Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintujen talviruokinta aloitettu

Vierailija
04.11.2024 |

Jo muutaman vuoden menty vakioruuilla. Pähkinäsiemensekoitus ja siementalipallot. Hyvin on lintuja kerääntynyt. Varsinkin talitinttejä on paljon. Tosin on kyllä pari oravaakin näkynyt. Pari kertaa viikossa pitää ruokaa täydentää.

Näin Helsingissä. Mitenkäs muilla?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme sellaista roikkuvaa syöttölaitetta. Niissä on verkko ympärillä ettei isommat linnut kuten varikset pääse syömään mutta pikkulinnut pääsee hyvin. Yhdessä on murskattua pähkinää, toisessa pähkinän puolikkaita ja kolmannessa kuorittuja auringonkukan siemeniä. Jotain jokaiselle siis.

Miksi isommat linnut eivät saa syödä niitä?

Vierailija
22/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa lupa ampua oravia,eli Tiku ja Taku pysykää poissa ,harakat turha yrittää en anna teille ruokaa.

Miksi vihaat harakoita tai oravia? Ihan yhtä hyviä ne on kuin muutkin. Itse ruokin harakat leivällä ja oravat siemenillä.

Jos se söis mutta kun tyypit kätkee päivässä kilon siemeniä varsinkin alkutalvesta,ajaa pikkulinnut pois.Ostin nyt sellaisen pallonmuotoisen häkkyrän ,sinne orkku orava ei enää pääse syömään kun ei mahdu häkkyrän reijistä sisään.Ruoki harakoita parhaillaan  tusina  räkättäjiä pihalla siinäpä kannat leipää,ei kestä meikäläisen talous.Kyllä ne ruokaa saa melkein jokaisella taloudella on talviruokinta päällä,eivät ole siis meikäläisen varassa.Ja en minä niitä ammu sanoin vaan että luvalla saa ampua joulu-tammikuun aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme sellaista roikkuvaa syöttölaitetta. Niissä on verkko ympärillä ettei isommat linnut kuten varikset pääse syömään mutta pikkulinnut pääsee hyvin. Yhdessä on murskattua pähkinää, toisessa pähkinän puolikkaita ja kolmannessa kuorittuja auringonkukan siemeniä. Jotain jokaiselle siis.

Miksi isommat linnut eivät saa syödä niitä?

Menee niin paljon ruokaa jos naakka- tai varisparvi tulee syömään. Ovat kumminkin niin kaikkiruokaisia että löytävät kyllä ruokaa kaupungissa vähän joka puolelta. Ei mitään vastaan tietenkään ole niitäkään ja saa niitä syöttää jos joku haluaa.

Vierailija
24/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa lupa ampua oravia,eli Tiku ja Taku pysykää poissa ,harakat turha yrittää en anna teille ruokaa.

Oot sairas.

En ,vaan oravanmetsästäjä.

Vierailija
25/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repikää siitä kurrenystävät.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen turkisten kysyntä kasvoi ja enimmillään oravaa pyydettiin jopa 2,5 miljoonaa yksilöä. Kannan romahtamisen myötä laji rauhoitettiin 1929. Nykyään oravan metsästys on vähäistä noin 20006000 yksilöä vuodessa. Oravaa saa pyytää vain joulu-tammikuussa.

Vierailija
26/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vihaat harakoita tai oravia? Ihan yhtä hyviä ne on kuin muutkin. Itse ruokin harakat leivällä ja oravat siemenillä.

Jos se söis mutta kun tyypit kätkee päivässä kilon siemeniä varsinkin alkutalvesta,ajaa pikkulinnut pois.Ostin nyt sellaisen pallonmuotoisen häkkyrän ,sinne orkku orava ei enää pääse syömään kun ei mahdu häkkyrän reijistä sisään.Ruoki harakoita parhaillaan  tusina  räkättäjiä pihalla siinäpä kannat leipää,ei kestä meikäläisen talous.Kyllä ne ruokaa saa melkein jokaisella taloudella on talviruokinta päällä,eivät ole siis meikäläisen varassa.Ja en minä niitä ammu sanoin vaan että luvalla saa ampua joulu-tammikuun aikana.

Oravista tykkään ja niitä on kiva seurailla, mutta noi harakat ja varikset on siitä ikäviä että ainakaan meillä pikkutirpat ei uskalla tuohon tuohon ruokapaikalle. 

Vierailija
27/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oraville on  oma ruokinta-automaatti https://www.tokmanni.fi/oravan-ruokintalauta-esvi-6417036080458?srsltid…

Hyvä idea, vieläkö kela korvaisi pähkinät niin voisin harkita häkkyrän hankkimista,tosin olishan tuo helppo tehdä isekkin,mutta ne kalliit pähkinät ja oravien ahneus ??

Vierailija
29/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hömötiainen yksi rohkeimmista linnuista meidän lintulaudalla. Monesti päästää metrien päähän kun touhuaa. Muut linnut kaikkoaa nopeammin ja varoittaa ihmisestä.

Samaa mieltä ja mukava ääni linnulla.

Hömötiaiset alkaa olemaan uhanalaisia joten syötä hyvin.

Osasyynä saattaa olla talviruokinta. Esim.Sinitiainen valtaa alaa muilta lajeilta. Ensimmäinen pesintä Suomessa 1859, ja nyt niitä riittää. Onhan se selvää, että ne lajit lisääntyvät, jotka ruokinnasta eniten hyötyvät. Ei Hömötiaiset ala olla uhanalaisia vaan ne on jo erittäin uhanalaisia. Toki metsätalous on luultavasti suurin tekijä tässä. Selvää kuitenkin on, että Hömö- ja töyhtötiainen eivät hyödy ruokinnasta tali- ja sinitiaisen lailla.

Vierailija
30/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ikkunaan asennettava ruokintalaite. Tähän ei ole tullu orava tai isot linnut. Harakan olen pari kertaa kuullut käyvän ikkunalaudalla, mutta ei jäänyt säännölliseksi vierailijaksi

Vierailija
31/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet varpuset tykkäävät ohranjyvistä. Mistähän saisi?

Vierailija
32/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi enää ruokkia, tulee rottia..😔 Mietin olisiko talipallot niin iso paha, mutta kyllä niistäkin varisee maahan ja rotat on ketteriä kiipeämään..

Taloyhtiö on kokonaan kieltänyt lintujen ruokinnan piha-alueella. Juuri rottien takia. 

Vierailija
33/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet varpuset tykkäävät ohranjyvistä. Mistähän saisi?

Tykkäävät myös hirssistä.

Vierailija
34/36 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oraville on  oma ruokinta-automaatti https://www.tokmanni.fi/oravan-ruokintalauta-esvi-6417036080458?srsltid…

Meillä oli tällainen linnuille

https://www.k-rauta.fi/tuote/lintulauta-orthex-kota-musta-27cm/73324620…

Roikkui metallilangassa. Orava kiipesi alas ja söi katon reunaan reiän (oli urakkaa jonkun aikaa) niin että se pääsi tuonne sisälle suoraan siemenien päälle syömään itseänsä kylläiseksi. Välillä pyörii sisällä, välillä nostaa päänsä siitä reiästä ja mussuttaa.

Vierailija
35/36 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen en taida ruokkia lintuja tänä talvena, kuin talipötköillä. Aiemmin on ollut auringonkukansiementä, kauraa, pähkinääkin tarjolla mutta nyt en aio laittaa. Tässä on kerralla ollut talvella parhaimmillaan 220 lintua (laskin kuvasta) joten ruokaa on mennyt ihan järjetön määrä. Ja rahanmeno melkoista. Lisäksi viime talvena oli rottiakin. Toki ne kiipeää myös talipötköön, mutta nyt seuraan ja sijoitan niin etteivät pääsisi.

Vierailija
36/36 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vuosia ruokkinu lintuja mutta enää ei ole pienitulosena varaa. 100e/kk menee lintujen ruokaan rahaa kun oon laskenu. Ei vaan pysty enää vaikka kuinka haluaisin 😔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme