Järkyttävää lapsiperhearkea elävä pariskunta ilman tukiverkostoa - valtavia summia Woltiin
Turkulaispariskunta on joutunut ahdinkoon, koska ei ole lapsenhoitoapua (perheessä yksi lapsi) siksi aikaa kun pariskunta käy töissä, toinen tekee väitöskirjaa ja toinen valmistelee saman alan tieteellistä opetusta.
Niin, kaikilla ei ole läheisiä tai lähellä asuvia sukulaisia/ystäviä apuna lastenhoitoon.
Perhe käyttää vuodessa 150 tuntia järjestön välittämää lastenhoitoapua, jotta voi työskennellä ja nukkua.
Olen niin onnekas itse, että pystyin tekemään väitöskirjan aikoinaan lapsen nukkuessa tai leikkiessä itsekseen samassa huoneessa. Mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaassa asemassa.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010761686.html?utm_medium=promobox&utm…
Kommentit (404)
Hei te maksumuurista märisijät, menkää töihin niin on varaa lukea muitakin kuin iltapaskalehtien klikkiotsikoita.
En ymmärrä tätä tukiverkostojen puutteen itkemistä. Mitä nää ihmiset luulevat sen olevan? Että täällä kotona pyörii isovanhemmat joinain kodinhoitajina vai?
Omat vanhempani asuvat lähellä. He ovat olleet tukiverkkoina sen kerran kun joskus olemme käyneet vaikka kahdestaan ulkona, eli n. 2krt vuodessa. Muuten ollaan kyllä ihan oman arjen pyörittämisestä itse huolehdittu. Ei siihen woltit liity millään tavalla.
Töitä on siis vuorokaudessa useampia tunteja, kuin lapsen hoitoajat ovat.
Viikkotyöaika ei ole aina vain 37h.
Pakko tehdä se lapsi. Ja sitten ihmetellään miksei kukaan hei oikeesti auta sen hoidossa.
Wolttaavat ruokaa vaikka takuulla lähellä on kauppa jossa myydään eineksiä. Semmoisia filosofeja. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Ja? He voi limittää niitä töitään kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Wolttaavat ruokaa vaikka takuulla lähellä on kauppa jossa myydään eineksiä. Semmoisia filosofeja. Huoh!
Eivät ainakaan moraalifilosofiaan ole perehtyneitä.
Woltti ajaa työttömät ja väikkärin tekijät velkavankeuteen. Woltti on ihme?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei ollut siitä kyse tämän parin kohdalla. Toinen tekee väitöskirjaa, toinen "valmistelee opetusta". Pikkulapsiarki vaan tullut yllätyksenä.
Näyttää niin samanlaisilta että voisivat olla sisaruksia. Ei mulla muuta.
Meidän mummola oli 650 km:n päässä emmekä saaneet kunnallista päivähoitopaikkaa ainokaisellemme, vaan meillä oli yksityinen perhepäivähoito ja yksityinen kielikylpypäiväkoti. Hyvin pärjäsimme. Myös eka- ja tokaluokkalaisen iltapäivähoito oli ihan naapurissa.
Meillähän oli helppoa. Päivähoidon hinta oli ihan kohtuullinen. Lapsemme oli terve ja työantaja salli muutamia palkallisia sairaan lapsen hoitovapaitakin vuodessa.
Tyttäremme asuu perheineen Britanniassa. Kokopäivätyön alettua lapsen sairastaminen tulee kalliiksi. Yksityinen päiväkoti maksaa muutaman satasen tuettunakin tonnin, sairasta lasta ei saa hoitaa kotona palkallisena, joten jokaisen päivän kohdalla palkka napsahtaa pois. Omat sairauspäivät saa palkallisena harkkinnan mukaan, kun työsuhde on kestänyt jo kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Uusavutonta arkea.
Filosofit ei ole tunnettuja ongelmanratkaisutaidoistaan vaan uusien ongelmien keksimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli käsittämätön juttu.
Luulin otsikon perusteella että kyseessä on joku 10-lapsinen perhe mutta mitä vielä. 1 lapsi ja kaksi vanhaa jo uraa tehnyttä hyvätuloista vanhempaa jotka työskentelevät etänä. Miten nää kehtaa?Vielä kunnan pitäisi heille maksaa kodinhoitaja??
Nainen on 39 vuotias, vaikja näyttää yhtä vanhalta kuin 17v vanhempi miehensä.
7 vuotta vanhempi, ei 17. Mies on jutun mukaan 46v ja nainen 39v.
Mutta joo, avutonta meininkiä kaiken kaikkiaan. Jotkut tuohon samaistuu, mutta itse näen tilanteen omana vikana, kun ei ole sellaisia perusasioita pistetty kuntoon kuten VERKOSTOITUMINEN (siis muutenkin, kuin työelämässä). Aivan ensisijainen asia kun saa lapsen, että jos ei lapselle sopivia verkostoja ole, niin aletaan luomaan niitä. Yhteisöllisyyttä ja tukea on paljon muutakin kuin vain sukulaiset tai ostetut palvelut..
Suomessa ilmeisesti enemmänkin ongelmaa tuon kanssa, ettei ihmiset (tavalliset suomalaiset) osaa olla sosiaalisia ja yhteisöllisiä, tutustua naapureihin ja muihin lapsiperheisiin ym. Itselleni oli ensisijainen asia aikoinaan kun raskaaksi tulin, että täytyy alkaa hankkimaan verkostoja myös sille elämän osa-alueelle. Olen kasvanut yhteisöllisesti, joten tuli selkärangasta.
Oisko siis suomalainen yhteydettömyys, yksilökeskeisyys ja yhteisöllisyyden puute tämänkin pariskunnan ongelmien takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli käsittämätön juttu.
Luulin otsikon perusteella että kyseessä on joku 10-lapsinen perhe mutta mitä vielä. 1 lapsi ja kaksi vanhaa jo uraa tehnyttä hyvätuloista vanhempaa jotka työskentelevät etänä. Miten nää kehtaa?Vielä kunnan pitäisi heille maksaa kodinhoitaja??
Nainen on 39 vuotias, vaikja näyttää yhtä vanhalta kuin 17v vanhempi miehensä.
7 vuotta vanhempi, ei 17. Mies on jutun mukaan 46v ja nainen 39v.
Mutta joo, avutonta meininkiä kaiken kaikkiaan. Jotkut tuohon samaistuu, mutta itse näen tilanteen omana vikana, kun ei ole sellaisia perusasioita pistetty kuntoon kuten VERKOSTOITUMINEN (siis muutenkin, kuin työelämässä). Aivan ensisijainen asia kun saa lapsen, että jos ei lapselle sopivia verkostoja ole, niin ale
Tämä tympii nykyelämässä, että uudet ihmiset nähdään vain hyötymistarkoituksessa. Mietitään kannattaako heidän kanssaan verkostoitua. Sillä ei ole mitään väliä natsaako jonkun kanssa, kun tärkeintä on VERKOSTOITUA. Kaipaan aitoa ystävyyttä ja rehellisyyttä, en verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle vanhemmalle tulee yllätyksenä, miten paljon aikaa lapsi vie. Ei siinä iltaisin väikkäriä kirjoitella, kun lapsi tulee päiväkodista. Silloin ollaan sen lapsen kanssa, jolla on ollut ikävä vanhempia pitkän päiväkotipäivän ajan.
Minä opiskelin kun vanhin oli pieni, kyllä siinä kirjoiteltiin psykologian esseetä lattialla maaten ja lapsi leikki vieressä. Onnistui hyvin
No tämän pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta nämä ilmeisesti haluaisivat, että joku muu hoitaisi heidän lapsensa myös päiväkodin jälkeen.