Nelipäiväistä työviikkoa kokeiltiin - tässä tulokset
https://www.youtube.com/shorts/0bd-TfRN4Oo
Suomessa voitaisiin myös kokeilla samaa.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites palkka? Pystyykö sillä elämään Suomessa, ilman että haet tukia?
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Itse olen tehnyt lähes koko työurani nelipäiväistä viikkoa ihan sillä neljän päivän palkalla, enkä ole kuin lähihoitaja vaan.
Taas on paskaa. Jos on nelihenkinen perhe, isä, äiti ja kaksi lasta, niin millä sinä ne lapset elätät? Jos vanhemmat ovat duunareita, niin eivät mitenkään pysty elättämään perhettä, jos palkasta otetaan 1/5 pois! Varsinkin hintojen noustessa jatkuvasti ja palkkojen pysyessä samana.
Loiset haluaa 7 päivää viikossa vapaata, niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
Mä keksin, tehdään töitä kolmena päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Itse olen tehnyt lähes koko työurani nelipäiväistä viikkoa ihan sillä neljän päivän palkalla, enkä ole kuin lähihoitaja vaan.
Eli muut tekevät sinunkin työt, samalla kuin sinä loisit. Asia selvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demareiden unelma!
Ihme ulinaa. Tutkimukset on osittanut että asiantuntijatöissä työteho on parempi lyhyemmällä viikolla ja työntekijät saa saman jollei jopa enemmän aikaiseksi. Jossain liukuhihnalla asia on luonnollisestikin toisin.
Asiantuntijatöitä tehdään siis tyhjäkäynnillä ja 1/5 voidaan vähentää minkään kärsimättä ilmeisesti.
Kyse on ennemminkin siitä, että ajattelu on todella raskasta ja sitä on melkeinpä mahdotonta tehdä 8 tuntia putkeen täydellä teholla. Kun aivoja käyttää, aivosolut "kakkaavat" ja tämä kuona puhdistuu vain nukkuessa. Toki sitä työtä voi tehdä kevyemminkin, mutta siitä ei varsinaisesti ole hyötyä että sen venyttää 8 tuntiin tai tekee 6 tunnissa. Usein asiat pyörivät lisäksi mielessä vapaa-ajalla, toisin kuin perusduunarilla
Jos ihminen saisi itse valita työtehtävänsä tasapainoisesti, hän voisi työskennellä vaikka 12h päivässä. Työelämä pakottaa kuitenkin hyvin monotonisiin rooleihin, ja niitä ei voi kaikkia fiksusti tehdä tällä 40h järjestelyllä. Ei huippu-urheilijakaan voi urheilla 8h 5 päivänä viikossa, vaan treeniä rytmitetään tasaisesti koko viikolle ja aamuun sekä iltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä monet demarit eivät tulleet miettineeksi. Luulivat palkan olevan sama kuin viiden työpäivän viikko. Rahahan kasvaa heidän mielestään puussa.
Jos samaan tulokseen päästään vähemmillä tunneilla niin ei silloin palkkaa vähennetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klarar du inte av att läsa innantill?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs minä loisin, kun en nosta tukia latin latia?
Minä teen 1 päivästä työviikkoa ja tämä riittää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Palkka sama kuin nyt
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikilla on yksi ylimääräinen vapaapäivä, mutta palkka säilyy samana, niin mitähän ne tekee silloin vapaapäivänä?
Ne kuluttaa. Kansantalous tykkää.
Kyllä ne ihmiset kuluttaa ihan työpäivänäkin. Ostelevat Kiinasta kaikkea mitä eivät tarvitse.
Toimeentulotuki myös kolmipäiväiseksi!
Kuinkas sitten eläke? Tuo tippuisi 1/5 verran jokaiselta. Keskipalkkaiselta noin 360€.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas sitten eläke? Tuo tippuisi 1/5 verran jokaiselta. Keskipalkkaiselta noin 360€.
Luuletko hölmö että suomella on parinkymmenen vuoden päästä varaa maksaa mitään eläkkeitä kellekään? Se on maksimissaan takuueläke kaikille, huolimatta työurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites varusmiespalvelu- ja koulutus hoidetaan, jos viikossa on 5 sijaan enää 4 palveluspäivää? Älkää olko id*oottaja.
Varmaan siitäkin vängättiin kun työviikosta tuli 5 päiväinen. Nelipäiväinen työviikko lisäisi työssäkäyvien määrää mikä olisi kaikille plussaa.
Det skulle det inte göra då priset per enhet arbete skulle stiga med 25 %. Vad som skulle hända helt på riktigt är det att flera inom den privata sektorn skulle bli arbetslösa och mängden arbete minska drastiskt.
HÅMÅ on hiljaa kun ihmiset puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites varusmiespalvelu- ja koulutus hoidetaan, jos viikossa on 5 sijaan enää 4 palveluspäivää? Älkää olko id*oottaja.
Varmaan siitäkin vängättiin kun työviikosta tuli 5 päiväinen. Nelipäiväinen työviikko lisäisi työssäkäyvien määrää mikä olisi kaikille plussaa.
Olin kouluikäinen, kun alettin puhua vapaista lauantaista. Siihen aikaan oltiin aidosti huolestuneita mitä ihmiset oikein tekevät, jos he saavat niin paljon vapaa-aikaa. Tämä tapahtui oikeasti. Silloin oli vain muutama TV-kanava eikä tietenkään ohjelmia yöllä, ei videolaitteita tai kännyköitä peleineen. Vain harvat harrastivat maksullilsia asioita. Lukemiinen, kävelylenkit tai lapsilla seurakunnan tai jonkun muun aatteen kerho olivat tavallisia harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Loiset haluaa 7 päivää viikossa vapaata, niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
Osalla on jo. Itse asiassa muutamalla sadalla tuhannella.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämän maksaa sitten?
Työn tuloksesta maksetaan, ei oleskelusta.