Asutaan mun toiveesta ilman kaikkia mukavuuksia ja pelkään että mies ei oikeasti halua sitä
Eli omistan itselleni tärkeän talon, jossa ei ole muita mukavuuksia kuin sähköt ja kantovesi. Muutettiin tähän joitain vuosia sitten. Tehtiin remppaa jotta lämpö pysyy paremmin jne. Mies maksoi yhdessä tehdyn rempan koska halusi niin ja mun puolestani hän saa sillä vaikka elinikäisen asumisoikeuden tähän.
Välillä vaan tuntuu että viihtyykö mies tässä kuitenkaan. Sanoo viihtyvänsä ja ettei häntä puuttuvat mukavuudet haittaa, mutta välillä ohimennen ehdottelee muuttoa "ihmisten ilmoille" rivariin tms, tai jopa taloa katsomaan sieltä. Tietää kuitenkin etten koskaan tule tätä taloa myymään.
Mies pääsee sentään kuitenkin töissä ihan suihkuun ja posliinipytylle 😄 Minä en, mutta en niitä kaipaa. Haluan asua tässä jatkossakin, en ole missään ollut näin onnellinen.
Hölmö kysymys, mutta mistä tietää mitä mies oikeasti haluaa? 😅
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt suoraan tottakai ja aina sanoo että kyllä hän viihtyy oikein hyvin, ja on ylpeä siitä miten viihtyisä tästä saatiin. Ja nuo muuttoasiat on kyllä liittyneet myös työpaikkoihin, eli jos olisi joku työ kauempana. Nykyiselle työpaikkakunnalleen ei halua muuttaa vaikka mikä tulisi. Mutta en minä haluaisi muuttaa muualle ylipäätään ja hän sen kyllä tietääkin.
Mies yleensä haluaa lämmittää saunan, kantaa vedet ym ja kuulemma rentoutuu siinä. Ja ymmärrän hyvin, niinhän minäkin. Eikä se kyllä ole koskaan valittanut kylmästä huussista tai mistään, nyt kun mietin. Minä ehdotin sinne sitäpaitsi lämmitintä, mutta hänestä turhaa.
Välillä vaan kun huomaan miten onnellinen olen tässä asuessa, mietin onko mies kuitenkin jotenkin puun ja kuoren välissä. Vai pitäisikö vaan uskoa kun sanoo tykkäävänsä asua tässä ja että on kiva kääntyä kotipihaan.
Toki jos olet hyvin suorasukaisesti antanut ymmärtää että sinä et talosta muuta mihinkään, hän saattaa kokea että asunnon vaihto tarkoittaisi myös suhteen päättymistä tai heikentymistä. Tätähän voitte yrittää keskustellen selventää, miten kumpikin asian kokee - voiko suhde jatkua sillä tasolla kuin toivotte, jos asutte erillänne? Jos ei, jomman kumman täytyy vapaaehtoisesti myöntyä toisen valintoihin taikka sitten toteatte, että asunnon suhteen kompromissi ei ole mahdollinen ja teette sen pohjalta päätökset suhteen jatkosta.
Ei muuta yksin. Tietää etten halua muuttaa, mutta eihän mikään ole ehdotonta. Tilanteen mukaan mennään.
Mutta ehkä nyt vaan luotan ja uskon että viihtyy kun kerran sanoo niin 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on luultavasti ihan riittävän tyytyväinen. Ja jos joskus ei ole niin asennuttaa varmaan porakaivon, vesijohdon ja umpisäiliön WC-vesille.
Tämä. Kyllähän nyt aikuinen mies osaa elämänolojaan muuttaa, jos ei ole tyytyväinen.
Muutenkin on ihan hassua kysellä palstalla, onko se oma mies tyytyväinen. Kysyisi mieheltä itseltään, pirustako me voidaan tietää.
Mutta oman ihmiskokemukseni perusteella sanoisin tosiaan, että jos miehet ei pidä jostain asiasta elämässään, ne muuttaa sen. Se, että vaan kitistään ja oletetaan että joku muu tekee jotain (tai vieläpä ymmärtää kysyä, onko joku vialla, koska eihän sitä nyt voi oma-aloitteisesti sanoa) on pikemminkin naistyypillinen piirre.
Suurin osa miehistä on kuin koiria siinä mielessä, että niillä on perustyytyväinen luonne. Ainakin kaikilla tuntemillani miehillä.
Puhutko sä siis suomalaisista miehistä? Eihän niistä saa mitään irti. Ne jupisee, mutisee, ähisee, vääntelee naamaa ja jonkinlaiseksi mielipiteen ilmaisuksi vetää perseet. Mutta ei suomalainen mies kerro kotona ääneen todellista mielipidettään. Kiukuttelee kyllä, on pahalla päällä, mutta ei sano missä vika on. Tai sitten tekee mukisematta vuosikaudet kaiken mitä vaimo haluaa, mutta yhtäkkiä tulee päivä kun kamat on pakattu ja mies häipyy uuden matkaan ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on ehdottanut miehelle toista asuntoa ja nykyisen remppaamista. Mikään ei ole miestä kiinnostanut. Aloittajan kannattaa antaa asian olla, jos mies ei halua thedä mitään konkreettista, kunhan vain kitisee. Jos mies vihjailee muutosta, voi aina sanoa, että mies on vapaa muuttamaan, sinä et muuta.
Ei mies kitise. Vihjailee välillä muutosta, mutta ei missään kohtaa ole valittanut mukavuuksien puutteesta.
Jos vihjailee muutosta, jotainhan hän sillä tarkoittaa. Et sitten ole saanut kysyttyä, että mikä nykyisessä tökkii, miksi haluaa muuttaa muualle ja kuinka tosissaan on muuttohalujensa suhteen. Kaikki vastaukset ovat kyllä ihan saatavissa siltä mieheltä, ei palstalta.
Ja palstalta löytyy sekin aloitukseen liittyvä tieto että miehen muuttopuheet liittyy mahdolliseen uuteen työpaikkaan eri paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja tottahan se on, että 70vuotiaalla on eläkeläisenä aikaa jos vain terveyttä riittää. Ja riittäähän sitä terveyttä paremmin, jos asuu tuolla tavalla ja joutuu päivittäin tekemään erilaisia kantohommia ja pihatöitä.
Just näin! Soitin eilen 82-vuotiaalle äidilleni. Ei ehtinyt kauaa puhua kun oli pihaprojekti kesken, teki kivipolkua talolta keinulle, kantoi hiekkaa kivien väliin jne ja piti saada valoisan aikaan valmiiksi. Kuulemma mukavaa nyt kun on saanut peruna- ja kasvimaat ja -huoneet tyhjäksi, niin on aikaa muille puuhille.
Illemmalla soiteltiin sitten paremmalla aikaa, kun odotteli (puu)saunan lämpenemistä ja samalla lämmitti takkaa ym 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemmän siltä, että sinä mietit liikaa, mitä miehesi miettii. Luota siihen, että hän osaa ilmaista itseään ja kertoo, jos oikeasti haluaa muuttaa. Juuri nyt teillä on kaikki hyvin. Jos tilanne joskus myöhemmin muuttuu, niin se on sen hetken asia.
Amen. Olisi ihan kamalaa olla ap:n kaltaisen ihmisen kanssa naimisissa. Sitä olisi itse ihan tyytyväinen, mutta toinen jankuttaisi koko ajan, että "oletko nyt varmasti tyytyväinen?", että sitä alkaisi itsekin epäillä, että ehkä en olekaan ja lopulta olisi pakko kenkäistä se vain siksi, että en jaksaisi tuota jatkuvaa näykkimistä.
Olen siis itse nainen, mutta inhoan tuota monien naisten tapaa jatkuvasti kysellä idioottimaisuuksia. Jos en pidä jostain asiasta ja katson asian toiselle kuuluvan, sanon sen kyllä. Näin käsittääkseni toimii valtaosa miehistäkin.
Jatkuvasti? Jankuttaisi? Jos toinen sanoo kysyneensä, se voi tarkoittaa vain yhtä kertaa. Sähän olet tyypillinen nainen kun vedät hatusta omia tulkintojasi ja sitten näkätät niistä.
Me asutaan puolet vuodesta tuollaisessa kodissa, nyt ollaan talveksi tultu kaupunkikotiin. Eniten mua tiskaavana osapuolena harmittaa käsitiskaus, veden lämmitän vedenkeittimellä, mutta likaisten astioiden esipesu ja likaisten käsien ja hedelmien huuhtelu ilman juoksevaa vettä on hanurista. Juoksen sitten joka välissä saunalle huuhtelemaan käsiäni. Toinen hankala asia on pyllyn pesu ison asian jälkeen; ensin tehdään tuotos ulkohuussiin, kävellään housut nilkoissa saunalle pesemään. Saunaan tehdään aamuisin jo tulet, että on lämmintä pesuvettä koko päiväksi. Pakkasessa ei kivaa. Siksi ollaan kylmä aika kaupunkikodissa. Kumpikin haluaa näin.
Mitäpä sitä mietit.
Aikuinen mies saa kyllä turpansa auki jos jotain valittamista on. Jos siinä asuu, oma valinta.
Ei se mikään pikkuvauva ole ( tai ehkä henkisesti onkin?) niin että sitä pitäisi paapoa. Sitä varten silläkin suu päässään on että voi sanoa jos jokin mättää.
Älkää viitsikö heittäytyä niille äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Toinen hankala asia on pyllyn pesu ison asian jälkeen; ensin tehdään tuotos ulkohuussiin, kävellään housut nilkoissa saunalle pesemään. Saunaan tehdään aamuisin jo tulet, että on lämmintä pesuvettä koko päiväksi.
Eikö teillä ole vessapaperiakaan siellä maaseutukodissa? Edes sanomalehteä? On alkeellista, on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko sinä ap huussin tyhjennyksen? Veden kantamisen? Saunan lämmittämisen? Oletko ajatellut, miten se hoituu sitten kun olet 70-vuotias?
Miksi pitäisi nyt luopua paikasta, jossa haluaa asua, vain sen takia, että vanhana ei jaksa asua siellä? Voihan sitä muuttaa sitten vanhana.
On paljon vanhuksia, jotka eivät suostu muuttamaa kodeistaan, vaikkeivat enää pärjää yksinään. Siinä vaiheessa kun on höpertynyt, ei enää muista 5-kymppisenä luvanneensa muuttaa pois tarpeeksi ajoissa.
Asiaa kannattaa pohtia ennakkoon, vaikkei tietenkään tarvitse muuttaa ns. liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko sinä ap huussin tyhjennyksen? Veden kantamisen? Saunan lämmittämisen? Oletko ajatellut, miten se hoituu sitten kun olet 70-vuotias?
Miksi pitäisi nyt luopua paikasta, jossa haluaa asua, vain sen takia, että vanhana ei jaksa asua siellä? Voihan sitä muuttaa sitten vanhana.
On paljon vanhuksia, jotka eivät suostu muuttamaa kodeistaan, vaikkeivat enää pärjää yksinään. Siinä vaiheessa kun on höpertynyt, ei enää muista 5-kymppisenä luvanneensa muuttaa pois tarpeeksi ajoissa.
Asiaa kannattaa pohtia ennakkoon, vaikkei tietenkään tarvitse muuttaa ns. liian aikaisin.
Olen pohtinut asian valmiiksi että muutan pois vasta jos en enää pärjää.
Jos sanoo viihtyvänsä niin kai sinun vaan pitää uskoa. Itse asun kans vähän syrjässä, vesi ja sähkö toki on ja pihasauna, mutta välillä tulee sellainen olo että pitäisikö muuttaa sinne "ihmisten ilmoille" niin pääsisi muka helpommalla. Sitten kun käy vähän siellä ihmisten ilmoilla niin palaa taas ihan mielellään tänne omaan rauhaan.
Hetkellisiä ajatuksia siis, ja kyllä itsekin välillä katselen huvikseen mitä asuntoja olis lähempänä työpaikkaa ja toisaalta mitä työpaikkoja olis lähempänä nykyistä asuntoa. Silti tämä nykyinen kuvio on tähän mennessä tuntunut parhaalta ratkaisulta. Vanhana tai sairauden yllättäessä sitten viimeistään tarkastellaan tilannetta uudelleen.
Kuulostaa siltä, että sinulla on pelkoja, jotka kumuloituvat tuohon huoleen. Käy läpi ajatusketju siitä mitä tapahtuisi, jos mies haluaisi muuttaa ja lähtisi pois. Sehän pelkosi ilmeisesti on, eroaminen siis. Pelko eroamisesta joko viriää sinulla helposti tai sitten on jotain ajankohtaista, mikä on pelon herättänyt. Kun käyt läpi sen pahimman skenaarion, pitäisi helpottaa. Mikään miehesi käytöksessä ei viittaa siihen, että hän olisi pois lähtemässä.
Minulla on samanlainen haave kuin sinulla eli asua kesämökillä. Talvella ei sisälle tulisi vettä ja olot olisivat samanlaiset, mutta mieheni ei halua sinne muuttaa, koska kaipaa enemmän vaihtelua. Mukavuuksien puute ei olisi syynä.
Joku mainitsi suihkupussin, miten se toimii? Samassa viestissä mainittiin pulsaattoripesukone, se on vanha keksintö, ei uusi eli anoppini esimerkiksi halusi aina pestä vanhalla pulsaattorikoneellaan, joka oli 60-luvulta ja yhä toimiva. Pyykki olisi ehkä meidän kesämökillämme se isoin ongelma. Varmaan sitten pitäisi käydä kaupungissa tunnin matkan päässä itsepalvelupesulassa pesemässä pyykit. Siellähän ne saa nopeasti ja kuivana takaisin.
Olisipa ihana asua kuten te teette! Isovanhempani asuivat noin vielä 70-luvun lopussa, heillä ei ollut sähköjäkään. Asuin heidän kanssaan jonkun aikaa ja kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulla on pelkoja, jotka kumuloituvat tuohon huoleen. Käy läpi ajatusketju siitä mitä tapahtuisi, jos mies haluaisi muuttaa ja lähtisi pois. Sehän pelkosi ilmeisesti on, eroaminen siis. Pelko eroamisesta joko viriää sinulla helposti tai sitten on jotain ajankohtaista, mikä on pelon herättänyt. Kun käyt läpi sen pahimman skenaarion, pitäisi helpottaa. Mikään miehesi käytöksessä ei viittaa siihen, että hän olisi pois lähtemässä.
Minulla on samanlainen haave kuin sinulla eli asua kesämökillä. Talvella ei sisälle tulisi vettä ja olot olisivat samanlaiset, mutta mieheni ei halua sinne muuttaa, koska kaipaa enemmän vaihtelua. Mukavuuksien puute ei olisi syy
Siis mulle on pitkään ollut jo selvää että jos vaikka erottaisiin, niin jäisin tähän pysyvästi. Siksikään en aio tästä koskaan luopua, että aina on mahdollisuus palata tähän, jos elämä on muualle vienyt. Ja jos mies muuttaisi muualle asumaan ja minä jäisin tähän, sekin on ok. Ainoa mitä pelkään on se jos mies asuu tässä, vaikka ei haluaisikaan. Mutta olette ihan oikeassa siinä että kun hän sanoo viihtyvänsä, saan luottaa siihen eikä tarvitse asiaa sen kummemmin miettiä. Kiitos näistä toteamisista kaikille :)
Huusin tyhjennyksen hoitaa mies?
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä mulle sopisi se sisävessakin. Olen ehdottanut että laitettaisiin osa verannasta vessaksi, mutta mies ei halua esim. kompostoivaa vessaa siihen. Eikä sähköllä toimivia. Nyt uutena olen ehdottanut alipainevessaa, ei olla sitä vielä päätetty. Jos olen ehdottanut vesien ja viemärin vetämistä taloon, laajennusta suihkua varten ym niin miehen mielestä se on tarpeetonta. Kun hyvin voidaan se sauna lämmittää päivittäin! Sanoo ettei ole homma eikä mikään. Ehkä se onkin sitten niin.
Tai sitten häntä arveluttaa rahanmeno, jos kerran jo tähänkin saakka on joutunut maksumieheksi talon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen hankala asia on pyllyn pesu ison asian jälkeen; ensin tehdään tuotos ulkohuussiin, kävellään housut nilkoissa saunalle pesemään. Saunaan tehdään aamuisin jo tulet, että on lämmintä pesuvettä koko päiväksi.
Eikö teillä ole vessapaperiakaan siellä maaseutukodissa? Edes sanomalehteä? On alkeellista, on.
Voi toki on. Valkoista pehmeää vessapaperia. Mutta pestään sen lisäksi vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Huusin tyhjennyksen hoitaa mies?
Kyllä. Muutaman kerran vuodessa. Minä siivoan huussin sisältä kymmeniä kertoja vuodessa. Meneekö mielestäsi jotenkin epäreilusti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä mulle sopisi se sisävessakin. Olen ehdottanut että laitettaisiin osa verannasta vessaksi, mutta mies ei halua esim. kompostoivaa vessaa siihen. Eikä sähköllä toimivia. Nyt uutena olen ehdottanut alipainevessaa, ei olla sitä vielä päätetty. Jos olen ehdottanut vesien ja viemärin vetämistä taloon, laajennusta suihkua varten ym niin miehen mielestä se on tarpeetonta. Kun hyvin voidaan se sauna lämmittää päivittäin! Sanoo ettei ole homma eikä mikään. Ehkä se onkin sitten niin.
Tai sitten häntä arveluttaa rahanmeno, jos kerran jo tähänkin saakka on joutunut maksumieheksi talon suhteen.
Ei ole joutunut maksumieheksi. Minä maksan kaikki talon kulut joita kuukausittain/vuosittain tulee. Hän omasta halustaan maksoi remontin kun esim. parannettiin eristystä. Ei suostunut asumaan tässä täysin ilmaiseksi.
Kerran pari viikossa sauna ei oikein riitä nykyihmiselle. Ei ainakaan, jos on aktiivinen liikkuja ja lenkkeilijä. Taitaa olla aromit kohdallaan!
Pystytkö kysymään asiaa häneltä suoraan? Me ei kuitenkaan nähdä hänen pään sisään...