80-luku oli kammottavaa aikaa
Pojalta saatettiin kysyä: "oletko jo saanut pillua? "
Tytöltä kysyttiin: "oletko jo pilannut itsesi?"
Tyttö = esine
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa aikaa se oli. Nykyaika on karmeata.
Näin tädit on kautta historian sanoneet ja tulevat aina sanomaan.
No jospa tädit on oikeassa? Kannattaisiko heitä kerrankin kuunnella?
Muista että yksikään sukupolvi ei ole tädeille kelvannut. Ei edes tädit itse.
Ei sellaista oikeassa oloa kannata arvostaa. Normaalia pessimismiä, joka tuhoaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, näin 1974 syntyneen näkökulmasta.
Ihan normi lehdet kuten Seura, Apu ja Hymy olivat täynnä seksististä ja sovinistista sarjakuvaa yms. Pomo alushousut minihameen alta, pallotissit töröllään johtajan pöydällä istumassa. Hoitaja korkokengissä, minhameessa, tissit töröllään, huulet muikistettuna. Naisen logiikka -vitsejä.
Ja arjessa piti vaan sietää teinistä eteenpäin lääppimistä, kommentteja kehostaan, puristelua. Itse kun äidilleni valitin sukuhäissä olleen setämiehen puristelusta, äiti vaan sanoi, ettei saa ottaa niin vakavasti, vaan mun pitää oppia viehättävästi torjumaan niin, ettei mies edes huomaa tulleensa torjutuksi, vaan on imarreltu kun nätti nuori nainen vähän flirttaili. Minä en tätä opetellut, ja sainkin maineen kamalana tylynä ja omituisena tyttönä.
Asiaa ei auttanut, että harrastin koodaamista ja halusin teknilliseen korkeakouluun. Ajan henki oli, että naiset on söpöjä ja
Kylläpäs oli taas pläjäys suoraan pimeydestä. Että ihan tuollaista oli. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla nuorten itsemurhaluvut oli suurempia kuin koskaan muulloin historiassa.
Hienoa aikaa?
Ei ollut kouluampumisia eikä tällaista huumeongelmaa kuin nyt.
Oli hienompaa aikaa.
Oli kouluampumisia ja 80-luvun lopussa oli Suomen suurin huimeaalto, oli paljon huumekuolemia.
Alkoholinkäyttö oli järjetöntä, samoin tupakointi.
Missä kouluissa oli kouluampumisia 80-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista oikeassa oloa kannata arvostaa. Normaalia pessimismiä, joka tuhoaa kaiken.
Selvähän se on, kun tätejä ei yksikään sukupolvi ole tahtonut kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla nuorten itsemurhaluvut oli suurempia kuin koskaan muulloin historiassa.
Hienoa aikaa?
Oli hienompaa aikaa.
Oli kouluampumisia ja 80-luvun lopussa oli Suomen suurin huimeaalto, oli paljon huumekuolemia.
En tupakoinut, en juonut edes keskiolutta eikä käyttänyt huumeita 1980-luvulla enkä nykyisinkään. Oma kaveripiirini oli sen verran fiksua että heidän kanssa pystyi tekemään kaikenlaista arkisin ja viikonloppuisin täysin selvinpäin, ja heitä kiinnosti mm. opiskella, urheilla, kuunnella musiikkia ja pelata korttia kuten itseänikin. Onneksi tupakointia on tehokkaasti raj
Oletko koskaan hankkinut tietoa? Vai onko sinulle pelkästään oma kokemus totuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus veljeltäni että muistaako hän kun setämme saattoi kommentoida mun kehittyviä tissejä tms. ja mitä siitä ajatteli. Hän jotenkin hämmentyi ja ihmetteli että eikö se minusta ollutkaan "hauskaa läppää". 🙄
Mielikuvitussetäsi taitaa olla jo kuollut.
Niin onkin. Aika moni 40-luvulla syntynyt jo on. Mun veljen mielestä hän oli juttuineen hauska huumoriveikko mun mielestä irstas ja limainen.
Ei mielikuvitusolento ole voinut syntyä.
Koska kukaan ei ole kommentoinut sun kehittyviä teiniissejä niin varmasti kenellekään muulleka
Sitten oli niitä naista puolustavia ritareitakin toisaalta,tilannehan tarjosi ihailijoille oivan tilaisuuden kunnostautua jopa seuraavana päivänä. Jos tämä mahdollisuus puuttui naiset reippaasti läimäyttivät litsarin ahdistelijalle tai vähintään solvasivat perään.
Mutta kun on vaan NIIN paljon herkullisempaa nähdä ne naisraukat sorrettuina mykkinä uhreina😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädit kyllä melskaa. Onneksi on muitakin ihmisiä aina ollut, jotka arvostaa nuoria ja uskoo tulevaisuuteen. Jos olimme tätien varassa, olisi kehitys pysähtynyt.
Naiset liikkuivat porukoissa, tälläytyivät, pitivät hauskaa miettimättä uhrina olemista.
Ikävöin tuota rempseyttä ja maanläheisyyttä. Hiuksia laitettiin paljon, meikkaus oli ihan arkea monille, naisellisuutta ei tarvinnut peitellä, häpeillä, naamioida äijyydeksi. Tai jos piti oli ehkä lesbo.
Jos halusi olla naturelli sekin kävi. Poikatukka oli tavallinen hiusmalli myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa aikaa?
Oli hienompaa aikaa.
16-vuotias sai ostaa tupakkaa, 18-v viiniä. Kukaan ei kuitenkaan pakottanut kumpaankaan.
Mun kaveripiirissä kukaan ei tupakoinut, röökin käryttäminen oli tyhmien hommaa. Ja 70-luvulla oli jo alkanut vahva tupakanvastainen kampanjointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topless-baarit, kolmossivun tyttö jne. 🤮
Nykyään ei tarvita kolmossivun tyttöjä koska niin moni nainen esittelee auliisti takamustaan legginseissa jokapaikassa.
Varsinkin kesäisin näkee sellaisia esityksiä jotka jättävät enää varsin vähän sijaa mielikuvitukselle, niihin verrattuna nämä ns. kolmossivun kuvat on kesyä kamaa. Ja kaikkea tuota voi nähdä ihan ihmisten ilmoilla.
Joo, muistan kuinka 80-luvulla oli hirveän rohkeaa käyttää jotain napapaitaa. Nykynuorten vaatetus on kieltämättä karmivaa tytöillä, kuin kulkisivat alusasuisillaan. Mitään ei jää arvailun varaan. Siihen kun vielä yhdistetään useimpien kohdalla ylipaino niin onhan se melkoista.
Alle parikymppisillä on kuutionmuotoinen naama ja kaulassa rasvamakkarat.
Ja koska ulkonäöstä ei kuulemma saa sanoa mitään, niin nämä lyllertävät tyynesti ostamaan taas numeroa isommat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa aikaa?
Oli hienompaa aikaa.
16-vuotias sai ostaa tupakkaa, 18-v viiniä. Kukaan ei kuitenkaan pakottanut kumpaankaan.
Mun kaveripiirissä kukaan ei tupakoinut, röökin käryttäminen oli tyhmien hommaa. Ja 70-luvulla oli jo alkanut vahva tupakanvastainen kampanjointi.
Ei se tietenkään pakollista ollut.
Mutta todella yleistä. Tilastojen mukaan näin on. Koskee kaiken ikäisiä 80-luvulla.
Tupakoitiin työpaikoilla, sisällä, välitunneilla ym ja alkoholia kulutettiin enemmän kuin koskaan. Me 80-luvun nuoret olemme viimeinen kostea sukupolvi. Sen jälkeen tilanne on parantunut. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädit kyllä melskaa. Onneksi on muitakin ihmisiä aina ollut, jotka arvostaa nuoria ja uskoo tulevaisuuteen. Jos olimme tätien
Sähän todistit mun pointin täydellisesti. Tätejä ei ole haluttu kuulla, eikä haluta edelleenkään.
No, onneksi voin näin vanhana pieruna jättää sovinnolla kaikki päätökset nuorille, kun he kerran tietävät paremmin. Itsehän olen jo loppusuoralla, että nuoret luokoon maailmasta sellaisen kuin siitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädit kyllä melskaa. Onneksi on muitakin ihmisiä aina ollut, jotka arvosta
Nuoret luo aina tulevaisuuden.
Olen mies, myöskin vm. -74, ja muistan kyllä 80-luvun lopulla yläasteella kun jotkut toiset pojat olivat suunnilleen ihan täysiä elukoita, kourivat tyttöjä ja olivat muutenkin väkivaltaisia sekopäitä, lähes kaikki polttivat paitsi minä ja jutuista päätellen viikonloput kuluivat juopotellen ja sekoillen. Minua ei moinen kiinnostanut ollenkaan, ihan kuin ala-asteen asiallisetkin pojat olisi tulleet hulluiksi jouduttuaan yläasteelle.
miehet on niin saastasia että naiset menee niistä pilalle.. noinko vähän miehet itseään arvostaa
80-luvulla kukaan ei pilkanuut tai sanonut pahaa sanaa muunsukupuolisista.