksia jotka johtavat katkeruuden purkauksiin kuten sinulla.

Vierailija
55/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. taitaa olla Väestöliiton työntekijöistä 100 % femceleitä ja johdon sukulaistyttöjä jotka palkattu ilman CV:tä moninaisuuden vuoksi.

Vierailija
56/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatyöstä edelleenkin maksetaan, kotitöistä ei. Sillä että mies luuhaa työpaikalla sen 3 h viikossa pidempään ei ole mitään iloa naiselle, päin vastoin.

Vierailija
57/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö teidän miehet kotitöitä kaksi ja puoli tuntia päivässä?

Vierailija
58/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistelmä, naiset on tyytyväisiä mitä enemmän saa miehelle siirrettyä asioita hoidettavaksi mitä yksin nainen haluaa tapahtuvan. Ja miehet on tyytymättömiä kun joutuu toteuttamaan yksin pelkästään naisen haluamia asioita mutta nainen ei itse niitä halua tehdä. 

Ja onhan se muuallakin niin että jos joutuu tekemään itselle epämiellyttäviä asioita se aiheuttaa tyytymättömyyttä mutta jos saa vain itselleen mieluisia asioita varsinkin niin että joku muu sen työn tekee aiheuttaa tyytyväisyyttä sukupuolesta riippumatta

Vierailija
59/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiksi ei kummallisesti useinkaan lasketa talon remontointia, polttopuiden hankkimista, auton korjaamista, elektroniikan ylläpitoa, ynnä muuta, ynnä muuta.

Ei ole yllätys, että miehet ovat tyytymättömiä, kun naiset eivät todellisuudessa hoida kotitöistä kuin murto-osan.

Kuka korjaa autoa itse. Minulla on ainakin uusi auto, jota ei korjaa muu kuin merkkiliike. Polttopuut ostin juuri ja remontointi on harrastus. 

Vierailija
60/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispuolinen kaverini tuskaili taannoin kun koko lauantai päivä meni jossain teollisuusalueella kun auton huolto kesti tuntikausia. Vuosien ajan kaikki auton huollot ja katsastukset oli tehnyt isä tai veli tai miesystävä. Tarinan pointti oli se että naiset ei useinkaan ymmärrä monia "miesten töitä" ja paljon niihin menee aikaa, vastaavasti kun miehet ei aina tajua niitä naisten metatöitä.

Toinen omakohtainen kokemus on, että naiset myös asettavat paljon korkeammalle riman siinä mikä on esimerkiksi siisti asunto. Jos verhot pitää vaihtaa 3 kertaa vuodessa, ikkunat pestä 2 kertaa vuodessa ja koko sisustus myllätä uusiksi, suursiivous tehdään viikottain ja kevyempi siivous siinä välissä niin meneehän siihen aikaa. Todellisuudessa paljon vähempikin riittäisi, ainakin miehille. Enkä nyt puhu mistään sikolätistä vaan perussiististä kodista. 

Naiset myös usein haluavat että ne kotityöt tehdään juuri oman aikataulun mukaan. Eli jos se mies ei tyhjennä tiskikonetta nyt heti niin sitten marttyyrinä tehdään se itse ja syyllistetään ukkoa kun se ei tee mitään. Se mies kun olisi saattanut tyhjentää koneen tunnin kuluttua. Oma lukunsa on tietysti se että vaikka se mies tekisi täysin tasavertaisesti hommia niin aina naisen mielestä väärällä tavalla, omat vanhempani on tästä malliesimerkki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan