Uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta nyt Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia
Uskonnottoman alakoululaisen syrjintä johti 1 500 euron hyvitykseen Hämeenlinnassa.
Syrjintä tapahtui 2022 koulun tilaisuudessa, jonka piti olla kaikille sopiva.
Se olikin uskonnollinen. Pahinta on luottamuksen menetys koulun toimintaan, alakoululaisen äiti sanoo.
Kommentit (459)
Yhteensä konsertissa laulettiin sekä kuoron esittämänä että yhteislauluna 11 kappaletta: Cantate Domino, Do di li, When you believe, Johdata, My heart will go on, In Dreams, Tutira mai, I am the Earth, Tapio, Sampo ja Jätit.
Joku oikeasti vetänyt herneen nenään näistä?
Mun käy sääliksi sen neuroottisen nillittäjä-äidin lapsiparkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kerran lapsenlapseni koulun joulujuhlassa ja siellä oli musiikkiesitys. Luulin kuulevani musiikkia, mutta siinä joku kakara esittikin rappia.
Olisiko pitänyt vaatia korvausta? Minulle tuputettiin rap-esitystä, vaikka luvattiin musiikkia.
Minä en halua kuulla sitä missään. Miksi minut altistettiin sille?
Voisit vaatia korvausta jos suomen perustuslakiin olisi lisätty rap-vapaus: ketään ei voida velvoittaa osallistumaan vakaumuksensa vastaisesti rap-konserttiin. Nyt siellä puhutaan uskonnon harjoittamisesta ja siitä tämä kantelu oli tehty. Huom kantelu, ei korvausvaatimus
Huomaathan että varsin usein sen räpin sanoma on hengellinen. Kuka korvaa mulle kun olen joutunut kuunnella taivaa
"Tee kanne ja katsotaan tulkitseeko lautakunta että räppäys riittää uskonnon harjoittamiseksi ja ehkä tekevät jotain."
Kysymys kuuluukin ennemmin, että miksei espoolainen Lauri lapsineen, taikka hämeenlinnalainen ateisti-äiti koe populäärimusiikin hengellisen sanoman loukkaavan heidän vakaumustaan ja tehtaile näitä valituksia?
Miksi siis virsi on vahingollinen lapsen kasvulle, mutta samaisissa kouluissa esitetty populäärimusiikki ei, vaikka sanoma olisi sama?
Haiskahtaa tekopyhyydelle :) Se siis hallitaan myös ateistien keskuudessa :)
Vierailija kirjoitti:
"Uskonnonvapaus tarkoittaa että voit harjoittaa uskontoa. Mitään korvaavia tilaisuuksia henkisesti kieroutuneiden / häiriintyneiden ateistivanhempien lapsille ei tule järjestää. Pysykööt kotonaan. Normaali ateisti (jos sellaisia on) ei ulise eikä valita joka aiheesta. He eivät vaan usko Jumalaan.
Ulisevat ateisit uskovat sisimmässään Jumalan olemassaoloon, mutta ovat saatanan pauloissa ja siksi ahdistuvat jos kuulevat tai näkevät jotain kristinuskoon liittyvää. Muut uskonnot heitä ei häiritse, koska he tietävät niiden olevan saatanan eksyttäviä salajuonia."Vaikka ulisisit ja öyhöttäisit miten paljon niin Suomessa on uskonnonvapaus. Jos koulun juhlassa on uskonnollista sisältöä siitä pitää ilmoittaa etukäteen ja muille lapsille pitää järjestää korvaava tapahtuma. Säännöt ovat ihan selvät ja vaikka öyhöttäisit miten paljon niin Suomi on oikeusvaltio ja Suomessa noudatetaan Suomen lakia. Siihen ei sinun lumih
Ysien päivässä oli uskonnollista sisältöä (Madonnan Like a prayer). Kukaan ei valittanut. Kummaa :)
Kiihkoilijat eivät ymmärtäne englanninkieltä tai sitten se vakaumus ei ole mitään muuta kuin "kaikki suomalainen on impivaaralaisuutta ja ahdistavaa nurkkakuntaisuutta, kaikki ulkomailta tuleva ihanaa ja raikasta". Ja näitähän meillä Suomessa riittää :D
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä konsertissa laulettiin sekä kuoron esittämänä että yhteislauluna 11 kappaletta: Cantate Domino, Do di li, When you believe, Johdata, My heart will go on, In Dreams, Tutira mai, I am the Earth, Tapio, Sampo ja Jätit.
Minun ei. Sai hyvät viikkorahat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudoin asia ketjussa oli, että joku vaati joulut ja muuta vapaat vain kirkkoon kuuluville. Miksi yhteiskunnan pitäisi antaa vapaita yhden uskonnon mukaan? Sitten Ramadan kuukausi voisi olla vapaata sitä noudattaville. Ja minä voin joka päivä viedä saunatontulle lahjoja, niin haluan ylimääräisiä saunavapaita.
Ehkä siinä oli pieni "piikki" siitä, että miksi nuo "uskonnolliset" vapaat sitten kelpaavat uskonnottomille ilman valituksia? Joutuvat vielä leimatuiksi kristityiksi.
Ne uskonnolliset vapaat kun on paljon kristinuskoa vanhempia pakanallisia juhlia jolloin ei tehty töitä vaan juhlittiin.
Eli vapaat kuuluu kaikille. Kannattaa tutustua Kekrin, kevätpäivän tasaus juhlan sekä talvi- ja kesäpäivän seisaus juhlien historiaan jotka yltävät paljon kristinuskoa kauemmas.
Haha, ehkäpä sinä osoitat meillle kuinka talvipäivän tasausta juhlittiin pakanallisessa Suomessa kolme arkipäivää + 2 viikon päästä vielä yhden päivän verran, sekä kevätpäivän seisausta 2 arkipäivää. Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudoin asia ketjussa oli, että joku vaati joulut ja muuta vapaat vain kirkkoon kuuluville. Miksi yhteiskunnan pitäisi antaa vapaita yhden uskonnon mukaan? Sitten Ramadan kuukausi voisi olla vapaata sitä noudattaville. Ja minä voin joka päivä viedä saunatontulle lahjoja, niin haluan ylimääräisiä saunavapaita.
Ehkä siinä oli pieni "piikki" siitä, että miksi nuo "uskonnolliset" vapaat sitten kelpaavat uskonnottomille ilman valituksia? Joutuvat vielä leimatuiksi kristityiksi.
Ihan samalla tavalla kelpaa kuin vaikka laskiainen ja vappu kristitylle. Jos meillä ei olisi nykyisiä juhlia olisi jotain muuta. Vähän kuin raketeilla ja joulukuusilla ei ole mitään varsinaista tekemistä kristinuskon kanssa niin ovat perinteen kautta tärkeitä juttuja ihan kaikille.
Laskiaisella on uskonnollinen tausta (laskeutuminen paastoon). Sen lisäksi että kristitty on kristitty niin hänhän saattaa olla myös työläinen? Duh. Itseasiassa todennkäisemmin on kuin uskonnoton, jotka ovat useammin työttömiä elättejä, joille vapun ei luulisi kuuluvan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne uskonnolliset vapaat kun on paljon kristinuskoa vanhempia pakanallisia juhlia jolloin ei tehty töitä vaan juhlittiin.
Eli vapaat kuuluu kaikille. Kannattaa tutustua Kekrin, kevätpäivän tasaus juhlan sekä talvi- ja kesäpäivän seisaus juhlien historiaan jotka yltävät pa
mistä löytyy tietoa näistä?
Vierailija kirjoitti:
Asuin ennen Kanadassa ja lapset kävivät siellä koulua. Koulu oli monikansallinen ja syyslukukauden päätösjuhlassa saatiin nauttia esityksistä missä oli teemoina mm. Kwanzaa, Hanukkah, Eid al-Fitr ja myös joulunäytelmä Betlehemin tapahtumista. Joulupukkikin ilmestyi jossain vaiheessa. Kukaan ei pahoittanut mieltään. Itse kristittynä minusta oli mielenkiintoista nähdä miten muut kulttuurit ja uskonnot viettävät joulunaikaa.
Vassari olisi valittanut tuosta Betlehem osuudesta. muu ok.
Vierailija kirjoitti:
Laulut ja virret oli iltasanomien mukaan hyväksytetty etukäteen ja osa niistä oli jopa ihan maallisia.
Minusta koko kohu ja korvaukset on ihan kohtuuttomia. Korvaukset pitää peruuttaa. Ei voi olla niin, ettei sanaa Jeesus saa sanoa tai laulaa Suomessa enää ollenkaan. Tai taivas tai johdatus tms.
Kyllä saa. Kunhan laulaa tai lausuu englanniksi, ranskaksi tai vaikka espanajaksi. Arabiakin käy. Ei siis kahdella kotimaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta prosenttia suomalaisista on kristittyjä?
Riippuu miten lasketaan. N. 1/3 uskoo Jumalaan n. 2/3 kuuluu kirkkoon.
Missähän tämä tilasto löytyy?
Omasta puolesta voin kertoa, että kuulun kirkkoon ja uskon seurakunnan yhteisöllisyyteen ja kristinuskon keskeiseen sanomaan lähimmäisen rakkaudesta. Se on toki vaarallinen sanoma jos tarkoitus on pyrkiä saamaan älyllisillä argumenteilla ja ihmisryhmien agitoimisella toisiaan vastaan mahdollisimman suuri valta tai taloudellisia voittoja..
Onko tässä maassa enää vallalla demokratia?
Tämän yhden aktiivisen kirjoittajan (saman lauseen toistajan) lisäksi en ole kuullut kenenkään hyväksyvän tällaista ylilyöntiä. Korvauksia siitä, että elokuvamusiikkivisassa kuului sana Jumala. Voi hyvän tähden. Vaikeaa on tuon mamman radiota kuunnella tai TV:ta katsella.
Mikä siinä on ettei enemmistön mielipide tunnu merkitsevän enää oikein missään mitään? Pitääkö enemmistön ottaa oikeus pian omiin käsiin kun ei päättäjät tunnu kuuntelevan elättäjiään?
Kuinka monta kertaa ihan normi leffassa sanotaan Jesus Christ tai Jeesus? Keneltä niistä saa pyytää korvauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan sitä SUOMALAISTA naista, mikä alkoi Italiassa vaatimaan, että kouluista pitää poistaa krusifiksit, koska se loukkaa HÄNEN (lapsihan sitä koulua kävi) periaatteitaan. Lopuksihan se meni jo siihen pisteeseen, että kylän pormestarikin oli kehoittanut tätä naista muuttamaan muualle. Eli maassa maan tavalla. Lapsilla on varmaan "kivaa" olla koulussa, kun äidit/isät vaatii mitä lapset saa kuulla/nähdä, ja kieltävät ajattelemasta itse ja tekemään omat johtopäätökset. Joten eiköhän tehdä niin, että kielletään ja lopetetaan tässä maassa kaikki, jokainen pysyköön neljän seinän sisällä.
Suomessa on uskonnonvapaus ja sitä pitää kunnioittaa. Jos koulun juhlassa on uskonnollisia elementtejä pitää muille oppilaille järjestää korvaava tilaisuus. Tosissaan maassa maan tavalla ja Suomessa maan tapa on Suomen la
Taas tämä ulinatyyppi täällä ulisemassa.
Saisiko netissä koetuista nimittelyistä ja räyhästä 7000e per tapaus. No kunhan vitsailen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun joka päivä kuuntelemaan bussissa kun maa hanmuu ttajat katselevat isl ami stista molotusta älypuhelimistaan. Saanko korvausta henkisestä kärsimyksestä?
Et saa koska bussi on julkinen tila eikä koulun juhla jossa pitää lain mukaan järjestää muille korvaava tilaisuus jos siinä on uskon harjoittamista. Oletko noin yksinkertainen vai esitätkö vain?
Te Wokemädättäjät tuhoatte koko Suomen ja Euroopan. Maanpetturit, pthyi 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun joka päivä kuuntelemaan bussissa kun maa hanmuu ttajat katselevat isl ami stista molotusta älypuhelimistaan. Saanko korvausta henkisestä kärsimyksestä?
Et saa koska bussi on julkinen tila eikä koulun juhla jossa pitää lain mukaan järjestää muille korvaava tilaisuus jos siinä on uskon harjoittamista. Oletko noin yksinkertainen vai esitätkö vain?
Te Wokemädättäjät tuhoatte koko Suomen ja Euroopan. Maanpetturit, pthyi 🤮
Kyllä ne on ihan kantafundalistit, jotka maan tuhoaa. Ja kohta varmaan se sota.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun sota tulee? Eihän tästä hermoheikosta sukupolvesta ole edes taistelemaan! Luuseriuikuttajia suurin osa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minun uskoni mukaisia vapaita ei ole tarjolla. Miksi ei? Jos vapaat saa vedoten johonkin yliluonnolliseen, niin eiköhän ne kuulu kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Lue juttu niin ymmärrät, että kyse oli gospel esiintyjästäja lähinnä siitä, ettei koulu informoi tilaisuuksien olevan uskonnollisia. Vaikka ovat luvanneet informoida siitä aina.
Itselleni tuo kuulostaa salaiselta pakkosyötöltä.
J-sana tulee laittaa kiellettyjen sanojen listaan n-sanan tapaan.