En tajua, miten alle pienipalkkaisella (alle 2 000 €/kk bruttona) tuttavallani voi olla kymmenien tuhansien eurojen säästöt!
Minulla on paljon suurempi palkka (yli 4 000 €/kk bruttona) kuin hänellä, eikä silti ole koskaan edes viittä senttiä kiven alla.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko te keskenänne raha-asioistanne ja mahdollisista säästöistä? Miksi? En minä ainakaan halua levitellä henk koht asioitani ulkopuolisille, monestakaan syystä. Luulkoot että olen köyhä.
Kyllä minä tiedän että useampi tuhat ihmistä tietää karkeasti minun varallisuuteni, jopa kymmenet tuhannet.
Onko sinulla alle 2000 bruttopalkka ja tuhannet, jopa kymmenet tuhannet tietävät sen ja sen lisäksi valtavat säästösi? Vai onko 4000 palkka ja tilillä ei koskaan yli viittä senttiä ja senkin kymmenet tuhannet tietävät? Missä levittelet tietojasi vai onko tuttavapiirisi noin laaja ja kaikille selvität taloudellisen tilanteesi?
Tarkoittaa varmaan, että hänen tulot näkee verokoneella.
No siellä näkyy vaan palkkatulot joten ei pelkoa ett näkyis.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin tietoni näkee verokoneesta. Tais olla että sitä rajaa nostetaan niin toivottavasti ei enää ensi vuonna näy. Se raja on vedetty todella alas kun ihan rividuunareitakin, kuten minä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei näy. Siellä näkyy molemmat pääomatulot JA palkkatulot. Lisäksi siellä näkyy toteutunut veroprosentti.
Hänellä ei sitten ole lapsia eikä velkoja maksettavana. Ei yhden ihmisen elämiseen paljon mene rahaa jos ei syö joka päivä ravintolassa ja asu perheasunnossa.
Asuminen 600-700€ eli yksiö tai halvassa kunnassa kaksio. Ruokaan noin 300-400€ jos ei halua pihtailla, käy töissä lounaallakin jne. Liikkumiseen ehkä 200€. Mitä muuta? Pari kymppiä kännykkäliittymään... joskus vaatteita... kyllä siinä säästöön jää.
"Pihiydestä kannattaa herätellä keskustelua myös silloin, kun läheinen kitsastelee kunnon ruuasta, pukeutuu vanhoihin tai rikkinäisiin vaatteisiin tai ei näytä suovan itselleen minkäänlaisia nautintoja tai huvituksia.
Ihminen ei ole pihi tahallaan tai ilkeyttään, vaan taustalla voi olla erilaisia pelkoja ja huolia. Varsinkin vanhemmissa ikäluokissa monet on kasvatettu vaatimattomiksi, eikä rahan tuhlaamista tai sillä leveilyä katsota hyvällä.
Syyttely tuskin auttaa. Pihiksi haukkuminen voi päinvastoin vahvistaa ihmisen ajatuksia, että muut haluavat hänen rahansa tai ovat kateellisia.
Tuhlailua ei ole katsottu hyvällä.
Asian voi nostaa esiin ihmettelemällä ääneen: Minulle on tullut kuva, että sinulla olisi varaa pitää itsestäsi parempaa huolta. Mikset käyttäisi rahojasi itsesi ja lähimmäistesi hyväksi?
Parasta olisi, että ihminen alkaisi itse miettiä omaa rahankäyttöään ja sen taustalla olevia syitä.
Jutun voi lukea kokonaisuudessaan ET-lehden numerosta 21/2019."
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on verotus. Hänelle jää verojen jälkeen enemmän käteen kuin sinulle. Toinen syy on se että hän on säästänyt ja sinä et.
Paskanvitut jää ap:lle vähemmän käteen kuin kaverilleen. Jotakin rajaa nyt tuohon veroista liioitteluun.
Minulla on itselläkin nettopalkka 1900€.
Yleensä puolet palkasta saan säästöön.
Asun yksiössä pienessä kunnassa. Vuokra on 300€. Kk. Suuria menoja ei ole.
Kuljen pyörällä töihin.
En osta mitään turhaa.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.