Miten olen näin painava? Onko minulla jokin kehon hahmotushäiriö
Katson itseäni peilistä tai kuvista niin näytän ihan max 75 kiloiselta, ehkä jopa 70 kiloiselta. Onko minulla joku häiriö että näen itseni paljon hoikempana kuin olen? Olen 171 cm pitkä.
Kommentit (95)
Tämä on mielenkiintoinen keskustelu. Yksilön terveyden ja hyvinvoinnin ja kannalta olisi kiinnostavaa tutkia, kumpi on yksilölle edullisempaa: olla BMI:n mukaan lihava, mutta kokea itsensä normaalipainoiseksi vai olla BMI:n mukaan normaalipainoinen, mutta kokea itsensä lihavaksi.
Voisi ajatella että negatiivisella kehonkuvalla on kielteisiä vaikutuksia esim. mielenterveyteen ja vastaavasti lihava itsensä hoikkana kokeva olisi esim. elämäntyytyväisyydeltään paremmassa jamassa kuin laiha itsensä lihavaksi kokeva.
Vierailija kirjoitti:
Seisten näyttää ihan erilaiselta kuin vaikka istuen. Laitapa tuoli peilin eteen sivuttain ja katso miltä näytät sivulta kun istut. Minä järkytyin ja järkytyn vieläkin vaikka olen laihtunut. Laihat näyttää laihoilta myös niin. Muut ei.
Tämä on hyvä kikka, jonka olen kokeillut. Olin 173 pitkä ja painoin 98 kiloa. Luultavasti enemmänkin, en punninnut itseäni tukevimmillani. Ihmettelin kun peilikuva näytti ihan solakalta mut valokuvissa oli joku tosi tuhti nainen. Tein tuon tuolitesti ja järkytyin. Odotin näkeväni ohuen sivuprofiilin, mutta se olikin paksu kuin mikä. Vyötäröllä oli valtava vararengas ja alamaha oli kuin rantapallo. Reidetkin oli kuin ikihongan rungot.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen keskustelu. Yksilön terveyden ja hyvinvoinnin ja kannalta olisi kiinnostavaa tutkia, kumpi on yksilölle edullisempaa: olla BMI:n mukaan lihava, mutta kokea itsensä normaalipainoiseksi vai olla BMI:n mukaan normaalipainoinen, mutta kokea itsensä lihavaksi.
Voisi ajatella että negatiivisella kehonkuvalla on kielteisiä vaikutuksia esim. mielenterveyteen ja vastaavasti lihava itsensä hoikkana kokeva olisi esim. elämäntyytyväisyydeltään paremmassa jamassa kuin laiha itsensä lihavaksi kokeva.
Hypoteesi on, että ensimmäinen vaihtoehto olisi edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seisten näyttää ihan erilaiselta kuin vaikka istuen. Laitapa tuoli peilin eteen sivuttain ja katso miltä näytät sivulta kun istut. Minä järkytyin ja järkytyn vieläkin vaikka olen laihtunut. Laihat näyttää laihoilta myös niin. Muut ei.
Tämä on hyvä kikka, jonka olen kokeillut. Olin 173 pitkä ja painoin 98 kiloa. Luultavasti enemmänkin, en punninnut itseäni tukevimmillani. Ihmettelin kun peilikuva näytti ihan solakalta mut valokuvissa oli joku tosi tuhti nainen. Tein tuon tuolitesti ja järkytyin. Odotin näkeväni ohuen sivuprofiilin, mutta se olikin paksu kuin mikä. Vyötäröllä oli valtava vararengas ja alamaha oli kuin rantapallo. Reidetkin oli kuin ikihongan rungot.
Hauskasti kuvailtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toisinpäin. Oon 160cm ja 60kg mutta nään itseni vähintään 80 kilosena.
Mulla sama. 159cm ja 50kg. Näen itseni lihavana.
Olet söpöissä mitoissa
Vierailija kirjoitti:
Mä 160cm olen nyt laihduttanut vuoden. Painoin ennen 94kg, nyt 73kg. En kokenut olevani mikään superläski vuosi sitten, mutta nyt näen kuvista että olin tosi tuhti. Nyt tuntuu että peilissä on ihan sama muija, mutta valokuvista näen että olenkin nykyään ihan suht normaalin näköinen, en ns hirveä läski. Normaalipainoon on vielä kuitenkin 10kg... En osaa kuvitella miten hoikka sitä sitten onkaan jos sinne pääsen! Ja miltä se tuntuu!
160/63 on yhä aika tuhti. Normaalipainon ja ylipainon rajalla. Kyllä sinun pituisella painon pitäisi alkaa vitosella
Vierailija kirjoitti:
Paino ei kerro kaikille koko totuutta, jos on tavanomaista lihaksikkaampi genetiikka. Raamikas rakenne ja paksut raajat painavat paljon. Kannattaa ennemminkin mitata vyötärönympärys: se on terveyden kannalta tärkein indikaattori, sillä sisäelinrasva on terveydelle haitallisinta.
Saa olla lyl melkoinen genetiikka jos 100kg nainen perustelee sillä painonsa. Ihan vaan sivusta ammattilais naisk kehonrakentajat ei paina 100kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino ei kerro kaikille koko totuutta, jos on tavanomaista lihaksikkaampi genetiikka. Raamikas rakenne ja paksut raajat painavat paljon. Kannattaa ennemminkin mitata vyötärönympärys: se on terveyden kannalta tärkein indikaattori, sillä sisäelinrasva on terveydelle haitallisinta.
Saa olla lyl melkoinen genetiikka jos 100kg nainen perustelee sillä painonsa. Ihan vaan sivusta ammattilais naisk kehonrakentajat ei paina 100kg.
Vai että lihaksikkaampi genetiikka.
Onkohan tuo lihavien "hahmotushäiriö" jotenkin alitajunnassa, että kun ongelmaa ei myönnä, niin sille ei tarvi tehdä mitään. (Tulee mieleen alkoholisti.) 80-100 kg on kyllä jo semmoinen paino että se taatusti näkyy ja tuntuu. Vaatekauppojen pukukopit (kirkkaat valot, isot peilit) kertovat kyllä totuuden. Olenkin ihmetellyt, että miten tietyllä ruumiinrakenteella pukeudutaan johonkin pinkeään makkarankuoreen, mutta ilmeisesti se käyttäjä ei todella tajua miltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, 30 kg olisi vaa'an mukaan varaa tiputtaa, mutta en vaan jotenkin nää sitä peilistä.
Jos joku on ottanut valokuvan, etten tiedä, että minua kuvataan, niin tulee karu totuus ilmi. En ole mikään hieman kurvikas, mikä kuvittelen olevani, kyllä mä oon ihan rehellisesti todella lihava.
Ihan kuin oisin itse kirjoittanut tämän. Joku hahmotushäiriö tosiaan oltava kyseessä. En tiedä motivoisiko paremmin painonpudotukseen jos näkisi peilistä todellisen tilanteen.
Ottaa vaatteet pois. Niin sen näkee.
Voihan sulla olla lihasta. Ja roteva ruumiinrakenne on kyllä puntarilla ihan eri kuin siro/hento.
Me ollaan erilaisia.
Voit myös olla sopusuhtainen oitkäraajainen, niin se vaikuttaa paljon siihen yleisvaikutelmaan.
Käykää katsomassa Lenda Murray nimistä naista. Pituus 165cm paino lavalla n 65kg. Näette miltä se lihas näyttää naisessa
Näytin itse kuvissa ihan sutjakan rotevalta kaverilta kun oli n. 93 kg ja 179 cm. Sittemmin laihduin 20 kiloa. Vanhoissa valokuvissa oli melkolailla erinäköinen ihminen kun olin muistanutpeilissä näkyneen.
Eräästä vanhasta veneilykuvasta ihmettelin, että olinko pukenut pelastusliivit (sellaiset vanhan liiton oranssin) t-paidan alle. No en ollut....
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 173 cm, 91 kiloisena näytin ihan solakalta. Toista näin 109 kiloisena.
Näytit ihan solakalta omissa silmissäsi peilikuvassa. Tuskin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin näytän peilissä ihan Brad Pittiltä, mutta passikuvassa Timo Jutilalta.
Mulla ihan sama, mutta oli toisinkinpäin aikoinaan. Olin 175cm ja paino 52kg. Peilistä näin vaan muka lihavat kohdat itsestäni. Kuvissa taas ihmettelin, että miten näytän noin hoikalta? Nyt 175cm ja jotain 98kg ja peilikuvasta näytän mielestäni ihan kohtuullisesta, en toki mitenkään hoikalta ja vatsan huomaan kyllä. Mut sit kuvissa ihmettelen, kuka toi pullea keski-iäkäinen täti on?
Ei auta kuin yrittää pudottaa painoa mikä ei sitten mitään helppoa lystiä vaihdevuosissa ole.
Kehopositiivisuudesta saatiinkin nyt hahmotushäiriö! Hienoa itsepetosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin näytän peilissä ihan Brad Pittiltä, mutta passikuvassa Timo Jutilalta.
Hihhihhih!
Mää oon ku Raquel Welch, mut valokuvas pieni mummeli. Onks tää hahmotushäiriö?
Tiedän tunteen. Minulla pituutta sentti enemmän ja painoa pari kiloa enemmän kuin sinulla. Näytän kuulemma satakiloiselta. En oikein tiedä mitä ajatella, ottaako kohtelisuutena. Painaisimpa vain sata kiloa.