Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeat ylävatsavaivat joka päivä - kokemuksia, vertaistukea, apua

Vierailija
02.11.2024 |

Alan olla niin kyllästynyt tähän. Paljon on tuskaa ollut tämän tilan kanssa, suoranaista pelkoa herätä uuteen päivään, kun niin muistaa sen aiemman elämisen, jossa pystyi rennosti ja normaalisti liikkumaan ja olemaan. Joudun joka päivä tsemppaamaan itseni kestämään ja ylittämään kestämisen.

Syön terveellisesti, en ota gluteiinia, vältän sokeria, en juo alkoa, olen hoikka. Stressi on yritetty saada minimiin, meditointia, pos. ajatteleminen. Joka päivä on vaikeat ylävatsavaivat, kiristää rintakehältä ja liikkuessa ihan kävellessä on vaikeaa, istuessa helpompaa, röyhtäilyjä tulee pintaan ja jotenkin kaasut/hapot jylläävät, rintakehän ja kylkilastan alue voi olla myös koskettaen kipeää - ne kudokset. Ruuan jälkeen vaikeampaa mutta tää tila vaikuttaa läpi päivän ja vaan jos pysyn istuvassa asennossa on siedettävää, yritän silti liikkua, mutta joudun katsomaan olon mukaan norm. asioiden tekemisen ja nekin vaiheittain. Onko kenelläkään muulla ollut tällaista?

Meinaa tulla välillä paniikki päälle, kun tää on niin kaukana siitä, miten pystyin normaalisti elämään vielä muutama vuosi sitten. Siis 40 vuotta normaalia elämistä ja sitten ei. Mulla oli aiemmin ibs-tyyppistä oireilua, mutta se ei estänyt normaalia elämistä, sitten rokotuksen jälkeen elimistössä triggeröityi tämä ylävatsa/rintakehän alueen paineistuminen joka liittyy ruuansulatukseen ja lääkärit määräsi Somaccia, mutta se ei auttanut ja tutkimuksissa selvisi, tähystyksissä ja ph/nanometriassa että mulla ei ole refluksitautia. Sydän on ultrattu, ei lääkäreiden mukaan syynä. 

Samaan aikaan hormonaalinen muutosvaihe meneillä, esivaihdevuodet. Estrogeenin taso vaikuttaa myös ruuansulatuskanavaan. Mulla on hrt-tabletit mutta ongelma ei ole lähtenyt niillä. Annostasoa ei ole tarkastettu, joten sitä yritän saada yksityisellä puolen kuntoon. 

Ja tähystykset on tehty, verikokeet (paitsi ferritiini) otettu ja ei mitään, ct-kuva ylävartalosta otettu - ei mitään. 

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö Ap muita luontaistuotteita kuin Aloe Veraa? Monet niistä rasittavat maksaa jo muutenkin, saati sitten oikeiden lääkkeiden kanssa. Työkaveri meinasi heittää henkensä antibiootti-luontaistuote -cocktaililla, eli ei ole mikään pikkujuttu.

Vierailija
42/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaa syömiset.

Sappivaivaa voisi olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somacit ei auttaneet täälläkään. :) Hyvä että sinä tulit noin kuntoon, mukava kuulla ja antaa toivoa, että tilanteet voivat muuttua. Ymmärrän etenkin kun pitkään jatkunut, niin kuin sullakin kokemus, niin varmasti huojentavaa sen jälkeen. Kiitti Rennievinkistä, mulla on sitä kotona, käytin yhdessä vaiheessa päivittäin mutta tila ei lähtenyt kuntoon, tosin Renniet jonkin tuntui auttavan vähän. siis toivat vähäistä lievitystä. Toivoisin että mulle iolisi käynyt samoin!

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuommoisia oireita pahassa stressissä. Harmikseni vedin somacia kunnes lopulta tajusin, että ne pahentaa asiaa. Kävin apteekista aivan yksinkertaisesti Rennie tabletteja ja kolmen päivän jälkeen loppui vaivat. Tosin stressikin helpottanut. Otti päähän, ettei kukaan ollut mulle tuota simppeliä apua kertonut, vaan kärsin pari vuotta ajoittain todella järkkyjä kipuja.

Vierailija
44/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, ihan asiaa. Kyllä otan huomioon ja ne on käsittääkseni jo kohdallani tutkitut, mutta seuraavan kerran lkrissä varmistan vielä asian. Tutkitut, niin tarkoitan, että vatsa on ultrattu, ja yläkroppa on ct-kuvattu. Verikokeet otettu laajalti, olleet ok.  Mutta täytyy mun vielä kysyä, että onko näillä sappi- ja haimahommat poissuljettu vai onko jokin muu menetelmä millä ne katsotaan? 

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kokemusta sekä sappi- että haimavaivoista. Liittyvät myös toisiinsa. Otapa nämä vakavasti huomioon. Haimatulehdus myöskään ei ole leikin asia. Itse olin teholla sen takia.

Vierailija
45/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy oikein miettiä, en kai. Inkivääriä mutta en liikaa, tyyliin mantelin kokoisen nokareen päivässä. Ja lääkkeitä ei ole käytössä. Joku laittoi vihreän teen ja vitamiinien haitallisuudesta, mutta en sitä kofeiinitonta vihreää teetäkään juo tolkuttomasti, 2-3 teepussia päivässä, onko sitten liikaa. Vitamiineja otan päivittäin D vahvana, c, ja b-yhdistelmä, lkrin suosittelemaa. Ennen vitamiinien aloittamista tila oli jo vaikea, vitamiinien jälkeen pistely väheni.  

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö Ap muita luontaistuotteita kuin Aloe Veraa? Monet niistä rasittavat maksaa jo muutenkin, saati sitten oikeiden lääkkeiden kanssa. Työkaveri meinasi heittää henkensä antibiootti-luontaistuote -cocktaililla, eli ei ole mikään pikkujuttu.

Vierailija
46/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappea tai haimaa miettisin minäkin valitettavasti. Olihan palleatyrä myös poissuljettu? 

Toisaalta niinkin tavallinen aine kuin rypsiöljy aiheuttaa joillekin isoja vatsavaivoja. Tästä syystä asia voi liittyä myös ruokavalioon, vaikka syötkin terveellisesti. Kaikki terveellinenkään ei aina ole hyväksi, jos elimistö on jotenkin herkistynyt tai kehittänyt vastareaktioita. Kokeilisin poissulkumenetelmällä erilaisia asioita ruokavaliossa, vaikkakin tämä tapa vie aikaa ja vaatii hermoja.

Toivottavasti asiasi selviää ja vointisi paranee pian.

Vierailija
47/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Laxogas rakeita? Itsellä ne rauhoittavat vatsaa parhaiten.

Vierailija
48/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tähystetty eikä mitään löydy niin vaiva on psyykkinen.

Vierailija
49/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi fysioterapeutti?  Lihakset voi kiristää, lihaskalvot ja jänteet tulehtuneet?  Väärät asennot jumiuttaneet? 

Vierailija
50/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa omeprazol-pitoista närästyslääkettä.

Mulla oli niin karmeita vatsakipuja, että menin 2 kertaa päivystykseen. Luulen, että mulla oli niin tulehtunut ruuansulatuselimistön, että se oli ylhäältä tukossa kohtausten ajan. Elimistö yritti tyhjentää itseään kummaatakin päästä. 

Nyt syön s o m a c i a   aika ajoin, jos alkaa vaivata. Ilman reseptiä saa vastaavaa miedompana nimellä Losec. 

Vierailija
51/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin, josta saat lähetteen gastroskopiaan.

Oli jo tähystetty

Vierailija
52/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistä ja toivotuksesta, tänään tuntuu niin lohduttomalta vaikka mulla on yleensä työstämisen kautta tsemppi päällä. Istun tässä ja  pitää lähteä hakemaan Siliceaa ja jotain tähän oloon taas, mutta pelottaa nousta ylös ja kävellä, kun sitten yleensä tuntuu huonommalta. Yleensä pidän pelkoa aisoissa mutta se on silti turhauttavaa ja kuluttavaa. 

Palleatyrä on ct-kuvan ja ultran kautta poissuljettu.. Rypsiöly ei käytössä, yritin siinäkin mahdollisimman terveellistä vaihtoehtoa niin on kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy ja camelina-öljy käytössä.  Poissulkumenetelmä jeps. Tarvin tähän apua, no, Antioksidanttiklinikka ja ravitsemusterapeutti ovat suunnitteilla. 

Hyviä vointeja sinulle ja muillekin vinkkejä sanoneille! 

Vierailija kirjoitti:

Sappea tai haimaa miettisin minäkin valitettavasti. Olihan palleatyrä myös poissuljettu? 

Toisaalta niinkin tavallinen aine kuin rypsiöljy aiheuttaa joillekin isoja vatsavaivoja. Tästä syystä asia voi liittyä myös ruokavalioon, vaikka syötkin terveellisesti. Kaikki terveellinenkään ei aina ole hyväksi, jos elimistö on jotenkin herkistynyt tai kehittänyt vastareaktioita. Kokeilisin poissulkumenetelmällä erilaisia asioita ruokavaliossa, vaikkakin tämä tapa vie aikaa ja vaatii hermoja.

Toivottavasti asiasi selviää ja vointisi paranee pian.

Vierailija
53/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testaa omeprazol-pitoista närästyslääkettä.

Mulla oli niin karmeita vatsakipuja, että menin 2 kertaa päivystykseen. Luulen, että mulla oli niin tulehtunut ruuansulatuselimistön, että se oli ylhäältä tukossa kohtausten ajan. Elimistö yritti tyhjentää itseään kummaatakin päästä. 

Nyt syön s o m a c i a   aika ajoin, jos alkaa vaivata. Ilman reseptiä saa vastaavaa miedompana nimellä Losec. 

Lisään, että noista kamalista kohtauksista on jo noin 7 vuotta aikaa. Tasapainoilen Somacin kanssa ja olen pärjäillyt. Tärkeää mulla on syödä tasaisesti eikä liikaa mitään hapanta tyhjään mahaan, ellei ole ottanut somalia sinä päivänä. Siis vaikka omenoita, greippimehua kahvia tms. 

Vierailija
54/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut, niitä varmaan apteekissa, aion hommata, kiitos vinkistä.  

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Laxogas rakeita? Itsellä ne rauhoittavat vatsaa parhaiten.

Vierailija
55/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole psyykkistä. Rokote laukaisi jonkin tilan (aiemmin ollut ibs-hommaa, sitten räjähti rokotteen jälkeen tila ihan eri potensseihin) , onko toiminnallista ja hormonaalista ja hermostollista, vai mitä, mutta ei psyykkistä. Mind-body-yhteys on tietenkin, mutta ei supistu psyykkiseen syyhyn.   

Vierailija kirjoitti:

Jos on tähystetty eikä mitään löydy niin vaiva on psyykkinen.

Vierailija
56/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaa syömiset.

HÄN ON  jo   "korjannut"   moneen kertaan  syömisensä. 

Lue , ennenkuin  kommentoit.

Vierailija
57/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoitat viestisi lainauksien yläpuolelle, ap??

Vierailija
58/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkistä, kyllä fysioterapeutille voisin varata ajan, tämä on mielessä. Vaikka syy ei olisi siinä, mutta lihasklavot ja muut ovat silti voineet tulehtua, ja fysioterapeutilla voi olla vinkkejä. 

Olen oma-aloitteisesti päivittäin hieronut yläkropan aluetta ja se on hyväksi, yritän myös jotain rauhallista liikehdintää. Esim rauhallista joogaa. Millään näistä ei ole tila lähtenyt, mutta toisaalta kun se vie aikaa... 

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi fysioterapeutti?  Lihakset voi kiristää, lihaskalvot ja jänteet tulehtuneet?  Väärät asennot jumiuttaneet? 

Vierailija
59/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdottikin jo fysioterapeuttia. Lisään listalle muitakin kehonhuoltajia eli hierojan, kiropraktikon ja osteopaatin. Jos sinulla on yläkropassa kosketusarkuutta, voi olla, että rintakehä on täysin jumissa. Voi olla ns. lukkoja ja sitten myös lihasjumeja. Kiropraktikko ja hieroja saavat niitä auki. Kraniaaliosteopaatti rauhoittaa hermostoa ja ehkäisee jumeja, mutta vaatii pitkäaikaista sitoutumista käynteihin. Itselläni on paljon kokemusta näistä ja nykyään tilanne on helpottanut.

Vierailija
60/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kumminka päin sinulla on: siellä mahassa on paljon happoja, joilloin somacit ym auttaa vai siellä ei ole mahahappoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi