Perheenäiti Jonnan nettishoppailu lähti käsistä velkaa 28 000 euroa
Raharemontin päätösjaksossa Kausalassa asuva Jonna tottui nettishoppailuun ollessaan kotiäiti. Lasten isä kustansi muun elämän. Eron ja töihin paluun jälkeen nettishoppailu on jatkunut velaksi
Velaksi ostaminen on varmaan sellainen tapa, että ajattelee, että tulee jostain rahaa tai voittaa rahaa. Se on varmaan jotain hulluutta kanssa, Jonna pohtii.
Muutama vuosi sitten velkaa oli 7 000 euroa, mutta nousi eron ja muuton myötä 15 000 euroon. Nyt Jonna laskee, että velkaa on yhteensä noin 28 000 euroa, josta luottokorttivelkaa on noin 2 000 euroa. Jonna pelkää, että hän ottaa lainaa vain lisää ja lisää, eikä kohta enää pysty maksamaan mitään.
Nettishoppailun lisäksi Jonnalla on muitakin paheita, jotka syövät rahaa.
Turha kulu menee varmaan tupakkaan. Olin 10 vuotta polttamatta, ja nyt olen pari vuotta polttanut. Varmaan menee se 300 euroa kuussa. Koiriin menee kanssa, sinne menee 7080 (euroa) hyvinkin, Jonna sanoo.
Jonna uskoo, että nettiostokset, jotka hän on tehnyt lapsille, ovat olleet tarpeen. Muista ostoksista hän ei ole niinkään varma. Jonna pohtii, voiko hän maksaa velkaansa koskaan pois.
Jonnalla on kolmen lapsen lisäksi kolme koiraa, jotka on osittain hankittu lainarahalla.
https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-jonnan-nettishoppailu-lahti-kas…
No huhhuh taas!
Kommentit (56)
Kolmessa kuukaudessa vajaa tonni röökiin? Täyttä hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa on jotain syvempiä ongelmia kuin pelkkä shoppailu. Niistä johtuen elämänhallinta hukassa.
Avioero on kriisi, ja sitä edeltävä aikakin on varmasti ollut raskasta lasten kanssa. Hakenut varmaan mielihyvää shoppailusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla noin tyhmä?
Traumoja voi käsitellä niin monella tavalla. Miehethän yleensä alkaa juopotella eron jälkeen. Onko sekään nyt kovin tervettä pakoa arjesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300€ tupakkaan kuukaudessa on, kuin polttaisi rahaa savuna ilmaan. Mulla suurinpiirtein samat tulot eikä olisi millään laittaa tuota summaa tupakkaan. En onneksi polta, joten menee 0€.
Sori, mutta entisenä tupakoitsijana (ja entisenä köyhänä) minua ärsyttävät tällaiset ylhäältä päin ylimielisesti lauotut kommentit. Luuletko, ettei tupakoitsija itse ymmärrä, miten isosta menoerästä on kysymys? Ja ajatteletko, että riippuvuudesta, joka on vähintään heroiiniriippuvuuden luokkaa, pääsee tuosta vain eroon?
Olen polttanut 33 vuotta ja lopetin muutamia vuosia sitten. Totuuden nimissä minulla ei olisi mitenkään varaa polttaa nykyisillä hinnoilla.
Eri
Tuossa voi helposti ajautua ajatteluun, että "ostan nyt, maksan enskuussa tai parin kuukauden jälkeen kun saan enemmän tuloja tai syystä X" sitten kun se aika täyttyy niin tajutaankin, että tarvitaan tuota ja sitä... ja ne tarpeet vain kasvaaa.
Mulla oli juuri huono omatunto, kun viimeaikoina on mennyt kaikkeen paljon rahaa, kun olen ostanut nyt kaikkien joululahjat. Ei ole enää. Maksan velkani aina heti. Enkä käytä tällaisia summia joka kuukausi. Ja tienaan kyllä myös paljon enemmän kuin aloituksen perheenäiti.
Silti ihan hyvä lukea näitä ja katsoa tuota ohjelmaa, että alkaa tarkastelemaan omaa rahankäyttöään kriittisesti.
Kenkälankkia naamaan ja Kelaan, KelaGold maksaa velat.
Mistä näitä ihmisiä vielä nykyaikana tulee? Ja miksi heistä tehdään realitya joka normalisoi tuhlaamisen? Mulla on vanhemmat joista toinen ktm ja onnistuivat sössimään raha-asiat kuusinumeroiseen summaan asti ja summa ei alkanut ykkösellä. Ei mennyt yritykseen vaan ihan henkilökohtaisiin menoihin. Syyttivät sitten pankkia ja sukulaisia ja ties ketä kun olivat isosti nesteessä. Ihmettelivät miksi käyn opiskelun lisäksi töissä, eivät osanneet edes laskea että jos tuet menee pelkkään vuokraan niin jollakin täytyy elääkin. Siistin vuokrakotini haukkuivat lapselle sopimattomaksi, kyläillessä olisi pitänyt mennä luottokortilla hotelliin tai maksattaa hotellilasku puolisolla. Suurin osa työllä ja perinnöllä ansaituista rahoista meni pankin ja velkojien korkoihin.
Anteeksi avautuminen mutta pistää vihaksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300€ tupakkaan kuukaudessa on, kuin polttaisi rahaa savuna ilmaan. Mulla suurinpiirtein samat tulot eikä olisi millään laittaa tuota summaa tupakkaan. En onneksi polta, joten menee 0€.
Sori, mutta entisenä tupakoitsijana (ja entisenä köyhänä) minua ärsyttävät tällaiset ylhäältä päin ylimielisesti lauotut kommentit. Luuletko, ettei tupakoitsija itse ymmärrä, miten isosta menoerästä on kysymys? Ja ajatteletko, että riippuvuudesta, joka on vähintään heroiiniriippuvuuden luokkaa, pääsee tuosta vain eroon?
Olen polttanut 33 vuotta ja lopetin muutamia vuosia sitten. Totuuden nimissä minulla ei olisi mitenkään varaa polttaa nykyisillä hinnoilla.
Eri
Minäkin poltin yli 30v ja pari vuotta sitten lopetin. Minulla olisi hyvin laittaa kymppi tai kaksi päivässä röökiin, mutta lopetin muista syistä. Ei kyllä ollut helppo rasti, sen voin kyllä vahvistaa omalta kohdaltani. Jotkut sanovat, että lopetus on helppoa, mutta joillekin ei ole. Toivottavasti jokainen, joka haluaa lopettaa, siinä onnistuvat!
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kuuluu sinulle, ap, millä tavalla?
Joko ulosotto kolkuttelee oven takana? Menikö tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla noin tyhmä?
Traumoja voi käsitellä niin monella tavalla. Miehethän yleensä alkaa juopotella eron jälkeen. Onko sekään nyt kovin tervettä pakoa arjesta?
"Yleensä alkaa juopotella"
Mistä keksit, että yli puolet eronneista miehistä alkaisi juopotella?
Vierailija kirjoitti:
Jonnan pitää nyt hommata mies joka elättää
Tämä juttu auttaa valitettavasti miehiä
He googlaavat jonnan ja juoksevat karkuun
Yyhoo 3 lasta, 3 koiraa, himoshoppaa...
Hyh hyh
Kyllä näitä hampaattomia Puutos-Penoja löytyy, varmasti elättää jos pesää heruttaa tuollaiselle ei niin hygieniselle yli 60v tapaukselle.
Maisterin paperit vaaditaan lasten opettamiseen mutta äidiksi saa ruoveta nolla tason älyllä?
Aika takuu varmaa kasvatusta tulee tässäkin, siis sinne heikompaan suuntaan, kun geenitkit vielä mukana ohjaavat!
Koiratkin hankittu osin lainarahalla?! Käsittämätöntä.
Ja mihin lasten tarpeisiin tarvii tuhansia tai kymmeniä tuhansia kun ukko on elättänyt? Jestas mikä ääliö. Eron jälkeen saa vielä elarit ja lapsilisät korotuksella. Koulussa pitäis olla pakollisena aineena talouskasvatus. Just luin siitä miten woltataan velaksi vaikka mitä.
Jep, entisenä tupakoitsijana ja köyhänä ymmärsin lopettaa tupakoinnin 18 vuotta sitten. Ei ollut helppoa, mutta ei se kenestäkään muusta kiinni ollut, kuin itsestäni.
Kommenttini tupakoinnin järjettömyydestä on täysin validi vaikka mulla ei olisikaan taustaa tupakoitsijana.
Vierailija kirjoitti:
Järkevämpää se olisikin polttaa ne rahat takassa, siitä ei ainakaan terveys kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, entisenä tupakoitsijana ja köyhänä ymmärsin lopettaa tupakoinnin 18 vuotta sitten. Ei ollut helppoa, mutta ei se kenestäkään muusta kiinni ollut, kuin itsestäni.
Kommenttini tupakoinnin järjettömyydestä on täysin validi vaikka mulla ei olisikaan taustaa tupakoitsijana.
On paljon ihmisiä, joilla ei syystä tai toisesta ole minkäänlaista elämänhallintaa ja kykyä ennakolta eläytyä tyhmistä päätöksistä myöhemmin seuraaviin ikäviin tilanteisiin. Meitä on moneen junaan, eikä nyky-yhteiskunta kaikkine mahdollisuuksineen ja houkutuksineen yksinkertaisesti sovi kaikille.
Kyllä ihmiset on tyhmiä.
Samoin se kaveri joka tämän päivän iltalehdessä kitisee velkojaan jotka on hankittu wolttaamalla 200 e juhla-asuja ja ruokaa. Ei, ei se ole Klarnan vika vaan syyllinen löytyy katsomalla peiliin.
Tää on pelottavaa, että se pieni määrä mikä meillä enää äitejä on, niin nekin ovat sitten näitä ylivoimaisesti tyhmimpiä ihmisiä, jotka eivät osaa yhtään mitään.
Milläs tuossa sitten lapselle opettaa mitään, kun ei mitään osaa ja ne vähätkin tavat mitä tekee, ovat huonoja tai vääriä?