80-luku oli kammottavaa aikaa
Pojalta saatettiin kysyä: "oletko jo saanut pillua? "
Tytöltä kysyttiin: "oletko jo pilannut itsesi?"
Tyttö = esine
Kommentit (162)
Hauska ketju! Linkitän sen yleiskasarikeskusteluun.
Tuota pillunsaantikyselyä harjoitetaan edelleenkin. Töissä tuota kuulee, olen asfalttihommissa ja eräs työkaveri, sellainen rehvakas alle nelikymppinen perheellinen mies kyselee tuota usein porukkamme nuorimmalta parikymppiseltä jätkältä. Kerran tuo tuo nuori jätkä vastasi myöntävästi ja tuo kyselijä parahti "voi vi**u, NN sai pillua ja mää en".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus veljeltäni että muistaako hän kun setämme saattoi kommentoida mun kehittyviä tissejä tms. ja mitä siitä ajatteli. Hän jotenkin hämmentyi ja ihmetteli että eikö se minusta ollutkaan "hauskaa läppää". 🙄
Mielikuvitussetäsi taitaa olla jo kuollut.
Niin onkin. Aika moni 40-luvulla syntynyt jo on. Mun veljen mielestä hän oli juttuineen hauska huumoriveikko mun mielestä irstas ja limainen.
Ei mielikuvitusolento ole voinut syntyä.
Koska kukaan ei ole kommentoinut sun kehittyviä teiniissejä niin varmasti kenellekään muullekaan ei ole käynyt niin?
Ihan uskomatonta, että joidenkin mielestä se että tuohon aikaan oikeasti sallittiin enemmän kourimista, törkeitä kommentteja yms. , on niin erikoista että kuvitellaan että se olisi jopa mielikuvitusta. Ei todellakaan ollut, valitettavasti. Kiva, jos jollain silloin nuoruuttaan eläneellä on ollut sellainen elinpiiri, ettei ole moista kohdannut, mutta kyllä se oli meille monelle arkea eikä mitään mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topless-baarit, kolmossivun tyttö jne. 🤮
Nykyään ei tarvita kolmossivun tyttöjä koska niin moni nainen esittelee auliisti takamustaan legginseissa jokapaikassa.
Me taitaa olla aika peittäviä silti, ei läpinäkyvää. Haluaisitko kenties naisille väljän kaavun tms?
Joku stringiperse puolustelemassa itseään.
Etkö tunne muita vaatteita kuin perselegginssit ja kaavun?
Missä vaatteessa pitäisi lähteä esim. juoksulenkille tai kuntosalille?
Mä itse meen ihan t-paidassa ja verkkareissa.Tai gollareissa.
"Sekstistisyyttä on esiintynyt aina, se on vain tuotu esille eri tavoin. Tänä päivänä, tänä vuosikymmenenä se on jo viety äärimmilleen niin, että ihmettelen, miten se vielä voisi edetä paljastavammaksi ja halpahintaisemmaksi.
Aina näihin päiviin asti naisten on odotettu hankkiutuvan naisellisiin ammatteihin ja tänä päivänähän naisia syyllistetään siitä, että eivät tee lapsia tarpeeksi. Nyt on alettu naisia syyllistämään jo siitäkin, että kouluttautuvat paremmin kuin miehet ja miehet jäävät duunaritasolle, kun naiset ottavat johtopaikkoja. "
Itselläni on teinitytär, ja kyllä vaikuttaa että meno on arkielämässä huomattavasti sivistyneempää kuin silloin kasarilla. Metoo yms. on tehneet hyvää, ja se että naiset on vähän kauemmin olleet kaikenlaisissa ammateissa. Joo somessa ja mediassa on kaikenlaista tyrkkyilyä, mutta ei siihen ole mikään pakko osallistua eikä se tunge vaikka tyttäreni tapaisen "nörttitytön" silmille väkisin, kuten kasarilla mulle.
Synnytystalkoopuheet on kyllä taantumuksellisia, varsinkin kun samaan aikaan on olemassa mm. liiasta kansoituksesta johtuva ympäristökriisi. Mutta eipä nuo nuoret niistä paljoa välitä, niin kauan kuin ei sentään pakkoja ole tai rangaista siitä ettei aio hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Sen 80-luvun sairaan ilmapiirin tajuaa nyt varsin hyvin kun itselläni on teinityttöjäni. Esim. mun oma äiti saattoi aikanaan naureskella vieressä kun joku sukulainen kommentoi seksuaalisesti minua, alaikäistä. Itse laittaisin välit poikki välittömästi jos mun tyttärille joku tekisi saman. Puristelusta rikosilmoitus, vaikka olisi miten sukua.
Se ettei sua ole kukaan kommentoinut 2000 luvulla tai 2020 luvulla ei tarkoita ettei niitä kommentoijia tällä vuosituhannella olisi.
Eiköhän noita naisia huorittelevia arvostelijoita löydy aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuolta osin oli. Mielestäni 80-luku muuten oli parasta aikaa ihmiskunnan historiassa, valitettavasti kaikki on mennyt huonommaksi.
Ei tuolloin kaikki ollut paremmin kuin nyt, jos juuri mikään.
Kuten jo edellä mainittiin, 80-luvulla seksismi, rasismi, miesten avoin aggressiivisuus ja toisaalta vielä (keski-ikäisissä ja sitä vanhemmissa) arvot olivat suoraan 30-luvulta. Ahdasmielisyyttä, nurkkakuntaisuutta, kyräilemistä, turhaa egonpönkitystä pikkuasioilla (viimeksi mainittua harrastivat miehet ja naiset). Oli tärkeää kuulua johonkin kuppikuntaan, johonkin turhaan yhdistykseen, joiden kokouksissa istuttiin ja väiteltiin naurettavista asioista. Auta armias, jos olit käynyt yliopistoa, tai edes kauppaopistoa, olit jo kohta jonkun mielestä melkein "herra".
Tavat olivat tietyssä mielessä huonommat. Pukuja ja parempia vaatteita yleisestikin käytettiin enemmän
Olen syntynyt 66 ja olin 80 luvulla 14-24 vuotias ja noi sun kirjoitukset ei mahdu mun päähäni millään. En allekirjoita mitään noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuolta osin oli. Mielestäni 80-luku muuten oli parasta aikaa ihmiskunnan historiassa, valitettavasti kaikki on mennyt huonommaksi.
Ei tuolloin kaikki ollut paremmin kuin nyt, jos juuri mikään.
Kuten jo edellä mainittiin, 80-luvulla seksismi, rasismi, miesten avoin aggressiivisuus ja toisaalta vielä (keski-ikäisissä ja sitä vanhemmissa) arvot olivat suoraan 30-luvulta. Ahdasmielisyyttä, nurkkakuntaisuutta, kyräilemistä, turhaa egonpönkitystä pikkuasioilla (viimeksi mainittua harrastivat miehet ja naiset). Oli tärkeää kuulua johonkin kuppikuntaan, johonkin turhaan yhdistykseen, joiden kokouksissa istuttiin ja väiteltiin naurettavista asioista. Auta armias, jos olit käynyt yliopistoa, tai edes kauppaopistoa, olit jo kohta jonkun mielestä melkein "herra".
Tavat olivat tietyssä mielessä huonommat. Pukuja ja parempia vaatteita yleisestikin käytettiin enemmän
Olen syntynyt 66 ja olin 80 luvulla 14-24 vuotias ja noi sun kirjoitukset ei mahdu mun päähäni millään. En allekirjoita mitään noista.
"En jaksa lukea koko kirjoitustasi, mutta loppu osui silmään. Jo isovanhempani matkustelivat laajasti Euroopassa 50- ja 60-luvulla. Annat 80-luvusta sellaisen kuvan, kuin kaikki Suomen ihmiset olisivat suunnilleen asuneet savimajassa eivätkä olisi osanneet lukea ja kirjoittaa."
Ei ollut kyllä todellakaan 50- ja 60-luvuilla laaja matkustelu yleistä, vaan pienen varakkaan eliitin tai sivistyneistön hommaa. Siihen aikaan 95% ihmisistä asui maalla pienillä tiloillaan, eikä todellakaan matkustellut. Ulkovessakin vielä oli monilla. Sitten 1960-1970 -luvuilla alkoi kaupungistuminen enemmän, mutta ei suurin osa vieläkään matkustellut, ainakaan säännöllisesti. Ehkä naapurimaissa voitiin käväistä.
Itse kun olen asunut kasariilla pienessä kaupungissa, ja olen maalta 1970-luvulla muuttaneiden duunarien jälkeläinen, niin kyllähän se aika savimajatouhua tähän päivään nähden oli. Kasari alkoi tuoda vähän aineellista nousua, mutta asenteet oli suoraan sieltä maaseudulta. Esim. mun vanhemmat, vaikkei ollut erityisen köyhää, oli sitä mieltä, että vaikka ravintolassa syöminen oli jotain Helsingin herrojen typeriä kotkotuksia, joita ei kunnon ihminen tee. Niinpä söin ekan kerran ravintolassa vasta, kun muutin itsekseni asumaan yliopisto-opintojen toisessa kaupungissa myötä. Oli se aika savimajaa.
80-luku Americassa oli parhautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen 80-luvun sairaan ilmapiirin tajuaa nyt varsin hyvin kun itselläni on teinityttöjäni. Esim. mun oma äiti saattoi aikanaan naureskella vieressä kun joku sukulainen kommentoi seksuaalisesti minua, alaikäistä. Itse laittaisin välit poikki välittömästi jos mun tyttärille joku tekisi saman. Puristelusta rikosilmoitus, vaikka olisi miten sukua.
Outoja sukulaisia teillä sitten. Otan osaa.
Se juttu onkin, että kun se ei edes ollut outoa. Meilläkin oli tuollaista, ja kun juttelin muiden tyttöjen kanssa, se oli todella yleistä. Ei mikään sellainen juttu että mulla vaan sattui olemaan paska suku ja tuttuja. Pikemminkin niin, että on ollut poikkeuksellisen onnekas, jos on saanut kasvaa tuohon maailmanaikaan niin sivistyneissä piireissä, ettei tuollaista ole esiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus veljeltäni että muistaako hän kun setämme saattoi kommentoida mun kehittyviä tissejä tms. ja mitä siitä ajatteli. Hän jotenkin hämmentyi ja ihmetteli että eikö se minusta ollutkaan "hauskaa läppää". 🙄
Joo kyllähän silloin tuollaisia asioita tapahtui. Mutta mun mielestä se oli silti parempaa ja simppelimpää aikaa kuin nykyaika. Tai ehkä se johtuu vaan siitä, että olin silloin lapsi. Lapsuus nyt tuppaa olemaan ainoaa huoletonta aikaa elämässä, oli olosuhteet mitä tahansa.
Välillä kyllä miettii miten sairaita jotkut asiat silloin oli, ettei nykyään tulisi kysymykseenkään mitään sellaista. Mutta nykyään on sitten taas tämän ajan ongelmat, kuten esimerkiksi se ettei enää uskalla sanoa oikein mitään kun aina loukkaa jotakuta.
N46
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, näin 1974 syntyneen näkökulmasta.
Ihan normi lehdet kuten Seura, Apu ja Hymy olivat täynnä seksististä ja sovinistista sarjakuvaa yms. Pomo alushousut minihameen alta, pallotissit töröllään johtajan pöydällä istumassa. Hoitaja korkokengissä, minhameessa, tissit töröllään, huulet muikistettuna. Naisen logiikka -vitsejä.
Ja arjessa piti vaan sietää teinistä eteenpäin lääppimistä, kommentteja kehostaan, puristelua. Itse kun äidilleni valitin sukuhäissä olleen setämiehen puristelusta, äiti vaan sanoi, ettei saa ottaa niin vakavasti, vaan mun pitää oppia viehättävästi torjumaan niin, ettei mies edes huomaa tulleensa torjutuksi, vaan on imarreltu kun nätti nuori nainen vähän flirttaili. Minä en tätä opetellut, ja sainkin maineen kamalana tylynä ja omituisena tyttönä.
Asiaa ei auttanut, että harrastin koodaamista ja halusin teknilliseen korkeakouluun. Ajan henki oli, että naiset on söpöjä ja
Aika hyvä kuvaus. 80-luvulla persuus oli normi. Oma perhe ja piirit olivat vähän toisenlaiset, mutta kyllä tämä kaksi viikkoa pidetyiltä black horseilta tuoksahtava arvomaailma tunki joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
80-luku Americassa oli parhautta!
Missä päin Yhdysvaltoja asuit 80-luvulla? Ymmärräthän, että viihdeteollisuus ja tavallisten ihmisten arki ovat eri asioita?
Suurin osa tämän ketjun jutuista on vähintäänkin outoja. Ihan oikeasti eroja ovat:
1) Työllisyystilanne oli parempi.
2) Neuvostoliittoa pelättiin vielä, vaikka kukaan ei enää sanonut pelkäävänsä, ja melko harvat avoimesti ihailivat itänaapuria.
3) Kristinuskon demonisointi ei vielä ollut kansalaisvelvollisuus. Pikemminkin oli epäkorrektia syyttää kristinuskoa vaikka dinosaurusten sukupuutosta, mikä tätä menoa on kohta valtavirtanäkemys.
4) Kaikenlaisia elektronisia härpäkkeitä oli vähemmän.
5) Poliittinen korrektius ei ollut hysteeristä. Tabuaiheita ja valheellista hyssyttelyä oli vähemmän. Esimerkiksi itänaapurista tavallinen kansa vitsaili vapaasti, vaikka poliitikko ei olisi voinut tehdä niin.
6) Ydinsotaa pelättiin.
7) Vuokrasäännöstely oli voimissaan, joten vuokra-asuntoja oli lähes mahdoton saada ilman suhteita.
Muistan koko 80-luvun, enkä muista nähneeni kuin yhden tapauksen, jossa joku alkoi ilman lupaa kouria naista, joka käsittääkseni ei pitänyt siitä.
80-luvulla komedia keskittyi perusasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja sukulaisia teillä sitten. Otan osaa.
Se juttu onkin, että kun se ei edes ollut outoa. Meilläkin oli tuollaista, ja kun juttelin muiden tyttöjen kanssa, se oli todella yleistä. Ei mikään sellainen juttu että mulla vaan sattui olemaan paska suku ja tuttuja. Pikemminkin niin, että on ollut poikkeuksellisen onnekas, jos on saanut kasvaa tuohon maailmanaikaan niin sivistyneissä piireissä, ettei tuollaista ole esiintynyt.
95% taisi olla niitä onnekkaita. Yhtään tuollaista tapausta en nähnyt, enkä kuullut yhdestäkään.
80-luku oli ihanaa aikaa. Menimme naimisiin ja saimme kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topless-baarit, kolmossivun tyttö jne. 🤮
Nykyään ei tarvita kolmossivun tyttöjä koska niin moni nainen esittelee auliisti takamustaan legginseissa jokapaikassa.
Me taitaa olla aika peittäviä silti, ei läpinäkyvää. Haluaisitko kenties naisille väljän kaavun tms?
Joku stringiperse puolustelemassa itseään.
Etkö tunne muita vaatteita kuin perselegginssit ja kaavun?
Missä vaatteessa pitäisi lähteä esim. juoksulenkille tai kuntosalille?
Ai missäkö vaatteissa? Juoksu lenkit ja kuntosalit - menkää niissä vartalonmyötäisissä luiruissa, ihan sama.
Mutta missä vaatteissa pitäisi sitten lähteä kauppaan, kirjastoon, erilaisiin tapahtumiin, ylipäätään ns. ihmisten ilmoille?
Niissä samoissa pehvapöksyissä te menette sinnekin.
Kysymys kuuluu: miksi?
Eilenkään en nähnyt isopyllyisen nuoren naisen niissä tiukoissa pyllyposkihousuissaan tekevän yhtään ainutta jumppaliikettä, kun vaan lyllersi marketin kassalta Alkoon. Kuntoiluako se siinä harjoitti?
Melkoista menoa jos totta. Kauas ollaan tuosta tultu ainakin työelämässä. Olen 90-luvulla syntynyt. Opiskelin IT-alaa ja olen tällä hetkellä tiimimme ainoa nainen. Meillä on hyvä tiimihenki, hyviä ja mukavia äijiä ne mun työkaverit on mulle.