Riittääkö joillain pelkkä työmarkkinatuki+asumistuki elämiseen?
Sitä en ymmärrä miksei tuo työmarkkinatuki voi olla riittäävn iso ettei tarvitsisi hakea toimeentulotukea?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni mainitsee lääkkeet? Mä olen vanhus mutta en tarvitse lääkeitä, siis en omista edes buranaa tai muutakaan särkylääkettä.
Pärjään hyvin pienelläkin rahalla koska teen tavallista kotiruokaa
No oletpa sinä terästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni mainitsee lääkkeet? Mä olen vanhus mutta en tarvitse lääkeitä, siis en omista edes buranaa tai muutakaan särkylääkettä.
No oletpa sinä terästä.
Tavallisen työuran tehnyt, todella fyysistä työtä tosin. Iänmyötä paikat on toki jumissa eteenkin aamuisin mutta kun liikeelle lähtee niin kyllä ne siitä vetristyy. Ei joka kolotukseen kannata purkista hakea helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Pois alkoholi, tupakka, sokeri ja netflixit ja muut turhuudet.
Netflixin halvin versio maksa alle kympin kuussa.
Eli 120€/ vuosi. Mitä tekisit tuolla sumalla jos antaisin sen sinulle nyt? Telkkarista tulee ilmaista katsottavaa enemmän kuin tarpeeksi. Ei ole mitään järkeä maksaa turhasta. 120€ saa aika monta purkkia lääkkeitä.
Tiesitkö, että sitä ei ole pakko tilata koko vuodeksi? En minä ainakaan jaksa katsoa telkasta mitään. Tilaan joskus Netflixin kuukaudeksi pariksi ja katson lempisarjaani putkeen, sitten kun on taas kiireempää elämässä, en katso muuta kuin youtubea joskus.
Ei riitä enää, asumistuki enää alle 200e ja vuokra tuhat. Sosiaalitoimiston mielestä ei tarvitse muuttaa. Muuttaisin heti mutta en saa vakuutta, ei kuulemma syytä muuttaa. Pian joutuu jättää vuokran maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Pois alkoholi, tupakka, sokeri ja netflixit ja muut turhuudet.
Netflixin halvin versio maksa alle kympin kuussa.
Eli 120€/ vuosi. Mitä tekisit tuolla sumalla jos antaisin sen sinulle nyt? Telkkarista tulee ilmaista katsottavaa enemmän kuin tarpeeksi. Ei ole mitään järkeä maksaa turhasta. 120€ saa aika monta purkkia lääkkeitä.
Tiesitkö, että sitä ei ole pakko tilata koko vuodeksi? En minä ainakaan jaksa katsoa telkasta mitään. Tilaan joskus Netflixin kuukaudeksi pariksi ja katson lempisarjaani putkeen, sitten kun on taas kiireempää elämässä, en katso muuta kuin youtubea joskus.
Kalliimpi on elokuvissa käynti, myös ravintola käynti tai tietokoneen ostaminen.
"Sitä en ymmärrä miksei tuo työmarkkinatuki voi olla riittäävn iso ettei tarvitsisi hakea toimeentulotukea?"
Siksi, että jos siinä otettaisiin huomioon myös asumiskuluja, se olisi suuri etu niille työttömille joiden puoliso maksaa asumisen.
Riittää se elossa pysymiseen mutta ei elämiseen sanan laajemmassa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
"Sitä en ymmärrä miksei tuo työmarkkinatuki voi olla riittäävn iso ettei tarvitsisi hakea toimeentulotukea?"
Siksi, että jos siinä otettaisiin huomioon myös asumiskuluja, se olisi suuri etu niille työttömille joiden puoliso maksaa asumisen.
On siitä niin iso etu että sen takia pariskunnilla on eri osoitteet. Yksineläjän edut paljon paremmat. Saa lisäksi lääkkeet, terveyskulut, vesi, sähkö ja harkinnanvaraisia tukia mm. kodinkoneisiin ja yms. Lapsiperheissä vielä paremmat eedut kun puoliso kirjoilla muualla.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin niin miksi saa asua ilmatteeksi ja sairauskulutkin maksetaan ja muiden pitäisi elää puolison siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmaan hyvin, että niitä maksetaan vain yhdelle vanhemmalle. Mitä töitä sinulla olisi tarjolla? Palkkaatko?
Vassarit haukkuvat työnantajat riistäjiksi. Siksi otan asiakkailta vastaan vain sen verran töitä kuin kykenen itse tekemään.
Kerrohan mulle sun puhelinnumeros, niin tuun telemarkninoimaan sulle joka toinen tunti. Katotaan suositteletko vielä sen jälkeen telemarkkonoijan hommia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjään pelkällä työmarkkinatuella, kun asumistukea en saa. Ainakin pysyn hengissä, vaikka ei tämä nyt elämää olekaan. Siitä on vaan maksettava auto, asuminen ja eläminen ja lääkkeetkin.
Eikö se oo 595? maksat siitä vuorankin muka?!
595€/20 arkipäivää nettona. Minä maksan siitä asumiskulut 300€ ja lopuilla pitää maksaa ruoka, lääkkeet (monta!), vaatteet, puhelin ja ihan kaikki muut elämisen kulut. Hengissä pysyy mutta mihinkään muuhun ei jää rahaa. Ei enää edes lääkärikäynteihin. Toimeentulotukea en saa koska on säästöjä ja oma asunto jonka yllättäviin menoihin ne säästöt on tarkoitettu. Töihin en kykene, enkä saa enää sairauslomaa, työkyvyttömyyseläkkeestä puhumattakaan.
Elin työmarkkinatuella avioliitossa. Terveyden mentyä asumisero tuli ainoaksi vaihtoehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
No ole kiitollinen kun et tarvitse lääkkeitä. Moni sairastuu jo lapsena ja tarvitsee monenlaisia troppeja ja hoitoja. Muista sitten se että yksi liukastuminen talvella ja voit olla pyörätuolissa tai petissä kymmenen vuotta tai loppuelämän. Ei muuten ole halpaa lystiä. Oletko varautunut?
Riittää ehkä nuorena, mutta vanhempana ei enään ellet asu ilman autoa velattomassa mökissä, tai 20m2 neliössä, tai jossain missä on todella halpaa asua. Yllättäviä menoja saattaa tulla esim. jokin työhaastattelu vähän kauemmas matkat maksaa, ja työkkärin tehtäviä pitää tarkkaan tutkia, ettei vaan iske karenssi.
Minulla jää n. 400 euroa käteen. Siitä terveydenhuolto ja lääkkeet 60 euroa niin jää vielä 340 euroa. Yritän muistaa, että opiskelijana jäi puolet vähemmän, ja olla kiitollinen nykyisestä tilanteesta.
No en ole koskaan saanut asumistukea joten ilmankin olen pärjännyt.
Täällä aina huudellaan lapsilisästä. Suomalaisten naisten keskimääräinen lapsiluku alkaa ykkösellä, ja yhdestä lapsesta saa alle satasen kuussa.
Siinä vasta keino rikastua, juu-u.
Ps. Vertailun vuoksi: Virossa summa on noin kahdeksankymppiä yhdestä lapsesta. Suhteutettuna Suomen lapsilisän tulisi olla noin tuplat nykytasoon nähden.