Miksi ihmiset himoitsevat rahaa niin paljon nykyään?
Kertokaa, mistä tämä johtuu. Monet ovat valmiita tekemään mitä tahansa, että saisivat kartutettua omaisuuttaan. Itselle riittää lähinnä se, että saan ruuan ja vuokran maksettua. Menoni ovat noin 1500e/kk ja asun Helsingissä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska raha on elämän tärkein asia, rahalla maksetaan eläminen ja nykyisin kaikki on tosi kallista.
Tätä täällä hoetaan, että eläminen on kallista. En oikein ymmärrä, mihin sitä rahaa saa sitten kulumaan. Ihminen tarvitsee asunnon ja ruokaa. Nämä asiat saa missä päin tahansa Suomea alle 2000e/kk budjetilla.
Auto,pakolliset laskut, ruoka, vaatteet, pakolliset käyttötavarat, asumiskulut. Alle 2000e/kk nettotuloilla tekee tiukkaa noihin asioihin.
Auto on kieltämättä kallis, vaikka olisi joku vanha rotisko. Ootko miettiny siitä luopumista, kun on noin pienet tulot? Itsellä oli aiemmin nettotulot 3000e/kk, enkä silloinkaan raaskinut autoa hankkia. Kuljin aina julkisilla töihin.
Maailma on kova ja yhteiskunta kovenee koko ajan. Aletaan tajuta että ei eletä enää onnelassa jossa kaikki huolehditaan vaikka ei tekisi mitään.
Tämähän on todellisuutta miltei kaikkialla muualla maailmassa. Näkeehän sen vaikka Venäjällä tai Brasiliassa, naiset suoraan myyvät itseään (eri yhteiskuntaluokissa vaan eri tavoin), jenkeissä ihmiset kuolee stressin takia tai pukumiehet elää teltassa kun on pakko vaan pärjätä.
Suomessa ei ole vielä lähellekään sama meno mutta alkaa täälläkin pikkuhiljaa pullamössö karista.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ruokaa.
Saa varmasti, mutta ruuan ostamiseen riittää pienetkin tulot. Itse syön alle 2000e tuloilla laadukasta ja hyvää ruokaa.
No ei mulle ainakaan riitä pelkästään ruoka ja kämppä. Haluan tehdäkin asioita ja ihan kaikki tekeminen maksaa. Vaikka se olisi pelkästään kävelyllä käymistä, niin siinäkin kengät kuluu. Itse kävelen erittäin paljon ja kengät on todella nopeasti pohjasta tasaiset.
Lisäksi on toki muitakin harrastuksia minulla, ei mitenkään kalliita, mutta en niitäkään voisi tehdä ilman rahaa. En mä rahaa himoitse, himoitsen harrastuksiani. En ymmärrä ihmisiä, joille riittää vaan jonkinlainen sörsseli syötäväksi ja olla kotona netissä provoilemassa. Kyllä mäkin tykkään välillä netissä provoilla, mutta ettei olis mitään muuta elämää...?
Yks tuttu raataa pitkiä päivä jotta saa tyydytettyä puolisonsa kalliiden tuotteiden tarpeet ja elintason. Elämä yhtä työn tekoa ja aika väsyneeltä tämä tuttu näyttää. Ottivat myös sijoituslapsia rahan takia. Niin hirveä rahan himo näillä, että myisivät varmaan vanhempansa jos saisivat siitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei mulle ainakaan riitä pelkästään ruoka ja kämppä. Haluan tehdäkin asioita ja ihan kaikki tekeminen maksaa. Vaikka se olisi pelkästään kävelyllä käymistä, niin siinäkin kengät kuluu. Itse kävelen erittäin paljon ja kengät on todella nopeasti pohjasta tasaiset.
Lisäksi on toki muitakin harrastuksia minulla, ei mitenkään kalliita, mutta en niitäkään voisi tehdä ilman rahaa. En mä rahaa himoitse, himoitsen harrastuksiani. En ymmärrä ihmisiä, joille riittää vaan jonkinlainen sörsseli syötäväksi ja olla kotona netissä provoilemassa. Kyllä mäkin tykkään välillä netissä provoilla, mutta ettei olis mitään muuta elämää...?
Ite harrastelen musiikkia ja kuntoilua. Soittimet oon aikoinaan saanu melko halvalla ja kuntoilemassa käyn ilmaisilla ulkosaleilla. Ei harrastuksiin ole pakko mitään tuhansia euroja laittaa. Hyvät kävelykengät on toki kalliita, mutta jos niihin säästää ja ostaa kerralla laadukkaat, niin kyllä niillä useamman vuoden kävelee. Omat lenkkarit on jo 6 vuotta vanhat. Aika kuluneet toki, mutta kyllä ne vielä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maksaa nykyään.
Mitä tahansa asiaa hoidat, se vaatii aina rahaa.
Ennen monet asiat hoituivat ilman rahaa. Esimerkiksi talkoo-töinä tai vain ihan naapuriapuna. Viranomaisetkin saattoivat tehdä asioita ilman maksuja.
Nykyään on koko ajan huolehdittava, että on maksukykyä. Muuten mitään asiaa ei voi hoitaa.
Just näin.
Kaikki maksaa, ruoka, tms myös naiset kuten vaimo maksaa monessakin mielessä.
Jos mietit, että vaik rakkaus tai vaikkapa rakastelu olisi ilmaista, niin ei ole. Ruokakassit, viinit, hotelliyöt, auton tankkaus, niin kyllä niissä mies on yleensä maksajana, ihan kympillä.
Auton tankkaus on kalliimpaa kuin maksullinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rahaa jonkin verran tarvitsee, mutta Suomessa on aika hankala rikastua työtä tekemällä. Suomi on tuilla elämisen yhteiskunta, joka vaatii maksajia. En kyllä yhtään ihmettele, miksi suurin osa maailman kaikista merkittävistä innovaatioista tulee Amerikasta. Siellä on myös enemmän uskossa olevia ihmisiä, koska he eivät ole yhteiskunnan varassa vaan joutuvat turvaamaan toisiinsa ja Jumalaan
Suomessakin on kehitetty ihan maailman tasolla huipputeknologiaa. Täällä on vaan se ongelma, että kaikki keksinnöt myydään ulkomaille. Tuntuu, että firmoja kehitetään vain siksi, että saadaan ne myytyä mahdollisimman nopeasti. Helpot rahat irti.
Ja siihen on yksinkertainen syy, korkea veroaste ja byrokratia.
Suomessa ei kannata omistaa, koska hyödyn saa byrokraatit, ja vapaamatkustajat.
Siksi menestyneet yritykset myydään ulkomaille.
Suomessa myös virkamieskunta ja vasemmisto halveksii kotimaista omistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite harrastelen musiikkia ja kuntoilua. Soittimet oon aikoinaan saanu melko halvalla ja kuntoilemassa käyn ilmaisilla ulkosaleilla. Ei harrastuksiin ole pakko mitään tuhansia euroja laittaa. Hyvät kävelykengät on toki kalli
En sanonutkaan harrastuksieni maksavan tuhansia. Ja kyllä minäkin aina hankin hyvät kävelykengät, mutta kuten sanoin, kävelen ERITTÄIN paljon, joten laadukkaissakin kengissä on jo vuodessa pohjat tasaiset.
Itse säästän pahan päivän varalle. Kaikki on mahdollista, työttömyys, sota, sairastuminen, ilärasismi työelämässä. En luota , että yhteiskunta elättää
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rahaa jonkin verran tarvitsee, mutta Suomessa on aika hankala rikastua työtä tekemällä. Suomi on tuilla elämisen yhteiskunta, joka vaatii maksajia. En kyllä yhtään ihmettele, miksi suurin osa maailman kaikista merkittävistä innovaatioista tulee Amerikasta. Siellä on myös enemmän uskossa olevia ihmisiä, koska he eivät ole yhteiskunnan varassa vaan joutuvat turvaamaan toisiinsa ja Jumalaan
Suomessa on 5 miljoonaa asukasta, usassa 331 miljoonaa.
Riippumattomuus ja itsenäisyys. Sossun pummi on aina muiden ihmisten armoilla.
Köyhä voisi vaihteeksi kertoa, miksi haluaa elää köyhästi ja muiden ihmisten kukkarolla? Mitä hienoa siinä on, että muut ihmiset päättää sen milloin ja miksi saat rahaa? Tai miksi itket rahan puutetta kun sehän on vaan hienoa?
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu raataa pitkiä päivä jotta saa tyydytettyä puolisonsa kalliiden tuotteiden tarpeet ja elintason. Elämä yhtä työn tekoa ja aika väsyneeltä tämä tuttu näyttää. Ottivat myös sijoituslapsia rahan takia. Niin hirveä rahan himo näillä, että myisivät varmaan vanhempansa jos saisivat siitä rahaa.
Taidat olla melkoisen kateellinen.
Taloudellinen riippumattomuus. Nyt työttömänä on kiva kun ei o pakko hakea kaikenmaailman minipalkkaisiin paskatöihin jotka ei kiinnosta, kun on rahaa millä elää. Eläkeikäkin nousee koko ajan ja voi olla ettei mun ikäluokka mitään eläkettä saakaan, joten hyvä olla pääomatuloja kuluja kattamaan. Mua ei vähääkään kiinnosta tehdä töitä seiska-kasikymppiseksi asti ja siitä hautaan. Joskus viiskymppisenä voi lopettaa joko työnteon tai työnhaun, kun ei tässä nyt kovin helposti meinaa työllistyä... Onneksi varauduin jo aiemmin ja pätäkkää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin lopettaa hommat kauan ennen eläkettä ja siihen tarvitsee aika paljon rahaa. Mikä on ongelmasi jos haluan elää tulevaisuudessa säästöilläni?
Itselle riittää noin 1200€/kk, vielä reilu 10 vuotta töissä ja voi alkaa miettimään muuta tekemistä, kun saahan sitä työttömyyskorvaustakin siihen päälle jonkin aikaa.
Raha nyt on vaan vaihdannan väline.
Sanotaanko et nykyisessä yhteiskunnassa, teetpä mitä tahansa, tarvit rahaa.
Ruokakauppa tms kaikki, asuminen, sähkö tms.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on kova ja yhteiskunta kovenee koko ajan. Aletaan tajuta että ei eletä enää onnelassa jossa kaikki huolehditaan vaikka ei tekisi mitään.
Tämähän on todellisuutta miltei kaikkialla muualla maailmassa. Näkeehän sen vaikka Venäjällä tai Brasiliassa, naiset suoraan myyvät itseään (eri yhteiskuntaluokissa vaan eri tavoin), jenkeissä ihmiset kuolee stressin takia tai pukumiehet elää teltassa kun on pakko vaan pärjätä.
Suomessa ei ole vielä lähellekään sama meno mutta alkaa täälläkin pikkuhiljaa pullamössö karista.
Tuo on totta.
Suomea myös ajetaan alas. Erona muualle on se, että toimimattomasta julkisesta sektorista maksetaan kovaa hintaa.
Eli tuottamaton byrokraattilauma tuhoaa vielä yritysten ja teollisuuden pohjaa. Veroilla ja byrokratialla.
Kun yksityisen sektorin työpaikat ja tuottavuus nujerretaan, ja tämä alasajosta syntynyt tuotos jaetaan tulonsiirtoina, ja byrokraattien palkkojen nostoina, on seuraukset tuhoisia sekä sosiaalisesti, että kansantaloudellisesti.
Asiaa on väärin kutsua globalisaatioksi, saati innovaatiotaloudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Raha nyt on vaan vaihdannan väline.
Sanotaanko et nykyisessä yhteiskunnassa, teetpä mitä tahansa, tarvit rahaa.
Ruokakauppa tms kaikki, asuminen, sähkö tms.
Tämä ei oikein vastannut aloituksen pohdintaan. Totta kai rahaa tarvitsee elämiseen, mutta perustarpeisiin ja perushyvään arkeen riittää hyvinkin pienet tulot. Nykyaikana kuitenkin himoitaan paljon rahaa. Koko elämä pyörii sen ympärillä ja jotkut ovat jopa valmiita myymään itseään netissä saavuttaakseen mahdollisimman isot tulot. Jos joku alle 30-vuotias on vaikka miljonääri, niin häntä hehkutetaan mediassa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Riippumattomuus ja itsenäisyys. Sossun pummi on aina muiden ihmisten armoilla.
Köyhä voisi vaihteeksi kertoa, miksi haluaa elää köyhästi ja muiden ihmisten kukkarolla? Mitä hienoa siinä on, että muut ihmiset päättää sen milloin ja miksi saat rahaa? Tai miksi itket rahan puutetta kun sehän on vaan hienoa?
Tätä voisi haastaa sillä ajatuksella, että paljon tienaava on myös usein jonkun toisen armoilla. Joko sen korporaation, jossa hän painaa pitkää päivää vaativassa duunissa tai sitten itsenäisenä yrittäjänä asiakkaiden ja sijoittajien armoilla. Joku ne isotkin tulot maksaa ja ne maksajat odottavat yleensä myös vastinetta rahoilleen. Itse olen ollut joskus hyväpalkkaisessa vaativassa duunissa ja lisäksi työttömänä pitkiäkin aikoja. Työttömänä koin tietyssä mielessä enemmän vapautta kuin hyväpalkkaisessa duunissa, vaikka tulot oli vain murto-osan aiemmasta. Sain päättää itse menoni, eikä minun tarvinnut joka hetkessä yrittää miellyttää jotakin toista.
Rahalla saa ruokaa.