Miten olen näin painava? Onko minulla jokin kehon hahmotushäiriö
Katson itseäni peilistä tai kuvista niin näytän ihan max 75 kiloiselta, ehkä jopa 70 kiloiselta. Onko minulla joku häiriö että näen itseni paljon hoikempana kuin olen? Olen 171 cm pitkä.
Kommentit (95)
Olen 175 pitkä näytän omasta ja muiden mielestä satakiloiselta. Vaaka näyttää kuitenkin 116 kiloa.
116 ja 100 kiloa kuulostavat 60-kiloiselle ihan samalta. Jotenkin kuvittelen, et naiselle sata kiloa olisi maksimi, enempää ei kukaan voi painaa. Sori.
Kai se on vaan kun on pitkä ja lisäksi on kapea vyötärö lantioon verrattuna. Minullakin vyötärön ympärys tällä hetkellä 94 cm mutta se näyttää kapealta kun lantio on 136 cm ja pituutta on 178 cm. Painoa on niin paljon että heikompia hirvittää enkä tässä kehtaa edes sanoa.
Itselläni suurin osa painoa on keskellä (valitettavasti) ja suoraan peiliin katsoessa näytän huomattavasti hoikemmalta kuin sivuprofiilissa, missä keskivartalo valitettavasti vähän pullistelee.
Mutta sanotaan tämäkin: olen terveydenhuollossa töissä ja välillä on todella suuria eroja siinä, miltä naiset näyttää ja painaa. Uskokaa tai älkää mutta keskipituinen 90kg nainen voi näyttää sopusuhtaiselta kun paino on jakautunut tasaisesti ja on jäntevän oloinen. Itse sen sijaan olen siro mutta hyvinsyönyt.
Minäkin painan paljon enemmän kuin näytän. Siinä kääntöpuolensa. Olen 173 pitkä ja painoin nuorena 85 kiloa ja näytin sopusuhtaiselta. Näytin omasta mielestäni aina samalta vaikka painoni nousi. En punninnut itseäni usein enkä mielestäni näyttänyt eriltä. Eräänä päivänä sitten yli 110 kiloa. Aloin laihduttamaan. Nyt painan 102. Alle sadan en ole painoa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on vaan kun on pitkä ja lisäksi on kapea vyötärö lantioon verrattuna. Minullakin vyötärön ympärys tällä hetkellä 94 cm mutta se näyttää kapealta kun lantio on 136 cm ja pituutta on 178 cm. Painoa on niin paljon että heikompia hirvittää enkä tässä kehtaa edes sanoa.
Painat 120-130.
Mulla on sama. Näen itseni paljon peilistä paljon kevyempänä ja hoikempana kuin olen. Lääkärin vastaanotolla yleensä totuus valkenee, että ai mä painan näin paljon!
Mä oon aina ollut painava, jo lapsena. Mä olin syntyessäni perheen isoin vauva (paino ja pituus oli suurin). Myös silloin kun olin hoikka, painoin paljon.
Vitsailen sillä aina, että oon niin älykäs että ne on mun aivot mitkä painaa!
Mulla on kilpparin vajaatoiminta, on vaikeaa laihtua. Urheilen ja syön monipuolisesti, paljon enempää ei voi tehdä. Hyväksyn itseni sellaisena kuin olen.
Minulla hämäävää se kun suoraan edestä katsottuna minulla on isot rinnat ja kapea vyötärö. Todellisuudessa lantioni ja peppu ovat isoja ja maha on iso sivusuunnassa eikä leveyssuunnassa. Sivusta kuvattuna maha on edempänä rinnat. Näytän omasta mielestäni siltä että olisin normaalipainon ylärajoilla mitta todellisuudessa olen 170 pitkä ja painan 97.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hämäävää se kun suoraan edestä katsottuna minulla on isot rinnat ja kapea vyötärö. Todellisuudessa lantioni ja peppu ovat isoja ja maha on iso sivusuunnassa eikä leveyssuunnassa. Sivusta kuvattuna maha on edempänä rinnat. Näytän omasta mielestäni siltä että olisin normaalipainon ylärajoilla mitta todellisuudessa olen 170 pitkä ja painan 97.
Sama ongelma, 172 ja 90. Nyt tuntuu jo kevyeltä suorastaan, viisi kiloa sitten sattui jalkoihin eri tavalla. Ihmettelin, miten olen niin köpö ja liikun huonosti, vaikka peilistä katsoi ihan eri tyyppi kuin valokuvista. Olin räkätaudeissa kuukausikaupalla ja sitten en enää pystynyt tekemään yhtään vatsalihasliikettä. Nyt olen todennut, että vaaka saisi näyttää vähemmän, mutta ennen kaikkea keskityn lihaskuntoon ja liikkuvuuteen. Syön sen verran, että jaksan riehua. Paastoan, jos paino alkaa taas nousta. Välillä se yrittää sitä.
Laihduttakaa, lihavat. Vai että hahmotushäiriö...
En kans tajua minkä kokoinen olen oikeasti. Peilistä näyttää ihan erilaiselta kuin valokuvissa ja koen itseni paljon isompana kuin olen. Valokuvista näen miten pieni olen muihin verrattuna. Näin on ollut aina. Tapaan sanoa että ego on niin iso kroppaan verrattuna etten hahmota fyysistä kokoani :)
Seisten näyttää ihan erilaiselta kuin vaikka istuen. Laitapa tuoli peilin eteen sivuttain ja katso miltä näytät sivulta kun istut. Minä järkytyin ja järkytyn vieläkin vaikka olen laihtunut. Laihat näyttää laihoilta myös niin. Muut ei.
Kun peilistä näkyy pullukka on pullukka. Kaikenlaisia tekosyitä sitä viitsittekin keksiä.
Tässä ei varmaankaan nyt monella ole kyse tekosyytä vaan siitä, että on hankala hahmottaa omaa lihavuutta, jos ei omasta mielestä siltä näytä eikä koe lihava olevansa.
No jos sul on Lintsin lihavoittava pelleilypeili... Vai huono näkö?
Taitaa olla yleisempää nähdä itsensä totuuden vastaisesti kuin mukaisesti. Mullakin sama. Jännä kun nuorena ja hoikkana näin pienenkin vatsakummun kamalana laardikertymänä ja nyt keski-ikäinen pullukka tuntuu peilin kautta ihan hoikalta. Tai nykyään olen taas normaalipainoinen, mutta tuntuu että ei sillä bmi 29 -> 23 oikein mitään edes tapahtunut
Sama ongelma mullakin, mutta ihan vaan naaman osalta. Peilissä näytän ihan hyvin säilyneeltä keski-ikäiseltä ja valokuvissa onkin ikäänsä vanhemman näköinen väsynyt nainen roikkuvien silmäluomien ja poskien kanssa. Muista rypyistä puhumattakaan.
Sama täällä, olin parikymppisenä hoikka. Myös peilin edessä vääntelee/poseeraa itseään siten, että huijaa omaa silmää vaikkei edes tee sitä tietoisesti. "Ihan hyvältähän minä näytän.."
Paljonko vie tilaa vaatteissaan sopii myös hahmottaa ahtaissa tiloissa.