En tajua, miten alle pienipalkkaisella (alle 2 000 €/kk bruttona) tuttavallani voi olla kymmenien tuhansien eurojen säästöt!
Minulla on paljon suurempi palkka (yli 4 000 €/kk bruttona) kuin hänellä, eikä silti ole koskaan edes viittä senttiä kiven alla.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eläkkeellä ja säästän eläkkeestäni! Sijoitan rahastoihin.
Olen jo lahjoittanut 5000eur nuorelleni. Maksoin asuntolainaa jne jne.
Eläke voi olla melko isokin josta helppo säästää mut toi siivoojan palkalla säästänyt on kyllä melkoinen taloustaituri.
Tosin tarkoittaa hyvin suppeaa kulutusta eli ei varmaan ulkomaan matkoja, ei muotivaatteita (kirppareilta vaan), ruokatarjoukset hyvin käytetty ja muutenkin hyvin halpaa mutta terveellistä sapuskaa. Edullinen vuokra-asunto löytynyt myös jostain.
Minä ostin käteisellä westendistä 3 miljoonan asunnon vaikka tulot alle 1000€/kk. Nää rahajutut pitää vaan osata .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuks se kaveri työssä käyvän puolison kylkiäisenä, Eli se ei sitten maksa varmaan asumisestaan mitään, ja kyllähän sitä sitten voi rahaa pistää säästöön vaikka kuinka paljon vanhuuden turvaa varten!"
Kyllä mä pystyin ainakin osa-aikatyöläisenä säästään. Tietty sähkölaskut ja kotivakuutuksen maksoin, netin yms. Lääkkeisiin meni joku 20e/3kk. Vuokra on päälle 500e ja siihen sain kyllä asumistuen mutta sitäkin leikattiin loppuvuodesta että jäin vain 50e.
Juu kumpa oliskin noin halpoja vuokra-asuntoja 500 e/kk!! Helsingissä voi vain haaveilla eli muutto kauemmas edessä koska asuminen on niin kallista täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä tuhlareita oikein sikiää?
Puoli sukua tuollaisia. Lopetin rahan lainaamisen heille jo alkumetreillä, vaikka minusta tuli heille itara ihminen. No, kyllähän minä sitä kieltämättä olen. En ole rikas, en liioin köyhä.
Siinä sitä onkin sinulla tajuamista. Liian monimutkaista sinun aivoillesi.
Loistava esimerkkitapaus persaukisesta henkilöstä: Muusa Rissanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuks se kaveri työssä käyvän puolison kylkiäisenä, Eli se ei sitten maksa varmaan asumisestaan mitään, ja kyllähän sitä sitten voi rahaa pistää säästöön vaikka kuinka paljon vanhuuden turvaa varten!"
Kyllä mä pystyin ainakin osa-aikatyöläisenä säästään. Tietty sähkölaskut ja kotivakuutuksen maksoin, netin yms. Lääkkeisiin meni joku 20e/3kk. Vuokra on päälle 500e ja siihen sain kyllä asumistuen mutta sitäkin leikattiin loppuvuodesta että jäin vain 50e.
Juu kumpa oliskin noin halpoja vuokra-asuntoja 500 e/kk!! Helsingissä voi vain haaveilla eli muutto kauemmas edessä koska asuminen on niin kallista täällä.
No sekin on oma valinta että missä asuu . Kyllä mäkin haluaisin asua hesassa mutta siellä on liian kallista
Minulla jää automaattisesti säästöön rahaa siitä yksinkertaisesta syystä, että en yksinkertaisesti keksi mitään ostettavaa.
Olisin aina halunnut olla Reta Shaw.
Yksi syy on verotus. Hänelle jää verojen jälkeen enemmän käteen kuin sinulle. Toinen syy on se että hän on säästänyt ja sinä et.
Minulla on säästöjä jotain 138000 euroa. En ole koskaan tienannut yli 2200 euroa.
Ilmeisesti kyseessä on jo vähän pidemmän työuran tehnyt henkilö, joko/tai sitten saanut joskus perinnön ja pistänyt sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko te keskenänne raha-asioistanne ja mahdollisista säästöistä? Miksi? En minä ainakaan halua levitellä henk koht asioitani ulkopuolisille, monestakaan syystä. Luulkoot että olen köyhä.
Kyllä minä tiedän että useampi tuhat ihmistä tietää karkeasti minun varallisuuteni, jopa kymmenet tuhannet.
Oletko ap?
En. Mutta mitä hävettävää kertyneessä varallisuudessa muka olisi? Aivan hyvin voin myöntää että tänä vuonna perheemme nettovarallisuus on karttuntu noin 50 000 eurolla vaikka olemme hädin tuskin keskituloisia.
Ei siinä ole mitään hävettävää. Mutta itse olen oppinut että helposti tulee rahaa tarvitsevia k
En minä ole alkanut miksikään maksumieheksi tai rahanlainaajaksi. Juuri niin toimimalla ei saa varallisuutta kerrytettyä.
Naapurin oveen oli kaiverrettu: "M*lkku, maksa velkasi". Aika karua tekstiä. Pitäisiköhän muuttaa muualle?
Onko kukaan vastannut kysymykseen miksi sitä omaa varallisuutta pitää tiedottaa muille? Nyt ei puhuta mistään lehdissä julkaistavista tiedoista vaan ihan normi-ihmisten omassa kaveri/työporukoissa tapahtuvasta tiedottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan vastannut kysymykseen miksi sitä omaa varallisuutta pitää tiedottaa muille? Nyt ei puhuta mistään lehdissä julkaistavista tiedoista vaan ihan normi-ihmisten omassa kaveri/työporukoissa tapahtuvasta tiedottamisesta.
Mä ainakin haluan ettei luulla mun elävän jollain tuilla, työttömyyskorvauksella tms. niin kerron perineeni ja eläväni niillä rahoilla.
Kaverin pappa kuoli markka aikaan. Tilillä oli 800 000mk. Kaikki luuli et hän on peeaa. Koska söi lähinnä puuroa ja ale tuotteita. Asui omassa talossa ja ei tehnyt yhtään mitään.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin käteisellä westendistä 3 miljoonan asunnon vaikka tulot alle 1000€/kk. Nää rahajutut pitää vaan osata .
No no eipäs nyt ylireagoida. Kyllä säästäminen on hyvä juttu ja tarkoittaa että kaikissa hankinnoissa täytyy tehdä valintoja. Ja ne asiat mihin menee eniten rahaa on tärkeimmät ja yleensä ne on asuminen, ruoka ja vaatteet.
Asumisen hintaan vaikea vaikuttaa jos sinkkuna haluaa asua yksin mutta riittäiskö esim. yksiö? Tai voisko ajatella kimppa-asumista jos kiva porukka, hyvä ystävä?
Kaupassa tulee yleensä ostettua sellaista mikä on ensinnäkin epäterveellistä (tupakka, olut, makeiset ja muut (leivonnaiset, jäätelö ym.) Toiseksi ainakin naisilla vaatteet ja jalkineet kosmetiikka, hiustuotteet (heräteostoksia).
Itse käytän kauppa-autoa ja tilaan kaikki mahdolliset sieltä näin ei tule turhia pikaostoksia tehtyä kaupassa. Teen 2 tilausta kuukaudessa. Tilausta tehdessä jo näen reaaliaikaisesti loppusumman ja jos alkaa näyttämään että suunniteltu budjetti ylittyy vaihdan tuotteita halvempiin.
Loppusummaan tulee tietysti kuljetuskulut yleensä n. 9 e ja laatikot tai muovipussien hinta. Nuo kuljetuskulut eivät kalliit jos menisin kauppaan niin joka kerralla menis ylimääräistä enemmän vaikka olis valmis kauppalista mukana niin kyllä sieltä helposti tulee huomattua jotain mitä muka tarvitsee 😊
Tuo tietysti tarkoittaa että pitää suunnitella se parin viikon ruokalista etukäteen eli pääruoat, välipalat hedelmät ja vihannekset. Ostan toki kyllä jotain herkkujakin mutta mahd. vähän. Sitten laitan pakkaseen kaikki mitkä ei niin pitkään säily tuoreena ja otan sieltä sitten sulamaan.
Nii jotkut on semmosia että kun saa vähänkin enemmän rahaa niin sitten tuhlataan heti ne kaikki saman tien. Mun oma äiti ja sisko on tuollaisia ja heillä on myös molemmilta luottotiedot mennyt