Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisit perinnön?

Vierailija
29.10.2024 |

Minulla on 2 lasta, joilla on eri isä. Tahdon jakaa heille 60-70000€:n perinnön tasapuolisesti ja mielellään etukäteen, viimeistään kun olen 70v ( nyt ~52v).

Suuri osa omaisuudestani on kiinni asunnossa, jonka saan maksettua omaksi viimeistään 65-vuotiaana. Sen ostohinta oli 68000€.Tulossa on ehkä 20000€ perintöjä. Jokunen tuhat on ennestään sijoitettuna.

Aikoinaan ajattelin, että poika perii isänsä ja tytär minut. Tytär ei tule saamaan isänsä puolelta mitään, vaikka olisi oikeutettu 7500€:n osaan. Itselläni on saman verran lakisääteistä saatavaa oman isäni perintöä, jonka olen valmis siirtämään hänen hyväkseen. 

Poika saa omasta suvustaan 20000€, jonka isoäiti on testamentannut hänelle. Jos tyttärellä ja hänen avomiehellään ei ole keskinäistä testamenttia, poika,siskoaan 10v nuorempi, luultavasti perii hänet (tyttärellä ei ole lapsia, eikä aikeita hankkia). Heillä on yhteinen omistusasunto. Hintaa en tiedä, mutta talo on uusi ja he asunnon ensimmäiset omistajat. 

Mietinkin nyt, mikä olisi kohtuullista perinnön jakoa. Jättääkö omaisuus tyttärelle+7500€ ja pojalle lakiosa, jakaa se kolmeen yhtä suureen osaan (lapsi+lapsi+minä), alkaa säästää lapsille eläkesijoitusta, tms. Tytär on hyvässä työssä, mutta opiskeli pitkään. Poika on duunari, mutta ansainnut mielestäni kiitoksen kaikkien hyväksi tekemästään työstä. 

Nykyisen osakkeeni tulen myymään jossain vaiheessa. Muutan ehkä pienempään ja halvempaan, tai vuokralle. Mökkipaikkakunnalta saa jo nyt hyviä asuntoja puolet halvemmalla, eikä se niin kaukana ole. 

Miten itse toimisit?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhempi lapsi saanut isänsä ryhmähenkivakuutuskorvauksesta osansa ja myös eläkettä, jota nuorempi lapsi ei saa

Sai, niillä ostettiin esim. vaatteita ja  kustannettiin lukio. Muut opiskelut tytär maksoi itse. 

Pojan isän kanssa olemme eronneet lapsen muutettua pois, enkä tiedä hänen raha-asioistaan mitään.

Vierailija
22/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni jakoi perintöä minulle ja veljelleni eli kahdelle lapselleen v 2016. Saatiin 250 000 euroa molemmat sekä kesämökki jota veljeni ei halunnut. Isäni antoi vielä mökin kunnostukseen rahaa ja remontoin mökin sitten 2017. Loppu perintö tulee kun isä kuolee. Sillä on asunto turussa aika lähellä keskustaa arvo noin 350000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on eka perintöjuttu täällä, missä perinnönjättäjä jättää itselleen osan.

Itse en olisi tehnyt lapsia kahden miehen kanssa enkä ajattelisi, että minä ja lapsen isä olemme jonkinlainen kombinaatio, jonka lapsi perii. Minusta lapseni perivät vain minut, kun kuolen, eivät siis isäänsä, isotätiään tai naapurin Reiskaa.

Jos sinulla menee 13 vuotta siihen, että saat asunnon maksettua eikä sen ostohinta ollut kuin 68 000 e, niin ehkä en edes miettisi perintöasioita vaan sitä, miten maksaa syöpähoidot tai kotiapu, kun niiden aika on.

Oletko sekaisin, kateellinen vai katkera?

Lapsilla on 10 vuotta ikäeroa, ja vanhemman isä kuoli ennen nuoremman syntymää. Olimme eronneet aikoja sitten. 

Kai raha-asioitaan on järkevää suunnitella etukäteen? Etenkään, kun lasten eläkkeelle siirtyessä ei ole

Sinulla ei selvästi ole tähän keskusteluun mitään annettavaa, ole hyvä äläkä enää kommentoi mitään. 

Vierailija
24/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni jakoi perintöä minulle ja veljelleni eli kahdelle lapselleen v 2016. Saatiin 250 000 euroa molemmat sekä kesämökki jota veljeni ei halunnut. Isäni antoi vielä mökin kunnostukseen rahaa ja remontoin mökin sitten 2017. Loppu perintö tulee kun isä kuolee. Sillä on asunto turussa aika lähellä keskustaa arvo noin 350000 euroa.

Lunastitko mökin kokonaan itsellesi?

Oma tarkoitus on muuttaa kaikki tulevat perinnöt rahaksi. On osuus äidin osakkeeseen, perikunnan mökkiin ja isän puolen taloon. Sedältäkin ehkä jää jotain, ehkä ei. Ei niistä paljon tule ja se ei ole se pointti, vaan että pääsen niistä eroon ja sijoitan rahat viisaasti. Ja ajoissa. 

Olen hankkimassa itselleni eläkevakuutusta, ja samalla voisin pistää syrjään lapsillekin ja jakaa sen pois myöhemmin. Näin he saisivat ajoissa jotain, vaikken myisikään asuntoani tai ostan uuden/kulutan rahat.

Vierailija
25/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunastitko mökin kokonaan itsellesi?

Oma tarkoitus on muuttaa kaikki tulevat perinnöt rahaksi. On osuus äidin osakkeeseen, perikunnan mökkiin ja isän puolen taloon. Sedältäkin ehkä jää jotain, ehkä ei. Ei niistä paljon tule ja se ei ole se pointti, vaan että pääsen niistä eroon ja sijoitan rahat viisaasti. Ja ajoissa. 

Olen hankkimassa itselleni eläkevakuutusta, ja samalla voisin pistää syrjään lapsillekin ja jakaa sen pois myöhemmin. Näin he saisivat ajoissa jotain, vaikken myisikään asuntoani tai ostan uuden/kulutan r

Kuoltuani pöytä saisi olla mahdollisimman tyhjä ja lapsilla tarpeeksi vanhuuden turvaa. 

Vierailija
26/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen neuvo on, että sinä et todellakaan voi tietää, mitä keneltäkin lapsesi tulevat muilta ihmisiltä perimään, älä pistä mitään sen varaan. Ainoa tapa, millä voit varmistaa mahdollisimman reilun perinnönjaon, on keskittyä siihen, että sinun perintösi menee juuri tasan sinun lapsillesi. Joten keskity siihen, miten sen siirrät lapsillesi tasavertaisesti ja fiksusti, ja unohda tuo kaikki muu. Joka ikinen heistä voi olla tai olla olematta varaton kuolemansa hetkellä.

Jos perintökikkailun haluaa viedä noin pitkälle, niin olisi pitänyt aloittaa siitä, että lapsilla on sama isä. Sen jälkeen et voi asiaan enää mitenkään vaikuttaa, koska toiselle sitä perintöä voi tulla omasta suvusta yllättävältäkin suunnalta. Ja sukulaisten ulkopuolelta toinen voi myöhemmin periä vaikka puolisonsa tai muuten saada testamentilla jotain vaikkapa läheiseltä ystävältä.

Aika kurjaa olisi, että äiti olisi kikkaillut toiselle vain lakiosan ajatellen, että se on reilua kun saa muualta sitten sisarusta enemmän perintöä, ja sitten homma kääntyisikin ihan päälaelleen äidin kuoleman jälkeen...

Vierailija
27/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaat perinnön tasapuolisesti lapsillesi.

Vierailija
28/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään testamenttia niin kaikki menee ok

Anna sivusta jos on mitä antaa kun elät

Tarjoo mäkkärissä vege hampurilainen jos et muuta voi

Vierailija
29/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa. Helpompi kuitenkin tasan, ettei tule riitaa. Laitat vaikka tytölle elinainasi sen 4999€ jonka saa antaa kolmen vuoden välein ilman veroja. Poika tosin ei saisi tästä tietää.

Muiden perinnötkään eivät kuulosta suurilta joten jättäisin turhat pähkäilyt. 

Ei missään tapauksessa toiselle enempää, eikä varsinkaan salaa. Se paljastuu joskus, ja tuhoaa sekä äidin ja pojan välit, että tytön ja pojan välit. Ei rahan takia, vaan epärehellisyyden ja toisen suosimisen takia. 

Minä antaisin olla. Tasan on aina oikeudenmukaisinta. Isien sukujen asioista et loppujen lopuksi voi tietää, joten unohda ne. 

Vierailija
30/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on kaksi lasta, niin totta helvetissä perintösi menee heille tasapuolisesti. 

Vierailija
31/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity nyt asunnon maksamiseen.

onko sinulla vielä töitä 65 vuotiaana ?

Eläkeikä on 66, lainaa on 65-vuotiaaksi asti. Hyvässä lykyssä saan sen maksettua jo vähän aiemmin pois. 

Voi taivahan vallat, sinullahan on vielä 14 vuotta eläkeikään,kun kerroit. Tuon vertaisia rahoja ei kannata kuvitellakaan antaa sit perintönä. Sinä tai perillisesi voivat sairastua pahoin tai kuolla.  Toki voit tehdä mieleisesi testamentin jos joku teistä kupsahtaa mutta testamentti pitää tehdä asiantuntijan kanssa.

Vierailija
32/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienen perinnön kohdalla mitään erityistä kikkailun tarvetta ei ole. Vero on hyvin pieni, jos sitä edes tulee. Lahjaksi toki voi antaa etukäteen (tasapuolisesti) mitä pystyy. 

Vierailija
33/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on kaksi lasta, niin totta helvetissä perintösi menee heille tasapuolisesti.

Minusta se ei olisi tasapuolista, koska se nuorempi on poika ja potentiaalinen sika.

Ap.

Vierailija
34/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen neuvo on, että sinä et todellakaan voi tietää, mitä keneltäkin lapsesi tulevat muilta ihmisiltä perimään, älä pistä mitään sen varaan. Ainoa tapa, millä voit varmistaa mahdollisimman reilun perinnönjaon, on keskittyä siihen, että sinun perintösi menee juuri tasan sinun lapsillesi. Joten keskity siihen, miten sen siirrät lapsillesi tasavertaisesti ja fiksusti, ja unohda tuo kaikki muu. Joka ikinen heistä voi olla tai olla olematta varaton kuolemansa hetkellä.

Jos perintökikkailun haluaa viedä noin pitkälle, niin olisi pitänyt aloittaa siitä, että lapsilla on sama isä. Sen jälkeen et voi asiaan enää mitenkään vaikuttaa, koska toiselle sitä perintöä voi tulla omasta suvusta yllättävältäkin suunnalta. Ja sukulaisten ulkopuolelta toinen voi myöhemmin periä vaikka puolisonsa tai muuten saada testamentilla jotain vaikkapa läheiseltä ystävältä.

Aika kurjaa olisi, että äiti olisi kikkaillut toiselle vain lakio

Sama isä ei nyt onnistunut, koska vanhemman lapsen isä kuoli kauan sitten. Hänen kanssaan en olisi hankkinut enempää lapsia mistään hinnasta. Ja hänellä on se köyhä ja velkainen perikunta, mistä tytär ei saa muutamaa tuhattaan ulos. 

Näistä ja raha-asioista puhutaan meillä avoimesti, eikä niissä ole mitään ihmeellistä saati salattavaa. Viime vuosina olemme järjestäneet perikuntieni asioita ja sijoittaneet perintöä. 

Asiamme parhaiten tietäen, mistään ei ole tulossa suuria positiivisia yllätyksiä. Jos tulisi, niin ok. Se ei kuulu minun perintööni.

Vierailija
35/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity nyt asunnon maksamiseen.

onko sinulla vielä töitä 65 vuotiaana ?

Eläkeikä on 66, lainaa on 65-vuotiaaksi asti. Hyvässä lykyssä saan sen maksettua jo vähän aiemmin pois. 

Voi taivahan vallat, sinullahan on vielä 14 vuotta eläkeikään,kun kerroit. Tuon vertaisia rahoja ei kannata kuvitellakaan antaa sit perintönä. Sinä tai perillisesi voivat sairastua pahoin tai kuolla.  Toki voit tehdä mieleisesi testamentin jos joku teistä kupsahtaa mutta testamentti pitää tehdä asiantuntijan kanssa.

Niin, suunnittelen ajoissa. Testamenttia olin jo sorvaamassa, mutta tielle tuli jokunen "mutta."

Vierailija
36/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se ei olisi tasapuolista, koska se nuorempi on poika ja potentiaalinen sika.

Ap.

Sinä et ole minä, vaan juurikin se sika. Poistu keskustelusta, ole hyvä. 

Vierailija
37/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni isän suvusta ei ole montaakaan ihmistä jäljellä. Olen ollut tyttären kanssa perukirjoituksissa, ja myöhemmin hän on saanut virallista tietoa perikunnan maksukyvyttömyydestä. 

Vierailija
38/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Sinä et ole minä, vaan juurikin se sika. Poistu keskustelusta, ole hyvä. 

Enkä poistu.

Ensinnäkin. Perintösi jota olet täällä jakamassa lapsillesi on tällä hetkellä oikeasti asuntovelkaa...haloo, ymmärrätkö.

Toiseksi, on ihan hemmetin epäreilua olla jakamatta perintöä tasan.

Ehkä haluat olla ainoasttan ns."tärkeä", ja saada lapsesi kilpailemaan toisiaan vastaan huomiostasi. Jos rahasummat on tuota luokkaa, edellyttäen että olet saanut velkasi pankille maksettua, niin halvalla menee.

Eli, ole hyvä, ja vedä köyhä itse v#ttu päähäsi.

Vierailija
39/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhempi lapsi saanut isänsä ryhmähenkivakuutuskorvauksesta osansa ja myös eläkettä, jota nuorempi lapsi ei saa

Sai, niillä ostettiin esim. vaatteita ja  kustannettiin lukio. Muut opiskelut tytär maksoi itse. 

Pojan isän kanssa olemme eronneet lapsen muutettua pois, enkä tiedä hänen raha-asioistaan mitään.

Ihanko oikeasti? Meillä tuo raha riittää paljon enempään tai sitten lapsesi osteli vaatteita useilla tuhansilla euroilla vuodessa.

Vierailija
40/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on eka perintöjuttu täällä, missä perinnönjättäjä jättää itselleen osan.

Itse en olisi tehnyt lapsia kahden miehen kanssa enkä ajattelisi, että minä ja lapsen isä olemme jonkinlainen kombinaatio, jonka lapsi perii. Minusta lapseni perivät vain minut, kun kuolen, eivät siis isäänsä, isotätiään tai naapurin Reiskaa.

Jos sinulla menee 13 vuotta siihen, että saat asunnon maksettua eikä sen ostohinta ollut kuin 68 000 e, niin ehkä en edes miettisi perintöasioita vaan sitä, miten maksaa syöpähoidot tai kotiapu, kun niiden aika on.

Oletko sekaisin, kateellinen vai katkera?

Lapsilla on 10 vuotta ikäeroa, ja vanhemman isä kuoli ennen nuoremman syntymää. Olimme eronneet aikoja sitten. 

Kai raha-asioitaan on järkevää suunnitella etukäteen? Et

Sinun keskustelupanoksesi on jopa negatiivinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän