Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeat ylävatsavaivat joka päivä - kokemuksia, vertaistukea, apua

Vierailija
02.11.2024 |

Alan olla niin kyllästynyt tähän. Paljon on tuskaa ollut tämän tilan kanssa, suoranaista pelkoa herätä uuteen päivään, kun niin muistaa sen aiemman elämisen, jossa pystyi rennosti ja normaalisti liikkumaan ja olemaan. Joudun joka päivä tsemppaamaan itseni kestämään ja ylittämään kestämisen.

Syön terveellisesti, en ota gluteiinia, vältän sokeria, en juo alkoa, olen hoikka. Stressi on yritetty saada minimiin, meditointia, pos. ajatteleminen. Joka päivä on vaikeat ylävatsavaivat, kiristää rintakehältä ja liikkuessa ihan kävellessä on vaikeaa, istuessa helpompaa, röyhtäilyjä tulee pintaan ja jotenkin kaasut/hapot jylläävät, rintakehän ja kylkilastan alue voi olla myös koskettaen kipeää - ne kudokset. Ruuan jälkeen vaikeampaa mutta tää tila vaikuttaa läpi päivän ja vaan jos pysyn istuvassa asennossa on siedettävää, yritän silti liikkua, mutta joudun katsomaan olon mukaan norm. asioiden tekemisen ja nekin vaiheittain. Onko kenelläkään muulla ollut tällaista?

Meinaa tulla välillä paniikki päälle, kun tää on niin kaukana siitä, miten pystyin normaalisti elämään vielä muutama vuosi sitten. Siis 40 vuotta normaalia elämistä ja sitten ei. Mulla oli aiemmin ibs-tyyppistä oireilua, mutta se ei estänyt normaalia elämistä, sitten rokotuksen jälkeen elimistössä triggeröityi tämä ylävatsa/rintakehän alueen paineistuminen joka liittyy ruuansulatukseen ja lääkärit määräsi Somaccia, mutta se ei auttanut ja tutkimuksissa selvisi, tähystyksissä ja ph/nanometriassa että mulla ei ole refluksitautia. Sydän on ultrattu, ei lääkäreiden mukaan syynä. 

Samaan aikaan hormonaalinen muutosvaihe meneillä, esivaihdevuodet. Estrogeenin taso vaikuttaa myös ruuansulatuskanavaan. Mulla on hrt-tabletit mutta ongelma ei ole lähtenyt niillä. Annostasoa ei ole tarkastettu, joten sitä yritän saada yksityisellä puolen kuntoon. 

Ja tähystykset on tehty, verikokeet (paitsi ferritiini) otettu ja ei mitään, ct-kuva ylävartalosta otettu - ei mitään. 

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko olla syytämättä peetä ketjuun, johon olen useamman kerran kirjoittanut että ruokavalio on terveellinen ja sitä on kunnostettu oikein kunnolla. Minä teen asian eteen paljon, joten älä hauku väärää ihmistä. Jos tuttusi syö roskaruokaa ja kärsii vaivoista, niin ymmärrä että eri ihmiset ja eri syyt, eri tilanteet, ei ole samaa. 

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on aika monella. Ei minkäänlaista halua panostaa syömisiin ja niiden korjaamisiin. Sitten syytetään terveydenhoitoa kun lääkettä ei ole.

Vierailija
22/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene gynelle ja tutkituta munasarjasi. Ne oireilevat huomattavasti ylemmäs kuin kuvittelisi. Mene heti, sillä jos niissä on häikkää, ei kannata odotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Kiva kuulla että sinulla lähti vaiva pois! Huh. Pystytkö suosittelemaan ketään? Olen katsonut funktionaalisen lääketieteen sivuja ja sieltä yrittänyt sihdata nimiä. 

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutille. Siellä saatiin kiinni mun mystinen kamala vatsavaiva. 

Vierailija
24/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Olen ollut gynellä vuosi sitten ja ultrattu, silloin löydettiin iso myooma joka leikattiin ja munasarjat oli ok, mutta tää tila ei parantunut leikkauksen jälkeen, eli olisko ollut erillinen siitä. Olen kuitenkin menossa uudestaan yks gynelle, kun vaan saisi sinne aikaa.  

Vierailija kirjoitti:

Mene gynelle ja tutkituta munasarjasi. Ne oireilevat huomattavasti ylemmäs kuin kuvittelisi. Mene heti, sillä jos niissä on häikkää, ei kannata odotella.

Vierailija
25/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha alapeukuttaa, sanotaan sitten suoraan. Sisareni kärsi kummallisista pahoista ylävatsan vaivoista, ilmavaivoista, jne. ja munasarjasyöpä sieltä paljastui lopulta kaiken syyksi. Ihan vaan vinkkinä sanon sen vuoksi, että kokemusta on.

Vierailija
26/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavaiva. Liikaa vitamiineja ja vihreää teetä. Alkoholi ei ole ainut joka kuormittaa maksaa. Lääkkeet ym

Vierailija
27/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Tarkoitatko Boriksen kaalijuomaa, jota on marketeissakin (onneksi) myynnissä?

Mulla oli kesällä 1pullo kokeilussa mutta otin sitä epäsäännöllisesti ja vähän, kun en uskaltanut oikein - kun elimistö reagoi helpolla kaikkeen.

Tarvisi yrittää kunnolla sen kanssa, aamuin illoin. 

Vierailija kirjoitti:

Iso tuopillinen kädenlämpöistä kaalimehua aamuin illoin.

Vierailija
28/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla sappi kun oireilee. Onko sappi ultrattu? Joskus sappirakossa on sappisoraa/hiekkaa, mikä ei näy tutkimuksissa ja aina ei edes ultrassa. Aiheuttaa kipua syönnin jälkeen. 

Vierailija
29/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiaa. Huom mä en ole alapeukuttanut sun kommentteja enkä keidenkään asiallisesti ketjuun krjoittaneiden viestejä. Huomaan että joku muu on alapeukuttanut moniakin virstejä ketjusta, ei ole minä.  

Munasarjat tosiaan nähty ultralla vuosi sitten, ja kohdunkaulansyöpä tarkistettiin papa myös. Olen menossa uudestaan hormonihommien jne takia. Koska alentuneet tai heittelevät hormonitasot voi aiheuttaa esivaihdevuosien aikaan ongelmia ruuansulstukseen ja kipuiluunkin. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha alapeukuttaa, sanotaan sitten suoraan. Sisareni kärsi kummallisista pahoista ylävatsan vaivoista, ilmavaivoista, jne. ja munasarjasyöpä sieltä paljastui lopulta kaiken syyksi. Ihan vaan vinkkinä sanon sen vuoksi, että kokemusta on.

Vierailija
30/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet viittaisi sappikiviin/sappikohtaukseen. Sappikivet on mystinen vaiva, kohtaus voi tulla päivittäin tai puolen vuoden välein ja kestää puoli tuntia tai vuorokausia. 

Onko tehty ulyratutkimusta sapesta. 

Vierailija
31/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mietittävä asia. Mutta ennen vitamiinien aloittamista mulla jo oli nää oireet/tila. Vitamineja mitä otan niin lkri suositti: d-vitamiini, b-vitamiiniyhdistelmä, c-vitamiini. Nuo joka päivä. Välillä magnesiumia ja omegaa. Lääkkeitä ei päivittäisessä käytössä. 

Maksa-arvot olleet vuosi sitten ok. Kaikki veriarvot olleet ok (munuaisarvo vähän norm.rajan alapuolella), ferritiiniä ei testattu. 

Vierailija kirjoitti:

Maksavaiva. Liikaa vitamiineja ja vihreää teetä. Alkoholi ei ole ainut joka kuormittaa maksaa. Lääkkeet ym

Vierailija
32/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkistä. Vatsa on ultrattu ja siinä nähtiin sappirakko, ei ollut mitään. Yläkropasta otettu myös ct-kuva se menee mahan alueeltakin, niin siinäkään ei mitään. Mä voisin sappikivihommasta silti vielä kysyä, että onko se poissuljettu noilla testein, mitä jo on tehty. 

Vierailija kirjoitti:

Oireet viittaisi sappikiviin/sappikohtaukseen. Sappikivet on mystinen vaiva, kohtaus voi tulla päivittäin tai puolen vuoden välein ja kestää puoli tuntia tai vuorokausia. 

Onko tehty ulyratutkimusta sapesta. 

Vierailija
33/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaavia oireita vuosia ja syyksi paljastui sappikivet. Sappi poistettin, kivut hävisi kuin seinään. 

Vierailija
34/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuommoisia oireita pahassa stressissä. Harmikseni vedin somacia kunnes lopulta tajusin, että ne pahentaa asiaa. Kävin apteekista aivan yksinkertaisesti Rennie tabletteja ja kolmen päivän jälkeen loppui vaivat. Tosin stressikin helpottanut. Otti päähän, ettei kukaan ollut mulle tuota simppeliä apua kertonut, vaan kärsin pari vuotta ajoittain todella järkkyjä kipuja.

Vierailija
35/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kokemusta sekä sappi- että haimavaivoista. Liittyvät myös toisiinsa. Otapa nämä vakavasti huomioon. Haimatulehdus myöskään ei ole leikin asia. Itse olin teholla sen takia.

Vierailija
36/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en siis halua pelotella, vaan todeta vain, että ylävatsavaivat on aina syytä ottaa vakavasti omien kokemusteni perusteella. Toivottavasti asia selviäisi pian sinunkin kohdallasi, t. Nro 35, haima ja sappi

Vierailija
37/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuommoisia oireita pahassa stressissä. Harmikseni vedin somacia kunnes lopulta tajusin, että ne pahentaa asiaa. Kävin apteekista aivan yksinkertaisesti Rennie tabletteja ja kolmen päivän jälkeen loppui vaivat. Tosin stressikin helpottanut. Otti päähän, ettei kukaan ollut mulle tuota simppeliä apua kertonut, vaan kärsin pari vuotta ajoittain todella järkkyjä kipuja.

Eihän nämä apteekin ihmiset ekana Rennietä suosittele, se kun on halvin ja toimivin mahalääkkeistä. Tuohon meilläkin luotetaan.

Vierailija
38/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omena rassaa sisuskaluja, vika on todennäköisesti sapessa.

Vierailija
39/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä. 

Vierailija
40/87 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa akkojen ulinalta joten suosittelen Maria Nordinin kursseja. 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan