Keittiö räjähtää kierrätysjätteistä. Mihin te änkeätte tyhjät maitotölkit ym pahvit?
Runttaatteko heti tyhjät pakkaukset ja asettelet ne jonnekin siististi piiloon? Missä säilytät ne ennenkuin viet roskiin?
Kommentit (68)
Biojätettä en lajittele, menee sekajätteitten kanssa samaan. Muuten toki kartonki, metalli, lasi ym lajittelen. Ennen myös pesin litran jogurttipurkit ja piimäpurkit, mutta totesin ettei mitään järkeä tuhlata vettä niihin eli sekajätteeseen vaan
Minä ostin eteiseen Sinituotteen verkkokaupasta pari kannellista laatikkoa pahveille, muovipakkauksille ja sanomalehdille. Toimivat samalla eteisen istuimina kenkiä jalkaan laittaessani. Keittiön kaapissa pienet sankot seka-, metelli-, lasi- ja biojätteille. Rivarissa kunnon roskiskatos, johon saa melkein kaikki kierrätettävät jätteet.
Sekajätteeseen niin kuin kaikki muukin pattereistä ja loisteputkista lähtien.
Parvekkeella Ikea-kassissa. Ei kovin hyvä syteemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaseen laitan
https://www.bauhaus.fi/lajitteluastia-smartstore-collect-76-l-valkoinen…
yhdessä on pahvit, toisessa keräyspaperi, kolmannessa lasi ja metalli samassa.
Roskiskaapissa on sekajäte, bio ja muovijäte sekä paristot kerään yhden pikkupussiin.
Siis mulla on sellainen setti, jossa kannen alla on 3 jäteastiaa. Tuossa näköjään tuli pelkkä tuo iso laatikko kansineen.
Minulla on sinin kapeita kierrätysastioita ja keittiö läheisyydessä juuri sopiva nurkkaus, jonne nuo mahtuvat ja niitä on 2 päällekkäin (kansissa sellainen luukku joka aukeaa), toiseen menee pahvit ja toiseen muovit. Roskakaapissa minulla on sekajäte-, biojäte- ja metallijäteastiat (tänne laitan myös lasia, koska sitä tulee tosi vähän). Paperin kerään aina tiettyyn kassiin, joka on eteisessä.
Vierailija kirjoitti:
Biojätettä en lajittele, menee sekajätteitten kanssa samaan. Muuten toki kartonki, metalli, lasi ym lajittelen. Ennen myös pesin litran jogurttipurkit ja piimäpurkit, mutta totesin ettei mitään järkeä tuhlata vettä niihin eli sekajätteeseen vaan
Nykyneuvojen mukaan pitää suihkussa säännöstellä vettä itseään pestessä niin, ettei siinä suositusajassa edes puhdistu kunnolla. Samaan aikaan pitäisi sitten jätteet pestä. Tuo ajatuskuvio ei oikein mahdu minun päähäni. Itse en pese myöskään jätteitä, kierrätykseen menee vain ne jätteet, joita ei tarvitse itse jälkikäsitellä.
Meillä Itä-Helsingissä on tapana paiskata rappukäytävään.
Keittiössä roskiskaapissa sekajäte ja metallijäte. Lasijätettä tulee tosi vähän, kuistilla saattaa joku purkki joskus olla. Muovinkeräyspussi vaatehuoneessa (hiirien vuoksi vain kuiva/puhdas muovi), pahvi- ja paperijätteelle nätit korit keittiön nurkassa. Kaatopaikkajäte viedään saman viikon aikana kun tarve on. Biojätteelle kompostori pihassa, kerään n. 3 l vetoiseen suljettuun astiaan keittiössä (pääasiassa tulee suodatinpusseja ja kananmunankuoria).