Mies ei voi luvata mitään, mutta näkee että me olemme pitkään yhdessä
Ymmärrättekö tällaista, mies ei voi luvata mitään koska mitä tahansa voi tapahtua. Mutta muuten hän on kaikinpuolin ihan täydellinen, rakastava ja huomioiva. Sanoo että haluaa minut ja haluaa olla kymmenien vuosienkin päästä yhdessä. Tai sen hän näkee.
Ymmärrätkö tämän? Tavallaan ymmärrän, mutta tavallaan uskon että jos ei voi sitoutua samalla asenteella kuin minä, ei siitä mitään tule. En halua olla tuomitseva, mutta on vaikea ymmärtää.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies sanoisi mulle että "en lupaa mitään" niin mulle se olisi red flag. Oon ollut suhteissa, jossa on pidetty löysässä hirressä ja tuo on vähän sitä. Eli sä alat miettiä, että miten sä voisit olla parempi nainen että se vihdoin lupaisi sulle ja se on just se mitä se haluaa. Pitää sua epävarmuudessa.
Yksikään suhde ei ole turvassa, kaikki suhteet on löysässä hirressä roikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies sanoisi mulle että "en lupaa mitään" niin mulle se olisi red flag. Oon ollut suhteissa, jossa on pidetty löysässä hirressä ja tuo on vähän sitä. Eli sä alat miettiä, että miten sä voisit olla parempi nainen että se vihdoin lupaisi sulle ja se on just se mitä se haluaa. Pitää sua epävarmuudessa.
Tuollainen kertoo mielestäni siitä että toinen ei ole siitä ihmisestä ihan varma. Eiköhän silloin pysty jotain lupaamaankin jos tuntee kohdanneensa itselleen oikean ihmisen. Itse jos huomaan tuollaista roikottamista, lopetan suhteen, koska en etsi mitään väliaikaista ratkaisua.
Mutta täällä ei ole vielä vastattu siihen, joten vastaisitko sinä, että jos sinulle luvataan asioita, ja ne eivät koskaan toteudu, ne petetään tms, niin etkö koe, että sinua on nimenomaan silloin harhautettu ja sinulle on valehdeltu?
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa vähän tarkastalla sitä omaa minäkuvaa, jos kaipaa jotain kukkaislupauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kertoo mielestäni siitä että toinen ei ole siitä ihmisestä ihan varma. Eiköhän silloin pysty jotain lupaamaankin jos tuntee kohdanneensa itselleen oikean ihmisen. Itse jos huomaan tuollaista roikottamista, lopetan suhteen, koska en etsi mitään väliaikaista ratkaisua.
Niin sinä lopetat ja samasta syystä sinulle ei luvata. Noidankehä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täällä ei ole vielä vastattu siihen, joten vastaisitko sinä, että jos sinulle luvataan asioita, ja ne eivät koskaan toteudu, ne petetään tms, niin etkö koe, että sinua on nimenomaan silloin harhautettu ja sinulle
Tietysti koen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täällä ei ole vielä vastattu siihen, joten vastaisitko sinä, että jos sinulle luvataan asioita, ja ne eivät koskaan toteudu, ne petetään tms, niin etkö koe, että sinua on nimenomaan silloin harhautettu ja sinulle
En mä koe, että silloin petetään joku lupaus, valehdellaan, harhautetaan, yms adjektiivit jos on sanottu että me ollaan yhdessä aina. Jokainen ymmärtää ettei kukaan voi mitään sellaista luvata.
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehelle nätisti ja kaikella ystävyydellä, että sinä haluat naimisiin ja perustaa perheen (lapsilla tai ilman, en tiedä teistä). Sitten kerrot, että sinulla ei ole varaa odotella, josko miehen mukava näkemys tulevaisuudesta toteutuu ja todella olette yhdessä vielä vuosienkin päästä. Kerro, että naimisiin meno on sinun käsityksesi sitoutumisesta ja että arvostaisit, jos miehesi voisi suoraan sanoa, onko hän samoilla linjoilla, vai ei.
En menisi ikinä toisella kierroksella naimisiin enkä hankkisi lisää lapsia. Jos ei kelpaa, niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täällä ei ole vielä vastattu siihen, joten vastaisitko sinä, että jos sinulle luvataan asioita, ja ne eivät koskaan toteudu, ne petetään tms, niin etkö koe, että
Niin eli mielestäsi tyhjien lupausten antaminen on parempi asia kuin antamatta lupauksia ollenkaan? Ok. Outo ajatusmaailma.
Hah hah, ymmärrän. Mies haluaa pitää ovensa avoinna. Sinuna sanoisin, että sinäkään et voi antaa seksiä, mutta näet sen tapahtuvaksi 10 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehelle nätisti ja kaikella ystävyydellä, että sinä haluat naimisiin ja perustaa perheen (lapsilla tai ilman, en tiedä teistä). Sitten kerrot, että sinulla ei ole varaa odotella, josko miehen mukava näkemys tulevaisuudesta toteutuu ja todella olette yhdessä vielä vuosienkin päästä. Kerro, että naimisiin meno on sinun käsityksesi sitoutumisesta ja että arvostaisit, jos miehesi voisi suoraan sanoa, onko hän samoilla linjoilla, vai ei.
En menisi ikinä toisella kierroksella naimisiin enkä hankkisi lisää lapsia. Jos ei kelpaa, niin ei sitten.
En muuttaisi edes yhteen jos jommalla kummalla on kotona asuvia lapsia, tuskin myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvataan mitä? Lapsia? Avioliitto? Kyllä mä sen ymmärrän, että mieli voi muuttua kun alkaa paremmin hahmottamaan millaista elämää haluaa elää. Ei ne munkaan unelmat enää kolmekymppisenä ole samat kuin parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, ymmärrän. Mies haluaa pitää ovensa avoinna. Sinuna sanoisin, että sinäkään et voi antaa seksiä, mutta näet sen tapahtuvaksi 10 vuoden päästä.
Niin...mäkin haluan että mulla on ns peruutusoikeus. Miksi tekisin esim lapsen miehen kanssa jonka huomaan olevan täyspaska? Kyllä mun nyt pitää ne lapset tehdä kun niin luvattiin ja suunnilteltiin?
Hän on realisti. Moni lupaa, että on loppuelämän yhdessä, vaikka saattaa todellisuudessa erota toisen ollessa väkivaltainen, pettäessä tms. Sinun puolisosi ei tee tuota turhaa lupausta.
"Niin eli mielestäsi tyhjien lupausten antaminen on parempi asia kuin antamatta lupauksia ollenkaan? Ok. Outo ajatusmaailma."
Lupausten antaminen kertoo minulle siitä että sillä ihmisellä on ainakin halu toimia niiden mukaisesti. Joo, tiedän että elämässä voi tapahtua mitä tahansa, mutta kun lähtökohtana pitäisi olla ajatus, että haluaa olla kanssani loppuelämän. Jos ei pysty lupaamaan, koen ettei hän edes halua. En näe mitään järkeä että antaisin kaikkeni (tai oikeastaan yhtään mitään) sellaiseen suhteeseen.
Jokainen järkevä ymmärtää, että tilanteet muuttuvat. Tuollaiset "en voi luvata mitään"-tyypit häipyvät heti kun on pienikin ongelma, ja huikkaavat perään että enhän mä koskaan mitään luvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...mäkin haluan että mulla on ns peruutusoikeus. Miksi tekisin esim lapsen miehen kanssa jonka huomaan olevan täyspaska? Kyllä mun nyt pitää ne lapset tehdä kun niin luvattiin ja suunnilteltiin?
Joo, mullakin on nyt mies vapautumassa koeajon jälkeen. Minusta seurustelu on just sitä varten, että tarvittaessa tuotteen voi palauttaa takaisin kiertoon, eikä sitä varten että lupaillaan toiselle, että elämässä tapahtuu vaan kivoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Välttelevä kiintymyssuhdetyyli, avoidant attachment style.
Kyllä lähes jokainen ymmärtää, että mikään ei ole ikuista, asioita tapahtuu ja tilanteet muuttuvat. Normaali, emonationaalisesti tasapainoisen ihmisen ei tätä kuitenkaan koe erikseen tarvetta mainittavaksi. Tässä kyse on enemmän siitä, että hän ei halua edes yrittää ns täysillä. Takaovi pidetään auki, ja sitten kun sitä käytetään, sanotaan että enhän minä mitään luvannutkaan.
Epävarmuus voi johtua hänestä itsestään, on hidas ja ei oikeasti vielä tiedä miten teillä toimii, tai sitten pitää sinusta riittävästi että tällä hetkellä kokee olevansa tyytyväinen, muttei niin paljoa, että haluaisi sitoutua sinuun ihmisenä. Eli jos vaikka sairastut, ei jää katselemaan, koska on suhteessa vain sen vuoksi mitä sinulta saa, ei sinun itseni vuoksi.
Alapeukku, koska olen itse tällainen "sitoutumaton", eikä ole välttelevä kiintymyssuhdetyyli, eikä ole koskaan ollut tällaista takaovi pidetään auki -käytöstä. Eli todellakaan kaikki jotka eivät halua antaa mitään muodollisia sitoutumislupauksia, eivät ole kuvauksen mukaisia.
Lähinnä ero on se, että sinusta "normaalisti emotionaalinen ihminen" pitää ihan ookoona että ymmärtää että ero voi tullakin joskus mutta silti katsoo asialliseksi luvata sitoutua. Minä taas en. Voin kyllä luvata *yrittää*, mutta rehellisesti en juuri enempää. Enkä ole ketään kyllä koskaan jättänyt esim. vastoinkäymisten takia. Vaikea masennuskin on tullut nykyisen avopuolison rinnalla seisottua. Ihan ilman sitoumuksia ja lupauksia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järkevä ymmärtää, että tilanteet muuttuvat. Tuollaiset "en voi luvata mitään"-tyypit häipyvät heti kun on pienikin ongelma, ja huikkaavat perään että enhän mä koskaan mitään luvannut.
Ihan turhaa yleistämistä. Siksi alapeukku.
Vierailija kirjoitti:
"Niin eli mielestäsi tyhjien lupausten antaminen on parempi asia kuin antamatta lupauksia ollenkaan? Ok. Outo ajatusmaailma."
Lupausten antaminen kertoo minulle siitä että sillä ihmisellä on ainakin halu toimia niiden mukaisesti. Joo, tiedän että elämässä voi tapahtua mitä tahansa, mutta kun lähtökohtana pitäisi olla ajatus, että haluaa olla kanssani loppuelämän. Jos ei pysty lupaamaan, koen ettei hän edes halua. En näe mitään järkeä että antaisin kaikkeni (tai oikeastaan yhtään mitään) sellaiseen suhteeseen.
Lupaukset on vain sanoja. Tiedän arjen pienistä teoista, että toi tyyppi haluaa oikeasti olla mun kanssa. Mä tiedän sen joka aamu, kun mä herään.