Hermo menee, asiantuntijatehtävät
Anteeksi nyt tämä avautuminen, mutta työskentelen alalla, jossa teen erityistason tehtäviä ja meillä on työyhteisössä aivan täysin selkeät ohjeet siihen, mitä töitä meille voi delegoida.
Meitä on tosi pieni porukka hoitamassa näitä vaativampia tehtäviä. Silti päivittäin useat ihmiset siirtää meille jotain tehtäviä, mitkä he voisivat hoitaa itse. Vähänkin jos on haastavampi asia kyseessä niin meille vaan.
Sitten kun koittaa saada sen tehtävän takaisin ko. henkilölle niin vastaus on "ai, en tiennyt" "en ole töissä huomenna" "mulle sanottiin" "mussun mussun"".
Mä olen aivan hemmetin tunnollinen ihminen eikä mulle tulisi mieleenikään siirtää jotain epämieluisia tehtäviä jonkun toisen harteille, jos ne kuuluu omaan työkuvaan.
Mä olen tosi kuormittunut. Olen yrittänyt esihenkilön kautta saada yleisesti jotain muistutusta työyhteisössä. Vastaus on se, että kerro kuka on tehnyt väärin, mutta en nyt halua kellekään yksittäiselle ihmiselle mitään paskaa niskaan aiheuttaa, kun kyseessä on aivan yleinen toimintatapa.
Mutta ei kuulemma yleisellä tasolla voida infota, koska nyt opetetaan työkaveria onnistumaan!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa luoda työpöydällesi tyhjää Wordia, johon teet tekstin:
"Hei, tämä työtehtävä ei kuulu minulle. Muistutan, että meillä on työyhteisössä täysin selkeät ohjeet siihen, mitä töitä meille voi delegoida. Otathan niistä selvää ja olet tarkempi. Ystävällisin terveisin Minä."
Sitten vaan copypastet tuota samaa litaniaa viestien lähettelijöille. Ehkä oppivat kun onhan tuo heille noloa.
Tämä olisi ihan hyvä tapa, jos tekisin töitä sellaisella alalla, johon se soveltuu. Meillä työt tulee ohjatusti eri järjestelmien kautta ja töillä on tietty käsittelyaika, mikä perustuu lakeihin. En voi vaan jättää jotain asiaa hoitamatta, koska ei kuulu minulle.
Tekoäly tekisi kaikkien teidän hommat viidessä sekunnissa 😨🤪
Vierailija kirjoitti:
Erityisasiantuntija tasolla odotetaan pystyvän siihen, että tuntee oman tehtävänsä ja sen mikä siihen kuuluu ja mikä taas ei ja myös perustelemaan asian muille. Missäs tehtävissä siis työskentelitkään ja miksi tämä ei onnistu sinulta?
Ja sitten oikeille erityisasiantuntijoilla ei ole mitään TEHTÄVIÄ vaan heidän tehtävänään on kokonaisvaltainen ongelman ratkaisu liittyen omaan asiantuntemusalaansa. Eli puhutaan kompleksisten ongelmien ratkaisemisesta, eikä mistään tehtävien tekemisestä.
Voi voi, vähällä pääset. Koitappas asiakaspalvelua, se syö miestä! Nim. irtisanouduin.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisasiantuntija tasolla odotetaan pystyvän siihen, että tuntee oman tehtävänsä ja sen mikä siihen kuuluu ja mikä taas ei ja myös perustelemaan asian muille. Missäs tehtävissä siis työskentelitkään ja miksi tämä ei onnistu sinulta?
Ja sitten oikeille erityisasiantuntijoilla ei ole mitään TEHTÄVIÄ vaan heidän tehtävänään on kokonaisvaltainen ongelman ratkaisu liittyen omaan asiantuntemusalaansa. Eli puhutaan kompleksisten ongelmien ratkaisemisesta, eikä mistään tehtävien tekemisestä.
Kun kyky ei riitä argumentoimaan vastaan niin aletaan halkomaan hiuksia.
Palautat vaan ystävällisesti lähettäjälle ja jos alkaa spämmääminen, niin raportoit esihenkilölle, mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyky ei riitä argumentoimaan vastaan niin aletaan halkomaan hiuksia.
Ei oikeat asiantuntijat missään "aspan 2nd linessä" ole, missä ap vaikkuttaisi olevan.
No, asialle ei siis voi mitään, koska ap ei voi sille mitään, aapeen pomo ei voi sille mitään, näiden töiden välttelijöiden pomot eivät voi sille mitään, organisaation johto ei voi sille mitään eikä jumala taivaassa voi sille mitään.
Kukaan ei voi mitään, vaan näin tämä tulee olemaan hamaan maailmanloppuun asti. Mitäs nyt?
Sä olet liian kiltti ja tunnollinen ap. Muut tunnetusti käyttää tuollaista hyväkseen. Sun pitää nyt oppia vaan panemaan kova kovaa vastaan. Eli rauhallisesti, yhtään kiihtymättä kerrot mikä tilanne on. Sano, että olet kohta burnoutissa, jos ei delegoiminen lopu.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tekisi kaikkien teidän hommat viidessä sekunnissa 😨🤪
Päin seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtävällä ei nyt ole merkitystä enkä myöskään salassapitovelvollisuuden vuoksi voi sitä kertoa. Ajatus nyt tässä aloituksessa oli se, että joudun tekemään muidenkin perustason töitä, jotka eivät vaadi omaa asiantuntijuuttani. Eli voisivat tehdä ne itse, mutta eivät jostain syystä sitä tee.
Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, niin ko. työn siirtäneet henkilöt ei ole ottaneet vastuuta tai palutteesta huolimatta hoida asiaa loppuun.
Jos nyt kukaan tätä ketjua lukee ja tekee oikeasti töitä niin ymmärtää varmasti, et
Mun vaimo oli samanlainen ennen burnista.
Kyse on perusluonteesta. Liian kiltti ja liian nöyrä. Tällaiset ihmiset syödään elävältä.
Näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen ikävä kyllä jatkuu niin kauan kuin annat sen jatkua.
Kuulostaa muuten taloushallinnolta.
Tuli myös taloushallinto mieleen. Olen nimittäin itse taloushallinnossa ja pää meinaa räjähtää kun AIVAN KAIKKI asiat lykätään meidän selvitettäväksi. Siis vaikka ne eivät olisi taloushallinnon asioita! Aaaaaarrrgghhhhh!!!
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan, että ei kuulu sinun tehtäviisi, ja että kaikki ylimääräisten työtehtävien vastaanottaminen pitää hyväksyttää etukäteen esimiehellä
Juuri näin. Lähetät emailin esimiehellesi ja (pyynnön lähettäjä cc) ja kysyt että tuli tämmönen epämääräinen pyyntö. Lopetanko oman homman X tekemisen että voidaan tehdä tämä sivu homma. Aikaa menee näin ja näin paljon ja omat hommat myöhästyy sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vaativalla erikoisalan erityisalalla asiantuntijana?
Olen erittäin vaativalla erikoisalan vaativalla erikoisalalla.
Ap
Meillä on parikin sekopäätä, jotka lähinnä hengailevat töissä ja yrittävät työntää hommansa muiden niskoille. Nämä lisäksi pääsevät jonnekin ulkomaanreissuille työpaikan edustajina ja sitten esittelevät tyytyväisinä kuvia muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtävällä ei nyt ole merkitystä enkä myöskään salassapitovelvollisuuden vuoksi voi sitä kertoa. Ajatus nyt tässä aloituksessa oli se, että joudun tekemään muidenkin perustason töitä, jotka eivät vaadi omaa asiantuntijuuttani. Eli voisivat tehdä ne itse, mutta eivät jostain syystä sitä tee.
Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, niin ko. työn siirtäneet henkilöt ei ole ottaneet vastuuta tai palutteesta huolimatta hoida asiaa loppuun.
Jos nyt kukaan tätä ketjua lukee ja tekee oikeasti töitä niin ymmärtää varmasti, että jonkun se vastuu on kannettava.
Toi jonkun se vastuu on kannettava ajattelu on just se, jonka takia olet joutunut tuohon asemaan. Muut tietää, että ajattelet noin.
Voit opetella sanomaan ei joko ennen burn outia tai burn outin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vaativalla erikoisalan erityisalalla asiantuntijana?
tää. kuullostaa aikamoiselta oman pierun haistelulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa luoda työpöydällesi tyhjää Wordia, johon teet tekstin:
"Hei, tämä työtehtävä ei kuulu minulle. Muistutan, että meillä on työyhteisössä täysin selkeät ohjeet siihen, mitä töitä meille voi delegoida. Otathan niistä selvää ja olet tarkempi. Ystävällisin terveisin Minä."
Sitten vaan copypastet tuota samaa litaniaa viestien lähettelijöille. Ehkä oppivat kun onhan tuo heille noloa.
Tämä olisi ihan hyvä tapa, jos tekisin töitä sellaisella alalla, johon se soveltuu. Meillä työt tulee ohjatusti eri järjestelmien kautta ja töillä on tietty käsittelyaika, mikä perustuu lakeihin. En voi vaan jättää jotain asiaa hoitamatta, koska ei kuulu minulle.
No sun pitää mitoittaa jokaiselle työlle realistinen käsittelyaika. Sitten lasket keskiverto läpimenoaikaan +30% marginaalin, jolla varmistat että ehdit hoitaa paskamaisemmatkin keissit valmiiksi ennen deadlinea. Ylijäävän ajan voi käyttää muiden auttamiseen.
Nyt vaan opettelet käyttämään kalenteria niin että osaat tehtävän nähdessäsi sanoa että "ehdin tehdä tuon tällä viikolla/tässä kuussa/ kesällä 2025" ja jos sun tahti ei riitä, tehtävä siirtyy seuraavalle.
Mun vaimo oli samanlainen ennen burnista.
Kyse on perusluonteesta. Liian kiltti ja liian nöyrä. Tällaiset ihmiset syödään elävältä.