Biojätepussia ei saa laittaa biojäteastiaan?
Mutta ei saa laittaa biojätteitä astiaan ilman pussiakaan. Sen sijaan kansalaisia ohjeistetaan tekemään origameja paperilehdistä (joita ei enää tule) ja vahvistamaan taitoksen pohjaa kananmunakennolla. Jotkin pahvipakkauksetkin ehkä käyvät, mutta eivät kaikki koska joissain on muovia mukana.
Kuka ihme edes syö kananmunia sellaisella tahdilla, että joka biojätepussiin riittää kennoa? Miten tämä asia voi olla tällaista pelleilyä, että kierrätettävälle asialle ei ole saatavilla sopivaa ja TOIMIVAA pakkausta? Jos biojätepussi ei kelpaa, niin jatkossa biojätteet lentävät sekajätteeseen.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa puhutaan muovisista biopusseista. Paperisilla biopusseilla ei ole ongelmaa. Olen käyttänyt paperisia noin 25 vuotta, kummallista että asia on vielä uusi ja oltu jollekulle.
No miksi ne isot biojäteastiat sitten vuorataan muovisilla pusseilla jos minä en niitä sinne saa laittaa?
Meillä ei vuorata.
Vierailija kirjoitti:
Eikä muovikeräykseen saa laittaa muovia.
Kiva kun tämä kierrätys on tehty helpoksi.
Minä en jaksa edes vaivautua tämän asian kanssa. Aina pitäisi erikseen joka muovista selvittää saako sen kierrättää vai ei ja silloinkin sen täytyy olla ehjää ja puhdasta. Miten tuota puhdistamistakaan ei voi tehdä massana jätelaitoksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa puhutaan muovisista biopusseista. Paperisilla biopusseilla ei ole ongelmaa. Olen käyttänyt paperisia noin 25 vuotta, kummallista että asia on vielä uusi ja oltu jollekulle.
No miksi ne isot biojäteastiat sitten vuorataan muovisilla pusseilla jos minä en niitä sinne saa laittaa?
Meillä ei vuorata.
No monessa kunnassa vuorataan.
Mulla on elämässä muutakin tekemistä kuin askarrella biojätteiden parissa. Lapsiperheenä biojätettä tulee paljon. Me vanhemmat tarvitaan kahvia, heh. Niitä suodatinpusseja puruineen piti jonkun (ylen jutussa kommentoineen) mukaan kuivatella ennen kuin laittaa roskiin. Eipä me muuta tehtäisikään!
Kasvisten ja hedelmien kuoria tulee sellainen määrä kun suositusten mukaan syödään, että niistäkin kertyy jätteen lisäksi nestettä. Kananmunia syödään, mutta tyhjiä kennoja ei ole aina laittaa roskiksen pohjalle.
Kierrätän jos se on helppoa. Kukaan ei tule nillittämään jollen kierrätä. Tai no, palstalla nillitetään mutta oikeassa elämässä ei. Ihan sama vaikka nakkaisin kaikki sekajätteeseen.
Olen käyttänyt jo melkein pari vuotta paperista biojätepussia. Ostin 40 kpl paperipusseja (5 euroa) ja siihen kuuluvan muovisen telineen (5 euroa) kaupunkimme palvelupisteestä joka myy näitä kaupungin jätehuollon suosittelemia biojätetarvikkeita, joita saanee myös päivittäistavarakaupoista. Pussi on telineessä avonaisena jolloin siihen laitettava jäte kuten juuresten kuoret kuivuvat nopeasti ja menevät pienempään tilaan, kahvin suodatinoussin annan kuivahtaa lavuaarin reunalla ennen jätepussiin laittoa ja märistä biojätteistä valutan enimmät nesteet pois. Jos minulla on tyhjiä kananmunakennoja laitan sellaisen pussin pohjalle ja muuten käytän sanomalehteä. Sanomalehtiä en enää itse tilaa, mutta pari ilmaisjakelulehteä tulee vielä ja käytän ne biojätepussin pohjalla estämässä pussin kostumista.
Juuri näin teen minäkin. Vähistä rahoista pitäisi ostaa paperipusseja vain siksi että saan osallistua jätteen kierrätykseen. Ei muuten käy. Piste. Olenkin sanonut että kierrän vaikka...per...karvat jos joku muu maksaa lystin.
Ei, mutta muovipussit saa. Ja niin kuin meitä on valistettu, että ei biojätteeseen saa laittaa mitään sellaista, joka ei maadu! Nyt onkin selvinnyt, että muoveineen sinne kaupoissakin kaikki mätetään niin, että pelloille menee lannoitteitten mukana muovia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on elämässä muutakin tekemistä kuin askarrella biojätteiden parissa. Lapsiperheenä biojätettä tulee paljon. Me vanhemmat tarvitaan kahvia, heh. Niitä suodatinpusseja puruineen piti jonkun (ylen jutussa kommentoineen) mukaan kuivatella ennen kuin laittaa roskiin. Eipä me muuta tehtäisikään!
Kasvisten ja hedelmien kuoria tulee sellainen määrä kun suositusten mukaan syödään, että niistäkin kertyy jätteen lisäksi nestettä. Kananmunia syödään, mutta tyhjiä kennoja ei ole aina laittaa roskiksen pohjalle.
Kierrätän jos se on helppoa. Kukaan ei tule nillittämään jollen kierrätä. Tai no, palstalla nillitetään mutta oikeassa elämässä ei. Ihan sama vaikka nakkaisin kaikki sekajätteeseen.
Lapsellisten jos kenen luulis ymmärtävän kierrätyksen tärkeys mut näköjään ei. Kiva jättää lapsille perinnöksi paskottu maa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä muovikeräykseen saa laittaa muovia.
Kiva kun tämä kierrätys on tehty helpoksi.
Minä en jaksa edes vaivautua tämän asian kanssa. Aina pitäisi erikseen joka muovista selvittää saako sen kierrättää vai ei ja silloinkin sen täytyy olla ehjää ja puhdasta. Miten tuota puhdistamistakaan ei voi tehdä massana jätelaitoksilla?
Ei ole vaikea asia normaalijärkiselle. Mutta jos on joku kirjaindiagnoosi niin ymmärrän että onhan se haastavaa.
Täällä biojätteet saa pakata paperi- tai muovipussiin, mutta ei muoviseen biojätepussiin. Kiitos siitä, paljon helpompaa kuin pääkaupunkiseudulla, jossa biojätteiden kanssa piti askarrella. Voisivat tosiaan lopettaa selittämästä mitään sanomalehdistä, joita hyvin harvalle tulee. Samoin kananmunakennoja tai jauhopusseja harvalla on tarpeeksi. Epäilen, että moni ei tule ostamaan niitä paperisia biojätepusseja, vaikka kuinka suositeltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Siivousosastolla myydään biojätepusseja, jotka ovat paperisia. Osta niitä.
Osaan kierrätysasemista ei kelpaa nuokaan. Paperipussi ei myöskään kestä juuri yhtään kosteutta.
Ne "muovipussit" eivät ole biojätepusseja vaan biohajoavia.
Ostaa paperipusseja jos haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisten jos kenen luulis ymmärtävän kierrätyksen tärkeys mut näköjään ei. Kiva jättää lapsille perinnöksi paskottu maa?
Syyllistämälläkö ajattelit asian hoituvan? Maailman mittakaavassa minä teen paljon. Kierrätän elektroniikkajätteet ja esim. maalit asianmukaisesti. En jätä huonekalujani metsään. Maailman mittakaavassa minun biojätepussisyntini on aivan naurettava. Kyllä nuo Intiat ja muut kehitysmaat pa s koo tämän maailman sitä tahtia etten minä sitä voi pelastaa vaikka mitä tekisin.
Meillä Kalasatamassa kierrätys on viety astetta pidemmälle, eli roskat kipataan porraskäytävään, sieltä ne sitten pikkuhiljaa häviää. Jou
Minulle tulee ilmaisjakeluna mainoksia ja ilmaislehtiä, sanomalehtipaperisista osaan taitella biojätepussin. Tuo ei ole vaikeaa, jo terve lapsikin osaisi tehdä tuollaisen. Siihen tarvitaan kaksi sanomalehden sivua tai aukeaa ja muutamia taitoksia ja se on valmis. Ymmärrän kyllä että nykyiset aikuiset suomalaiset ovat äärimmäisen laiskoja ja tyhmempiä kuin aiemmin, niin tuollainenkin on heille haasteellista.
Ostan biojätteelle tarkoitettuja pusseja kaupasta. Rulla maksaa jonkun reilun pari- kolme euroa.
Pakko ei ole edes kierrättää :)
Olen tietoinen siitä että biomuovi ei hajoa kovin hyvin. KÄytän niitä välillä mutta pyrin yleensä käyttämään niitä ruskeasta paperista tehtäviä. Ja ennen kaikkea, en vedä palkokasvia sieraimiin jos ohjeita tulee.
erottelen tällä hetkellä lasin, muovin (vain pakkausmuovi tietenkin) sekajätteen, metallin, bion, sanomalehdet, panttipullot. Serrit vien erikseen kaatikselle. Eikä tämä juuri ponnisteluja vaadi - ne roskat menee ihan selkäytimellä.
Biojätepusseja valmistaa suomalainen Bioska - taas saadaan yksi elinkeinoelämän toimija nurin median avulla?
Heviosastolla voi valita sen paperipussin hedelmilleen ja muille, siinä sitä tulee biopusseja riittävästi kotiin.
Harmi että mummosi on noin hölmö että hukkaa perintösi. Vai onko jo dementti? Ruokaöljyhän on kallista. Voihan noi viedä sekajätteeseen ilman sitä ruokaöljyäkin.