Firman sisältä aukesi työpaikka, jota haluaisin hakea.
Esimieheni kuitenkin sanoi minulle suoraan, ettei hän voi päästää minua siihen tehtävään, koska olen tässä nykyisessä työssäni niin merkittävässä roolissa. Onko se laillista?
Kommentit (15)
Tilanne on graaviudessaan se, että hän on tavallaan pakottamassa minua pysymään tässä tehtävässä. Voiko niin muka tehdä?
Ehdotan, että haet tehtävää ja jos et tule valituksi, pyydät kohteliaasti perustelut.
Eli häntä ei oma pomo tahtonut päästää toiseen tehtävään talon sisällä. menetti sitten koko firma miehen...
että minä olen niin merkittävässä roolissa nykyisessä työpaikassani? Onko se riittävä peruste olla valitsematta minua tuohon tehtävään?
Kuinka nopeasti hän alkoi etsiä uusia töitä ja millainen prosessi se valitsematta tuleminen oli?
uuteen paikkaan, niin eiköhän ne pomot sitten tappele keskenään. Eihän se sun pomo voi sua estää hakemasta. Toinen juttu on se, että eihän se oo sanottu, että saisit paikan, vaikka nykyisellä pomollasi ei olisikaan mitään sitä vastaan. Hae ensin, hermoile vasta sitten, jos on enää edes aihetta.
Itsellä ollut monta samantapaista tilannetta. Olen asiantuntijatehtävissä isossa talossa, jossa välillä aukeaa muitakin mielenkiintoisia paikkoja laajemmalla toimenkuvalla ja paremmalla liksalla.
Mihinään hakemaani en ole päässyt ja on annettu ymmärtää, että syynä on erityisosaaminen juuri tässä paikassa. Eli jos aion edetä urallani, ei ole muuta keinoa kuin vaihtaa firmaa.
Jos rekrytoimassa olisi useampikin henkilö niin sitten tosiaan pomot saisivat tapella keskenään, mutta jos valinnasta päättää vain yksi henkilö niin taidat valitettavasti olla altavastaajana.
Kannattaisi ehkä ottaa asia puheeksi suoraan ja sanoa, että jos urakehitystäsi ei talossa tuon enempää ajatella, pitänee sitten alkaa katselemaan vaihtoehtoja muualta.
Toi kuulostaa karmealta! Miksi oot vielä firmassa?
Pomoni piti oikein lässytys saarnan siitä kuinka korvaamaton (heh heh) olen nykyisessä työssänija jos lähden tiimistä niin koko tiimi hajoaa, plaa plaa plaa.
Ilmoitin pomolle, että selvä jos kerran olen niin korvaamaton niin hän sitten varmasti maksaa minulle saman palkan kuin siitä toisesta työstä olisi saanut. Tietenkäänhän se ei ollut mahdollista koska olisin siloin saanut parempaa palkkaa kuin pomoni =).
Minä hain työpaikaa, enkä saanut sitä koska esimieheni vastusti. Irtisanoin itseni seuraavana päivänä kun hakemani paikka oli täytetty.
Voiko esimies muka vastustaa siirtoa sillä perusteella, että olit korvaamaton sille tiimille?? Ihan oikeasti, musta se on laitonta.
Jäitkö aluksi työttömäksi vai oliko sulla jo uusi paikka katottuna valmiiksi?
Sen verran hyvä vissiin olen, että kilpailevaan firmaan päädyin töihin päivä irtisanomiseni jälkeen. Sinällään kornia, että menin sen ihmisen paikalle joka siirtyi entiselle työnantajalleni siihen tehtävään mitä olisin halunnut hakea =)
Vierailija:
Toi kuulostaa karmealta! Miksi oot vielä firmassa?
Alunperin jäin siksi, että palkkaa nykyisessä tehtävässä korotettiin pariin otteeseen aika reippaasti kun näitä tilanteita tuli eteen.
Sittemmin olen jäänyt äitiyslomalle ja saanut kaksi lasta. Äitiysloman lopulla alkaakin aktiivinen työnhaku. Tosin nykyisessä paikassa on ollut melkoinen myllerrys sen kahden vuoden aikana kun olen ollut pois (yritysostoja, organisaatiomuutoksia, yt-neuvotteluita) niin saa nähdä, olisinko vanhassa paikassani edelleen niin " korvaamaton" vai joko tarjolla olisi jotain muutakin. Anyway, sattuneesta syystä motivaatio palata on tosi alhainen :(
Firmoissa osastot ja niiden pikkupomot kilpailsevat keskenään. Jos olet todella hyvä työntekijä, joku toinen osasto voi haluta sinut ja pomosi jää nuolemaan näppejään...tai tarjoaa lisää liksaa sinut pitääkseen.
Eli miehelle annettiin ymmärtää että työtehtävän vaihtaminen haittaisi firmaa ( vanhaan tehtävään ei ollut saatavilla heti yhtä pätevää työntekijää). Mies sitten alkoi katsella työpaikkoja ja vaihtoi kylläkin vasta n. 5 kk kuluttua. Mies ei siis kertonut esimiehelleen katsovansa uusia paikkoja tai muuten ilmaissut mieltään. Ei katsonut sitä aiheelliseksi.
Jos teillä on sovittu, että talon sisältä ei valita tehtävään henkilöä, jonka esimies ei anna suostumustaan, niin se on ihan laillista. Toki saat hakea, mutta sinua tuskin valitaan, jos teillä on em. kulttuuri.
Meiltä juuri poistui tämä sääntö. Eli saa hakea ja valita vaikka entinen esimies ei suostuisi. Ihan hyvä näin. Mutta aikaisemmin ei onnistunut.