Biojätepussia ei saa laittaa biojäteastiaan?
Mutta ei saa laittaa biojätteitä astiaan ilman pussiakaan. Sen sijaan kansalaisia ohjeistetaan tekemään origameja paperilehdistä (joita ei enää tule) ja vahvistamaan taitoksen pohjaa kananmunakennolla. Jotkin pahvipakkauksetkin ehkä käyvät, mutta eivät kaikki koska joissain on muovia mukana.
Kuka ihme edes syö kananmunia sellaisella tahdilla, että joka biojätepussiin riittää kennoa? Miten tämä asia voi olla tällaista pelleilyä, että kierrätettävälle asialle ei ole saatavilla sopivaa ja TOIMIVAA pakkausta? Jos biojätepussi ei kelpaa, niin jatkossa biojätteet lentävät sekajätteeseen.
Kommentit (98)
Jätelaitoksille puikulapäitä lajittteluhommiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni edellinen keskustelu aiheesta poistettiin.
BIOPUSSEJA KÄYTETÄÄN KUNNES NE POISTETAAN MYYNNISTÄ.
Kiistos selvennyksestä.
Kyllähän se aika vaivatonta sinänsä olisi kipata ne biojätteet astiasta suoraankin, mutta silloin pitäisi lähteä erikseen niitä viemään roskakatokseen, kun pussi on kätevä heittää sinne vaikka töihin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi maksaa aika paljon ekstraa, kun niitä kuuluisia muovipulloja ei kierrätetä.
Roskiin laittaminen ei ole kierrätystä, vaan ainakin osasta muovipulloja pitäisi tehdä jotain uusiotuotetta, meillä lähes kaikki menee roskiin.
Ja suomalaiset ovat itse niin ihastuneita, miten hyvin meillä pullojen palautus toimii. Toimiihan se, mutta ei se mitään kierrätystä ole.
Mistä on peräisin tieto, että muovipulloista ei tehdä uusiotuotteita? Pantilliset muovipullot ovat puhtainta keräysmuovia ja helpointen uusiokäytettävää. Ongelmana on se kaikki muu pakkausmuovi, jossa on sekaisin ties mitä muovilaatuja ja värejä.
Hullu maailma. Biojätepussi ei olekaan biojätettä, miehet eivät ole miehiä eivätkä naiset naisia, työvoimapula on tosiasia vaikka työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja.
Itse kierrätän muovin, kartongin, lasin ja metallin vain siksi, että kaupunki perii siitä maksun joka tapauksessa. Meillä on oma sekajäteastia, jonne periaatteessa voitaisiin heittää kaikki, mutta joka vuosi tulee jätelasku myös kaupungilta. Selvä, viedään roskat yhteiskeräyspisteeseen sitten, mutten minä niitä mitenkään hirveän tarkasti pese. Huuhtelen muovit, mutta jos johonkin jugurttipurkkiin jää jotain silti, jääköön Sama kartonkipakkausten kanssa. Kyllä ne siellä kierrätyslaitoksella pestään aivan varmasti ennen uusiokäyttöä, mutta säästäähän se heidän laitteistoaan, mitä puhtaampaa massa on sinne mennessään.
Biojätteen kompostoin, enkä ymmärrä, miten on niin vaikeaa tehdä keräysastioista sellaisia, että niihin voi heittää jätteet ilman mitään pakkausta. Miksi esimerkiksi silloin, jos astia on vuorattu isolla pussilla, ihmisten pitäisi laittaa omatkin jätteensä pusseihin? Hirveä ulina, miten raakaöljy loppuu ihan nyt just heti, mutta silti sitä riittää haaskattavaksi jopa maatuvan jätteen pakkaamiseen.
Olen alkanut paahtaa hyvin pestyt perunat ja porkkanat ja muutkin juurekset uunissa ja useimmat niistä paahdan ja syön nykyään kuorineen päivineen joten biojätteeseen minulla menee enää lähinnä hedelmien kuoria, omenan rönttejä ja vastaavaa ja ruokani ei päädy biojätteeseen koska teen sen verran ruokaa kuin syön ja kahvinikin on nykyään murukahvia jolloin niitä suodatinpussejakaan ei tarvitse kuivatella lavuaarin reunalla ennen biojätteeseen laittoa. Minulla on käytössä paperiset biojätepussit ja niille teline ja pussin pohjalle laitan varmuuden vuoksi kananmunakennoja jos niitä on tai sitten sanomalehteä (ilmaisjakelu). Minulle riittää yksi paperinen biojätepussi ainakin viikoksi ja koska pussi on avonaisena telineessään, niin siinä oleva jäte kuivaa ja on kevyttä tavaraa. Viime talvena, kun oli kovat pakkaset taloyhtiön biojäteastia jäätyi useasti koska ihmiset heittivät sinne biojätettä ilman mitään pusseja/kääreitä ja näin ei kyllä saisi toimia.
Olen aina luullut että biojätepussi on nopeasti maatuvaa ainetta, eli ei mitään tavallista muovia vaan selluloosaa tms. Alkaa jo ämpärissä hajoamaan jos pussi seisoo kaapissa täytenäisenä viikon verran.
Lopetin biojätteiden kierrätyksen. Vähäiset biojätteeni laitan sekajätteiden joukkoon. Vien nämä joka päivä roskikseen. Lasin, muovin, kartongit, lehdet kierrätän tarkkaan. Kerään ne kaikki yhteen muovipussiin ja vien samalla kertaa roskikseen, jossa lajittelen ne. Näitä voi säilyttää kotona kauemmin, koska eivät ala haista. Tarvitt. huuhtelen tietysti.
Ihmiset luulevat, että on oma valinta miten jätteensä kierrättää ja näin se ei kyllä ole vaan jokaisen pitäisi pyrkiä toimimaan niin kuin ohjeissa sanotaan. Sekajäte on taloyhtiöllekin kaikkein kalleinta jätettä joten sinne pitäisi päätyä mahdollisimman vähän kotitalouden jätettä jolloin taloyhtiön sekajäteastian tyhjennystarve pysyy kohtuullisena. Kotitalouden jäte on todennäköisemmin oikein lajiteltua jos eniten kertyy muovijätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä oikeasti olisivat rikkoneet koneita, tästä olisi uutisoitu jo ajat sitten. Nämähän on olleet käytössä jo vuosia.
Juu 😁 Se "purkaksi" venyvä massa aiheuttaa koneistossa ainoastaan sen että joku työntekijöistä joutuu ällöttävään paskahommaan eli käsin putsaamaan sen purkkamaisen mönjän koneesta.
Itse käyn kippaamassa n. kerran viikossa biojätteet ilman pussia, sitten ämpärin huuhtelu kuumalla vedellä ja joskus pesu harjalla tai astianpesukoneessa. Ei ole iso vaiva.
Huh mikä haju tulee viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat, että on oma valinta miten jätteensä kierrättää ja näin se ei kyllä ole vaan jokaisen pitäisi pyrkiä toimimaan niin kuin ohjeissa sanotaan. Sekajäte on taloyhtiöllekin kaikkein kalleinta jätettä joten sinne pitäisi päätyä mahdollisimman vähän kotitalouden jätettä jolloin taloyhtiön sekajäteastian tyhjennystarve pysyy kohtuullisena. Kotitalouden jäte on todennäköisemmin oikein lajiteltua jos eniten kertyy muovijätettä.
Riippuu taloyhtiön koosta nostaako vai laskeeko lajittelu kustannuksia. Muutaman asunnon taloyhtiöissä nostaa. Surkeimassa tilanteessa 5 huoneiston yhtiöt, joiden pitää kerätä kaikki erikseen ainakin Helsingin seudulla, kun 4 huoneiston yhtiöissä tarvitaan vain biojäte sekajätteen lisäksi.
Sekajätteeseen menee niin kauan, kunnes käsiraudat laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa puhutaan muovisista biopusseista. Paperisilla biopusseilla ei ole ongelmaa. Olen käyttänyt paperisia noin 25 vuotta, kummallista että asia on vielä uusi ja oltu jollekulle.
Paperiset vettyvät eivätkä ne sitten kestä. Olen joutunut muutaman kerran pesemään lattian tämän takia. Ei sekään ympäristöystävällistä ole. Ei jatkoon.
Antaa olla sitten biojätekierrätys. Mulla ei ole aikaa mitään s""tanan origameja taitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekajätteeseen kaikki vaan. Mummoni sumuttaa ruokaöljyä jätepussiin, jotta jätteestä tulee riittävän likaista ja pahvin sekä paperin voi jättää kierrättämättä.
Tämä on eräs typerimmistä tapauksista mistä olen lukenut. Mummosi ei ole mikään älykäs tapaus.
On maalaisjärkeä päässä. Kun kaikki jäte poltettaisiin, niin ei tarvitsisi rahdata tänne Italiasta jätettä poltettavaksi.
Suomessa ei synny enää tarpeeksi jätettä, ja siksi meille raahataan nyt tonneittain italialaisten roskia poltettavaksi
Olen ratkaissut asian niin, että heitän nykyään sekajätteeseen kaiken muut paitsi pahvit ja metallit.
Perunoita vessaan? Onko tuo totta ???