Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisit perinnön?

Vierailija
29.10.2024 |

Minulla on 2 lasta, joilla on eri isä. Tahdon jakaa heille 60-70000€:n perinnön tasapuolisesti ja mielellään etukäteen, viimeistään kun olen 70v ( nyt ~52v).

Suuri osa omaisuudestani on kiinni asunnossa, jonka saan maksettua omaksi viimeistään 65-vuotiaana. Sen ostohinta oli 68000€.Tulossa on ehkä 20000€ perintöjä. Jokunen tuhat on ennestään sijoitettuna.

Aikoinaan ajattelin, että poika perii isänsä ja tytär minut. Tytär ei tule saamaan isänsä puolelta mitään, vaikka olisi oikeutettu 7500€:n osaan. Itselläni on saman verran lakisääteistä saatavaa oman isäni perintöä, jonka olen valmis siirtämään hänen hyväkseen. 

Poika saa omasta suvustaan 20000€, jonka isoäiti on testamentannut hänelle. Jos tyttärellä ja hänen avomiehellään ei ole keskinäistä testamenttia, poika,siskoaan 10v nuorempi, luultavasti perii hänet (tyttärellä ei ole lapsia, eikä aikeita hankkia). Heillä on yhteinen omistusasunto. Hintaa en tiedä, mutta talo on uusi ja he asunnon ensimmäiset omistajat. 

Mietinkin nyt, mikä olisi kohtuullista perinnön jakoa. Jättääkö omaisuus tyttärelle+7500€ ja pojalle lakiosa, jakaa se kolmeen yhtä suureen osaan (lapsi+lapsi+minä), alkaa säästää lapsille eläkesijoitusta, tms. Tytär on hyvässä työssä, mutta opiskeli pitkään. Poika on duunari, mutta ansainnut mielestäni kiitoksen kaikkien hyväksi tekemästään työstä. 

Nykyisen osakkeeni tulen myymään jossain vaiheessa. Muutan ehkä pienempään ja halvempaan, tai vuokralle. Mökkipaikkakunnalta saa jo nyt hyviä asuntoja puolet halvemmalla, eikä se niin kaukana ole. 

Miten itse toimisit?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni isän suvusta ei ole montaakaan ihmistä jäljellä. Olen ollut tyttären kanssa perukirjoituksissa, ja myöhemmin hän on saanut virallista tietoa perikunnan maksukyvyttömyydestä. 

Jos välttämättä haluat antaa pojallesi tunteen, ettet rakasta häntä yhtä paljon kuin tytärtäsi, tee testamentti. Jos haluat olla hyvä äiti kummallekin, anna mennä tasan. Raha ei todellakaan ole yhtä tärkeä asia kuin läheiset perhesuhteet. 

Vierailija
42/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on kaksi lasta, niin totta helvetissä perintösi menee heille tasapuolisesti.

Minusta se ei olisi tasapuolista, koska se nuorempi on poika ja potentiaalinen sika.

Ap.

Sinä et ole minä, vaan juurikin se sika. Poistu keskustelusta, ole hyvä. 

Enkä poistu.

Ensinnäkin. Perintösi jota olet täällä jakamassa lapsillesi on tällä hetkellä oikeasti asuntovelkaa...haloo, ymmärrätkö.

Toiseksi, on ihan hemmetin epäreilua olla jakamatta perintöä tasan.

Ehkä haluat olla ainoasttan ns."tärkeä", ja saada lapsesi kilpailemaan toisiaan vastaan huomiostasi. Jos rahasummat on tuota luokkaa, edellyttäen että olet saanut velkasi pankille maksettua, niin halvalla menee.

Eli, ole hyvä, ja ved

Olet sairas. Lähde jo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni isän suvusta ei ole montaakaan ihmistä jäljellä. Olen ollut tyttären kanssa perukirjoituksissa, ja myöhemmin hän on saanut virallista tietoa perikunnan maksukyvyttömyydestä. 

Jos välttämättä haluat antaa pojallesi tunteen, ettet rakasta häntä yhtä paljon kuin tytärtäsi, tee testamentti. Jos haluat olla hyvä äiti kummallekin, anna mennä tasan. Raha ei todellakaan ole yhtä tärkeä asia kuin läheiset perhesuhteet. 

Ne ovat läheiset, ja kuten kerroin, asioista on keskusteltu avoimesti. Poika ei ikipäivänä luulisi mitään tuollaista.

Vierailija
44/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei 60 euron perintö erityisemmin kannata alkaa jakamaan (tuo alaraja). Tuskin siitä tulee hirveesti tappeluakaan.

Vierailija
45/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhempi lapsi saanut isänsä ryhmähenkivakuutuskorvauksesta osansa ja myös eläkettä, jota nuorempi lapsi ei saa

Sai, niillä ostettiin esim. vaatteita ja  kustannettiin lukio. Muut opiskelut tytär maksoi itse. 

Pojan isän kanssa olemme eronneet lapsen muutettua pois, enkä tiedä hänen raha-asioistaan mitään.

Ihanko oikeasti? Meillä tuo raha riittää paljon enempään tai sitten lapsesi osteli vaatteita useilla tuhansilla euroilla vuodessa.

Mm. vaatteita sen 11 vuotta, jonka hän ehti olla alaikäinen puoliorpo. Ihan normaalisti elatusta. Vai mitä oikein luulet? Ei se rahan määrä ollut kovin iso. 

Ihmisten kateus on niin hullua, ettei sille voi kuin nauraa. 

Vierailija
46/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on kaksi lasta, niin totta helvetissä perintösi menee heille tasapuolisesti.

Minusta se ei olisi tasapuolista, koska se nuorempi on poika ja potentiaalinen sika.

Ap.

Poika kuten äitinsä???

Vierailija
47/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Poika kuten äitinsä???

Hoh hoijaa.

Vierailija
48/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan perivät sinut puoliksi ja kumpikin oman isänsä.

Vierailija
49/49 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut ymmärtää koko aloitusta, ei riitä hahmotuskyky. Mutta kauhean monimutkaiselta kuulosti. Miksi lapsesi ei saisi puoliksi perintöä? Miten jätät itsellesi perintöä??? 

Toisen isällä oli isompi kalu.  Sen käyttäjän lapselle haluan isomman perinnön

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä