Meillä kävi hyvin erikoinen viikonloppuvieras... Ov
Lähestulkoon ensimmäinen lause minkä hän sanoi tullessaan oli, että " voisiko hän pestä pyykkiä?" . Heti piti näyttää missä oli pyykkikone. Vieraalla oli mukanaan viikon likapyykit.
Vieras lainasi minun vaatteita, koska omat oli koneessa.
Vieraalla ei ollut mukana omia lakanoita tai pyyhettä.
Vieras kävi jääkaapilla kuin omassa kodissaan.
Vieras lainasi minun kasvonpuhdistusaineita, shampoota, hoitoainetta sekä hammastahnaa. Oma hammas- ja hiusharja sentään oli mukana.
Vieras ei lähtiessään tehnyt pedilleen mitään. Yleensä kuitenkin on tapana ottaa lakanat ja tyynyliinat pois, tai edes pedata vierassänky.
Kommentit (38)
Varsinkin lakana kuulostaa oudolta.
Ei tulisi mieleenkään alkaa raahata moisia mukanani. Enkä ole koskaan kuullutkaan kenelläkään näin olleen. Joo, ja shampoo????? siis ootko tosissas???
Myös pyykkiä saa pestä, jos vaikka oma kone on rikki. Syödäkin saa jääkaapista.
Minä annan vieraalle lakanat. En anna laittaa sänkyihimme mitään vieraan omia lakanoita. Ovatko edes puhtaat. Tuoko pölypunkkeja. Annan mieluummin omat lakanani vieraille siis.
ei ole autoa ja ei kyllä tulisi mieleenkään ruveta jotain lakanoita ja pyyhkeitä raahaamaan mukaan. Eihän sitä edes tiedä minkä kokoiset lakanat vieraspaikan sänkyyn menee?!
Ja hyvä, niin koska kuljemme julkisilla, ei ole autoa.
Ja meillä kun käy vieraita, niin ei todellakaan tarvi tuoda omia lakanoita, pyyhkeitä ja shampoita ja ruokaakin meiltä löytyy, myös pyykinpesukonetta saa käyttää.... :)
Emme tosin otakaan yökylään juuri muita kuin ulkomaanvieraita - muut saavat mennä illalla kotiinsa. Mutta olen kyllä pessyt monet vieraiden pyykit ja meillä on kylpytakkejakin ihan heitä varten. Ja jääkaapilla saa käydä ilman muuta.
.
pyykkiä on pesty ja kaupassa ladattu tavaraa mun koriin/kärryyn ja sanottu et kai me yhellä korilla/kärryllä pärjätään, erotellaan tavarat sit kassalla ja kas kummaa kun kassalla sitten jäädään lööppejä lukemaan eikä muka huomata kun kerkeen lataan kaikki ostokset hihnalle ja maksmaankin vielä ne. sit naureskellaan että kun ei huomattu ja luvataan maksaa kyl taks mut eipä oo ikinä tullu rahaa takasin. jääkaapilla käydään ihan kun omalla ja tiskit jätetään aina lojumaan, ei laiteta koneeseen tai tiskata. ärsyttää kulkee perässä ja siivota sotkuja. pyyhkeen ja lakanat kyllä lainaa ihan mielelläni, oma hammasharja on ollu mukana onneks. tiedän kyllä että vieraille vois huomauttaa käytöksestä mutta vois ne itekin miettiä vähän ennenkun tekee
Minäkin olen ollut kaupassa samoilla kärryillä toisen ihmisen kanssa, mutta en todellakaan ole niin tyhmä että nostaisin hänen tavaransa hihnalle jos itse jää lööppejä lukemaan. Nostan omat tavarat hihnalle ja maksan ja pakkaan. sillä siitä pääsee. Aina on vieras tullut sitten heti perässä omien tavaroidensa kanssa.
Kyllä kai kuuluu yleissivistykseen ottaa omat hygieniatavarat mukaan. Ja on meillä lakanat ja pyyhkeetkin mukana joka kerta kun kuljetaan autolla. Pyykit pesköön jokainen kotonaan tai menköön pesulaan!
mm leipää, maitoa, voita, kahvia jen joten mielestäni minullakin on niistä yhtälailla osuus maksettavana joten en kehtaa sitten ruveta siinä kassalla erottelemaan että kuinkas monta maitoa sinä juot ja kuinkahan tämän voin saisi kahteen osaan, vaan toivon ja oletan vieraan tarjoutuvan itse erottelemaan tuotteet, esim muutaman maidon ja kahvipaketin jotka sitten maksaisi. vain hänelle suunnatut tuotteet kuten nyt vaikka esimerkkinä vaattet kyllä erottelisin kassalla
t.22
toivottavsti edes joku tajuaa mitä ajan takaa!
pesen itse meidän perheen likaamat pyykit (kotona). Jos joku vieras tulee ilman lakanoita, tarjoan ne hänelle, mutta ihmettelen mielessäni miksei hän ole tuonut niitä itse. Okei, junalla ja bussilla kulkijat on tietty vähän eri asia, mutta jos kulkee omalla autolla niin eiköhän ole ihan korrektia tuoda omat liinavaatteet.
Tuo, että kaikki pitäisi maksaa puoliksi, on suomalaisten ikioma ominaispiirre, joka on mun mielestä aika noloakin.
Vierailija:
mm leipää, maitoa, voita, kahvia jen joten mielestäni minullakin on niistä yhtälailla osuus maksettavana joten en kehtaa sitten ruveta siinä kassalla erottelemaan että kuinkas monta maitoa sinä juot ja kuinkahan tämän voin saisi kahteen osaan, vaan toivon ja oletan vieraan tarjoutuvan itse erottelemaan tuotteet, esim muutaman maidon ja kahvipaketin jotka sitten maksaisi. vain hänelle suunnatut tuotteet kuten nyt vaikka esimerkkinä vaattet kyllä erottelisin kassallat.22
toivottavsti edes joku tajuaa mitä ajan takaa!
en tarkota että puolet pitäisi maksaa mutta ees jotain, varsinkin kun ensiksi luvataan ja sitten ei maksetakaan ja ihan ovelana ei oteta sitä omaa koppaa ja joskus jätetään rahapussikin autoon!
22
Vanhojen sukulaismammojen luona vieraillessa ollaan tuotu omat lakanat, ettei rasiteta turhaan vanhaa ihmistä. Muuten lakanoiden ja pyyhkeiden lainaaminen on perusvieraanvaraisuutta.
Ruokapuolesta: Eikö olis helpointa sopia etukäteen, että ostokset maksetaan puoliksi jos rahasta on tiukkaa tai vierailu kestää pidemmän aikaa, esim. yli viikon? Ei mulle ainakaan ole hankalaa pyytää toiselta rahaa jos asiasta on sovittu. Enkä kyllä loukkaannu, jos itse olen unohtaut antaa rahat ja joku ystävällisesti muistuttaa.
pyydellä jälkikäteen. itse ainakin tarjoutisin ostamaan kaupassa ihan omaan koppaan ja omalla rahalla. tapana on ollut ostaa ruuat monelle päivälle kerrallla ettei sitä maitoa tarvitsisi sitten joka päivä hakea erikseen, mutta pitää varmaan ruveta käymään joka päivä kaupassa ja jätää joka toinen päivä oma rahapussi kotiin tai jäädä kassalla lööppejä lukemaan ja antaa vieraan latoa ostokset kassalle ja maksaa. no onneksi kaikki vieraat eivät sentään ole samanlaisia.
22
Miksi ne lakanat pitää raahata mukana? Miksi mennä ollenkaan kylään, jos ei kestä tai voi suoda yhtään vieraanvaraisutta...En tajua periaatteena, yksilölliset tilanteet toki ovat erikseen. Siis vauvaperheeseen sukulaissakki tms.