Venäläisen kirjallisuuden parhaat teokset?
Kommentit (73)
Molemmat Erofeyevit. Neuvostoliittoa - entistä tai nykyistä - ei voi kuvata osuvasti kuin absurdismilla. Life With an Idiot on taas kovin ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen kuin Kuinka venäläinen lopetti naapurien kimppuun hyökkäilyn ja meni kotiinsa. Se on tosi hyvä.
Satukirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dostojevskiä kannattaisi kaikkien lukea. Mutta onko kukaan "Mestari ja Margarita" -kirjaa lukenut, joka myös nimellä "Saatana saapuu Moskovaan" tunnetaan kenties paremmin? Itse en ole Bulgakovia lukenut, vaikka miehestä jotakin tiedänkin.
Bulgakov nimenomaan kritisoi esimerkiksi jokaista nykyvenäläistä. "Suurin synti ei ole tehdä pahaa vaan katsoa vierestä ja antaa sen tapahtua". Aivan poikkeuksellisen loistava kirjailija, joka osasi pilkata synnyinmaataan niin, etteivät itsekään tajunneet.
Eikä Bulgakovkaan ollut venäläinen vaan ukrainalainen. Olen lukenut Saatana saapuu Moskovaan -romaanin neljään kertaan - säilyttää jatkuvasti ajankohtaisuutensa. Valkokaarti on myös hieno kirja.
AP:n viikonloppu pilalla kun teki öyhötysketjun ja sitten sille selvisikin että paljon ajattomia klassikoita on venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leo Tolstoy, Anna Karenina, yksi parhaista. Samoin Gogolin Kuolleet sielut. Surullista, että yksi on paskonut koko oman maansa, kulttuurinkin.
Kultuuri on ja pysyy. Maailman huippukirjallisuutta ja musiikkia.
Shostakovich sanoi että NL suuri hullujenhuone.
Ja oli oikeassa.
Taiteilijat ovat nähneet sen hyvin. Ja tunteneet nahoissaan. Shostakovichkin.
Joku Stalinin aika oli niin järkyttävää, että sitä on vaikea ymmärtää.
Shostakovichin 8. jousikvartetto kuvaa sitä hyvin.
Tykkään. Sinfoniat 5,6,7,9,11,
Shostakovich oli luuseri. Leif Segerstam kirjoitti sentään 354 sinfoniaa.
Vierailija kirjoitti:
heidän kulttuuri aarteet on länteä valovuoden edellä
Harmi, että tuhoutuvat piakkoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dostojevskiä kannattaisi kaikkien lukea. Mutta onko kukaan "Mestari ja Margarita" -kirjaa lukenut, joka myös nimellä "Saatana saapuu Moskovaan" tunnetaan kenties paremmin? Itse en ole Bulgakovia lukenut, vaikka miehestä jotakin tiedänkin.
Bulgakov nimenomaan kritisoi esimerkiksi jokaista nykyvenäläistä. "Suurin synti ei ole tehdä pahaa vaan katsoa vierestä ja antaa sen tapahtua". Aivan poikkeuksellisen loistava kirjailija, joka osasi pilkata synnyinmaataan niin, etteivät itsekään tajunneet.
Eikä Bulgakovkaan ollut venäläinen vaan ukrainalainen. Olen lukenut Saatana saapuu Moskovaan -romaanin neljään kertaan - säilyttää jatkuvasti ajankohtaisuutensa. Valkokaarti on myös hieno kirja.
Bulgakov oli etninen venäläinen, joka syntyi Kiovassa.
Vierailija kirjoitti:
heidän kulttuuri aarteet on länteä valovuoden edellä
Tiesitkö iigor, että sana länsi ei taivu tuolla tavoin suomen kielessä. Suomen kieli, vaikea kieli. Finski jazyk, trudnij jazyk.
Vanhat klassikot ovat kylllä ihan yleissivistykseen kuuluvia, mutta tässä ketjussa ei ole sivistyksestä tietoakaan. 😏
Muutaman kirjan olen lukenut ja kaikki oli hyviä! Suosikki on ehdottomasti Tolstoin Anna Karenina. Siinä vertaillaan kahta erilaista rakkaustarinaa: syntytapaa ja kestävyyttä.
Dostojevskiltä Idiootti ja Karamazovin veljekset. Näistä Idiootin voisin lukea uudelleen. Oli humoristinen ja viihdyttävä. Kertoo epilepsiaa sairastavasta ruhtinaasta ja tämän rakkaustoilailuista.
Viimeisin minkä luin oli Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Kirja oli viihdyttävä, mutta en pidä maagisesta realismista. Lisäksi kirja tuli painajasiin mukaan. 🤣 Tuskin luen uudelleen.
Itse olen seurustellut sekä venäläisen että ukrainalaisen naisen kanssa aikojen saatossa. Ovat lähes samaa kansaa. Hetkellinen sotatilanne toki luo pitkälti keinotekoista vastakkainasettelua, mutta eipä sekään ikuisesti kestä. Lopulta sotia käydään hallintojen, ei kansojen välillä. Surullinen totuus ihmiskunnasta.