Oletko sitä mieltä, että pikkupaikkakunnalla asuvan kaverin tehtävä on tulla sinun luoksesi kylään
koska asut jossain "kaupungissa", helsinki turku tampere jyväskylä lahti jne, mutta sinun ei tarvitse koskaan lähteä mihinkään "skutsiin" kaverisi luo, vaan hänen tehtävä on tulla sinun luo suurempaan paikkaan?
Kommentit (57)
Ei ole mikään pakko kenenkään lähteä vierailulle kenenkään luokse jos ei hotsita. Sama matka se on skutsista kaupunkiin kuin kaupungista skutsiinkin. Kulkeminen voi vähän hankaloittaa mutta jos sekin neuvoteltavissa niin ei kai siinä ongelmaa ole kulkea vuoroin vieraissa eikä ongelmaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollaisia kavereita. Asun siis itse pienemmässä kylässä ja aina saa täältä lähteä kaupunkiin, jos haluaa kavereita nähdä. Matka ei edes ole pitkä, alle tunti, mutta se että kaverit tulisivat edes joskus tänne päin, ei tule kuuloonkaan. Joskus ovat yrittäneet perustella asiaa välimatkalla, mutta sitten kun kysyn että onko käynyt mielessä, että se sama välimatkalla on minullakin joka kerta. Sitten vaihtuukin jo aihe sujuvasti. En tiedä, jotenkin niin helkkarin itsekästä.
Mitä tekemistä sun kavereilla olisi siellä? En sanoisi tuota yksinomaan itsekkääksi, kun sinulla itselläsi on varmasti muutakin asiaa kaupunkiin kuin kaverisi mutta kavereillasi tuskin on mitään muuta asiaa sinne kuin tulla sun luo. Tunti on aika pitkä matka kuitenkin, eivätkä kaverisi itse ole valinneet asumista hankalassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan tuli alapeukkutulva aloituksen yksinkertaiseen kysymykseen :O Vai osuttiinko johonkin...?
AP
Ei sulle tullut mieleen että sun väite ei pidä paikkansa?
Edelleen, se oli kysymys. Ei väite.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Kyllä mä meen täältä kaupungista pikkukylään tapaamaan porukoita, mutta niiden pitää hakea ja palauttaa mut, ku julkiset ei tätä väliä enää kulje 🤠
Jaa, mä luulin että menet vaan huvipuistokaupunkeihin. Ai niin mut onhan sitä kiertävät tivolitkin...
Asun yhdessä apn mainitsemassa kaupungissa ja minulla on paljon rakkaita ihmisiä Itä- ja Pohjois-Suomessa. Ei ole ongelma hypätä junaan ja käydä siellä. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Kyllä mä meen täältä kaupungista pikkukylään tapaamaan porukoita, mutta niiden pitää hakea ja palauttaa mut, ku julkiset ei tätä väliä enää kulje 🤠
Jaa, mä luulin että menet vaan huvipuistokaupunkeihin. Ai niin mut onhan sitä kiertävät tivolitkin...
Ei mun porukat asu huvipuiston lähellä 😅
Mulla ei ole kavereita pikkupaikkakunnilla, mutta sukulaisia on. En oleta, että he tulevat tänne pääkaupunkiseudulle vain tavatakseen mut. Yleensä he tulevat muista syistä ja - jos aikaa sattuu olemaan - tavataan. Mulla ei ole muita syitä mennä pikkupaikkakunnille kuin se, että jonkun hautajaiset on siellä. Yleensä nämä sukulaiset ovat sitten samoissa hautajaisissa. Joskus muutama vuosikymmen sitten oli aika tavallista, että kun sukulaisia lähti etelänlomille, tulivat edellisenä iltana meille, olivat mun luona yötä ja aamulla lähtivät tästä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Eivät he silloinkaan tulleet mua tapaamaan vaan vain yöpymään, koska lento lähti niin aikaisin aamulla. Nyt jo pitkään entokentän lähellä on ollut hotelleja niin, että voivat yöpyä niissä.
Yksi kaverini asuu Kanadassa enkä ole koskaan käynyt siellä. Tavataan silloin, kun hän tulee käymään Suomessa. Mutta ei hänkään tule Suomeen mun takiani vaan tapaamaan sukulaisiaan. Ja samalla reissulla sitten onnistuu myös mun tapaaminen. Jos mulla olisi kavereita pikkupaikkakunnilla, ajattelisin samalla tavalla eli jos heillä on muutakin asiaa pääkaupunkiseudulle (ja aikaa jää), voidaan tavata. Mutta vain mun takiani ei tarvitse matkustaa.
Keskustassa asuvilla on pitempi matka tänne maaseudulle, kuin mulla keskustaan, olen huomannut. Moni päivittelevät matkan pituutta, vaikka itse kuljen sen sujuvasti autolla tai bussilla, ilman sen isompaa draamaa.
Mä olen muuttanut stadista pikkupaikkakunnalle ja parhaan kaverin kanssa vieraillaan aika fifty-sixty, hän siis asuu Helsingissä edelleen. Mä käyn useammin siellä kun on tietysti enemmän tapahtumaa ym. missä käydä mutta hän tulee tänne sitten kun täällä on jotain happeningia, varsinkin kesäaikaan.
Isommassa kaupungissa ehkä tapahtuu enemmän ellei nyt vaan sitten asunnolla vietetä aikaa. On vaikka mitä tapahtumia, paikkoja missä käydä, kahviloita, ravintoloita, leffoja, elävää musiikkia, teattereita, keikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Isommassa kaupungissa ehkä tapahtuu enemmän ellei nyt vaan sitten asunnolla vietetä aikaa. On vaikka mitä tapahtumia, paikkoja missä käydä, kahviloita, ravintoloita, leffoja, elävää musiikkia, teattereita, keikkoja...
Jos haluan nähdä kaverin ja jutella hänen kanssaan, niin mitä väliä on sillä kuinka paljon tapahtumia tai tekemistä on ympärillä. Muki teetä ja juttelua kotona sohvan nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan nähdä kaverin ja jutella hänen kanssaan, niin mitä väliä on sillä kuinka paljon tapahtumia tai tekemistä on ympärillä. Muki teetä ja juttelua kotona sohvan nurkassa.
Jos toinen haluaa vain kyhjötää kotona kaverin kanssa jutelle ja toinen haluaa myös niitä tapahtumia, on aika ymmärrettävää että ennen pitkää kumpikaan ei pitkää matkaa viitsi kulkea vain tapaamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollaisia kavereita. Asun siis itse pienemmässä kylässä ja aina saa täältä lähteä kaupunkiin, jos haluaa kavereita nähdä. Matka ei edes ole pitkä, alle tunti, mutta se että kaverit tulisivat edes joskus tänne päin, ei tule kuuloonkaan. Joskus ovat yrittäneet perustella asiaa välimatkalla, mutta sitten kun kysyn että onko käynyt mielessä, että se sama välimatkalla on minullakin joka kerta. Sitten vaihtuukin jo aihe sujuvasti. En tiedä, jotenkin niin helkkarin itsekästä.
Minulla on tuollainen sisko kuin sinun kaverisi. Rakas on edelleen, mutta erittäin itsepäinen. Siskoni valitti kuinka on pitkä matka luokseni (hänellä oli uusi auto ja julkiset kulkuvälineet toimivat hyvin) ja yksipuolisesti vuosikausia minä aina ajoin hänen luokseen, meno-paluu noin viisi tuntia. Viimein tein selväksi hänelle, etten tätä ajoa tule enää jatkossa 'harrastamaan', jos hän ei tule asiassa jollain lailla vastaan. Ihan konreettisestikin olisimme voineet nähdä noin puolessa välissä molempien koteja tietyssä kaupungissa, jopa hieman lähempänä hänen kotia kuin minun. Mikään ehdotus ei sopinut siskolleni, vaan hän uhriutui ("on niin pitkä matka", oli tietysti se paras selitys). Ei sopinut junalla matkustaminen, ei bussilla, eikä omalla autolla. Lopputuloksena ei olla nähty yli kuuteen vuoteen, kun minä en enää matkusta siskoani tapaamaan. Joulutoivotuksiin on jäänyt yhteydenpito. Vanhempamme ovat jo kuolleet ennen välirikkoamme, joten emme tapaa edes vahingossa sukulaisissa.
Kaduttaako minua tämä? Harmittaa, mutta ei kaduta. Ei kannata loputtomiin juosta kenenkään pillin mukaan. Ihmeellistä kuinka tietyt, esim. lapsuuden roolit vaikuttavat aikuisten sukulaisten toimintaan vielä vuosikymmeniä lapsuuden jälkeen. Näitä rooleja on välillä hyvä pöllyttää ja uudistaa ihan jo oman hyvinvoinnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen haluaa vain kyhjötää kotona kaverin kanssa jutelle ja toinen haluaa myös niitä tapahtumia, on aika ymmärrettävää että ennen pitkää kumpikaan ei pitkää matkaa viitsi kulkea vain tapaamisen takia.
Mun kaveri oli juuri tuollainen että olisi pitänyt mennä HEILLE jopa iltaa viettämään. Siis sinne juopottelemaan, minne ei edes julkiset kulje, ei mitään elämää tai tekemistä muuta kuin hänen lapsensa siinä pyörivät nurkissa, saunaa. Itse olin sinkku ja janosin ihmisten tapaamista, olisin halunnut mahdollisuuden tavatakin jonkun jne. Mutta ei, kaveri ei koskaan tullut minun kanssani baariin vaan aina olisi pitänyt heille lähteä. Jäi kyllä yhteydenpito sittemmin kokonaan. Ja huom! Itsellänikin on lapsia joille olisin hyvin saanut lapsenvahdin baari-iltaa varten mutta mennäkseni kaverin luo - vähän hullua. Itse en ikinä käytä alkoholia omien lasteni edessä/seurassa. Ja jäin kyllä miettimään että paljonkohan siellä otetaan yleensäkin kuppia lasten kanssa...
Pakkohan ei ole kummallakaan jos ei halua.
Jos kyseessä on vaikka pieni kylä ja lähellä kaupunki jossa toinen asuu, usein kylässä asuva vierailee enemmän koska hänellä on asiaa muutenkin kaupunkiin (erikoisliikkeet/ palvelut). Toisaalta jos asuu jossain ydinkeskustassa, voi sinne olla tympeä lähteä kylään syrjäkyliltä kun autoa ei saa mihinkään parkkiin ja sitä ei kyllä haluta jättää jonnekkin epämääräisiin paikkoihin viedä särettäväksi.
Aikanaan 1 kaveri asui niin syrjässä, etten halunnut siellä käydä. Lähinnä siksi että ne tiet oli niin huonossa kunnossa. Asui lähes omavaraisesti joten hän ei paljoa kulkenut missään.
Olen sen verran introvertti ettei minua haittaa jos ei nähdä vaikka kymmeneen vuoteen. Eli tavataan vain jos sattuu olemaan lähistöllä käyntiä.
Kyllä ainakin joskus. Raskasta nähdä sukulaisiakin jos heillä muka ei koskaan ole asiaa pääkaupunkiin. Ehkä välttävät "houkutuksia", jos ovat tottuneet rajallisiin viihdykkeisiin. Mutta sukulaisena ei samalla tavalla koe olevansa arvokas jos itse on aina se, jonka täytyy matkustaa.
En tiedä miltä tuntuisi jos kävisivät nopeasti kylässä ja ikään kuin arvostelisivat tarjonnan ja kaupunkikierroksen. Pikkupaikkakunnalla niin tuskin vieraileva tekee mutta voin kuvitella suunnilleen nenän nyrpistelyä, että onko majoitus ja tekeminen Helsingissä tarpeeksi huolella laadittua ja sopivaa heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä sun kavereilla olisi siellä? En sanoisi tuota yksinomaan itsekkääksi, kun sinulla itselläsi on varmasti muutakin asiaa kaupunkiin kuin kaverisi mutta kavereillasi tuskin on mitään muuta asiaa sinne kuin tulla sun luo. Tunti on aika pitkä matka kuitenkin, eivätkä kaverisi itse ole valinneet asumista hankalassa paikassa.
Onpa itsekäs ja kapea näkökulma asiaan. Kaikki elämä ei tapahdu kaupungissa. Toisekseen tunti matkustamiseen menee hyvinkin helposti esim. pääkaupunkiseudulla ruuhkissa jonottaessa. Helsingissä ja Espoossa asuneena voin todeta, että tuo tuntihan menee jo ajaessa ruuhka-aikaan Itäväylän päästä päähän. Mukavampihan sitä on tunti ajaa maaseudulle maisemia ihaillen, kuin pääkaupunkiseudun ruuhkajonoissa kökkien.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan ei ole kummallakaan jos ei halua.
Jos kyseessä on vaikka pieni kylä ja lähellä kaupunki jossa toinen asuu, usein kylässä asuva vierailee enemmän koska hänellä on asiaa muutenkin kaupunkiin (erikoisliikkeet/ palvelut). Toisaalta jos asuu jossain ydinkeskustassa, voi sinne olla tympeä lähteä kylään syrjäkyliltä kun autoa ei saa mihinkään parkkiin ja sitä ei kyllä haluta jättää jonnekkin epämääräisiin paikkoihin viedä särettäväksi.Aikanaan 1 kaveri asui niin syrjässä, etten halunnut siellä käydä. Lähinnä siksi että ne tiet oli niin huonossa kunnossa. Asui lähes omavaraisesti joten hän ei paljoa kulkenut missään.
Olen sen verran introvertti ettei minua haittaa jos ei nähdä vaikka kymmeneen vuoteen. Eli tavataan vain jos sattuu olemaan lähistöllä käyntiä.
Mun kaveri kävi jopa ruokakaupassa lähistölläni mutta ei juuri koskaan kylässä luonani. Sen sijaan mun olisi pitänyt lähteä vaikeasti julkisilla (pitkä kävely bussipysäkiltä) tai pyörällä heille kylään aina kun kutsui, milloin mistäkin turhastakin syystä vaikka laittamaan hänelle kampauksen. Ihan älytöntä ettei itse voinut liikkua tänne päin, mutta siinä taisi olla syynä se että piti tavatessa aina ottaa kaljaa niin eihän sitten olisi ollut ajokunnossa enää kotiinsa lähtemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa vain juoda mukin teetåä sohvannurkassa, niin silloin onnistuu hyvin niin, että otetaan puhelu ja kumpikin istuu omassa kodissaan sohvanurkassa teemukit kädessä. Jos haluaa lisäksi nähdä samalla, niin vaikka Teamsin kautta ja webbikamera päälle. Meidän lähisuvussa oli vuosikymmeniä tapana mennä porukalla vappulounaalle, mutta kun pandemia alkoi, niin vappulounas 2020 pidettiin etänä. Yli ysikymppisille vanhemmilleni (asuvat naapurissa) kävin laittamassa Teamsin valmiiksi, kaikki muut osasivat ihan itsekin liittyä mukaan. 3 tuntia vietettiin yhdessä syöden ja rupatellen. Livetapaamisella on merkitystä silloin, jos halutaan tehdä yhdessä jotain, mikä ei etänä onnistu, tai jos molemmat haluavat hetkeksi aikaa pois kotoa.
Ei sulle tullut mieleen että sun väite ei pidä paikkansa?