Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sitä mieltä, että pikkupaikkakunnalla asuvan kaverin tehtävä on tulla sinun luoksesi kylään

Vierailija
02.11.2024 |

koska asut jossain "kaupungissa", helsinki turku tampere jyväskylä lahti jne, mutta sinun ei tarvitse koskaan lähteä mihinkään "skutsiin" kaverisi luo, vaan hänen tehtävä on tulla sinun luo suurempaan paikkaan?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isommassa kaupungissa ehkä tapahtuu enemmän ellei nyt vaan sitten asunnolla vietetä aikaa. On vaikka mitä tapahtumia, paikkoja missä käydä, kahviloita, ravintoloita, leffoja, elävää musiikkia, teattereita, keikkoja...

Jos haluan nähdä kaverin ja jutella hänen kanssaan, niin mitä väliä on sillä kuinka paljon tapahtumia tai tekemistä on ympärillä. Muki teetä ja juttelua kotona sohvan nurkassa.

Jos haluaa vain juoda mukin teetåä sohvannurkassa, niin silloin onnistuu hyvin niin, että otetaan puhelu ja kumpikin istuu omassa kodissaan sohvanurkassa teemukit kädessä. Jos haluaa lisäksi nähdä samalla, niin vaikka Teamsin kautta ja webbikamera päälle. Meidän lähisuvussa oli vuosikymmeniä tapana mennä porukalla vappulounaalle, mutta kun pandemia alkoi, niin vappulounas 2020 pidettiin etänä. Yli ysikymppis

Tämä just! Olisi kiva kuulla perustelu miksi siihen sohvannurkkaan on pakko tavata livenä, lähteä tiettömien taipaleiden taakse jonnekin vaivalloisesti julkisilla ja muitten kyytien varassa kulkemaan? Kun sen sijaan voisi omalla kotisohvallaan istuskella sohvannurkassa seurustelemassa ja se kaveri tulla sitten kaupunkiin kun on joku tapahtuma tms. Mutta ei, kun aina sinne sohvannurkkaan pitää lähteä

Vierailija
42/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kumpikaan ei halua toisen luo, niin se on se näkeminen sitten varmaan siinä. Eli yhteyttä pidetään muuten. Minusta olisi jotenkin outoa sanoa ystävälleni, että olen tulossa leffaan niin voisin poiketa. Mulle kaverin näkeminen on jotain vähän enemmän. Mutta mulla onkin kyllä kavereita joilla ei ole ongelmaa muutamia kertoja vuodessa ajella metsän keskelle eikä mulla ole ongelma mennä eri kaupunkeihin heitä katsomaan. Matkat on ihan yhtä pitkät suuntaansa ja julkisillakin pääsee suhteellisen lähelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin välit poikki kavereihin, jotka asuivat pk-seudulla, Joensuussa ja Oulussa. Vierailin heidän luonaan useamman kerran, eivätkä itse vaivautuneet vierailemaan yhtä ainutta kertaa useiden vuosien kuluessa silloisella kotipaikallani Rovaniemellä. Oulustakin niiiin hurja parin tunnin junamatka sinne. 😂

Muutin itse pk-seudulle ja yksi noista kavereista olisi halunnut lähentyä uudestaan, kun asuttiin samassa kaupungissa. Ilmoitin, ettei enää kiinnosta, kun näkemisen oli vuosikausia pelkästään sen varassa, että minä vierailen hänen luonaan. Oltiin molemmat nuoria, lapsettomia aikuisia.

Kannattaa vaan suosiolla katkaista välit tuota ei-vastavuoroista ihmistyyppiä edustaviin kavereihin, eikä vaan odotella heitä käymään. Aivan sairastahan tuo on, että kuvitellaan vaan sen pienemmällä paikkakunnalla asuvan käyttävän mielettömästi aikaa ja rahaa satojen tai tuhansien kilometrien edestakaisiin matkoihin ilman että toinen liikauttaa persettään ikinä mihinkään.

Tavallaanhan tuo on taloudellista väkivaltaa, kun toinen joutuu aina maksumieheksi. Ei se, että toinen tarjoaa vaikka kotinsa yöpaikaksi ja antaa ruokaa omista kokkailuistaan, ole verrattavissa mitenkään kalliiden matkalippujen tai bensojen hankintaan.

Vierailija
44/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten se on toisin päin etteivät viitsi sieltä skutsista lähteä mihinkään vaan sinne on kaupunkilaisen mentävä jos on kiinnostusta ylläpitää tuttavuutta (useimmiten ei)

Hahaha, eli olet sitä mieltä että skutsilaisen pitää tulla sun luo!  "jos on kiinnostusta ylläpitää tuttavuutta".. huhhuh

Milloin sulla viimeksi kävi vieraita?

Mä en viitsisi ja syy ei ole asuinpaikkasi vaan häiriintyneisyytesi. Eikö sua läheisimmätkin välttele?

45/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kumpikaan ei halua toisen luo, niin se on se näkeminen sitten varmaan siinä. Eli yhteyttä pidetään muuten. Minusta olisi jotenkin outoa sanoa ystävälleni, että olen tulossa leffaan niin voisin poiketa. Mulle kaverin näkeminen on jotain vähän enemmän. Mutta mulla onkin kyllä kavereita joilla ei ole ongelmaa muutamia kertoja vuodessa ajella metsän keskelle eikä mulla ole ongelma mennä eri kaupunkeihin heitä katsomaan. Matkat on ihan yhtä pitkät suuntaansa ja julkisillakin pääsee suhteellisen lähelle.

Minusta taas ei olisi yhtään outoa sanoa, että olen perjantaina tulossa äitiä/isää/mummoa/kummitätiä tapaamaan tai sairaalaan polikäynnille/työhaastatteluun/tms , joten voitaisiinko mennä sen jälkeen leffaan/ravintolaan  syömään/ kahville/tms. 

Vierailija
46/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei olisi yhtään outoa sanoa, että olen perjantaina tulossa äitiä/isää/mummoa/kummitätiä tapaamaan tai sairaalaan polikäynnille/työhaastatteluun/tms , joten voitaisiinko mennä sen jälkeen leffaan/ravintolaan  syömään/ kahville/tms. 

Niin että olisit tyytyväinen sellaisesta kiireellä kasatusta tapaamisesta jossa toinen koko ajan katsoo kelloa ettei myöhästy leffasta/konsertista/teatterista. Sitäkin tuli joskus kokeiltua, eikä se oikein toiminut kummallekaan osapuolelle.

Vierailija
47/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin välit poikki kavereihin, jotka asuivat pk-seudulla, Joensuussa ja Oulussa. Vierailin heidän luonaan useamman kerran, eivätkä itse vaivautuneet vierailemaan yhtä ainutta kertaa useiden vuosien kuluessa silloisella kotipaikallani Rovaniemellä. Oulustakin niiiin hurja parin tunnin junamatka sinne. 😂

Muutin itse pk-seudulle ja yksi noista kavereista olisi halunnut lähentyä uudestaan, kun asuttiin samassa kaupungissa. Ilmoitin, ettei enää kiinnosta, kun näkemisen oli vuosikausia pelkästään sen varassa, että minä vierailen hänen luonaan. Oltiin molemmat nuoria, lapsettomia aikuisia.

Kannattaa vaan suosiolla katkaista välit tuota ei-vastavuoroista ihmistyyppiä edustaviin kavereihin, eikä vaan odotella heitä käymään. Aivan sairastahan tuo on, että kuvitellaan vaan sen pienemmällä paikkakunnalla asuvan käyttävän mielettömästi aikaa ja rahaa satojen tai tuhansien kilometrien edestakaisiin matkoihin ilman että toinen liikauttaa pe

Kuulostaa siltä, että pk-seudulla asuva kaverisi pääsi vain eroon hankalasta ihmisestä. Hei haloo, asuit Rovaniemellä. Et todellakaan voi olettaa että pk-seudulla asuva ihminen jaksaisi järjestää näkemistä livenä. Pitkien etäisyyksien päässä asuminen tarkoittaa väistämättä etäsuhdetta ja suhteen ylläpitoa puhelimitse. Usein yhteydenpito harvenee, mutta ei se tarkoita kaverisuhteen päättymistä. Ilmanmuuta toista ihmistä tapaa mielellään, kun hän tulee taas saavutettavan etäisyyden päähän.

Vilkaisepa huviksesi, kuinka kauas etelään pitäisi matkustaa pk-seudulta, jotta etäisyys olisi sama kuin Rovaniemelle. Lähtisitkö itse miten herkästi kahvittelemaan Liettuaan asti?

Vierailija
48/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nuo matkakulut varmaan suurin syy, että kauemmas ei oikein halua lähteä pelkästään kyläilemään, vaan mielellään yhdistää samalle reissulle tai matkan varrelle muutakin. Paitsi että aina ei ole oikein sitä muuta tai sitten ei aika riitä sekä asioilla käyntiin että kyläilyyn.

Vierailija
49/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos toinen tulee Rovaniemeltä Helsinkiin, niin miksi se stadilaisen voisi käydä joskus Rovaniemellä? Ihan yhtä pitkät matkat taitaa olla suuntaansa.

Vierailija
50/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla enkä missään nimessä halua kavereita tai tuttuja meille kylään, tilaa kyllä olisi 14 huoneen verran ja moni tänne on perheineen tunkemassa, kun "teillä on sitä tilaa". Toisaalta en halua käydä ystävien luona, mielellään tavataan jossain molemmille ei-kotipaikassa tyyliin Turku tai Kuopio, jolloin kumpikaan ei koe, että taas pitää mennä ystävän luokse, koska molemmat menevät tapaamispaikalle.

Vierailija
51/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos toinen tulee Rovaniemeltä Helsinkiin, niin miksi se stadilaisen voisi käydä joskus Rovaniemellä? Ihan yhtä pitkät matkat taitaa olla suuntaansa.

Jos asuisin Rovaniemellä, etsisin ystäviä Rovaniemeltä, enkä todellakaan odottaisi kenenkään kulkevan niin kauas kylään. Enkä odottaisi että kukaan tulee Rovaniemeltä asti pelkästään kyläilemään Helsinkiin vaan tekemään jotain muuta samalla. Kuulostaa aika epätoivoiselta kulkea tuollaisia matkoja vain nähdäkseen yhtä ihmistä.

Vierailija
52/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan suosiolla katkaista välit tuota ei-vastavuoroista ihmistyyppiä edustaviin kavereihin, eikä vaan odotella heitä käymään. Aivan sairastahan tuo on, että kuvitellaan vaan sen pienemmällä paikkakunnalla asuvan käyttävän mielettömästi aikaa ja rahaa satojen tai tuhansien kilometrien edes

Juurihan kirjoitin, että itse tein noita "voi kauhea, jos pitäisi pk-seudulta asti lähteä Baltiaan" -pituisia reissuja sieltä Rovaniemeltä Suomen pk-seudulle. Vastauksessai korostuu juuri tuo ap:nkin hakema käsittämätön ajatusmalli, että jostain syystä se sama etäisyys isommalta paikkakunnalta pienemmälle muuttuu tähän suuntaan aivan ylitsepääsemättömän pitkäksi.

Jos on kyse hyvästä ystävästä, niin kyllä on mielestäni ihan normaalia, että yrittää edes jonkin verran tutustua tämän uuteen elämään, kun muutetaan toiselle paikkakunnalle. Ja olimme tuolloin siis nuoria, juuri omilleen muuttaneita aikuisia. Eikö tuon ikäisenä saateta kiertää kaiken maailman festarit ympäri Suomea tms., mutta sitten yksi pidempi kaupunkireissu onkin muka yhtäkkiä aivan ylitsepääsemätön mahdottomuus. 

Vierailija
53/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun turussa ja en halua ketään kylään, mistään. 

Vierailija
54/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole normaalia olettaa, että edes paras kaveri kulkisi jonnekin aivan huitsin tuuttiin nähdäkseen toista livenä. 200-300 km on kipuraja livetapaamisille, kun yleensä ihmisillä on kuitenkin työt ja harrastukset. Kuulumiset voi helposti vaihtaa puhelimitse. Asennevamma on sillä, joka olettaa ettei toisella olisi muuta elämää.

Vierailija
55/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isommassa kaupungissa ehkä tapahtuu enemmän ellei nyt vaan sitten asunnolla vietetä aikaa. On vaikka mitä tapahtumia, paikkoja missä käydä, kahviloita, ravintoloita, leffoja, elävää musiikkia, teattereita, keikkoja...

Jos haluan nähdä kaverin ja jutella hänen kanssaan, niin mitä väliä on sillä kuinka paljon tapahtumia tai tekemistä on ympärillä. Muki teetä ja juttelua kotona sohvan nurkassa.

Jos toinen haluaa vain kyhjötää kotona kaverin kanssa jutelle ja toinen haluaa myös niitä tapahtumia, on aika ymmärrettävää että ennen pitkää kumpikaan ei pitkää matkaa viitsi kulkea vain tapaamisen takia.

Mun kaveri oli juuri tuollainen että olisi pitänyt mennä HEILLE jopa iltaa viettämään. Siis sinne juopottelemaan, minne ei e

Mun entinen ystävä lisäksi ei halunnut majoittaa.

Kutsui kylään ja kun kerran alettiin puhumaan, kävi ilmi olisin ollut vain esim 17-20 ja sitten lähtenyt kotiin. Heille bussi menee koulupäivinä, eli olisi pitänyt tulla vain pe ja sitten hommaa kyyti. No mitäpä veikkaat, kun on kyse pienestä maalaiskylästä, löytyykö takseja ?

Homma jäi siihen, kun kysyin miten mä pääsen. Vastasi on ehkä me voitaisiin noutaa sut asemalta, mies kyllä tarttisi bensarahaa, voisi samalla käydä kaupassa. Paluussa sanoi ehkä hänen puolison joku ystävä voisi heittää. Yritin kysellä mitenköhän tämä selviäisi ja sanoi voisin soittaa hänen puolisolle ja kysyä. Yritin parhaani. Kysyin ootko varma mun pitää soittaa sun miehelle, etkö sinä voi kysyä. Asia ei edennyt mihinkään.

Kerran sitten piti juhlat, sama juttu, ei yöpymistä ja vastasin olisi kiva tulla, mutta ei teille pääse mitenkään, vastasi vaan jos haluaisit, kyllä keksisit keinot. Ei voi kun nauraa

Vierailija
56/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustassa asuvilla on pitempi matka tänne maaseudulle, kuin mulla keskustaan, olen huomannut. Moni päivittelevät matkan pituutta, vaikka itse kuljen sen sujuvasti autolla tai bussilla, ilman sen isompaa draamaa. 

Mun tuttu asuu sivummalla. Hänen työnantajansa ja kotikunta tukee työpaikka matkustamista. Kulkeminen on ilmaista. Minulla maksaisi n 20 euroa suunta. Joskus pyytää vaan iltaa istumaan ja ehdittelee vielä nyyttäreitä, sanon me päästään halvemmalla, jos mennään yhdessä täällä ravintolaan syömään

Vierailija
57/57 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiirini asui ennen yhdessä isommassa kaupungissa, ja ovat sittemmin mentyään naimisiin ja perheellistyttyään hajaantuneet ympäröivien kuntien maaseutumaisemiin, itseni mukaan lukien, ja jokunen jäänyt sinne kaupunkiin. Noin tunnin säteellä siitä kaupungista kuitenkin kaikki, ja pisimmät välimatkat on niillä, jotka "hajaantuneet" eri suuntiin.

Vuorotellen kyläillään, mutta kyllä ne kaupungissa edelleen asuvat ovat ne, jotka useimmiten "joutuvat" lähtemään kylään. Ihan vain siksi, että heillä on oma autopaikka taloyhtiössä, mutta ei minkäänlaista mahdollisuutta vieraspysäköintiin ja kadunvarsipysäköintikin on melkein mahdotonta, kun taas muilla on isot pihat tai vähintäänkin sellainen kadun pätkä menee talon ohi, mihin saa kymmenenkin autoa ilman päänvaivaa parkkiin ja yleensä on tilaa tarvittaessa majoittaakin iso sakki.

Näiden kaupunkilaisten luokse mennään sitten, jos on isompaa merkkipäiväjuhlaa tmv. ja jengi tulee taksilla, käydään mahdollisesti jossain kuppiloissa mikä onkin sitten jokaiselle se vuoden ainoa kerta ja ottetaan sitten hotellihuoneet tms. Luonnollisestikaan tällaisiin kekkereihin ei ilman sitä merkkipäivää kovin moni ole lähdössä, ja ne satunnaiset illanistujaiset koko porukalle on kaikille muille helpompaa ja halvempaa järjestää siellä maalla. Silloin taas jos ihan vaan kahvitellaan kaksistaan niin silti se maaseudulla asuva on yleensä "helpompi" vaihtoehto, ihan näiden kaupunkilaistenkin mielestä, koska melkein kaikilla on jo lapsia joilla on sitten paljon enemmän mielekästä tekemistä, kun pääsee omalle pihalle myös ulos sillä aikaa, kun aikuiset puhuu tylsiä.

Olen itse päinvastoin kokenut edellä esitetyin syin, että ne kaupunkilaisetkin (joihin myös itse kuuluin vielä pari vuotta sitten) tulee mieluummin maalle kylään, vaikka itse lähden edelleen myös mukisematta kaupunkiin, jos kutsu käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi