Onko teillä muilla haaveena tai tavoitteena se että voit jättäytyä työelämästä pois ennen eläkeikää?
Minulla on tämä haave, olen itse ajatellut että 50 vuotiaana jättäisin työelämän. Minulla on muutaman vuoden sisään maksettu oma asunto, minulla on velaton kesämökki jonka voin myydä pois ja minulla on sijoituksia jonkin verran.
Kun olen maksanut asuntolainan pois niin voin sijoittaa enemmän eli vähintään 1000e joka kuukausi, minulla on pienet menot koska tienaan nyt nettona noin 2400e/kk.
Miten se menee jos sulla on osakkeita niin vaikuttaako se mahdollisiin tukiin? Töitä tietenkin pitäisi hakea jos on työtön mutta hakisin vain niitä hyviä virkoja mistä maksetaan tosi paljon mutta tiedän etten niihin virkoihin pääse.
Tunnetteko ketään jotka on jättäytyneet pois työelämästä? Miten heillä menee?
M34
Kommentit (69)
Haaveilen joka hetki, mutta olen liian laiska tekemään mitään sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kesämökki pitää myydä pois koska tukia tuskin heruu jos on kesämökki.
Ei vaikuta työttömyystukiin tai asumistukiin.
Mites vaikuttaa tukiin se jos on osakesalkku vaikka 300 000e? Saako tukia jos on tuollainen salkku?
Kesämökin tosiaan myyn pois ja siitä saan noin 100 000e.
M34
Ei nykyään saa omistusasuntoon mitään tukia, eikä vuokra-asuntoonkaan jos on kymppitonni omaisuutta, rahaa tai osakkeita, eli jotain säästöjä.
Ja tietenkään et saisi toimeentulotukea. Pelkän Kelan työttömyysetuuden saisit, ja senkin eteen pitää tehdä temppuja, osallistua työllistämistoimiin jne. Ja työmarkkinatukeen vaikuttaa muut tulot, kuten jos saat osakkeista tuloja.
Aijaa no suomi on paskamaa. Eli mun pitää vaan sitten myydä kaikki ja ottaa käteisenä kaikki? Tai sitten vaan masennun kotona ja lahjoitan rahani pois?
M34
Et voi laskea mitään etuuksien varaan, jäät sitten pois työelämästä kun sulla on omaisuutta lopuksi ikää, eläkkeen ehkä saat sitten aikanaan, mutta mikä sen ostovoima silloin sitten on...
Vierailija kirjoitti:
Et voi laskea mitään etuuksien varaan, jäät sitten pois työelämästä kun sulla on omaisuutta lopuksi ikää, eläkkeen ehkä saat sitten aikanaan, mutta mikä sen ostovoima silloin sitten on...
Joo eli pitää pyrkiä jollakin tapaa sairaseläkkeelle? Se taitaa olla kaikkein fiksuinta? Menen lääkäriin valittamaan ja valehtelemaan jotta pääsisin pois työelämästä?
M34
Jos teet tuon sijoitusten turvin ilman tukia, niin kuulostaa hyvältä. Jos aiot tehdä sen tukien avulla, niin vahvistaa vain omaa käsitystäni tukien passivoivasta vaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet tuon sijoitusten turvin ilman tukia, niin kuulostaa hyvältä. Jos aiot tehdä sen tukien avulla, niin vahvistaa vain omaa käsitystäni tukien passivoivasta vaikutuksesta.
Emme ole täällä vahvistamassa tai kumoamassa käsityksiäsi, tsorri.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun työelämä on perseestä, paska palkka ja työpaikka on perseestä.
M34
Olen tavallaan tehnyt tällaisen vapaaehtoisen osa-aikaeläkeläisyyden itselleni. Eli 47-vuotiaana aloitin tekemään vain 2-3 päivää viikossa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallaan tehnyt tällaisen vapaaehtoisen osa-aikaeläkeläisyyden itselleni. Eli 47-vuotiaana aloitin tekemään vain 2-3 päivää viikossa töitä.
Saako mitään tukia tuon lisäksi? Minä voisin tehdä vaikka 2 päivää töitä viikossa jos tuet olisi sitten mahdollisimman hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eli pitää pyrkiä jollakin tapaa sairaseläkkeelle? Se taitaa olla kaikkein fiksuinta? Menen lääkäriin valittamaan ja valehtelemaan jotta pääsisin pois työelämästä?
M34
Tosi vaikea on päästä sairaseläkkeelle nykyään. Omalla miehelläni on useampi krooninen sairaus joiden takia hän on käytännössä työkyvytön. Sairaseläkkeelle ei vaan pääseen, on kuntoutusta, uudelleen koulutusta, työkokeilua, toisenlaista kuntoutusta, täydennyskoulutusta ja taas vähän työkokeilua. Lääkäri sanoi, että ihan turha haaveilla, että ketään päästetään eläkkeelle alle 55-vuotiaana.
Eikä ole yhtään sen helpompaa mt-puolellakaan jos sinulla ei ihan oikeasti ole oikeita mahdollisuuksia johonkin järeään diagnoosiin.
Ei se varsinaisesti haave ollut, mutta parantumaton sairaus hoiti tämän ratkaisun puolestani. Täytyy yrittää nauttia hyvistä puolista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jopa ajatellut sitä että pyrkisin jollakin tapaa sairaseläkkeelle mahdollisimman pian. En vain tiedä millainen prosessi se on ja kuinka vaikea on sairaseläkkeelle päästä.
M34
No ainakin sulla pitäisi olla joku oikea sairaus, ei sairaseläkkeelle feikkaamalla voi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jopa ajatellut sitä että pyrkisin jollakin tapaa sairaseläkkeelle mahdollisimman pian. En vain tiedä millainen prosessi se on ja kuinka vaikea on sairaseläkkeelle päästä.
M34
No ainakin sulla pitäisi olla joku oikea sairaus, ei sairaseläkkeelle feikkaamalla voi päästä.
Mikä olisi se helpoin sairaus miten pääsee sairaseläkkeelle?
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Ei pääse helposti edes oikealla sairaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Mikä olisi se helpoin sairaus miten pääsee sairaseläkkeelle?
M34
Mielenterveyden ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. En ole koskaan suhtautunut työntekoon rangaistuksena, vaan elämäntapana ja sosiaalisena osana elämää.
Samma här, man har aldrig begripit varför någon utför ett arbete som känns som ett straff. I egen regi är arbete snarast en förlängning av ens hobby och passion. Ingen brådska att stanna ens i graven.
Köysi ja jakkara on helpoin keino päästä pois työelämästä. Työelämä on ihan naurettavaa pelleilyä nykyään ja palkat on olemattoman pienet. Toki jotkut saa hyvää palkkaa kun ne istuu toimistossa, ne ei tuota mitään mutta ne saa parempaa palkkaa kuin ne ihmiset jotka tekee tuottavaa työtä.
Ok eli viesteistä päätellän siis mun pitää vaan entistä enemmän kiristää vyötä jotta voin sijoittaa entistä enemmän rahaa jotta pääsen pois työelämästä 50 vuotiaana. Olen nuuka muutenkin enkä käy missää ravintoloissa tai yleisötapahtumissa, käytän rahaa vain pakollisiin menoihin. Näin olen tehnyt jo varmaan 10 vuotta.
Nyt pitää kiristää vyötä entisestään.
M34
Kyllä on haaveissa omavarainen elämä ilman työssäkäynti velvoitetta. Mielellään ennen eläkeikää
Eläkehaaveet kuuluvat työelämäpeliin: mitä isompi porkkana ja mitä kauempana se on, sitä pidempään aasi on valmiina juoksemaan.