Uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta nyt Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia
Uskonnottoman alakoululaisen syrjintä johti 1 500 euron hyvitykseen Hämeenlinnassa.
Syrjintä tapahtui 2022 koulun tilaisuudessa, jonka piti olla kaikille sopiva.
Se olikin uskonnollinen. Pahinta on luottamuksen menetys koulun toimintaan, alakoululaisen äiti sanoo.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on perhettä koeteltu 🥴🙄
Joo, jos tämä on tuon perheen isoin ongelma niin heillä on kyllä hyvin asiat. Järjenkäyttöhän on sallittua mutta näköjään siihen eivät kaikki kykene. Surkuhupaisaa että suututaan kun kuullaan laulu, jossa mainitaan Jeesus, mutta samaan aikaan lapsi saa roikkua somessa, jossa näkee ties mitä inhottavaa ja väkivaltaista sisältöä (vai luuleeko nämä, ettei se heidän kullanmuru tietenkään katso mitään sopimatonta). En tajua, miten joku voi loukkaantua noin mitättömästä asiasta. Jos mä nyt kuulisin laulun jossa mainitaan Allah niin enpä jaksaisi sitä kauaa miettiä. Sitä paitsi esim. jotkut virret ja sisällöltään uskonnolliset tai siihen viittaavat laulut ovat kauniita, ja niitä kuunnellessa rauhoittuu itsekin. Mutta sitten taas, mitäpä nykylapsi tietäisi rauhoittumisesta, paikalleen pysähtymisestä ja hiljentymisestä.
Siis jos asuu maassa, jossa enemmistö kuuluu luterilaiseen kirkkoon, niin on se nyt ihan vaan yleissivistystä kuulla ja nähdä myös kyseiseen uskontoon liittyviä asioita. Se, että kuulee jonkun laulun, jossa mainitaan jeesus, ei todellakaan ole mitään käännyttämistä tms. Tuolla logiikalla ei saisi kuulla koskaan mitään laulua, koska ne voisivat vaikuttaa ties millä tavalla. Ihan normaalia kuulla lauluja, joissa on viitteitä paikalliseen valtauskontoon tai vaikka muihinkin uskontoihin. Yleensäkin laulujen sanat on ties mitä ihmeellisimpiä välillä, eikä kukaan edes kiinnitä niihin huomiota.
MIten voi saada noin suuret korvaukset asiasta, jolla ei taatusti ole ollut mitään aikutuksia ko. lapseen? Varmaan r aiskatu ksi tulemisestakaan saa noin kovia korvauksia. Ihan sairasta. Voisiko tuohon liittyvää lakia nyt hiukan järkeistää. Jonkun yleissivistyksen piiriin menevästä laulun kuulemisesta mitään korvauksia tarvitse saada.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Loppuu se uskonnon muka vahingossa tuputus ja kristinuskon suosiminen. Sitten kun saataisiin vielä uskonnon tunnustuksellinen opetus kokonaan ulos koulusta. Ei kuulu sinne yhtään. Koulussa tulee opettaa tosiasioita ja oikeassa elämässä hyödyllisiä tietoja/taitoja, ei mistään pilven reunalla stalkkaavista psykopaateista ja taikovasta vetten päällä kävelijästä ja ties mitä rivoja tarinoita.
En tiedä, missä itse olet koulusi käynyt, mutta suomalainen uskonnonopetus ainakin minun aikanani ysärillä oli kyllä hyvinkin objektiivista. Kyllä se vaan fakta on, että x prosenttia suomalaisista kuuluu ko. kirkkoon ja ko. kirkon opetuksen mukaan uskotaan sitä ja tätä. Ei siellä opeteta, että se sitä ja tätä olisi totta, vaan että ko. kirkkoon kuuluvat uskovat asian olevan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsparka, mahtavat kaverit katella pitkillä. Toivottavasti eivät ala kiusaamaan. Hyysärivanhemmat, oi aikoja.
Oletpa tyhmä. Sinä varmasti suostuisit siihen että lapsesi joutuu islamin rukoushetkiin. Ettekö ymmärrä että uskonnonvapaus suojelee myös teitä kristittyjä?
Ei tässä ollut mikään kristillinen rukoushetki. Ja joo, itse olen tehnyt töitä kv-työssä ja siinä tutustunut myös eri uskontojen edustajiin. Myös uskonnottomiin. Ja new age tyyppeihin. Woodootakin harrastaa mm. monet rokkarit. Kuten I. Alanko, joka pilkkaa kristinuskoa, koska institutionaalista. Mutta woodoo ja sillä esivanhempien ym. henkien lepyttely on cool. Omat lapseni lienevät agnostikkoja eli avaramielisiä. Jo ihan työnsä puolestakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Loppuu se uskonnon muka vahingossa tuputus ja kristinuskon suosiminen. Sitten kun saataisiin vielä uskonnon tunnustuksellinen opetus kokonaan ulos koulusta. Ei kuulu sinne yhtään. Koulussa tulee opettaa tosiasioita ja oikeassa elämässä hyödyllisiä tietoja/taitoja, ei mistään pilven reunalla stalkkaavista psykopaateista ja taikovasta vetten päällä kävelijästä ja ties mitä rivoja tarinoita.
Onko jooga liikkeitäkin nykyään kouluissa, entä mindfullnes(tietoinen läsnäolo)
Tämä on aika turha kommentti, mutta:
Miten tuo lapsi oppii ihmisten erilaisuuden, kun häneltä suljetaan jotain elämänpiiristä pois tarkoituksellisesti.
Nykyään puhutaan siitä, että sivistynyt ihminen osaa kunnioittaa toisten ihmisten kulttuuria, tapoja ja arvoja. Siis jos sinä menet esim. Japaniin, jossa monet asiat ovat aivan erilaisia kuin länsimaisessa yhteiskunnassa, niin olisi hyvä tietää edes perusasiat sikäläisestä tapa- ja käytöskulttuurista.
Kielteisyyteen kasvatusta... Ja itse asiassa syrjintään kasvatusta... "En suvaitse, en halua tietää, ei kiinnosta."
ja nyt ateistinihilistien lapsi saa kärsiä vanhempiensa takia pilkkaa ja kiusaamista koko yläkoulun ajan, "eikö teillä saa kotona puhua siitä JEESUKSESTA?"
Naurettavaa. Typerät vanhemmat. Säälittää heidän lapsensa; onko tarkoitus kasvattaa lapsi tynnyrissä. Oliko tämä nyt ennakkotapaus ja korvausvaatimuksia alkaa sadella. Kun prrheessä on vaikkapa viisi lasta ja jokainen saa 1 500 e, niin perhe tienaa aika mukavasti 🤑
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiusatut lapset eivät saa mitään, vaikka heidän on pakko kouluun tulla kiusattavaksi. Ihan vinksallaan koko maailma.
Näinhän minäkin luulin, ihmetellä piti sitä miten oltiin nyt ajankohtaisessa iltapäiväohjelmassa vakavissaan huolissaan ilmiöstä, missä kiusaajia nöyryytettiin, kuvattiin nettiin jne. Huoli herää mikä meni pieleen, eikö tuosta jo saa alkuperäinen kiusaaja mitään korvausta.
Uskomatonta, mutta totta! Mä en ilkeis näyttäytyä enää missään, jos olisin niin ahdasmielinen. Ja että kaupunki ihan maksaa siitä karmeasta kardinaalivirheestä!
Olen itse sitä suurta monen sukupolven jatkumoa, missä joka aamu pidettiin koulussa aamuhartaudet, käytiin ajanvietteeksi pyhäkoulussa ja myöhemmin seurakunnan kerhoissa ja tapahtumissa. Kaikki tuntemani lapset ja nuoret kävivät, enkä tiedä tuliko heistä sen kummemmin "uskovaisia". Ei se ainakaan haitallista ollut, ennemminkin yleissivistävää. Oli myös erittäin kivaa olla itse seurakunnan tyttökerhon vetäjänä. Niistä ajoista jäi hienoja muistoja, eikä se tehnyt minusta tavallista kirkon jäsentä kummempaa. En ymmärrä jos joku pitää tällaisia asioita loukkauksena. Ennemmin pidän loukkauksena sitä, että jollekin maksetaan suvaitsemattomuudesta korvauksia. On aikoihin eletty.
Muistakaa RAAMATUSTA ei saa puhua vauvafoorumillakaan enää?= ei edes Jaakobin poikien isän nimestä!!!!
Vierailija
01.11.2024 | 10:00
heti tulee hirmuinen vaino ja deletointi, kysyin kuka oli Jaakobin poikien isän nimi?
no sehän oli tietysti Jaakob, mutta tämä' oli LIIKAA, moderaattori suuttui koska mainittiin RAAMATTU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän tämä lapsi elää jatkossa elämäänsä niin ettei missään koskaan ikinä kuule lauluja tai puheita jeesuksesta. Taitaa olla mahdotonta suomessa. Kuitenkin näistä julkisesti puhutaan.
En minä ainakaan kuule lauluja tai puheita jeesuksesta missään tavallisessa arkielämässäni.
Mutta tosiaan pointti on se, että peruskoulu on pakollinen ja sen on oltava tuputusvapaa. On eri asia kuulla jeesus mainittavan vaikka radiossa, kuin joutua kuuntelemaan uskontopakotusta pakollisessa koululaitoksessa. Älä esitä tyhmempää kuin olet.
Kuinka se on eri asia?
Hyvä. Rukouksella ei ole sijaa julkisissa kouluissa, kuten tosiasioilla ei ole sijaa järjestäytyneessä uskonnossa.
Kehoitan kaikkia uskovaisten perheiden lapsia laittamaan päälleen tästä lähtien Jeesus-t-paidan kouluun!
Vierailija
01.11.2024 | 10:03
siinä voisi lukea
NORMAL IS NOT COMING BACK JESUS IS
https://www.amazon.com/Normal-Isnt-Coming-Back-Jesus/dp/B0BHLDB25M
TÄMÄ on oikein ja suvaittavaa, ette voi estää tätä liikettä koskaan! martyyrien veri elää!
amen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on perhettä koeteltu 🥴🙄
Joo, jos tämä on tuon perheen isoin ongelma niin heillä on kyllä hyvin asiat. Järjenkäyttöhän on sallittua mutta näköjään siihen eivät kaikki kykene. Surkuhupaisaa että suututaan kun kuullaan laulu, jossa mainitaan Jeesus, mutta samaan aikaan lapsi saa roikkua somessa, jossa näkee ties mitä inhottavaa ja väkivaltaista sisältöä (vai luuleeko nämä, ettei se heidän kullanmuru tietenkään katso mitään sopimatonta). En tajua, miten joku voi loukkaantua noin mitättömästä asiasta. Jos mä nyt kuulisin laulun jossa mainitaan Allah niin enpä jaksaisi sitä kauaa miettiä. Sitä paitsi esim. jotkut virret ja sisällöltään uskonnolliset tai siihen viittaavat laulut ovat kauniita, ja niitä kuunnellessa rauhoittuu itsekin. Mutta sitten taas, mitäpä nykylapsi tietäisi rauhoittumisesta, paikalleen pysähtymisestä ja hiljentymisestä.
Somessa näkevät J sanan, suomenkieliset mahdollisesti pahimmillaan kaksi. Vanhemmat eivät ole suojelemassa... Pitäisikö vain kieltää kaikilta älylaitteet, ikäraja 18. Saisivat sitten päättää itse kummin on paremmin, pitäytyäkkö ehdottomuudessa vai siedättäytyäkkö?!
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, mutta totta! Mä en ilkeis näyttäytyä enää missään, jos olisin niin ahdasmielinen. Ja että kaupunki ihan maksaa siitä karmeasta kardinaalivirheestä!
Olen itse sitä suurta monen sukupolven jatkumoa, missä joka aamu pidettiin koulussa aamuhartaudet, käytiin ajanvietteeksi pyhäkoulussa ja myöhemmin seurakunnan kerhoissa ja tapahtumissa. Kaikki tuntemani lapset ja nuoret kävivät, enkä tiedä tuliko heistä sen kummemmin "uskovaisia". Ei se ainakaan haitallista ollut, ennemminkin yleissivistävää. Oli myös erittäin kivaa olla itse seurakunnan tyttökerhon vetäjänä. Niistä ajoista jäi hienoja muistoja, eikä se tehnyt minusta tavallista kirkon jäsentä kummempaa. En ymmärrä jos joku pitää tällaisia asioita loukkauksena. Ennemmin pidän loukkauksena sitä, että jollekin maksetaan suvaitsemattomuudesta korvauksia. On aikoihin eletty.
... ja tarkennan vielä: vaikka lapsena ja nuorena olin mukana seurakunnan toiminnassa, en aikuisena ole tavallista rivikansalaista aktiivisempi. Käyn kirkollisissa perhejuhlissa tietenkin ja joskus joissakin kirkossa järjestetyissä konserteissa, kuten esim. kauneimmissa joululauluissa. En usko, että Jeesus- sanan kuuleminen tartuttaa mitään tautia kehenkään, kun ei pitempiaikainen altustuminenkaan sitä tehnyt. Ihmiset vaan yleensä ajattelevat omilla aivoillaan, ja syttyvät kuka mistäkin. On mielestäni väärin opettaa lapsia suvaitsemattomiksi ja ahdasmielisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika turha kommentti, mutta:
Miten tuo lapsi oppii ihmisten erilaisuuden, kun häneltä suljetaan jotain elämänpiiristä pois tarkoituksellisesti.
Nykyään puhutaan siitä, että sivistynyt ihminen osaa kunnioittaa toisten ihmisten kulttuuria, tapoja ja arvoja. Siis jos sinä menet esim. Japaniin, jossa monet asiat ovat aivan erilaisia kuin länsimaisessa yhteiskunnassa, niin olisi hyvä tietää edes perusasiat sikäläisestä tapa- ja käytöskulttuurista.
Kielteisyyteen kasvatusta... Ja itse asiassa syrjintään kasvatusta... "En suvaitse, en halua tietää, ei kiinnosta."
Saanko minä tulla sitten sinne kouluun laulamaan Xenusta? Pyydetään myös Islamistit, pastafarit, IPU:n palvojat ja jedit kertomaan niin että oppivat lapset oikein kunnolla erilaisuutta. Ethän halua olla kielteinen? Vai kävikö kuitenkin niin että haluaisit että vaan sitä omaa uskontoa toitotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Typerät vanhemmat. Säälittää heidän lapsensa; onko tarkoitus kasvattaa lapsi tynnyrissä. Oliko tämä nyt ennakkotapaus ja korvausvaatimuksia alkaa sadella. Kun prrheessä on vaikkapa viisi lasta ja jokainen saa 1 500 e, niin perhe tienaa aika mukavasti 🤑
Ei ole ainoa, parin vuoden sisällä jo ollut kaksi muutakin korvaus-/oikeusjuttua, yksi vanhempi veti herneen nenään kun lapsensa erehtyi kulkemaan pääsiäistietapahtumassa reittiä, toinen sai kouristuksia suvivirrestä toukokuussa. Porsaanreikiä siis löytyy korvauksille, oppikaa järjestämään näille omat rituaalit luokassa, loppuu se veronmaksajien rahastus.
Kun tässä Suomen maassa on uskontoakin opetettu aina siitä lähtien kuin on kirkko ollut olemassa, niin aika vähän meillä kuitenkin on tätä nykyä suomalaisissa kiihkouskovaisia tai edes arkiuskovaisia, suurimmalle osalle kansasta uskonnolla ei ole mitään merkitystä. Että olemmepa me kylvetettyjä uskontoon, Jeesukseen ja Jumalaan ja Pyhään henkeen, ihan ollaan maailman uskovaisinta kansaa vissiin, ja siitä saamme syyttää koululaitosta joka pakkosyöttää uskontoa ekasta luokasta lähtien, meilläkin oli kansakoulussa aamuhartaudet ja opettaja sitten soitteli urkuharmonia ja laulettiin ystävä sä lapsien ja lausuttiin ruokarukous siunaa herra ruokamme, aamen.
Juuu. Kyllä on naurettavaa tämä nykypäivän meininki!