Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliitto: miehet tyytymättömiä joutuessaan kotitöihin, naiset hoitavat lapsia 70% edestä

Vierailija
04.11.2024 |

Naiset, jotka hoitavat kotitöistä hieman yli puolet, ovat kotitöiden jakautumiseen hyvin tyytyväisiä, kun taas saman verran kotitöitä tekevät miehet ovat kotitöiden jakautumiseen hyvin tyytymättömiä.

Näin kertoo Väestöliiton tuore Perhebarometri. Barometrin mukaan naiset arvioivat hoitavansa kotitöistä keskimäärin 60 prosenttia, miehet runsaat 50 prosenttia. Naisista 75 prosenttia kertoi aina pesevänsä pyykin, kun taas miehistä lähes 80 prosenttia kertoi vastaavansa aina kodin huoltotöistä. Naisilla oli päävastuu lähes kaikista kotitöistä.

Kotityöt eivät kuitenkaan jakaudu yhtä epätasaisesti kuin lastenhoito, jonka jakautumiseen tyytymättömimmät naiset arvioivat vastaavansa lastenhoidosta lähes 80-prosenttisesti. Tyytyväisimmätkin naiset arvioivat hoitavansa lastenhoidosta yli puolet.

Keskimäärin naiset arvioivat vastaavansa lastenhoidosta lähes 70 prosentin edestä ja miehet runsaan 40 prosentin. Mitä suuremman osan naiset arvioivat ottavansa vastuulleen, sitä tyytymättömämpiä he ovat tehtävien jakautumiseen. Miehillä vastaavaa eroa ei ollut.

Suomessa lastenhoito on edelleen hyvin sukupuolittunutta, sanoo STT:lle Väestöliiton tutkija Tiia Sorsa.

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/8034633#Echobox=1730710016

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs se "hyvä nainen" sitten tekee? Ei yhtään mitään! Ei tule lasta eikä paskaa mistään.

Vierailija
82/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kyselytutkimukset on aina vähän kyseenalaisia. Juuri oli kyselytutkimus jossa naiskansanedustajat _kokivat_ että heitä kritisoidaan mediassa ja somessa enemmän kuin miehiä. Kun asiaa tutkittiin, niin selvisi että miespoliitikoista kirjoitetaan paljon enemmän negatiivisia juttuja palstoilla ja lehdissä. Sipilistä kirjoitettiin huomattavasti enemmän negatiivisia uutisia kuin Marinista mutta naiset kokivat asian olevan täysin päinvastoin. Näissä väestöliiton tutkimuksissa on aineistona täysin vastaavanlaiset kokemusperäiset kyselytutkimukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiotyöstä maksetaan korvaus ja se on työnantajan ja työntekijän välinen järjestely. Parisuhteen ja kodin eteen tehtävästä työstä ei makseta korvausta ja siksi ne pitää jakaa parisuhteen osapuolten kesken.

Sitten varmaan valitsette parisuhteeseen työttömät, kouluttamattomat miehet joita ei palkkatyöt häiritse vaan niillä on aikaa siivoilla kotosalla.

Se on tytöt teistä itsestänne kiinni. Ei tarvitse valita menestyvää miestä.

Vierailija
84/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö teidän miehet kotitöitä kaksi ja puoli tuntia päivässä?

Ei todellakaan, minun tekee 5-15 min eikä joka päivä. Töistäkin se pääsee yleensä 2-3 tuntia ennen minua, kun ei ole tekemistä. 

Tilastokeskuksen mukaan miehet tekevät kaksi ja puoli tuntia kotitöitä päivässä.

Joku valehtelee!

Vierailija
85/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä mies hoidan 80 % lapsista. Vaimo on tosi laiska tekemään yhtään mitään lasten eteen tai kanssa. Koko ajan puhelimellaan ja kotityöt hoitaa nopeasti. Minä olen vastuussa lasten pukemisesta, nukkumaan laitosta, kuskaamisesta, ulkona käyttämisestä, hampaiden pesusta, pääosin syöttämisestä. Harmittaa kun vaimo on noin laiska. Välillä käy mielessä, että kävisipä vaimolle jotain, että voisin etsiä uuden vaimon.

Vaimo hoitaa kotityöt ja sinä lapset? Eikö se ole 50/50?

Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis

Niin? Onko se sinun maailmassasi jotenkin harvinaista, että nainen tienaa enemmän kuin mies kenen kanssa jakaa elämäänsä? Minun tuttavapiirissäni on vissiin sitten hyvin harvinaisia naisia, kun pelkästään perhepiiristä 3/4 sisaruksista tienaa enemmän kuin miehensä. Tällä hetkellä naiset ovat enemmistöinä mm. lääkiksessä ja oikeustieteellisessäkin on paljon naisia. Eli niissä niin sanotuissa tienaavissa ammateissa. 

Se on harvinasta tilastokeskuksen tulojakaumatilastojen mukaan.

Eli juu, tuttavapiirisi on jopa mielikuvituksellisen harvinainen.

Lääkis ja oikeustieteelisen käyneet ei myöskään ota huonommin tienaavaa puolisokseen, mielummin ne kuolee yksin kuin alentuu moiseen. Naisen on aina pakko saada puoliso vähintään yhtä, mielummin useampaa tulodesiiliä korkeammalta.

Vierailija
86/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde toisen naisen kanssa ja seksi sekä elatusmaksut mieheltä niin pelkkää voittoa. 

Vierailija
87/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista kuulla, etten ole ainoa nainen, jonka kotona on suurta epätasa-arvoa. Omassa parisuhteessa tilanne on just tää, että minä nainen hoidan siivoustöistä 95 prosenttia ja lastenhoidosta 85 prosenttia. Ero on tulossa. Ja kyllä, mies ehtii tekemään enemmän työtunteja kuin minä, koska hän jättää surutta kaikki lastenhoitotyöt minulle. Omalta työnantajalta onkin jo kuulunut huonoa palautetta, että miten minä en meinaa ehtiä saada töitäni valmiiksi. No mitenköhän.

Vierailija
88/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikeasti hyvä nainen hoitaa hommansa keittiössä ja makkarissa eikä voi sietää miesvihaa. Voiko tuon enempää alleviivaamatta enää sanoakaan, että miten paljon vihaa ja halveksii naisia? 

Vierailija
89/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset käyttävät edelleen enemmän aikaa kotitöihin kuin miehet.

Keskimäärin naiset käyttävät päivittäin kotitöihin aikaa 3 tuntia 17 minuuttia eli 37 minuuttia enemmän kuin miehet. 

https://stat.fi/julkaisu/cku2d1we88fu70b506ua4x5tp

Ja miehet tekee palkkatöitä 44 minuuttia enemmän kuin naiset.

Naisten viikottainen työaika: 36.25h , miesten 40h

Palkkatyöstä edelleenkin maksetaan, kotitöistä ei. Sillä että mies luuhaa työpaikalla sen 3 h viikossa pidempään ei ole mitään iloa naiselle, päin vastoin.

On siitä kun nainen pääsee nauttimaan miehen palkkapussin sisällöstä. Sen takia se mies valittiin.

Valitkaa parisuhteeseen se pitkäaikaistyötön niin ei ole noita ongelmia.

Kun kerran miehen tuloista ei ole mitään iloa naiselle, päinvastoin.

Vierailija
90/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät paljon enemmän työtunteja työpaikoissaan. Näin siis keskimäärin.

Mitä väliä, kun liitot ovat avoja eikä avioita? Miehen rahat eivät koskaan välttämättä edes saavuta naista tai lapsia

Pelkkää tyhmyyttä jos kelpuuttaa avoliiton ja vielä lapsia siihen kuvioon. 

Vierailija
91/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikeasti hyvä nainen hoitaa hommansa keittiössä ja makkarissa eikä voi sietää miesvihaa. Voiko tuon enempää alleviivaamatta enää sanoakaan, että miten paljon vihaa ja halveksii naisia? 

Se oli karrikoitu esimerkki siitä mitä tapahtuu kun toinen sukupuoli päättää toisen puolesta mikä on hyvä ja mikä huono.

Vai oliko niin, että vain naisilla on siihen oikeus?

Vierailija
92/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista kuulla, etten ole ainoa nainen, jonka kotona on suurta epätasa-arvoa. Omassa parisuhteessa tilanne on just tää, että minä nainen hoidan siivoustöistä 95 prosenttia ja lastenhoidosta 85 prosenttia. Ero on tulossa. Ja kyllä, mies ehtii tekemään enemmän työtunteja kuin minä, koska hän jättää surutta kaikki lastenhoitotyöt minulle. Omalta työnantajalta onkin jo kuulunut huonoa palautetta, että miten minä en meinaa ehtiä saada töitäni valmiiksi. No mitenköhän.

No eihän se mies ole kotona sotkemassa joten mitä sä valitat asiasta?

Vierailija
93/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas femcelit kipuilee mediassa ja palstalla. Eikö Tinder-mies ole taaskaan antanut seksiä?

Vierailija
94/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai vikinää ja kitinää :D

Kyllä itsekin tätä kokeilin ja ikinä, koskaan en enää mene naimisiin, muuta yhteen tms naisen kanssa. Avoin suhde ok  tai sitten salassa rentouttavaa hommailua. :***

Vierailija
95/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä mies hoidan 80 % lapsista. Vaimo on tosi laiska tekemään yhtään mitään lasten eteen tai kanssa. Koko ajan puhelimellaan ja kotityöt hoitaa nopeasti. Minä olen vastuussa lasten pukemisesta, nukkumaan laitosta, kuskaamisesta, ulkona käyttämisestä, hampaiden pesusta, pääosin syöttämisestä. Harmittaa kun vaimo on noin laiska. Välillä käy mielessä, että kävisipä vaimolle jotain, että voisin etsiä uuden vaimon.

Vaimo hoitaa kotityöt ja sinä lapset? Eikö se ole 50/50?

Minun vastuulla on myö

Vai niin ne korkeasti koulutetut naiset tekevät ja sellaisia ne ovat :D. Ja tämä tulee varmasti vankkumattomalla elämänkokemuksella, nimittäin sieltä por*osta ja onlyfans sivuilta. Aitoja ihmissuhteita sinulla ei koskaan ole ollut, eikä tule olemaan tuolla elämänkatsomuksella. Mutta sulje toki silmäsi ja palaa sinne por*on ihmeelliseen maailmaan, ulilauta viimeistelee totuutesi meistä naisista :).

Vierailija
96/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei teillä käy siivooja? Otat mieluummin avioeron kuin hankit siivoojan? Naisen logiikka.

Vierailija
97/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli karrikoitu esimerkki siitä mitä tapahtuu kun toinen sukupuoli päättää toisen puolesta mikä on hyvä ja mikä huono.

Vai oliko niin, että vain naisilla on siihen oikeus?

Siis mitä hel*ettiä taas? Kyllä naisilla on ihan itsellään oikeus määritellä hyvä mies ja meille naisille se hyvä mies nimenomaan tarkoittaa empaattista ja toisia arvostavaa miestä, josta on naisviha kaukana. Vai onko se naisia vihaavan miehen oikeus määritellä, mitä hyvä mies naiselle tarkoittaa? Tiedätkö mitä tuollainen manipulointi, halventaminen ja kontrollointi sinusta ihmisenä kertoo naisvihan lisäksi?

Vierailija
98/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä miehenä varaan pyykkäykset pe/la-aikaa. Kolme-neljä koneellista pyykkikasaa, sohvapöydälle pari laadukasta olutta ja töllöstö Viaplaylta britti/germaanifutista, siinä sivussa viikkaantuu pyykit itsestään.

Rouvan sanoin "epäreilua että joku saa pyykkimylläkästä noin hauskaa hommaa itselleen."

Märät pyykit viikkaantuu.

Perjantaina kaksi koneellista, kuivausrumpua ja telinekuivaamista. Lauantaina kaksi koneellista, pelkkää kuivausrumpupyykkiä.Ja kas, lauantaina neljä koneellista viikattavana futiksen & olusen kera.

Mutta eihän se ole oikein että pyykkiä ei viikkailla harmaassa tylsässä kodinhoitohuoneessa...

Vierailija
99/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (nainen) peukutin tekstiäisi.

Toivottavasti joku mies huomasi tekstisi, ja tajuaa että eihän se ole oikein, jos toinen hoitaa 80% lapset. Että yhtä lailla miestä se voi harmittaa, jos ei mene tasan. En ymmärrä, miksi niin moni mies täällä hermostuu, jos naista harmittaa epätasajako. Tottakai harmittaa se miestäkin, jos ei mene tasan. Pienten lasten hoito on aikaa vievämpää kuin kotityöt.

Vierailija
100/133 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiksi ei kummallisesti useinkaan lasketa talon remontointia, polttopuiden hankkimista, auton korjaamista, elektroniikan ylläpitoa, ynnä muuta, ynnä muuta.

Ei ole yllätys, että miehet ovat tyytymättömiä, kun naiset eivät todellisuudessa hoida kotitöistä kuin murto-osan.

Tokihan nuo lasketaan. Siellä missä noita hommia on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän