Vaikeat ylävatsavaivat joka päivä - kokemuksia, vertaistukea, apua
Alan olla niin kyllästynyt tähän. Paljon on tuskaa ollut tämän tilan kanssa, suoranaista pelkoa herätä uuteen päivään, kun niin muistaa sen aiemman elämisen, jossa pystyi rennosti ja normaalisti liikkumaan ja olemaan. Joudun joka päivä tsemppaamaan itseni kestämään ja ylittämään kestämisen.
Syön terveellisesti, en ota gluteiinia, vältän sokeria, en juo alkoa, olen hoikka. Stressi on yritetty saada minimiin, meditointia, pos. ajatteleminen. Joka päivä on vaikeat ylävatsavaivat, kiristää rintakehältä ja liikkuessa ihan kävellessä on vaikeaa, istuessa helpompaa, röyhtäilyjä tulee pintaan ja jotenkin kaasut/hapot jylläävät, rintakehän ja kylkilastan alue voi olla myös koskettaen kipeää - ne kudokset. Ruuan jälkeen vaikeampaa mutta tää tila vaikuttaa läpi päivän ja vaan jos pysyn istuvassa asennossa on siedettävää, yritän silti liikkua, mutta joudun katsomaan olon mukaan norm. asioiden tekemisen ja nekin vaiheittain. Onko kenelläkään muulla ollut tällaista?
Meinaa tulla välillä paniikki päälle, kun tää on niin kaukana siitä, miten pystyin normaalisti elämään vielä muutama vuosi sitten. Siis 40 vuotta normaalia elämistä ja sitten ei. Mulla oli aiemmin ibs-tyyppistä oireilua, mutta se ei estänyt normaalia elämistä, sitten rokotuksen jälkeen elimistössä triggeröityi tämä ylävatsa/rintakehän alueen paineistuminen joka liittyy ruuansulatukseen ja lääkärit määräsi Somaccia, mutta se ei auttanut ja tutkimuksissa selvisi, tähystyksissä ja ph/nanometriassa että mulla ei ole refluksitautia. Sydän on ultrattu, ei lääkäreiden mukaan syynä.
Samaan aikaan hormonaalinen muutosvaihe meneillä, esivaihdevuodet. Estrogeenin taso vaikuttaa myös ruuansulatuskanavaan. Mulla on hrt-tabletit mutta ongelma ei ole lähtenyt niillä. Annostasoa ei ole tarkastettu, joten sitä yritän saada yksityisellä puolen kuntoon.
Ja tähystykset on tehty, verikokeet (paitsi ferritiini) otettu ja ei mitään, ct-kuva ylävartalosta otettu - ei mitään.
Kommentit (87)
Kiropraktikolla kävin usemman kerran mutta se pahensi tilannetta. Hierojalla käynti taas oli hyväksi, mutta hänen mielestä ongelmat etupuolella ja sisällä, sanoi että ainakaan selän lukoista ei kyse että aukaisi kaikki jumit/lukot ja niistä se ei ole että eivät olleet niin pahoja. Kraniaaliosteopaatti kuulostaa ok.
Tässä on vielä se juttu, että neurologin mukaan mulla voi olla yliliikkuvuutta nivelissä ja niitä ei saisi niksauttaa, mutta on muunlaista käsittelyä kuin niksauttamista. Neurologin mielipide on että hermosto ja immunologinen järjestelmä jotenkin vähän ylikäynnillä. Hormonihomma myös mahdollista, että se(kin) olisi jotenkin häikässä, esivaihdevuosioireilua. Vastaukset haussa, ratkaisut haussa.
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdottikin jo fysioterapeuttia. Lisään listalle muitakin kehonhuoltajia eli hierojan, kiropraktikon ja osteopaatin. Jos sinulla on yläkropassa kosketusarkuutta, voi olla, että rintakehä on täysin jumissa. Voi olla ns. lukkoja ja sitten myös lihasjumeja. Kiropraktikko ja hieroja saavat niitä auki. Kraniaaliosteopaatti rauhoittaa hermostoa ja ehkäisee jumeja, mutta vaatii pitkäaikaista sitoutumista käynteihin. Itselläni on paljon kokemusta näistä ja nykyään tilanne on helpottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaa syömiset.
HÄN ON jo "korjannut" moneen kertaan syömisensä.
Lue , ennenkuin kommentoit.
Mutta ei ole korjannut siten, että auttaisi. Kyllä se korjaus pitää olla sellainen, joka tehoaa.
Minulla oli juuri tuo sama. Onneksi on ylävatsan olut jo useamman vuoden ok ja voin syödä leipääkin. Mutta se oli kamalaa kun ylävatsan turposi, tuntui ettei happea saa ja se inhottava viiltävä vatsakipu :( Kylä kutsuistakin piti yleensä kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Omeprazolista en ole varma, onko mulla ollut sitä aiemmin. Esomeprazil Activea on ollut. Täytyy katsoa toi Omeprazol ja Losec. Tänään jos pääsisi apteekkiin, niin katsoisin näitä vinkkejä, ja ne rakeetkin, joista joku mainitsi ketjussa aiemmin.
Olen kans joutunut muutamaan kertaan päivystykseen olon takia, yritän välttää että en joutuisi, kun ei siihen vaikuta olevan tehtävissä juuri mitään.
Kiitti avusta. Ja just noikin, että ei omenoita greippimehua, kahvia jne. Hyvä että sulla on nykyään ok! <3 :) Toivo eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testaa omeprazol-pitoista närästyslääkettä.
Mulla oli niin karmeita vatsakipuja, että menin 2 kertaa päivystykseen. Luulen, että mulla oli niin tulehtunut ruuansulatuselimistön, että se oli ylhäältä tukossa kohtausten ajan. Elimistö yritti tyhjentää itseään kummaata
Kiitos! päivystyksessä eivät osanneet tehdä mitään. Kirjattiin, että tulin muka huumelääkkeitä hakemaan ja teeskentelin vaan. Aika loukkaavaa.
Vaikka toisaalta sanoivat, että valkosolut on korkealla kivin vuoksi.
Antoivat panadolia ja jotain muita. Ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Kiropraktikolla kävin usemman kerran mutta se pahensi tilannetta. Hierojalla käynti taas oli hyväksi, mutta hänen mielestä ongelmat etupuolella ja sisällä, sanoi että ainakaan selän lukoista ei kyse että aukaisi kaikki jumit/lukot ja niistä se ei ole että eivät olleet niin pahoja. Kraniaaliosteopaatti kuulostaa ok.
Tässä on vielä se juttu, että neurologin mukaan mulla voi olla yliliikkuvuutta nivelissä ja niitä ei saisi niksauttaa, mutta on muunlaista käsittelyä kuin niksauttamista. Neurologin mielipide on että hermosto ja immunologinen järjestelmä jotenkin vähän ylikäynnillä. Hormonihomma myös mahdollista, että se(kin) olisi jotenkin häikässä, esivaihdevuosioireilua. Vastaukset haussa, ratkaisut haussa.
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdottikin jo fysioterapeuttia. Lisään listalle muitakin kehonhuoltajia eli hierojan, kiropraktikon ja osteopaatin. Jos sinulla on yläkropassa kosketusarkuutta, v
OK, sitten osteopaatti kuulostaa ehdottomasti parhaalta vaihtoehdolta näistä. Itsellenikään liika niksauttelu ei sovi. Osteopaatin hoito on miellyttävää eikä sisällä manipulaatiota.
Minulla kahvin poisjättäminen auttoi. Jo pienestäkin kahvimäärästä alkaa ylävatsakipuilu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt haluaisin mennä suihkuun, mutta lämmin suihku pahentaa rintakehän/ylävatsan tuntoa - tulee enemmän painetta alueelle, niin en pysty käydä suihkussa niin usein kuin haluaisin.
Onkohan se jotain jumeja rintarangan ja ylävartalon lihaksissa?
Itsellä makea luultavasti tekee sekavaa oloa ja pahoinvointia. Kannattaa alkaa kirjoittaa ylos, mitä olet tehnyt ja mitä olet syönyt/juonut, kun se huono olo tulee.
Myös hiilihappo, ja joskus kahvi vaikuttaa. Suklaa on yksi provosoiva.
Ihan tavallinen ruoka- kalakeitto ja leipä- eivät vaikuttaneet tänään. Kakkua en. uskkatanut syödä, kun tuli sellainen olo, että siitä
olisi tullut paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli juuri tuo sama. Onneksi on ylävatsan olut jo useamman vuoden ok ja voin syödä leipääkin. Mutta se oli kamalaa kun ylävatsan turposi, tuntui ettei happea saa ja se inhottava viiltävä vatsakipu :( Kylä kutsuistakin piti yleensä kieltäytyä.
Tiedätkö, mikä oli se syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimaton ruoka oli syy.
Tulin vain sanomaan, että tsemppiä. Itselläkin haastava terveysongelma, iltaisin joskus oikein ahdistaa että huomenna pitää herätä jälleen uuteen päivään. Kaiken on vienyt tämä, mutta onneksi mikään ei ole ikuista, ei negatiivisetkaan asiat.
Kirjaa ylös aivan jokainen päivä oireineen. Pienetkin vihjeet auttavat, pikku hiljaa voi löytyä yllättäviäkin keinoja mitkä auttavat. Ja muista että kausaliteetti ja korrelaatio ovat eri asioita, älä tulkitse liikaa, joskus ongelma voi olla aivan täysin muualla kuin alunperin ajatteli. Vatsaa ohjailee hermoja, ja hermot kulkevat pitkiä reittejä, ja ovat yhteyksissä toisiinsa. Ja terveydenhuollon järjestelmä ei nyt vain toimi yhtään mystisemmisissä tapauksessa, älä syytä siitä itseäsi.
Henkiseen puoleen olen saanut valtavasti apua stoalaisuudesta ja buddhalaisesta filosofiasta. Nämä kortit ovat nyt kädessä, ja niillä on pelattava. Mahdollisuus voittoon on, mutta vain jos pelaa kunnolla. Se ei tapahdu jos vaipuu epätoivoon tai antaa tunteiden viedä, epäreiluus on totta, mutta voivottelu ei siihen auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omeprazolista en ole varma, onko mulla ollut sitä aiemmin. Esomeprazil Activea on ollut. Täytyy katsoa toi Omeprazol ja Losec. Tänään jos pääsisi apteekkiin, niin katsoisin näitä vinkkejä, ja ne rakeetkin, joista joku mainitsi ketjussa aiemmin.
Olen kans joutunut muutamaan kertaan päivystykseen olon takia, yritän välttää että en joutuisi, kun ei siihen vaikuta olevan tehtävissä juuri mitään.
Kiitti avusta. Ja just noikin, että ei omenoita greippimehua, kahvia jne. Hyvä että sulla on nykyään ok! <3 :) Toivo eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testaa omeprazol-pitoista närästyslääkettä.
Mulla oli niin karmeita vatsakipuja, että menin 2 kertaa päivystykseen. Luulen, että mulla oli niin tulehtunut ruuansulatuselimistön, että se oli ylhäältä tukossa kohtausten a
Juuri näin. Julkisen terv.järjestelmän kanssa ollut välillä traumaattista. Yks puolen käynyt sukulaisten avuin, esim se ct-kuvaus tuli uks puolen. Mitkään buranat ja panadolit ei auta. Mulla kävi tuuri yhdellä kerran että sain lopulta, jouduin pyytämään tuskien kera, vahvempaa huum.tyyppistä lääkettä ns hätävaraksi äärimmäisempien kipukohtauksen varalta. Mutta kaikenlaista väärää kirjausta ja sen sellaista on varmaan järjestelmässä. Yksi julk.puolen gastroenterologi oli täysin asiaton ja hirveä, piti hulluna vissiin.
Sympatisoin kokemustasi. Täytyy vaan aatella että sellaista käy muillekin, ja sukulaiseni sanoikin hyvin että "Kanta on ihan huuhaata". :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimaton ruoka. Söin sellaista mikä ei sopinut, mutta en vain uskonut koska halusin syödä omia mieliruokia.
Vadelmat ei sovi, sitrushedelmistä pitää poistaa myös kalvot. Ruokaa syödään hyvin pieniä määriä, esim aluksi maksimissaan 2dl .Kuivat syötävät kuten siemenet ja pähkinät jne on haastavia, jotenkin sulavat huonosti. Kaikki ne hedelmät tai marjat joissa paksu kuori kerää ilmaa mahaan koska niihin jää ilmataskuja.
Ei valmisruokia, sipulia, papuja jne.
Vältä stressiä ja opettele kontrolloimaan kipua/ huononolontunnetta. Se pitää opetella.
💛 Kiitos, kirjoitit hyvin ja ajatukset olisivat voineet olla omiani, niin tuntuu menevän juttu samoilla aallonpituuksilla. Ihan alkuriveiltä lähtien ja sitä pelkoa vastaan juurikin tuo lause, että mikään ei ole ikuista. Yritän miettiä ohimenevänä vaiheena/aikana. Eritt. hyvät pointit kausaliteetin ja korrelaation erottamisesta ja siitä ettei tee liiikaa ajattelemista.
Buddhalainen filosofia on hyvä. Youtubessa on ollut tosi hyviä kanavia, joista on ollut avuksi henkiseen jaksamiseen - osoittaneet että itsensä parantaminen on mahdollista. Neuroplastisuus, ei huuhaata, Mm. Tanner Murtaugh (itse parani vaikeasta hermostoperäisestä sairaudesta ja nykyään on terapeutti, kanavallaan on "prosessi"tyyppisen ajattelemisen omaksumista jne), motivaatio/tsemppikoosteet joissa kärsimys/kivun selättäminen mukana, Dispenza, Hay ja itsensä parantamisen metafysiikka. Tuo mitä sanoit lopussa, niin se on paljolti mitä Pain FreeYou-kanavan pitäjäkin sanoo: panikointi ei auta mitään missään mitenkään ketään. Hermoston rauhoittaminen ja posiitivisesti sille viestiminen, visualisoinnit jne virittävät aivot ja hermoradat uuteen suuntaan, kaikki lähtee aivoista, neuroplastisuus.
Tsemppiä myös sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain sanomaan, että tsemppiä. Itselläkin haastava terveysongelma, iltaisin joskus oikein ahdistaa että huomenna pitää herätä jälleen uuteen päivään. Kaiken on vienyt tämä, mutta onneksi mikään ei ole ikuista, ei negatiivisetkaan asiat.
Kirjaa ylös aivan jokainen päivä oireineen. Pienetkin vihjeet auttavat, pikku hiljaa voi löytyä yllättäviäkin keinoja mitkä auttavat. Ja muista että kausaliteetti ja korrelaatio ovat eri asioita, älä tulkitse liikaa, joskus ongelma voi olla aivan täysin muualla kuin alunperin ajatteli. Vatsaa ohjailee hermoja, ja hermot kulkevat pitkiä reittejä, ja ovat yhteyksissä toisiinsa. Ja terveydenhuollon järjestelmä ei nyt vain toimi yhtään mystisemmisissä tapauksessa, älä syytä siitä itseäsi.
Henkiseen puoleen olen saanut valtavasti apua stoalaisuudesta ja buddhalaisesta filosofiasta. Nämä kortit ovat nyt kädessä, ja niillä on pelattava. Mahdollisuus voittoon on, mutta vain jos pelaa kun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimaton ruoka. Söin sellaista mikä ei sopinut, mutta en vain uskonut koska halusin syödä omia mieliruokia.
Vadelmat ei sovi, sitrushedelmistä pitää poistaa myös kalvot. Ruokaa syödään hyvin pieniä määriä, esim aluksi maksimissaan 2dl .Kuivat syötävät kuten siemenet ja pähkinät jne on haastavia, jotenkin sulavat huonosti. Kaikki ne hedelmät tai marjat joissa paksu kuori kerää ilmaa mahaan koska niihin jää ilmataskuja.
Ei valmisruokia, sipulia, papuja jne.
Vältä stressiä ja opettele kontroll
Tämä pistää miettimään, että se voi olla noin tarkkaa.. En ole vielä perillä tarkasti sopivasta ruokavaliosta ja sopivista aineista, teen Fodmapin ja terveellisen ruokvalion mukaan mutta en silti tiedä. Enkä tiedä noin tarkkaan. Ravitsemusteraoeutti ja Antioksidanttiklinikka tulevat tarpeeseen, ainoo vaan että lottovoitto tulisi myöskin tarpeeseen.. :)
Olotilan sääteleminen on meneillään, joka päivä tsempillä, no, ei saa miettiä liian pitkälle eikä asettaa paineita - uskominen vie eteenpäin. Huonoon suuntaan uskominen vie väärään suuntaan, niin se tosiaan on merkityksellistä, miten suhtautuu ja mitä sanoo itselleen niin aivot virittyvät viemään asiaa maaliin.
No kun ei jotenkin vaikuta jumilta, vaan on sellaista että kiristyy ne kudokset tai jokin paine virittyy siellä. Yksi lääkäri veikkasi jotain faskiahommaa. Mulla ei aiemmin ennen rokotusta ollut tällaista. Ikinä mitään suihkuvaikeuksiakaan. Ruuansulatusvaivoja ibs-tyyliin oli ennen rokotusta, mutta ei tällaista. Rok jälkeen vaivat siirtyneet ylemmäs , ylävatsan alueelle ja aiheuttaneet päivittäisen kestämisen.
Täytyy alkaa kirjoittaa ylös. Mulla on joka päivä tää ja ei vain vähän aikaa ruuan jälkeen vaan pitkään ja koko ajan, mutta enemmän ruokien jälkeen ja etenkin parin tunnin jälk syömisestä. Olo on sitten vaan enemmän tai vähemmän vaivalloisempaa.
Gluteiini ja kofeiini ja sokeri eivät sovi. Mutta en ole tarkkaan perillä muusta. En osaa esim sanoa käykö maitotuotteet, otan laktoosittomina. Selvitettävää on jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt haluaisin mennä suihkuun, mutta lämmin suihku pahentaa rintakehän/ylävatsan tuntoa - tulee enemmän painetta alueelle, niin en pysty käydä suihkussa niin usein kuin haluaisin.
Onkohan se jotain jumeja rintarangan ja ylävartalon lihaksissa?
Itsellä makea luultavasti tekee sekavaa oloa ja pahoinvointia. Kannattaa alkaa kirjoittaa ylos, mitä olet tehnyt ja mitä olet syönyt/juonut, kun se huono olo tulee.
Myös hiilihappo, ja joskus kahvi vaikuttaa. Suklaa on yksi provosoiva.
Ihan tavallinen ruoka- kalakeitto ja leipä- eivät vaikuttaneet tänään. Kakkua en. uskkatanut syödä, kun tuli sellainen olo, että siitä
olisi tullut paha olo.
Mullakin oli ehkä vuoden jatkuvat kivut, vaikka olin jo gluteeniton kasvissyöjä. Jouduin muuttamaan ruokavalion äärimmäisen yksinkertaiseksi - ei prosessoitua, ei edes leipää. Myös kaura pois. Tuntuu oudolta, mutta taitava energiahoitaja myös auttoi - jo kerrasta
Gluteeniton valio täälläkin, gluteeniton kauraleipä ollut leipänä. Tarkoitus mennä viilaamaan ruokavaliota kohdilleen antioksklinikalle ja ravitsemusterapeutille. Pystytkö vinkkaamaan tuon energiahoitajan nimen, laitan ylös vinkit.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli ehkä vuoden jatkuvat kivut, vaikka olin jo gluteeniton kasvissyöjä. Jouduin muuttamaan ruokavalion äärimmäisen yksinkertaiseksi - ei prosessoitua, ei edes leipää. Myös kaura pois. Tuntuu oudolta, mutta taitava energiahoitaja myös auttoi - jo kerrasta
Minulla tuli gluteenittomasta ruokavaliokokeilusta vaan enemmän vatsavaivoja, eli ei ole oikotie onneen sekään, vaikka usein niin väitetään.