Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asutaan mun toiveesta ilman kaikkia mukavuuksia ja pelkään että mies ei oikeasti halua sitä

Vierailija
31.10.2024 |

Eli omistan itselleni tärkeän talon, jossa ei ole muita mukavuuksia kuin sähköt ja kantovesi. Muutettiin tähän joitain vuosia sitten. Tehtiin remppaa jotta lämpö pysyy paremmin jne. Mies maksoi yhdessä tehdyn rempan koska halusi niin ja mun puolestani hän saa sillä vaikka elinikäisen asumisoikeuden tähän.

Välillä vaan tuntuu että viihtyykö mies tässä kuitenkaan. Sanoo viihtyvänsä ja ettei häntä puuttuvat mukavuudet haittaa, mutta välillä ohimennen ehdottelee muuttoa "ihmisten ilmoille" rivariin tms, tai jopa taloa katsomaan sieltä. Tietää kuitenkin etten koskaan tule tätä taloa myymään.

Mies pääsee sentään kuitenkin töissä ihan suihkuun ja posliinipytylle 😄 Minä en, mutta en niitä kaipaa. Haluan asua tässä jatkossakin, en ole missään ollut näin onnellinen.

Hölmö kysymys, mutta mistä tietää mitä mies oikeasti haluaa? 😅

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran pari viikossa sauna ei oikein riitä nykyihmiselle. Ei ainakaan, jos on aktiivinen liikkuja ja lenkkeilijä. Taitaa olla aromit kohdallaan!

Sitä pihasauna voi kyllä lämmittää ihan vaikka päivittäin. Ei ole mitään rajoituksia. 

T. Yksi pihasaunapeseytyjä

Vierailija
82/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran pari viikossa sauna ei oikein riitä nykyihmiselle. Ei ainakaan, jos on aktiivinen liikkuja ja lenkkeilijä. Taitaa olla aromit kohdallaan!

Mistä noin luit? En muista kenenkään ketjussa noin kirjoittaneen. Meillä sauna lämpiää päivittäin tai ainakin lähes päivittäin. Joskus joku satunnainen päivä voi jäädä väliin ja pesulle pääsee silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt suoraan tottakai ja aina sanoo että kyllä hän viihtyy oikein hyvin, ja on ylpeä siitä miten viihtyisä tästä saatiin. Ja nuo muuttoasiat on kyllä liittyneet myös työpaikkoihin, eli jos olisi joku työ kauempana. Nykyiselle työpaikkakunnalleen ei halua muuttaa vaikka mikä tulisi. Mutta en minä haluaisi muuttaa muualle ylipäätään ja hän sen kyllä tietääkin.

Mies yleensä haluaa lämmittää saunan, kantaa vedet ym ja kuulemma rentoutuu siinä. Ja ymmärrän hyvin, niinhän minäkin. Eikä se kyllä ole koskaan valittanut kylmästä huussista tai mistään, nyt kun mietin. Minä ehdotin sinne sitäpaitsi lämmitintä, mutta hänestä turhaa. 

Välillä vaan kun huomaan miten onnellinen olen tässä asuessa, mietin onko mies kuitenkin jotenkin puun ja kuoren välissä. Vai pitäisikö vaan uskoa kun sanoo tykkäävänsä asua tässä ja että on kiva kääntyä kotipihaan.

Ja ei en ole työtön vaan molemmat ollaan iha

Eiköhän mies siis viihdy oikein hyvin 😊

Meillä puuttuu talosta keskuslämmitys, eli on vain tulisijat, minun toiveestani. Luulen, että mies olisi jo asentanut tänne patterit, jos minä en tekisi suurinta osaa lämmitystyöstä. 

Eli jos miehiä jokin asia haittaa tosissaan, he yleensä fiksaavat sen. En tiedä, miksei teille tule vettä sisään, ehkä ei pysty kaivamaan putkea maahan jos kalliota tms., mutta jos asia on tehtävissä ja kantovesi miestä haittaisi, hän olisi jo vuokrannut kaivurin ja hoitanut homman.

Vierailija
84/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies sitten vastaa jos siltä suoraan kysyy viihtyykö nykyisessä talossa vai ei? Toki luulisi aikuisen miehen osaavan kertoa kysymättäkin jos ei viihdy. 

Vierailija
85/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se mies sitten vastaa jos siltä suoraan kysyy viihtyykö nykyisessä talossa vai ei? Toki luulisi aikuisen miehen osaavan kertoa kysymättäkin jos ei viihdy. 

"Olen kysynyt suoraan tottakai ja aina sanoo että kyllä hän viihtyy oikein hyvin, ja on ylpeä siitä miten viihtyisä tästä saatiin. "

Vierailija
86/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet halunnut tuollaista? Kyllä Suomessa luulisi olevan pilvin pimein halpoja omakotitaloja vedellä ja sähköllä. Jos haluaa syrjäseudulla asua, niin miksi se tarkoittaa aina kaivovesimeininkiä?

En ole halunnut tällaista, mutta tällainen tämä talo nyt vaan on. 

Vierailija
87/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan, että ap on ylipainoinen, työtön mielenterveyspotilas

Jep, ei tuollaiseen puuhasteluun ole aikaa muuten. 

Jos ei juo, makaa sohvalla ja katso telkkaria, on aikaa puuhastella vaikka mitä. Monta tuntia päivässään, kokonainen työpäivä vielä työpäivän lisäksi.

Vierailija
88/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei juo, makaa sohvalla ja katso telkkaria, on aikaa puuhastella vaikka mitä. Monta tuntia päivässään, kokonainen työpäivä vielä työpäivän lisäksi.

Ja on aikaa maata ja katsos tv:täkin, kun työt suunnttelee järkevästi 👍🏻

Vierailija
89/116 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huusin tyhjennyksen hoitaa mies? 

Niin??

Vierailija
90/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuinen mies osaa suunsa avata. Miesystäväni omistaa osuuden mökistä ja siellä on kumpikin. Hänen siskonsa perheineen asuu siellä paljon. Kesällä huussi on ok, talvella ei. 

Vaikka vesijohto olisikin, kyllä silti voi vettä kantaa.

Mökillä, täällä kyseisessä, talvella on liukasta ja joskus yölläkin pitää käydä vessassa. Itse pidän näitä turvallisuustekijöinä myös.

Vierailija
91/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi? Mihin sun aika kuluu, kun et ole töissä? 

Vierailija
92/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi? Mihin sun aika kuluu, kun et ole töissä? 

Tarkoitan siis työpäivän jälkeistä aikaa. Ap kirjoittaa heidän molempien olevan vakinaisissa töissä. 

Vierailija
93/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä mulle sopisi se sisävessakin. Olen ehdottanut että laitettaisiin osa verannasta vessaksi, mutta mies ei halua esim. kompostoivaa vessaa siihen. Eikä sähköllä toimivia. Nyt uutena olen ehdottanut alipainevessaa, ei olla sitä vielä päätetty. Jos olen ehdottanut vesien ja viemärin vetämistä taloon, laajennusta suihkua varten ym niin miehen mielestä se on tarpeetonta. Kun hyvin voidaan se sauna lämmittää päivittäin! Sanoo ettei ole homma eikä mikään. Ehkä se onkin sitten niin. 

Mies selvästi suunnittelee jo lähtöään. Ei aio sijoittaa enää senttiäkään yhteiseen omaisuuteenne

Vierailija
94/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä mulle sopisi se sisävessakin. Olen ehdottanut että laitettaisiin osa verannasta vessaksi, mutta mies ei halua esim. kompostoivaa vessaa siihen. Eikä sähköllä toimivia. Nyt uutena olen ehdottanut alipainevessaa, ei olla sitä vielä päätetty. Jos olen ehdottanut vesien ja viemärin vetämistä taloon, laajennusta suihkua varten ym niin miehen mielestä se on tarpeetonta. Kun hyvin voidaan se sauna lämmittää päivittäin! Sanoo ettei ole homma eikä mikään. Ehkä se onkin sitten niin. 

Mies selvästi suunnittelee jo lähtöään. Ei aio sijoittaa enää senttiäkään yhteiseen omaisuuteenne

Eikä noilla suunnitelmilla ole mitään tekemistä tuon talon kanssa. Vaistoat tilanteen ja luulet talon olevan se syy

Vierailija
95/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidatko sinä ap huussin tyhjennyksen? Veden kantamisen? Saunan lämmittämisen? Oletko ajatellut, miten se hoituu sitten kun olet 70-vuotias?

Huussin tyhjennys on nykyaikaisissa kuivakäymälöissä kovin pieni vaiva, sen kun avaat luukun alhaalta ja lapiot valmista multaa kottikärryyn. 

Samoin kertoo aivan tavattoman avuttomasta ihmisestä, jos saunan lämmittäminen ja veden kantaminen tuntuu niin isolta puuhalta, että 70-vuotias ei siitä selviäisi. Millaisia 70-vuotiaita sinun maailmassasi oikein elää, kun minä tunnen sen ikäisiä jotka on töissäkin vielä? (yksi gyne tekee täyspäiväisesti ja pari hoitsua heittää keikkaa.) 

Ympärivuotisesti ulkohuussia käyttävänä kerron sulle, että ei se talvella ihan noin helposti käy, kun tuotos on siellä umpijäässä. Meillä on talvella useita astioita, jotka vaihdetaan ja sulatellaan kevään tullen. Ei olla koettu ulkohuussia talvellakaan ongelmaksi ja parin vuoden kokemuksella en edes enää haluaisi sisävessaa. Hajut pysyy kivasti poissa talosta ja on oma rauha :)

Vierailija
96/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sinun ongelmasi on? Kertomaan mukaan mies on tyytyväinen. Miksi vatvot asiaa? Minä itse olen asunut noin vuosia, jopa pienten lasten kanssa. Muutin pois muista syistä, en talon vuoksi. Kaipaan sitä taloa ja elämää edelleen. Olen siis nainen. Tällä palstalla et saa kuin kauhisteluja. 

Kuuntele mitä mies sanoo, usko häntä ja lopeta vatvominen. En jaksaisi tuollaista epävarmaa vatvojaa. 

Vierailija
97/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suihkua eikä sisävessaa.

ukko lähtee jossain vaiheessa menemään. 

Kyllä vastaavissa tietämissäni on ollut akka joka lähtenyt.  Yhdeltä tutulta jo kaksi, on pieni talo, kantovesi, ulkohuussi ja rantasauna, sähköt kumminkin.  Eikä ole rahasta kiinni.  Mies on korkeassa asemassa valtion virassa eikä tuhlaa mihinkään.

Kyllä se syy on siinä miehessä itsessään, ei talossa. 

Vierailija
98/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidatko sinä ap huussin tyhjennyksen? Veden kantamisen? Saunan lämmittämisen? Oletko ajatellut, miten se hoituu sitten kun olet 70-vuotias?

Huussin tyhjennys on nykyaikaisissa kuivakäymälöissä kovin pieni vaiva, sen kun avaat luukun alhaalta ja lapiot valmista multaa kottikärryyn. 

Samoin kertoo aivan tavattoman avuttomasta ihmisestä, jos saunan lämmittäminen ja veden kantaminen tuntuu niin isolta puuhalta, että 70-vuotias ei siitä selviäisi. Millaisia 70-vuotiaita sinun maailmassasi oikein elää, kun minä tunnen sen ikäisiä jotka on töissäkin vielä? (yksi gyne tekee täyspäiväisesti ja pari hoitsua heittää keikkaa.) 

Ehkä pointti olikin enemmän huono kunto kuin suoraan ikä. Ja tottahan se on, että 70vuotiaalla on eläkeläisenä aikaa jos vain terveyttä riittää.

En ole AP, mutta olen nyt 45. En todellakaan asumisessani mieti aikaa, kun olen 70, 80 tai 90. Yleensä 70 on vielä hyväkuntoinen sitäpaitsi. 

Miksi miettisin? Voin kuolla kuusikymppisenä. Ei sitä voi tietää. Haluan nyt elää tässä talossa, tällä tavalla, ja sitten, jos kunto huononee, tulee sairauksia tai haluan kaupunkiin, teen päätöksiä. Sitten. Aikanaan. 

Asun siis maalla, ja tätä samaa ikä pelottelua on maalla asumista koskevissa ketjuissa. 

En minä tiedä elämääni 30 vuoden päähän, eikä minun tarvitsekaan. Elän nyt. 

Vierailija
99/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 70+ vuotiaat vanhemmat asuu puolet vuodesta mökillä samanlaisissa oloissa kuin ap, eli sähköt on, kaikki muu toimii itse tehden: lämmitys, vesien kanto, huussi ulkona. Vanha maalaistalo, että ei mikään pikkumökki. Talvet sitten kaupungissa ok-talossa. Molempia on ylläpidettävä silloinkin, kun siellä ei olla aktiivisesti.

Eivätkä ole ainoita tietämiäni kahta huushollia pitäviä. Eikä nykyajan 70-vuotiaat ole vanhuksia. 

Vierailija
100/116 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse hyvin samankaltaisesti kuin ap. Ja tosiaan, en ole koskaan ollut näin onnellinen, jos jotain en enää elämässäni muuta niin asuintapaani.

Oma mieheni (joka tuli kuvioihin talon jälkeen) viihtyy tiluksillani, mutta ei muuta pysyvästi luokseni, sillä kaipaa vesivessaa. Meillä on siis kahden asunnon perhe, lapsemme ovat yleensä siellä missä minäkin. 

Tottakai on hyvä tiedostaa, että mies on ajoittain ilmaissut kaipaavansa "ihmisten ilmoille". On todennäköistä, että ellei ap:ta olisi, ei mies tällaista asuintapaa valitsisi. On sitten miehen luonteesta kiinni, putoaako ap:n varpaille jonain päivänä pommi kun mies "ei enää pysty", vai seisooko mies oman valintansa takana sietää asumista näin.