En tajua, miten alle pienipalkkaisella (alle 2 000 €/kk bruttona) tuttavallani voi olla kymmenien tuhansien eurojen säästöt!
Minulla on paljon suurempi palkka (yli 4 000 €/kk bruttona) kuin hänellä, eikä silti ole koskaan edes viittä senttiä kiven alla.
Kommentit (67)
Kaverisi on ymmärtänyt ettei se tavara kaupasta lopu ostamalla, sitä paitsi mihin ihminen tarvitsee kaikenlaista krääsää kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Asuuks se kaveri työssä käyvän puolison kylkiäisenä, Eli se ei sitten maksa varmaan asumisestaan mitään, ja kyllähän sitä sitten voi rahaa pistää säästöön vaikka kuinka paljon vanhuuden turvaa varten!"
Kyllä mä pystyin ainakin osa-aikatyöläisenä säästään. Tietty sähkölaskut ja kotivakuutuksen maksoin, netin yms. Lääkkeisiin meni joku 20e/3kk. Vuokra on päälle 500e ja siihen sain kyllä asumistuen mutta sitäkin leikattiin loppuvuodesta että jäin vain 50e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko te keskenänne raha-asioistanne ja mahdollisista säästöistä? Miksi? En minä ainakaan halua levitellä henk koht asioitani ulkopuolisille, monestakaan syystä. Luulkoot että olen köyhä.
Kyllä minä tiedän että useampi tuhat ihmistä tietää karkeasti minun varallisuuteni, jopa kymmenet tuhannet.
Siis olet ihan ns tavis, et mikään Suomen rikkaimpiin kuuluva josta saa lukea mediasta ja kymmenet tuhannet ihmiset tietävät palkkasi, säästösi ja kulutuksesi? kerrot ne kymmenille tuhansille ihmisille? Miksi?
no osan noista on voinut lukea lehdistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko te keskenänne raha-asioistanne ja mahdollisista säästöistä? Miksi? En minä ainakaan halua levitellä henk koht asioitani ulkopuolisille, monestakaan syystä. Luulkoot että olen köyhä.
Kyllä minä tiedän että useampi tuhat ihmistä tietää karkeasti minun varallisuuteni, jopa kymmenet tuhannet.
Onko sinulla alle 2000 bruttopalkka ja tuhannet, jopa kymmenet tuhannet tietävät sen ja sen lisäksi valtavat säästösi? Vai onko 4000 palkka ja tilillä ei koskaan yli viittä senttiä ja senkin kymmenet tuhannet tietävät? Missä levittelet tietojasi vai onko tuttavapiirisi noin laaja ja kaikille selvität taloudellisen tilanteesi?
Perintöä, veikkausvoitto, elänyt nuukasti, halpa asunto. Onhan näitä syitä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin! Mun palkka on yli 5000 euroa ja säästöön jää tällä hetkellä vain vähän, koska maksan lapsille hulppeat, kalliit harrastukset, ostan muille hienoja lahjoja ja matkoja, annan moneen hyväntekeväisyyskohteeseen, maksan mökkiä jne. Säästössä on rahaa, mutta tällä hetkellä tajuan itsekin, että valintojeni seurauksena rahaa menee paljon. Jos ostaa vain välttämättömän,rahaa jää monesta tuloluokasta säästöön.
Tuliko sädekehä pään ylle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla alle 2000 bruttopalkka ja tuhannet, jopa kymmenet tuhannet tietävät sen ja sen lisäksi valtavat säästösi? Vai onko 4000 palkka ja tilillä ei koskaan yli viittä senttiä ja senkin kymmenet tuhannet tietävät? Missä levittelet tietojasi vai onko tuttavapiirisi noin laaja ja kaikille selvität taloudellisen tilanteesi?
Tarkoittaa varmaan, että hänen tulot näkee verokoneella.
No siihen liittyy että elää todella nuukasti. Ei osta mitään vaatteita, paitsi kirpparilta, ei meikkejä, ei lemmikkien hoitoa, ei lääkkeitä, ei sisustusjuttuja, ei käy kahviloissa tai tapahtumissa, ei bussilippuja. ihan omia valintoja. Itse halusin säästää koska aion lähteä reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap?
En. Mutta mitä hävettävää kertyneessä varallisuudessa muka olisi? Aivan hyvin voin myöntää että tänä vuonna perheemme nettovarallisuus on karttuntu noin 50 000 eurolla vaikka olemme hädin tuskin keskituloisia.
Ei siinä ole mitään hävettävää. Mutta itse olen oppinut että helposti tulee rahaa tarvitsevia kavereita "kun sinulla sitä kerran on". Nopoeasti ne säästöt sitten hupenee kun lainaa ja "lainaa" tarvitseville. Tai on aina yksin maksumiehenä yhteisissä riennoissa, se ei mielestäni ole oikein.
Ystäväsi on parempi matematiikassa ja itsehillinnässä. Kysy josko hän opettaisi sinullekin. En usko että ilmaiseksi neuvoo.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain säästettyä vuodessa 5000e ja palkka oli netto 1260e. Lisäksi sain 100 työmarkkinatukea ja asumistuen. Kulutin rahaa vain ruokaan ja laskuihin.
Hienosti tehty! Silloin kun minun nettopalkkani oli 1600 eur kk, onnistuin säästämään 10 000 euroa vuodessa. Tein monta valintaa, mitkä mahdollisti säästöt. Elämä oli silti hyvää ja mitään tukia ei tietenkään edes haettu. Kaikki pystyy samaan, jos vaan tekee.
Minkä nuorena säästää ja sijoittaa, niin tuottaa nykyään pääomatuloa lähes saman verran.
Minä itse ihmettelen, mikä ihmeen tarve ihmisillä on jatkuvasti ostella kaikenlaista. Pitää omistaa joka vuodenaikaan erilaiset verhot ja matot ja aina kun uusi vuodenaika niin uudet sisustusjutut. Sitten ne viskataan jonnekin komeroon tai kellariin tai kun niihin kyllästytään niin viedään kirpputorille. Sitten sieltä kirpputorilta hamstrataan lisää tavaraa. Lisäksi jokaista vaatekappaletta ja tavaraa pitää olla 5kpl jokaista, ei esim riitä parit lapaset ja pari laukkua vaan niitä pitää olla 10-20 kpl. En kyllä tuomitse, mutta turha valittaa jos ei jää rahaa säästöön. Toisaalta jollain voi mennä rahaa sairauksien hoitoon esim lääkekuluihin yms ja sen ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet ihan ns tavis, et mikään Suomen rikkaimpiin kuuluva josta saa lukea mediasta ja kymmenet tuhannet ihmiset tietävät palkkasi, säästösi ja kulutuksesi? kerrot ne kymmenille tuhansille ihmisille? Miksi?
no osan noista on voinut lukea lehdistä.
Eli ei ole tavis. Sitä tuossa taidettiin tarkoittaa: miksi ystävät/kaverit/tutut/työkaverit keskenään vertailevat tulojansa/säästöjänsä?
Kun raha polttaa taskuissa. Sillä periaatteella ei koskaan pystytä muuttumaan taloudelliseksi.
Voihan niitä säästöjä olla muustakin kuin työstä, jännä ettei ihmiset tajua tätä. Mä esim. oon perinyt, ei ole tarvinnut pitkiin aikoihin itse tienata mitään.
Vastaus löytyy kauppakuiteistasi.
Ostohysteria, sitä varten ihmiset jää koukkuun kaikkiin Temu-kauppoihin
Kyl siitä 1400 euron palkastakin jää 300 säästöön. Jos ei ole tarve uusia jotakin.
Teillä on eri kulut.
Joku käyttää kampaajiin 3000 vuosi. Joku toinen 100 euroa. Pesuaineisiin 200 ja 20.
Vaatteisiin 5000 tai 500.
Ulkomaanmatkoihin 400 tai 4000. Kaikessa kulutuksessa on eronsa.
Jos tekee omasta kulutuksestaan seurantaa. Näkee mihin se raha valuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain säästettyä vuodessa 5000e ja palkka oli netto 1260e. Lisäksi sain 100 työmarkkinatukea ja asumistuen. Kulutin rahaa vain ruokaan ja laskuihin.
Hienosti tehty! Silloin kun minun nettopalkkani oli 1600 eur kk, onnistuin säästämään 10 000 euroa vuodessa. Tein monta valintaa, mitkä mahdollisti säästöt. Elämä oli silti hyvää ja mitään tukia ei tietenkään edes haettu. Kaikki pystyy samaan, jos vaan tekee.
Minkä nuorena säästää ja sijoittaa, niin tuottaa nykyään pääomatuloa lähes saman verran.
Kiitti tosin tuostakin tuntuu että säästin liian vähän koska olen aika pihi ja jos "tuhlaan " vähänkin enemmän alkaa ahdistaa. Kyllä mä myös ostelin aika paljon Turhaa kun olin töissä mutta suurin osa ihan tarpeesen ja lahjoa läheisille.
En. Mutta mitä hävettävää kertyneessä varallisuudessa muka olisi? Aivan hyvin voin myöntää että tänä vuonna perheemme nettovarallisuus on karttuntu noin 50 000 eurolla vaikka olemme hädin tuskin keskituloisia.