Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Jyväskylän keskusta on muuttunut levottomaksi

29.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20120243

Tuossa Ylen artikkelissa kerrotaan, että viime aikoina Jyväskylän keskustassa kävelykatu muuttunut kovin rauhattomaksi ja siellä kulkee kaiken maailman epämääräistä sakkia.

Onko teillä mitään kommentteja asiaan?

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän keskusta on aina ollut suomen väkivaltaisimpien alueiden listan kärkipäässä. Sinänsä vähän kummallista puhua että alue olisi nyt jotenkin viimeaikoina muuttunut levottomaksi. Mutta klikkiotsikot on ne mitkä myy

Sitäkin, mutta sanotaanko 5-10 vuoden sisään homma on karannut käsistä kokonaan. Aivan sama mitä selitetään, ihan omaa kokemusta tästä. En todellakaan kulje siellä ilta-aikaan. 

Täytyy myöntää, että harvemmin tulee käytyä keskustassa ilta-aikaan. Parina viime talvena olen kyllä kävellyt sen läpi illalla, kerran talvessa, kun on ollut niin paljon pakkasta, etten ole viitsinyt lähteä autolla harrastukseen, joka on Viitaniemessä. Olen sitten mennyt bussilla ja kävellyt takaisin. Hiljaista oli keskustassa, mutta se saattoi johtua kovasta pakkasesta ja siitä, että oli maanantai-ilta.

Vierailija
202/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän keskusta on aina ollut suomen väkivaltaisimpien alueiden listan kärkipäässä. Sinänsä vähän kummallista puhua että alue olisi nyt jotenkin viimeaikoina muuttunut levottomaksi. Mutta klikkiotsikot on ne mitkä myy

Täh? Oon baarittanut täällä 20 vuotta. Missä se väkivalta on? En ole kohdannut.

Mä olen kohdannut sitä vain Vaajakoskella ja sielläkin vain kerran. Asunut Jyväskylässä 20 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusta-alue on ainakin viime vuosina ollut todella epäviihtyisä jatkuvien remonttien vuoksi. Ei siellä meinaa löytää miihinkään

No ei siellä edes voi löytää mihinkään, koska ei siellä enää juuri mitään ole. Tyhjää liiketilaa pukkaa. Ehkä tämä sitten on vihreiden ja vassareiden unelman toteutuminen; köyhtynyt ydin, jossa laahustaa marginaalijengiä, maahanmuuttajia, kerjääjiä ja köyhälistöä keskellä näkyvää pahoinvointia, likaa ja törkyä. Joku huutaa jumalan sanaa 24/7 tahdittaen valumista tuhoon.

Minusta se Amerikasta tullut saarnaaja on ihan sympaattinen. Tulee jotenkin turvallisempi olo, kun kuulee ja näkee hänet, vaikken itse edes ole uskonnollinen. En tosin mene juttelemaan, jotten joudu keskustelemaan mistään uskonnollisesta.

Vierailija
204/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusta-alue on ainakin viime vuosina ollut todella epäviihtyisä jatkuvien remonttien vuoksi. Ei siellä meinaa löytää miihinkään

No ei siellä edes voi löytää mihinkään, koska ei siellä enää juuri mitään ole. Tyhjää liiketilaa pukkaa. Ehkä tämä sitten on vihreiden ja vassareiden unelman toteutuminen; köyhtynyt ydin, jossa laahustaa marginaalijengiä, maahanmuuttajia, kerjääjiä ja köyhälistöä keskellä näkyvää pahoinvointia, likaa ja törkyä. Joku huutaa jumalan sanaa 24/7 tahdittaen valumista tuhoon.

Minusta se Amerikasta tullut saarnaaja on ihan sympaattinen. Tulee jotenkin turvallisempi olo, kun kuulee ja näkee hänet, vaikken itse edes ole uskonnollinen. En tosin mene juttelemaan, jotten joudu keskustelemaan mistään uskonnollisesta.

Sympaattinen joo - kauempaa. Itse saarna sen sijaan on kunnon tuomiopäivän julistusta ja tulenkivenkatkuista paasausta. Kaverilta puuttuu jonkinlainen ymmärrys siitä, että _tässäkin_ - ja etenkin tässä - kannattaisi ihmisten kanssa edetä jotenkin positiivinen ja hyvä edellä 😅

Vierailija
205/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen Jyväskylän keskustaa, erityisesti kompassin ympäristöä kuin ruttoa. En ymmärrä miksei tälle roskalle tehdä mitään vaan annetaan rehottaa.

Kyllä meillä tavallisilla ihmisillä pitäisi olla oikeus siistiin ja huumehörhöistä vapaaseen kävelykatuun.

Vierailija
206/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomiakat halusi eksoottisia miehiä Suomeen ja tässä on lopputulos.

Jos tänne olisi otettu nuoria japanilaisia naisia meille miehille, niin ei olisi tuota(kaan) ongelmaa. M31

Tämä. Ilmeisesti islam osaa kohdella naisia paremmin kuin me suomalaiset miehet.

Suomalaiset ukot ovat tutkimusten mukaan 8 kertaa väkivaltaisempia kuin muslimit.

Unohdit linkin tutkimuksiin, mihin viittaat. 

-Maahan muuttaja naiset kokevat väkivaltaa 2-3 kertaa enemmän kuin valtaväestön naiset.

Naiset ja lapset ovat kohdanneet Suomessa pari- ja lähisuhdeväkivaltaa väkivaltaa eri muodoissaan: fyysistä, henkistä, seksuaalista, taloudellista ja hengellistä. He ovat sinnitelleet pitkään.

-Suurin osa naisista ei osaa ajatella itseään uhreina. Heille seksuaalinen väkivalta on tavallista perhe-elämää. He eivät hakeudu itse turvakotiin. He tulevat vasta, kun on tapahtunut jotain äärimmäisen vakavaa ja joku ulkopuolinen on puuttunut asiaan,

YLE 

Eipä siitä ole kauan, kun Suomessakin seksuaalinen väkivalta oli sallittua avioliitossa. Olikohan se 1994, kun se kiellettiin lailla?

Vierailija
207/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri sano et Jykylässä soi joka ilta joku tyhmä biisi samaan kellonaikaan, pitääkö paikkansa? 😃

Iltasoitto kajahtaa Harjun tornista joka päivä klo 20.00.

Vierailija
208/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Jyväskylä ole perinteisesti ollut se eteläisin kaupunki, johon uskalletaan muuttaa Lapista ja Kainuusta? Onko siis ihme, jos kaupungilla on iso päihde- ja spurguongelma?

Kiinnostaa, että mistä tämä tieto on peräisin. Jyväskylähän on pikemminkin tuon vastakohta, sitä ihan vältellään koska yhteydet Lappiin ja itään ovat niin huonot, esimerkiksi junia ei mene. Kuopio, Rovaniemi, Tampere ja Oulu taas ovat keskenään sellaisia, että junalla tai vaihdottomalla bussilla pääsee suoraan kaupungista toiseen.

Niinpä. Jyväskylään tullaan lähinnä Pohjanmaalta, Keski-Suomesta ja Savosta. Sitten on toki meitä satunnaisia muilta alueilta tulleita. Lapista tai Kainuusta on aika harva täällä kotoisin.

Vierailija
209/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri sano et Jykylässä soi joka ilta joku tyhmä biisi samaan kellonaikaan, pitääkö paikkansa? 😃

Iltasoitto kajahtaa Harjun tornista joka päivä klo 20.00.

Kesäisin. Ennen joulua saattaa tulla klo 18:00 joku jouluinen kappale, mutta sitä olen harvemmin todistanut.

Vierailija
210/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä on aina ollut masentava kaupunki, huonot vibat, kuten joku mainitsi. Mikään vihervassarikaupunkihan se tosin ei ole, vaan perinteisesti sisäänlämpiävä kepukaupunki. Narkkareita ja huonosti voivia on varmasti ja toiselta puolelta sitten itseään erittäin hienoina pitäviä peri-jyväskyläläisiä super-taviksia, jotka katsovat nokkaansa pitkin ketään vähänkin poikkeavaa. Masentava meininki koko kaupungissa. Itse olen siinä onnellisessa tilanteessa, etten nykyisin asu Jyväskylässä.

Mun täytyy olla eri mieltä. Sisäänlämpiäväksi en Jyväskylää sanoisi, päinvastoin minut on otettu aina hyvin vastaan, vaikka puheenparresta kuuleekin, etten ole täältä alunperin.

Kepulaisuus voi olla totta, tosin täällä on aika vahva vihervasuriedustuskin, ilmeisesti osin yliopiston vuoksi.

Vierailija
211/225 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua keskustan saarnamiehessä häiritsee ainoastaan se, miten sysipaska mikki/kaijutin sillä on. Monesti olen bussia odotellessa (silloin kun saarnaa linkkipysäkkien puolella) oikein tarkoituksella yrittänyt kuunnella sitä "sanomaa", mutta ei ihmekään jos ei Jumalan sana suomalaisiin tehoa kun ei siitä saa edes mitään selvää. :D Juurikin jotkut yksittäiset "BURN IN HELL" -tyyppiset lauseenpalaset erottuvat, kun suurin osa puheesta on pelkkää epäselvää muminaa.

Vierailija
212/225 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin kerran illalla käydessä merkille, että ainoat suomalaiset olivat kauppojen/raflojen työntekijät ja bussikuskit. Muuten aika vahvasti ulkomaalaisia keskusta täynnä. Likaista, ahdasta ja meluisaa kauhein keskusta minkä tiedän ja paljon tulee työn puolesta liikuttua. 

Vierailija
213/225 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuomalaisessa oli juttu, että perustetaan Turvallisuusnyrkki, joka alkaa ratkoa keskustan siistiksi marginaaliväestöstä ja kriminaaleista.

Vierailija
214/225 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaan Joensuuta ja Jyväskylää tässä. Kumpikin on ihan tavallinen suomalainen kaupunki. Mitä näet, ketä tapaat ja miltä tuntuu, kun tulet junalla kaupunkiin ja kävelet rautatieasemalta paikalliselle kävelykadulle ja/tai torille? 

Aivan. Jyväskylässä on meno kuin Keravalla tai Vantaan lähiöissä. Joensuussa voit pudota jokeen.

Vierailija
215/225 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni olen täällä asunut ja täytyy sanoa, että on se kävelykadun alue vähän levottomammaksi mennyt viime vuosina. Yöelämässähän siellä on aina ollut opiskelijoita ja muitakin kännäämässä eikä siinä mitään, mutta nyt on jatkuvasti pitkin päivää näitä rähjäisiä ölisijöitä siellä mönkimässä. Eivät ne päälle käy tai mitään, mutta eihän sitä ole kenenkään kiva katsella ja joitakin saattaa pelottaa ihan tosissaan. Onhan siinä sellainen arvaamattomuuden elementti.

Kaupunki ei todellakaan kuulu näille, pysyisivät siellä vuokrakasarmeissaan ölisemässä. Jotain tälle asialle täytyy tehdä ja toivottavasti tuo "nyrkki" saa jotain konkreettista aikaiseksi.

Vierailija
216/225 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ota kotiisi pari asumaan"

No mistä tiedät vaikka olisin ottanutkin. Sellainen ei kuitenkaan ratkaise tätä tilannetta mitenkään, vaan olemme matkalla kohti Amerikan tyyliä jossa sosiaaliluokkien kuilut sen kuin syvenee ja hyväosaiset ihmiset aseistautuvat mielummin kuin äänestäisivät tällaisten ongelmien ennaltaehkäisyn ja inhimmillisyyden puolesta. Asiaa ei yhtään auta tämä ymmärtämättömyys minkä juuri todistit, kun koko ilmiötä, sen laajuutta ja yhteyttä politiikkaan ei vain nähdä. Ratkaisut eivät ole rankaisemisessa tai siinä, että ongelma yritetään piilottaa. Se että tällaiset tosiasiat hahmottaa, ei myöskään tarkoita ettei samat lieveilmiöt koskettaisi ja huolettaisi yhtä lailla heitäkin. Suuri osa ihmisistä on vaan niin tajuttoman lyhytnäköisiä. Voisin mennä esim. päihdepuolelle töihin mikä olisi paljon parempi idea kuin sinun vitsailusi, mutta sekään ei auta jos kaikista resursseista leikataan. Avun tarpeen määrä kasvaa, mutta apua ei haluta suunnata sinne mikä ei tuota heti välittömästi rahaa. Ei ajatella sen kautta, että rahaa säästyisi sitä kautta jopa enemmän jos koko tällaisten häiriöiden syntymistä ehkäistäisiin.

Vierailija
217/225 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa Suomen kaupungissa olen vieraillut ja levottomimmat paikat ovat Jyväskylän keskusta ja Stadin piritori.

Miksi nämä ihmiset eivät ole avun piirissä, kuten muissa samankokoissa kaupungeissa? En voisi koskaan muuttaa Jyväskylään.

Vierailija
218/225 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä on rauhallinen kaupunki. 

Vierailija
219/225 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa Suomen kaupungissa olen vieraillut ja levottomimmat paikat ovat Jyväskylän keskusta ja Stadin piritori.

Miksi nämä ihmiset eivät ole avun piirissä, kuten muissa samankokoissa kaupungeissa? En voisi koskaan muuttaa Jyväskylään.

Tämä! Ja minusta erikoista, että keskellä päivää ja viikkoa ihan tavallisen oloiset ihmiset, nuoret ja vanhat ryypiskelevät avoimesti. Ihmetyttää miksi tähän ei puututa?  

Vierailija
220/225 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä on rauhallinen kaupunki. 

Höpö höpö. Keskusta on kuin piritori.