Miksi ihmiset himoitsevat rahaa niin paljon nykyään?
Kertokaa, mistä tämä johtuu. Monet ovat valmiita tekemään mitä tahansa, että saisivat kartutettua omaisuuttaan. Itselle riittää lähinnä se, että saan ruuan ja vuokran maksettua. Menoni ovat noin 1500e/kk ja asun Helsingissä.
Kommentit (101)
Sosiaalinen media luo paineita. Seurataan rikkaiden ja kuuluisien elämää ja yritetään olla samanlaisia. Kasvatuskin vaikuttaa, kotoa tuleva paine.
Jos kukaan ei tietäisi rikkaudesta ja rahasta mitään. Sitä ei jahdattaisi niin kovasti.
Koska rahalla saa ja hevosella pääsee! Ikivanha totuus.
Monille elämä on vain aistiärsykkeitä ja niiden keräämistä - se nähdään elämän tarkoituksena. Niitä saa lähinnä vain rahalla. Sisäinen ulottuvuus puuttuu elämästä.
Haluaisin pois yhteiskunnan velvollisuuksista (=työ) ja elää ilman oravanpyörässä juoksemista. Säästäminen on hidasta ja voin toteuttaa unelmani vasta n. 15 vuoden päästä. Kunpa voittaisin lotossa niin haistattaisin tälle tunkkaiselle ja sairaalle yhteiskunnalle pitkät. Työelämä vie kaikki mehut ja elämänilon sekä stressi lyhentää elinikääni. Ei hyvä.
Sanopa se. Itse jättäydyin töistä 13 vuotta sitten ja sen jälkeen elänyt yhteiskunnan tuilla. Suosittelen.
Koska elämässä ei ole enää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin pois yhteiskunnan velvollisuuksista (=työ) ja elää ilman oravanpyörässä juoksemista. Säästäminen on hidasta ja voin toteuttaa unelmani vasta n. 15 vuoden päästä. Kunpa voittaisin lotossa niin haistattaisin tälle tunkkaiselle ja sairaalle yhteiskunnalle pitkät. Työelämä vie kaikki mehut ja elämänilon sekä stressi lyhentää elinikääni. Ei hyvä.
Jaa. Itse elän ilman työntekoa Kelan tukien ja perinnön turvin. Haukkujat ja moralisoijat ohitan yhdentekevinä, koska tiedän että niitä vain ottaa päähän herätä johonkin mitäänsanomattomaan työhön joka arkiaamu.
Mistään materiasta ei ole pulaa, kaikki uudet teknologiset vempeleet on ja siisti auto. Asunto siisti ja minulle tilava.
Tyhmä se on, joka koko elämänsä raataa.
Ainakin Suomessa siihen taatusti ohjaa jonkin verran aivan sikamaisen korkea hintataso. Rahaa on oltava, jotta pystyy tekemään yhtään mitään. Kaikki maksaa ja paljon.
Rahalla saa haluamiaan asioita. Minulla on jo kaikkea tarvitsemaani, joten ylimääräinen raha ja omaisuus tuo turvallisuudentunnetta. Jos jäisin vaikka työttömäksi, voisin edelleen jatkaa mieleistäni elämäntapaa.
Milloin muuten oli aika, jolloin rahaa ei himoittu?
Itse olen huomannut, että mikä nopeasti tulee, se myös nopeasti menee. Isot tulot tarkoittaa lisäksi isoja menoja. Jos tienaa vaikka kymppitonnin kuussa, niin menotkin alkaa sitten lähennellä sitä kymppitonnia. Suuri omaisuus lisää myös murheita. Kiinteistöjä ja kulkuneuvoja täytyy jatkuvasti ylläpitää sekä huoltaa. Lisäksi varkaat kiinnostuvat niistä. Itse pyrin siihen, että olisi mahdollisimman vähän mitään omistuksia.
Yhteisö määrittelee himot ja tarpeet. Et halua olla se ainut jolta puuttuu jotain.
Lyhyesti sanottuna: sosiaalinen media, jossa alat haluta asioita, joita et oikeastaan edes tarvitse
Rima on asetettu korkealle ja se jatkaa vaan nousuaan. Rikastumiselle ei ole määritetty rajaa. Ehkä pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että mikä nopeasti tulee, se myös nopeasti menee. Isot tulot tarkoittaa lisäksi isoja menoja. Jos tienaa vaikka kymppitonnin kuussa, niin menotkin alkaa sitten lähennellä sitä kymppitonnia. Suuri omaisuus lisää myös murheita. Kiinteistöjä ja kulkuneuvoja täytyy jatkuvasti ylläpitää sekä huoltaa. Lisäksi varkaat kiinnostuvat niistä. Itse pyrin siihen, että olisi mahdollisimman vähän mitään omistuksia.
Ei tuo mikään itsestäänselvyys ole. Minä elän edelleen noin 2000€:lla kuukaudessa, vaikka nettopalkkani on tuplaantunut vuosikymmenen takaisesta. Nyt vaan jää säästöön ja sijoituksiin toiset 2000€/kk.
M23 kirjoitti:
Ainakin Suomessa siihen taatusti ohjaa jonkin verran aivan sikamaisen korkea hintataso. Rahaa on oltava, jotta pystyy tekemään yhtään mitään. Kaikki maksaa ja paljon.
Ei ainakaan itsellä ole noin. Kuten aloituksessa mainitsin, niin elän keskimäärin 1500e/kk menoilla Helsingin keskustassa ihan siistissä vuokrakämpässä. Pystyn myös harrastelemaan vapaa-ajalla ja matkustelemaan välillä. En tosin ostele mitään turhuuksia, vaan ainoastaan välttämättömiä tavaroita. Terveisin AP.
Itse ajattelin lopettaa hommat kauan ennen eläkettä ja siihen tarvitsee aika paljon rahaa. Mikä on ongelmasi jos haluan elää tulevaisuudessa säästöilläni?
Mä himoitsen rahaa sen vuoksi, että saisin ostettua tämän talon missä asun vuokralla. Alle 100 000 riittäisi. No ei auta kuin tehdä töitä pirusti ja säästää asuntolainan omarahoitusta varten.
Samaa ihmettelen, etenkin ne, jotka muiden kukkarolla elävät. Kukaan ei ole niin ahne kuin aikuisvauvat tulielätit. Koko ajan itkevät suu auki lisää kuin linnunpojat pöntössä.
Otsikossasi on kirjoitusvirhe. "Ihmisten" tilalla pitäisi lukea "kokoomuslaiset".
Ennen rahaa himoittiin paljon enemmän kuin nykyään. Tänä päivänä monelle riittää Kela Gold.
En tiedä. Kai sitä ajattelee, että se raha parantaa elämänlaatua jotenkin. Kivempi koti, paremmat bileet... Tosiasiassa kun perustarpeet on katettu, ei se elämä siitä ihan hirveästi enää rahalla parane