Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä määrä velkaa paljon?

Vierailija
30.10.2024 |

Ikää 49v. 

Velkaa 45 000€. (Siinä on autolaina ja remppalainaa taloon)

Luottokortilla velkaa 6000€.

Lisäksi asuntolainaa on jäljellä 20 000€.

Nettotulot noin 2600-3000€. 

On niin luuseri olo ku ei oo juurikaan säästöjä ja velkaa vaan. Ja kun ikääki on jo melkeen 50 mittarissa. Tässä iässä pitäs olla isot säästöt jo eläkeikääki varten ja talot ja kaikki maksettuna.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on aika paljon lyhennettävää kuukaudessa. Kuulostaa paljolta. Auto lienee ollut turhan kallis.

Vierailija
22/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekinhan ne rahat on hukattu kun tulot kuitenkin on tuota luokkaa. Olen itse 5v vanhempi mutta velkaa ei ole yhtään, velaton omakotitalo Espoossa, säästöjä ja sijoituksia reilu 300000. Lisäksi on n. 70 k€:n käyttöauto ja harrastelelut päälle. Velatonta omaisuutta yhteensä varmaan noin miljoonan luokkaa. Kaikki ansaittu omalla työllä. Nettotulot on paremmat, n. 4500 € mutta ei se tuota velkaa selitä koska minulla jää säästöön kuukaudessa yrittämättä n. 2000 €. Eli 2500 nettotulot riittäisi oikein hyvin. Minulla ei kylläkään ole lapsia joten sehän tuon hyvinkin voi selittää jos AP:lla niitä on. Ne verenimijät vie kaiken mitä niihin laittaa ja seurauksena on itselle tuollainen tilanne. En tiedä onko sen arvoista, minusta ei ole ollut. Siksi olen jättänyt lapset hankkimatta, nautin elämästä ja teen mitä huvittaa. Valinnoistahan tässä on kyse ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee raharemontiin

Vierailija
24/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on aika paljon lyhennettävää kuukaudessa. Kuulostaa paljolta. Auto lienee ollut turhan kallis.

Auto on turhan kallis jos sitä varten pitää ottaa lainaa. Käyttötavaroiden ostamista varten pitää olla rahat perstaskussa tai sitten jättää ostamatta.

Vierailija
25/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsia? Nehän on kalliita. Tuolla yhteenlasketulla velkasummalla ei saa kustannettua edes yhden kersan elämää.

Vierailija
26/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti velka nostaa kulmakarvoja.

Yleensä tuo kuitenkin maksetaan saman tien pois eikä sitä kerrytetä, sen takia herää ajatus velkakierteestä.

Vierailija
27/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI tuo nyt mitenkään erityisen paljon ole. Mieti heitä, jotka joutuvat ottamaan saman summan putkiremppavelkaa eläkkeellä.

Melkoinen putkiremppa jos 70 tonnia maksaa.

Kerrostaloläävissä saattaa maksaa, siksi niistä ei kenenkään kannata kotia ostaa. 

Vierailija
28/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI tuo nyt mitenkään erityisen paljon ole. Mieti heitä, jotka joutuvat ottamaan saman summan putkiremppavelkaa eläkkeellä.

Melkoinen putkiremppa jos 70 tonnia maksaa.

Kerrostaloläävissä saattaa maksaa, siksi niistä ei kenenkään kannata kotia ostaa. 

Urakoitsijat kusettaa minkä ehtii kun taloyhtiöissä ei ole ammattitaitoa rakennuttamiseen. Rakennuttajakonsulttia ei voi käyttää koska se muutama tonni tämän palkkioon on aivan liikaa. Mieluummin maksetaan urakoitsijalle kymmeniä tai satoja tuhansia ylihintaa kaikenlaisten lisä- ja muutostyökusetusten kautta.

Vierailija
29/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonnekinhan ne rahat on hukattu kun tulot kuitenkin on tuota luokkaa. Olen itse 5v vanhempi mutta velkaa ei ole yhtään, velaton omakotitalo Espoossa, säästöjä ja sijoituksia reilu 300000. Lisäksi on n. 70 k€:n käyttöauto ja harrastelelut päälle. Velatonta omaisuutta yhteensä varmaan noin miljoonan luokkaa. Kaikki ansaittu omalla työllä. Nettotulot on paremmat, n. 4500 € mutta ei se tuota velkaa selitä koska minulla jää säästöön kuukaudessa yrittämättä n. 2000 €. Eli 2500 nettotulot riittäisi oikein hyvin. Minulla ei kylläkään ole lapsia joten sehän tuon hyvinkin voi selittää jos AP:lla niitä on. Ne verenimijät vie kaiken mitä niihin laittaa ja seurauksena on itselle tuollainen tilanne. En tiedä onko sen arvoista, minusta ei ole ollut. Siksi olen jättänyt lapset hankkimatta, nautin elämästä ja teen mitä huvittaa. Valinnoistahan tässä on kyse ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Ap ei tainnut kertoa, että kauanko on ollut tuolla tulotasolla.

Vierailija
30/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo aika oaljon velkaa. Sekoaisin jos minulla olisi edes 10000 euroa velkaa. Nuorena aloin säästämään asuntoa varten heti ja säästin 15 vuotta joten pystyin ostamaan asuntoni ilman lainaa. Asun 3 huonet ja keittiö asunnossa kerrostalossa. Ostin tämän asunnon v 2007 50 tonnilla ja nyt arvo n 86000 euroa.

Vierailija
31/37 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo aika paljon ja lyhennettävää tuntuu olevan paljon. Jääkö palkasta edes elämiseen mitään.

Vierailija
32/37 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/37 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo velan määrä muuten mitenkään ihmellinen ole,  jos selviät muuten maksuistasi ja pystyt hoitamaan velkojasi.

Kun ei jää mitään säästöön, niin olisiko kulutuksessa jotain pientä korjaamista?

Saisit ehkä pikkusäästöillä sitä likviditeettiä aremmaksi, niin ei tarvisisi höylätä luottokorttia. 

Toisaalta olet sijoittanut asuntoon, ja asuntolainojen lyhentelyhän on tavallaan sitä säästämistä.

Samalla tavalla asunnon remontointi on sijoitus ja varallisuudenhoitoa.

Mutta eihän sinulla mitään suurta ongelmaa ole? Asiat ihan hyvällä mallilla.

Vierailija
34/37 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, itselläni on reilu 80000 € asuntolainaa (otettu reilu 3 v sitten) + 3600 € remppalainaa. Ei tietoakaan, että olisin velaton ennen eläkeikää, ellen myy tätä asuntoa ja ole ostamatta uutta tilalle.

Jos ei olisi tullut avioeroa, asuntolaina (se edellinen, exän kanssa yhteinen) olis maksettu jo.

-49v.

Vierailija
35/37 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan suotta tunnet oloasi mitenkään luuseriksi. Ainakaa noiden lukujen peusteella. 

Olet ihan normaali keskituloinen, keski-ikäinen työssäkäyvä ihminen.

Velkaa on senveran vähän, että ne on maksettu seuaavan viiden vuoden aikana. Sitten on vielä toivottavasti työikää jäljellä, että saa kerrytettyä ikkuisen eläkekassaakin. 

Ei ne asiat ole muillakaan niin ihmeellisen paljon paremmin Monella se hieno pinta on rahoitettu veloilla, kuten olemme nähneet viime aikoina maksuhäiriöiden ja ulosmittausten määrissä.

Vierailija
36/37 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nettotuloissa on lähes kahden tonnin ero, niin se on kyllä merkittävä ero.  Ja  5 vuottakin on tässä ihan merkittävä aika. 

Vierailija
37/37 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskus:

"Miehillä naisia enemmän velkaa

Henkilötasolle mentäessä velallisten miesten velkamäärä (70 900 euroa) oli naisia suurempi. Naisilla oli velkaa keskimäärin 58 700 euroa. Ero selittyy muilla kuin asuntoveloilla. Velallisten miesten keskimääräinen asuntovelka oli 47 100 euroa ja naisilla 43 100 euroa.

Ikäryhmittäin erot olivat suuret. Alle 20-vuotiailla velallisilla velkaa oli 6 600 euroa, kun taas 30-39-vuotiailla ja 40-49-vuotiailla velkaa oli noin 86 000 euroa".

Eli tilastollisesti olet keskitasolla. 

Kyse on enemmänkin siitä, mitkä ovat velanhoitokulusi ja -kykysi? Tuottaako maksut vaikeuksia? Pitääkö tinkiä kohtuuttomasti muusta elämisestä?

Asunnon arvo pitäisi kai huomioida myös velan määrää arvioitaessa?

Paljonko on velkaa  + remppalainaa jäljellä suhteessa asunnon arvoon?