Oletko joutunut pienentämään tai vähättelemään itseäsi?
Missä tilanteissa?
Muistan jo lapsena, kun tykkäsin pelata lautapelejä ym. Niissä peleissä, missä hoksaamisella pystyi itse vaikuttamaan, olin aina ylivoimainen. Kaverit oli monet tosi huonoja häviäjiä, joten hävisin tahallani usein, jotta muut halusivat pelata kanssani. Kun kerran jossain tietovisassa vastaisin mitä tiesin, mua syytettiin huijaamisesta. Sittemmin en ole tietovisoihin osallistunut.
Koulussa en panostanut kunnolla kokeisiin, koska luokan äänekkäimmät pojat pilkkasi hikipinkoja. Sain kaseja, vaikka olisin pystynyt kymppeihin. Vasta lukiossa uskalsin panostaa ja kirjoitin 5 ällää.
Pääsin yliopistoon ja valmistuin maisteriksi. Lapsuuden kavereiden piireissä liikkuessa vastaan ammattia kysyttäessä jotain ympäripyöreetä toimistohommista, koska niissä piireissä avoimesti haukutaan akateemisia, jotka luulee olevansa jotain.
Mensan jäsenyyden pidän täysin salassa.
Kommentit (53)
Huonoitsetuntoisen ensimmäisen aviomiehen kanssa. Meidän erostakin on jo 20 v, joten onneksi paljon on jo unohtunut. Silloin joskus piti molempien tehdä mensa-testit, jotta selviää kumpi on älykkäämpi (ei lähetetty koskaan) ja voi sitä vittuilun määrää, kun minulla oli vappuna valkolakki.
Kaikkea sitä viitsiikin, nuorena.
Kun tulee ilmi mitä osaan (eräs erityistaitoja), on monen ollut vaikea suhtautua minuun sen jälkeen. En ollutkaan se altavastaajaksi luulemansa väliinputoaja. En vastannut heidän itsensä luomaa ennakkokäsitystä.
Sen jälkeen alkaakin sitten piikittely ulkonäöstä ym. millä yritetään alentaa. Hylkään ne ihmiset sitten samantien. Harva saa uuden tilaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on tota tapahtunut.. Työpaikan keskusteluissa kun just vaikka joku kehunut maraton juoksulla.. En mä välttämättä viitsi siihen sanoa et harrastan thriathlonia.
Tai työkaveri/ treenikaveri yms alkaa selittämään et osti jotain auton, prätkän, veneen yms niin olen hiljaa mikäli mun vastaava on parempi.
Treeni keskusteluissa taviksiem kanssa olen hiljaa jos ei kysytä. En halua sellaista fiilistä kellekään et pissa olis noussut päähän.
Ei se ole mielestäni itsensä pienentämistä jos ei kerro että oma auto on parempi kuin työkaverin uusi auto. Se on käytöstapoja. Lapset tekee tuota että mun auto on parempi ku sun.
Mulla vaikeinta on tossa se et mä joudun varomaan mitä mä sanon..
Joku selittää innoissaan jostain juo
Tän kaltaisten ihmisten takia ihmiset joutuvat pienentää itseään.
Kyllä. Teen työkseni monentasoista kokoonpanotyötä. Pienen tiimimme jäsenillä on tuskin lainkaan organisointi - ja hahmotuskykyä, jota minulla on. En voi esittää ajatuksia työn jårkevämmästä / nopeammasta tekemisestä, koska muut eivät joko ymmärrä tai halua ymmärtää ideoitani (kun se aina luulee tietävänsä paremmin). Tiiminvetäjälle on turha esittää näitä asioita, koska en kuulu hänen kaveriverkostoonsa.
Juu olen. Tai en osaa sanoa onko "joudutko / oletko joutunut" oikea ilmaisu, koska tuo itsensä pienentäminen ja vähättely tulee niin luonnostaan, että lienee kuitenkin vain ominaisuus omassa persoonassani.
Ap:lle elämässä pärjääminen ei ole tietovisaa tai ällien kirjoittamista!
En. Ja todella vieraalta tuntuu tuollainen ajatus. En tiedä onko se sitten eteläpohjalaisuus vai mikä luonteessa, mutta ei kävisi mielessäkään alentaa itseäni, kyllä elämä tekee sen muutenkin, miksi pahentaa itse asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Teen työkseni monentasoista kokoonpanotyötä. Pienen tiimimme jäsenillä on tuskin lainkaan organisointi - ja hahmotuskykyä, jota minulla on. En voi esittää ajatuksia työn jårkevämmästä / nopeammasta tekemisestä, koska muut eivät joko ymmärrä tai halua ymmärtää ideoitani (kun se aina luulee tietävänsä paremmin). Tiiminvetäjälle on turha esittää näitä asioita, koska en kuulu hänen kaveriverkostoonsa.
Sama tilanne paitsi omalle pomolle näitä ideoita on turha tarjota, koska hän kuuluu juuri tuohon samaan porukkaan jolla ei juurikaan ole organisointi - ja hahmotuskykyä eikä käsitystä syy-seuraus-suhteesta.
Hän ei siis ymmärrä ja siitä syystä meillä "tehostettiin" jättämällä yksi, hänestä ilmeisen tarpeeton työvaihe pois sieltä alkupisteen puolelta ja siirtämällä se enemmän viimeistelyyn. Kappas vaan, että tuon "tehostamisen" vuoksi koko tuotantoketju hidastui eikä hän pystynyt ymmärtämään ollenkaan miksi, koska eihän siinä mihinkään muuhun tehty muutoksia. Ei tehty ei, mutta tuo työvaihe oli syystäkin siinä alussa eikä vasta lopussa vaikka sinällään sen pystyykin tekemään missä vaiheessa vaan. Kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miesten seurassa toisinaan. Eivät kestä itseään älykkäämpää naista.
Ei naiset kestä yhtään sen paremmin, mutta reagoivat eri tavalla. Mies alkaa pätemään päin naamaa ja nainen mustamaalaamaan selän takana.
En ole, yksi pomo yritti muttei onnistunut. Joo en todellakaan ota virheitä niskoilleni toisten tekemisistä, minä en voi mitään jos joku laittaa kutsuun väärät päivämäärät kun en ole ollut edes paikalla kun näin tehtiin. Sanoin suoraan
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Mensan jäsenyys sinusta mielestäsi jotain isoa?
Hehe vastapuoliki pölähti paikalle vähättelemään.
En ole kiinnostunut muista ihmisistä. En pidä siksi ääntä itsestäni. Ja hyvä niin.
Ei ole mitään pienennettävää. Tai no, vatsaa saisi pienentää.