Miksi vanhemmat ihmiset ei käy syömässä pizzoja, hampurilaisia, kebabbeja ja siipiä?
Vanhemmat ihmiset ostaa perunoita ja syövät niitä melkein jokaisella aterialla. Sen huomaa kaupassa kun vain vanhat ihmiset laittaa perunoita pussiin eikä juuri koskaan nuoret.
Miksi vanhemmat ihmiset syö perunoita ja nuoret roskaruokaa?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ikäisistä vanhemmista ihmisistä tässä puhutaan? Mä ainakin näen vaikka minkä ikäisiä noissakin paikoissa. Ja osa nuorista ei vaan osaa tehdä kotiruokaa.
Mistä kumpuaa ajatus, että peruna on kotiruokaa, mutta pizza ei? Aika moni kuitenkin tekee kotona pizzaa ihan säännöllisesti.
Puhutaan perinteisestä kotiruoasta. Siihen ei kuulu pizza vaan peruna.
Väärin, pizza on perinteinen italialainen kotiruoka. Suomalaisilla ei ole varaa haukkua muiden maiden keittiöitä.
Pitsa on perinteinen suomalainen ruoka joka lämmitetään mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa syöminen ei itseasiassa perinteisesti ole kuulunut kovinkaan monen suomalaisen kulttuuriin. Ja kun itse tekee niin tietää mitä siihen tulee. Aterian koostumus on pizza ja hampurilaispaikoissa erilainen eikä välttämättä vatsalle sopiva.
Miksi pizzaa tai hampurilaisia pitäisi mennä syömään ravintolaan? Etkö tiennyt, että niitä voi valmistaa kotona? Silloin myös tietää, mitä niihin tulee ja voi tehdä omalle vatsalleen sopivan version. Itselläni on keliakia ja teen aika useinkin gluteeniton pizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen on vanha?
Mistä tiedät, ettei ne pottujen ostajat käy pitsalla, siivillä tai hampparilla?
Taitavat tehdä itse kanaruokansa, saa niin tulisia siipiä kun itse haluaa.
Ei ollut ikää tarkennettu vaan kyse oli nuoremmista ja vanhemmista.
En ole koskaan nähnyt vanhoja ihmisiä pizzerioissa vaan kyllä ne on aina nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen on suhteellinen käsite. Jos perheessä on syöty pizzaa kotiruokana vaikkapa vuodesta 1978 lähtien, kyllä se aika perinteinen kotiruoka silloin jo on. Mikäli taas haluat puhua jostain muinaisperinteistä, kannattaa muistaa, että peruna on aika tuore tulokas Suomessa. Nauris ja lanttu ovat huomattavasti perinteisempi siitä näkökulmasta katsottuna.
Perinteinen kotiruoka on yleiskäsite jota ei yleensä ymmärretä väärin. Ellei niin halua tarkoituksella tehdä kuten sinä teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ihmiset haluavat syödä oikeaa ruokaa, eikä vain välipaloja ja herkkuja.
Pizza, siivet ja hampurilaiset ovat oikeaa ruokaa, eivät välipaloja tai herkkuja. Ei se jauheliha, vehnä ja tomaatti muutu välipalaksi sillä, että laitat ne pizzan muotoon spaghettibolognesen sijaan. Eikä kokolihapihvi muutu herkuksi sillä, että sen syö sämpylän välissä pottumuussin sijaan.
Olet aika harhainen, jos luulet, että nuo ulkona syötävät pizzat, siivet ja hampurilaiset ovat jotain ns oikeaa ruokaa. Ne ovat erittäin prosessoituja ruokia, sisältävät järjettömät määrät säilöntäaineita, suolaa ja muuta moskaa ja ovat täynnä transrasvoja. Aloituksessa ei puhuttu mistään terveellisemmistä kotona tehdyistä versioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ihmiset haluavat syödä oikeaa ruokaa, eikä vain välipaloja ja herkkuja.l
Pizza, siivet ja hampurilaiset ovat oikeaa ruokaa, eivät välipaloja tai herkkuja. Ei se jauheliha, vehnä ja tomaatti muutu välipalaksi sillä, että laitat ne pizzan muotoon spaghettibolognesen sijaan. Eikä kokolihapihvi muutu herkuksi sillä, että sen syö sämpylän välissä pottumuussin sijaan.
En biff är en utskuren premium bit. En hamburgerbiff är till cirka 50 % fett och senor. En stekt biff väger ca. 180 g, en stekt hamburgerbiff 33 g. De är inte riktigt samma sak, varför erfarna väljer biff och kläppar burgare.
Mun Nanna ja Nonna syö ainakin kaks kertaa viikossa pizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ikäisistä vanhemmista ihmisistä tässä puhutaan? Mä ainakin näen vaikka minkä ikäisiä noissakin paikoissa. Ja osa nuorista ei vaan osaa tehdä kotiruokaa.
Mistä kumpuaa ajatus, että peruna on kotiruokaa, mutta pizza ei? Aika moni kuitenkin tekee kotona pizzaa ihan säännöllisesti.
Väärin, pizza on perinteinen italialainen kotiruoka. Suomalaisilla ei ole varaa haukkua muiden maiden keittiöitä.
Pitsa on perinteinen suomalainen ruoka joka lämmitetään mikrossa.
Pitsa onkin.
Ei se todista kumpaankaan puoleen. Jos sinä tunnet kymmenen pizzan syöjää ja minä tunnen kymmenen jotka eivät syö, niin se ei kerro mitään kokonaisuudesta.
--
Ei niin. Siksi on älytöntä perustella yleisluontoisessa keskustelussa omaa argumenttiaan lauseella "en mä tunne yhtään sellaista". Jos tarkastellaan kaikkia suomalaisia 70+ ikäisiä, olet 100% varma, että heistä lähes jokainen syö välillä pizzaa, hampurilaisia tms. riippumatta siitä montako sinä tai minä tai hentunliisa heistä tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen on vanha?
Mistä tiedät, ettei ne pottujen ostajat käy pitsalla, siivillä tai hampparilla?
Taitavat tehdä itse kanaruokansa, saa niin tulisia siipiä kun itse haluaa.
Ei ollut ikää tarkennettu vaan kyse oli nuoremmista ja vanhemmista.
En ole koskaan nähnyt vanhoja ihmisiä pizzerioissa vaan kyllä ne on aina nuorempia.
En ole koskaan nähnyt hevosta, joten hevosia ei ole olemassa. Loogista eikö?
Vierailija kirjoitti:
Tottuneet syömään niitä ja sekin voi olla ylellistä, että niitä saa kaupasta. Ei tarvitse kuokkia pellolla.
Itse ihmettelen jo sitä, miten kukaan voi syödä valkoista makaronia tänä päivänä. Mutta meidän ikäluokan vanhat syö edelleen. Läskit lätisee ja nälkä ei lähde millään. Silti syö sitä paskaa.
Perunasta saa herkullisia, edullisia ruokia. Se on tosi monikäyttöinen: keitot, muusit, laatikot, paistokset, uuniperunat eri täytteillä ym. Kylmästä keitetystä perunasta saa ihania salaatteja. Keitetyn perunan tärkkelys vielä muuntuu resistentiksi. Peruna on ollut Suomen kansan tärkeä ruokkija viljan eli leivän ohella.
Italialaiset tosiaa ovat suomalaisia hoikempia, vaikka syövät paljon pastaa. Pasta tehdään yleensä durumvehnästä. Pastan hiilarit on pitkäketjusia eli pilkkoutuvat hitaammin kuin monet muut. Niistä saa energiaa pitkään ja tasaisesti. Ei tule heti nälkä eikä veren sokeri pompi. Siksi mm urheilijat suosivat pastaa esim. pelipäivinä. Samoin kuin perunan, myös keitetyn pastan hiilarit muuttuvat resistenteiksi kylmänä. En koskaan heitä pois tähteeksi jäävää pastaa vaan käytän sen salaatissa seuraavana päivänä.
Tehdään just miehen kanssa oikeaa slow foodia eli Burgundin pataa pitkän kaavan mukaan. Ainakin kolme tuntia menee ruoanlaittoon. Perunoiden rooli on aika pieni tuossa ruoassa. Rakastan kyllä perunoita kaikissa muodoissa, paitsi perunalastuina ja ranskalaisina (paitsi itse Airfryerissa valmistetut).
Mun äiti, 72v, tekee leivinuunissa lähes yhtä hyvää pizzaa kuin isän sisko 80v. Parempaa kuin missään pizzeriassa. Syövät kyllä myös sitä perunaakin. Täti tekee myös itse kebabia, siis vääntää jauhelihasta ja mausteista sen pötkylän, josta sitten kypsänä höylätään kebabnauhoja. Tekee siihen myös soosit ja muut autenttiset höysteet. Varmasti onnistuu myös burgerit ja wingsit.
Äidin ja isän kanssa reissussa ollessamme syödään pikaruokaravintoloissa pizzalla ja burgerilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ihmiset haluavat syödä oikeaa ruokaa, eikä vain välipaloja ja herkkuja.
Olet aika harhainen, jos luulet, että nuo ulkona syötävät pizzat, siivet ja hampurilaiset ovat jotain ns oikeaa ruokaa. Ne ovat erittäin prosessoituja ruokia, sisältävät järjettömät määrät säilöntäaineita, suolaa ja muuta moskaa ja ovat täynnä transrasvoja. Aloituksessa ei puhuttu mistään terveellisemmistä kotona tehdyistä versioista.
Kyllä ne aivan oikeaa ruokaa ovat.
Pizzat ja hampparit eivät todellakaan kuulu meidän ruokapöytään.
Koska noita voi ostaa kaupasta ja kantaa kotiin. Ostan HMT:n pitakebabin paikallisesta S-marketista ja lämmitän mikrossa. Samoin jonkun hampurilaisen saa kaupan eineshyllystä. Minulla ei ole oikein aikaa istuskella pikaruokaloissa. Siksi haen pizzan ja syön kotona tietokoneen äärellä. Olen käsittääkseni jo vanhemmanpuoleinen mieshenkilö. M58
Peruna on vähäkalorisempi ja terveellisempi kuin pullamakaroni ja valkoinen riisi. Käytän kauranjyviä vaikkapa kaaliruokiin riisin sijaan. Kvinoa on proteiinipitoinen lisuke ja sopii vaikka broileriruokien lisukkeeksi. Täysjyväversiot aina parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen on suhteellinen käsite. Jos perheessä on syöty pizzaa kotiruokana vaikkapa vuodesta 1978 lähtien, kyllä se aika perinteinen kotiruoka silloin jo on. Mikäli taas haluat puhua jostain muinaisperinteistä, kannattaa muistaa, että peruna on aika tuore tulokas Suomessa. Nauris ja lanttu ovat huomattavasti perinteisempi siitä näkökulmasta katsottuna.
Perinteinen kotiruoka on yleiskäsite jota ei yleensä ymmärretä väärin. Ellei niin halua tarkoituksella tehdä kuten sinä teet.
Perinteinen kotiruoka ei ole yleiskäsite. Perinteinen kotiruoka voi olla mitä tahansa, mitä tietyllä perheellä on tapana syödä kotonaan. Joillain siihen kuuluu pizza, joillain ei. Joillain siihen kuuluu makaroonilaatikko, joillain ei. Ei ole mahdollista ymmärtää asiaa väärin, kun hahmottaa sen, että perinteiselle kotiruualle ei ole vain yhtä ruokalistaa, jonka ulkopuoliset ruuat eivät voi jossain perheessä olla perinteisiä kotiruokia. Ihan jo siitä on helppo päätellä asian vaihtelevuus, kun lähtee vertaamaan keskiverto japanilaisen viikkoruokia keskiverto suomalaisen viikkoruokiin. Lisäksi on hyvä muistaa, että Suomessakin ruokakulttuurit ovat monipuolistuneet viimeisen 30v aikana niin laajasti, ettei voida enää väittää, että vain perunaa syömällä syöt aitoa suomalaista kotiruokaa. Esimerkiksi sushi on monissa perheissä paljon yleisempi kotiruoka kuin kuoriperunat ja läskisoossi. Ajat muuttuu siskosein ja perinteen ajan mukana.
😁