Uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta nyt Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia
Uskonnottoman alakoululaisen syrjintä johti 1 500 euron hyvitykseen Hämeenlinnassa.
Syrjintä tapahtui 2023 koulun tilaisuudessa, jonka piti olla kaikille sopiva.
Se olikin uskonnollinen. Pahinta on luottamuksen menetys koulun toimintaan, alakoululaisen äiti sanoo.
Äiti esiintyy jutussa nimettömänä asian arkaluontoisuuden takia, mutta hänen henkilöllisyytensä on Ylen tiedossa. Yle on nähnyt myös asiaan liittyvät dokumentit.
Kommentit (659)
Jos halloween kerran pilkkaa pyhäinpäivää, niin eikö nämä kristilliset juhlat pilkkaa niitä alkuperäisiä perinteitä, joihin ne perustuu ja joista ne on väännetty?
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomille pitäisi sitten varmaan määrätä koulupäivät silloin, kun muut ovat lomalla kirkollisina arkipyhinä.
Vastaavasti uskovaiset tulisi velvoittaa käymään säännöllisesti sunnuntain jumalanpalveluksissa eikä ainakaan käyttää arvokasta pyhäpäivää esimerkiksi siivoamiseen tai kaupassakäymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni joutuu toistuvasti kuulemaan koulussa, että Jumalaa ei ole olemassa ja Jeesus oli pelkästään tavallinen ihminen tai keksitty satuhahmo. Minkä verran korvauksia koululta pitäisi vaatia, kun se ei saa lapseni luokkakavereita olemaan tällaisista asioista hiljaa? Tämän uutisen perusteella lapseni uskonnonvapautta rikotaan koulussa toistuvasti törkeällä tavalla, koska lapsellani on oikeus uskontoon.
Ikävää että he puhuvat noin, mutta kai heillä on oikeus mielipiteeseensä? Tai sitten omakin lapsesi on hiljaa eikä tuputa "totuuttaan" muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomille pitäisi sitten varmaan määrätä koulupäivät silloin, kun muut ovat lomalla kirkollisina arkipyhinä.
Jouluhan ei sitten tähän kuulu. Ja uskonnottomille halloween lomat.
Halloween on uskontoon pohjautuva juhla.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei myöskään syntynyt joulun aikaan.
Mutta sitä on päätetty juhlia sinä päivänä kollektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kristinuskoonko? Kyllä halloween perustuu kelttiläisten samhainiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakanallisten juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 14 vuotiiana 1500€ korvauksia kun jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Eli saman verran kun lapsi joka joutui kuuntelemaan Jeesus laulun..
Sait liian vähän, siitä ei kukaan varmaan ole eri mieltä. On kuitenkin hedelmätöntä verrata kahta aivan erilaista väärinkohtelua toisiinsa.
Jos ateisti kiroilee uskonnollisessa tai ei uskonnollisessa ns. perinnetilaisuudessa, saako muut vaatia korvauksia? Entä saako louikkaantua jumalanpilkasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei myöskään syntynyt joulun aikaan.
Mutta sitä on päätetty juhlia sinä päivänä kollektiivisesti.
Jeesus ei sitä pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
"Se oli elokuvamusiikkia, ei virsiä tms. Kaksi laulua elokuvasta Egyptin prinssi. Ei nyt ihan tuputtamista, ja oli kaikenlaisen mm. Titanicin musiikin seassa. Enemmänkin voisi pitää historian ja musiikin oppituntina."
No nyt täytyy näin pakanallisena ihmisenä ihmetellä tätä! Eihän tuo sitten mitenkään ollut niin uskonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 14 vuotiiana 1500€ korvauksia kun jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Eli saman verran kun lapsi joka joutui kuuntelemaan Jeesus laulun..
Sait liian vähän, siitä ei kukaan varmaan ole eri mieltä. On kuitenkin hedelmätöntä verrata kahta aivan erilaista väärinkohtelua toisiinsa.
Jos ateisti kiroilee uskonnollisessa tai ei uskonnollisessa ns. perinnetilaisuudessa, saako muut vaatia korvauksia? Entä saako louikkaantua jumalanpilkasta?
Tietysti saa, siinä missä saa loukkaantua pakanallisten pilkasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se oli elokuvamusiikkia, ei virsiä tms. Kaksi laulua elokuvasta Egyptin prinssi. Ei nyt ihan tuputtamista, ja oli kaikenlaisen mm. Titanicin musiikin seassa. Enemmänkin voisi pitää historian ja musiikin oppituntina."
No nyt täytyy näin pakanallisena ihmisenä ihmetellä tätä! Eihän tuo sitten mitenkään ollut niin uskonnollista.
Siellähän oli mukana myös taru sormusten herrasta, mutta ei tainnut kukaan uskovainen siitä suuttua. Nyt oli kyllä vähän ylireagointia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikessa pitää mennä ääripään mukaan? Eikö voida tehdä niin, että kaikki elää omien perinteiden mukaan. Jokaisella olisi vapaus osallistua mihin osallistuu tai olla osallistumatta. Oli se sitten kristillinen tapahtuma, halloween tai setan joku koulutus. Miksei ihmiset vaan voi kunnioittaa toisiaan erilaisista elämänkatsomuksista huolimatta? Ei pitäisi olla niin vaikeaa. On itsekästä ajaa kaikki muutkin omaan vasemmistolaiseen tai oikeistolaiseen maailmankuvaan.
Lapsena ja en myöskään myöhemmin yläaste- tai lukioaikana käynyt koulujen kirkkotilaisuuksissa. Yleensä jäin kotiin, kun mieluummin nukuin tai tein jotain muuta. Kukaan opettaja ei ikinä kysynyt, miksi et tullut kirkkoon. Ehkä ne joskus kirjasi poissaolon. Mitään ei seurannut siitä, että jäi noista tapahtumista pois. Eikä liittynyt uskontoon tai uskonnottomuuteen vaan siihen, että mieluummin tein jotain muuta ja inhosin koulujen kirkkotilaisuuksia.
Hyvä. Minä menen Irakiin ja jos kuulen jotain islamistista niin minulle maksetaan miljoona.
Ei se kristinusko noin helposti tartu. Äiti ja täti kuuntelivat koulussa virsiä ja rukoilivatkin, kun silloin ei saanut vapautusta uskonnosta ja kumpikaan ei silti ruvennut kristityksi.
Olen pakanallinen ihminen, ja olen ollut niin kristinuskovaisten ja jopa jehovan todistajien tapahtumissa. Vaikka arvoni ovat erilaiset, olen suhtautunut noihin tutustumisena uskovaisten perinteisiin. Eihän minun omassa henkilökohtaisessa elämässäni tarvitse noita perinteitä harjoittaa, joten ei ole niin vakavaa jossain väliaikaisessa tapahtumassa pitää niitä seurata. Niiden jälkeen voin taas uppoutua omiin pakanallisiin juttuihin. Kunpa voisimme antaa kunnioitusta puolin ja toisin, ilman turhaa tappelua, mikä ei johda mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kristinusko noin helposti tartu. Äiti ja täti kuuntelivat koulussa virsiä ja rukoilivatkin, kun silloin ei saanut vapautusta uskonnosta ja kumpikaan ei silti ruvennut kristityksi.
Uskonto oli koulussa mun lempiaine, mutta en käynyt riparia ja ei minusta uskovaista tullut. Uskonto oli silti mielenkiintoista oppiaineena. Minä taisin olla ateisti silloin, kun tykkäsin koulussa uskonnosta. Uskonnoista on hyvä jonkin verran tietää, kun maailmassa niitä on melko paljon. On mielestäni vähän moukka, jos ei tiedä uskonnoista mitään ja pitäytyy kaikesta siitä tiedosta.
Kristinuskon historia on hyvin mielenkiintoista vaikka ei olisikaan uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pakanallinen ihminen, ja olen ollut niin kristinuskovaisten ja jopa jehovan todistajien tapahtumissa. Vaikka arvoni ovat erilaiset, olen suhtautunut noihin tutustumisena uskovaisten perinteisiin. Eihän minun omassa henkilökohtaisessa elämässäni tarvitse noita perinteitä harjoittaa, joten ei ole niin vakavaa jossain väliaikaisessa tapahtumassa pitää niitä seurata. Niiden jälkeen voin taas uppoutua omiin pakanallisiin juttuihin. Kunpa voisimme antaa kunnioitusta puolin ja toisin, ilman turhaa tappelua, mikä ei johda mihinkään.
Se on aikuiselle ihmiselle ihan eri asia kuin lapselle. Aikuinen pystyy yleensä ajattelemaan asioita objektiivisesti. Lapsi taas yleensä uskoo mitä aikuinen sanoo. Juuri sen takia lapsia pitää suojella kun hän ei itse vielä osaa.
Minun lapseni joutuu toistuvasti kuulemaan koulussa, että Jumalaa ei ole olemassa ja Jeesus oli pelkästään tavallinen ihminen tai keksitty satuhahmo. Minkä verran korvauksia koululta pitäisi vaatia, kun se ei saa lapseni luokkakavereita olemaan tällaisista asioista hiljaa? Tämän uutisen perusteella lapseni uskonnonvapautta rikotaan koulussa toistuvasti törkeällä tavalla, koska lapsellani on oikeus uskontoon.