Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todellinen neuvo köyhille.

Vierailija
28.10.2024 |

Älä säästä rahaa pankkitilille. Jos joudut hakemaan toimeentulotukea niin vain naurettavat 50 euroa saa olla säästöjä ettei niitä huomioida. Ajatelkaa 5 kymppiä saa olla säästöjä aikuisella joka joutuu hakemaan tukea. Eikä siinä kaikki. Jos köyhä voittaa lotossa satasen tai pari niin ne vähennetään toimeentulotuesta eikä köyhä saa iloa edes siitä pienestä voitosta. 

Varmaan tuossa mennään sääntöjen mukaan mutta ei se silti ole oikein. Tämä on todellista syväkyykytystä miten toimeentulotuki asiakkaita kohdellaan. Ajatelkaa jopa pelaamista kytätään. Jos voittaa vähänkin paremmin niin silloin ei tarvitse tukea. Pikkuvoitot ovat paljon köyhälle ja hiluja kelan budjetissa. Kukaan ei ole syyllinen kun noudatetaan sääntöjä. Eihän saksassakaan kukaan ollut syyllinen kun kaikki vain noudattivat käskyjä. 

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kohtuullinen summa mitä toimeentulotuen asiakkaalla saisi olla tilillä on 3000 - 5000 euroa, etenkin jos tuen tarve on pitkäaikaista. Ei ole kenenkään etu, että ihmiset pakotetaan käyttämään viimeisetkin säästönsä.

En voi olla mitenkään samaa mieltä kanssasi. Kuten täällä on jo moni aiemmin todennut, on toimeentulotuki viimeinen vaihtoehto ja sitä saa vasta kun muuta rahaa ei ole. Kenellä opiskelijalla on tilillä esimerkiksi 3000-5000 euroa? Oletko siis todellakin sitä mieltä, että valtaosa opiskelijoista olisi opintotuen lisäksi oikeutettu toimeentulotukeen? Vai eikö opiskelijat olekaan samalla tavalla ihmisiä?

Toki aloituksessa mainittu 50 euroa on minustakin turhan pieni summa, eli voisi olla satanen tai jopa pari-kolmekin. Siksi aloituksessa oli kyllä ihan asiaakin, muistakaa olla sen verran epärehellisi

On kyllä iso ero sillä, onko tilillä 50 euroa vai nolla euroa.

Vierailija
82/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi loppu on joka päivä lähempänä. Muuta positiivista en keksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on säästetty esim tt tuesta tilille ,on hyvä kertoa seuraavassa hakemuksessa syy sille. esim hammashoito jonka maksaa ensin itse ja kuittia vastaan hyvitys kelalta. tilillä pitää olla rahaa kun on tiedossa ennakoivasti lasku. puhelin,etti, pyykkikone esim. ilmoitat syyn ja ilmoitat toimittavasi tositteen siitä tapahtuman jälkeen. selitys- mm ,että kodinkoneliikkeet eivät kaikki ota käteistä.   jotkut vain 200e saakka. luulisi kelankin arvostavan ennakoivuutta mm hammashoito on kallista. kotivakuutus kallis, tilillä pitää olla rahaa sille. osanhan sitten kela hyvittää osittain.

pyykkikonekin pakollinen jos taloyhtiössä ei koneita. uusissa taloissa ei ole enää pyykkikoneita, joissakin max kuivaustilat ei muuta-

Vierailija
84/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis toimeentulotuki on tarkoitettu sitä tilannetta varten, kun tili menee 0 euroon. Ei sitä varten, kun tulot loppuvat. Mikä tässä on epäselvää?

Ei tässä ole mitään epäselvää. Köyhän pitää olla rutiköyhä. Kohtuullinen summa säästöjä on siis 50 euroa. Minä olin ajatellut jotain käytännöllistä summaa kuten vuokra + takuuvuokra. Vähemmällä ei muuta töiden perässä. Hyvä ettei naurettu ajatukselle että köyhällä saisi olla tyyliin tonni tai vähän yli säästöjä. Tuo kohtuullinen summa säästöjä on helkkarin huono vitsi. Ainoa minkä tästä oppi on se ettei kannata säästää. Ei ainakaan tilille.

Minä yritin viime talvena saada selville sitä, miten paljon tililläni saisi olla rahaa pesukoneen ostamiseen, kuljetta

ei milellä'n maksusitoumusta.  syy, se rikkoo lakia. asiakkustiedot eivät saa tulla esille kolmansille tahoille vastoin asiakkaan tahtotilaa. samoin voi kieltää sen maksusitoumuksen apteekkiin jonka automaationa lähettvät tt päätöksen yhteydessä. se tarkoittaa maksat mahdollisen kulun ensin itse ja esität tositteen kelalle jälkiperoisesti.

noissapyykkikoneissa vielä ehtona on käytettynä epävarma koneen hankinta. jos yksityiseltä,silloin uusia pulmia kuten kuljetus,asennusjonka pitää olla tip top,jotta vahingoilta vältytään. autoton ,yksinäinen yms muita rajotteita niin  ei hyvä. siksi uudiskone on heille parempi,liikkeestä tuodaan,ehkä vanha viedään pois, saa asennuksenkin.eli selvitä kelalle säästetty raha ,mitä uupuu ja ilmoitat toimittavasi tositteen ostotapahtuman jälkeen. ei ainakaan mene ,,kulu sitä harkinnanvaraista tukea joka haetaan sosiaalitoimesta.

mutta jos joutuu päätymään ns harkinnanvaraiseen, pitää ehdottaa ,että ei maksusitoumusta,vaan raha tilille tai ensin maksat itse. sama pätee vuokravakuuteen.  kela maksaa ns sulkutilille pankkiin vakuuden. vuokranantajalle ei kuulu eikä oikeus vuokralaisensa kela asiakkuustietoihin ellei vuokralainen itse toisin päätä.

Vierailija
85/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis toimeentulotuki on tarkoitettu sitä tilannetta varten, kun tili menee 0 euroon. Ei sitä varten, kun tulot loppuvat. Mikä tässä on epäselvää?

Ei tässä ole mitään epäselvää. Köyhän pitää olla rutiköyhä. Kohtuullinen summa säästöjä on siis 50 euroa. Minä olin ajatellut jotain käytännöllistä summaa kuten vuokra + takuuvuokra. Vähemmällä ei muuta töiden perässä. Hyvä ettei naurettu ajatukselle että köyhällä saisi olla tyyliin tonni tai vähän yli säästöjä. Tuo kohtuullinen summa säästöjä on helkkarin huono vitsi. Ainoa minkä tästä oppi on se ettei kannata säästää. Ei ainakaan tilille.

Minä yritin viime talvena saada selville sitä, miten paljon tilill

Minun tapauksessani sosiaalitoimi lopulta maksoi minulle etukäteen uuden koneen hinnan, kuljetuksen ja asennuksen. Käytetyn hankkiminen olisi ollut käytännössä lähes mahdotonta ja joka tapauksessa epävarmaa. Jokaiselle kun ei riitä niitä pari vuotta vanhoja, lähes käyttämättömiä koneita, jotka annetaan pois, kun kodinhoitohuoneeseen ostetaan uudet remontin myötä; joillekin osuu se jo pitkään lonksunut mutta ulkopuolelta moitteettoman näköinen aikapommi.

Maksusitoumuksia en välttele, koska maineessani ei ole paljon pelastettavaa. Se toki harmittaa, että vuokranantajani tietää, että olen tukiasiakas ja että en löydä uutta asuntoa. Tämä käy minulle vielä todella kalliiksi.

Vierailija
86/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut niille jotka jaksaa tapella kelan kanssa. Minä en enää jaksa. Jään lopullisesti kotiin ja luovutan. 

Vierailija
87/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut niille jotka jaksaa tapella kelan kanssa. Minä en enää jaksa. Jään lopullisesti kotiin ja luovutan. 

Millä elät?

Vierailija
88/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä elät?

En elä olen vain olemassa.

Vierailija
89/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä elät?

En elä olen vain olemassa.

OK, sinä saat elatuksesi jostain muualta, joten sinun ei edes tarvitse anella Kelalta.

Vierailija
90/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän pitää satasta tilillä siltä varalta, että joudun esimerkiksi lähtemään taksilla sairaalaan. Siitä ei vielä ole valitettu. Olen joutunut käyttämään sen jo monta kertaa, joten se ei näytä niin pahalta kuin käsittääkseni on.

Minä lottoan silloin tällöin, koska minulla ei ole mitään muuta keinoa saada rahaa koko loppuikänäni. Kiinnostaa nähdä, mitä Kela sanoo minun viimeviikkoisesta viidentoista euron lottovoitostani. Ei ole vielä kysellyt veikkaustilistä, mutta sekin aika varmasti koittaa.

Eivätkö taksit hyväksy käteistä enää?

En tiedä.

Minä en pääse automaatille hakemaan käteistä, eikä ole ketään, jonka voisin panna hakemaan. Olen sair

Uskon tuntevani tilanteen, ystävälle kävi lähes vastaavasti. Tee itsestäsi huoli-ilmoitus. Tai jos sulla on tuttuja, pyydä tekemään. Kun soittavat, kerro kaikki ja valita vähän enemmänkin. Tod.näk. tarvitset muutakin apua, mahd. erikoislääkäriä jne.

t. sairaseläkeläinen eläkeläinen....

Vierailija
91/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tukia, jos kerran rahaa.

Kaikilta vois vähentää satasen kuuss ni loppuu huijailu

Vierailija
92/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nettotulot 950e/kk, töissä käy 5 päivänä viikossa

jokainen työtön (6) jonka tunnen saa rahaa hieman enemmän, ei paljon mutta kuitenkin

tämä vain siksi, että joku voisi ymmärtää ketä ne köyhät on, usein työttömät eivät ole se vähävaraisin joukko

...ja näin olleen myöskään menkää töihin huutelu on turhaa, kun ne kaikkein köyhimmät on jo töissä

Riippuu työttömästä, asuuko yksin, onko varaton jne. Itse saisin työttömänä vajaa 600€/kk käteen kun enää ei saisi edes lapsikorotuksia. Eli työmarkkinatuki, ei muuta. 

Vierailija
93/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tukia, jos kerran rahaa.

Kaikilta vois vähentää satasen kuuss ni loppuu huijailu

Siis yhden huijarin vuoksi rangaistaisiin viittäkymmentä rehellistä pysyvästi?

Vierailija
94/94 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän pitää satasta tilillä siltä varalta, että joudun esimerkiksi lähtemään taksilla sairaalaan. Siitä ei vielä ole valitettu. Olen joutunut käyttämään sen jo monta kertaa, joten se ei näytä niin pahalta kuin käsittääkseni on.

Minä lottoan silloin tällöin, koska minulla ei ole mitään muuta keinoa saada rahaa koko loppuikänäni. Kiinnostaa nähdä, mitä Kela sanoo minun viimeviikkoisesta viidentoista euron lottovoitostani. Ei ole vielä kysellyt veikkaustilistä, mutta sekin aika varmasti koittaa.

Eivätkö taksit hyväksy käteistä enää?

En tiedä.

Minä en pääse automaatille hakemaan käteistä, eikä

"Uskon tuntevani tilanteen, ystävälle kävi lähes vastaavasti. Tee itsestäsi huoli-ilmoitus. Tai jos sulla on tuttuja, pyydä tekemään. Kun soittavat, kerro kaikki ja valita vähän enemmänkin. Tod.näk. tarvitset muutakin apua, mahd. erikoislääkäriä jne.

t. sairaseläkeläinen eläkeläinen...."

Minulla on hyvät välit sosiaalitoimeen. Sieltä käsin vain ei voida tehdä paljoakaan; oikeastaan kaikki mahdollinen on jo tehty. Olen liian huonokuntoinen töihin ja liian hyväkuntoinen työkyvyttömäksi. Vaikka minkälaista apua olisi luvassa, jos olisin mielenterveys- tai päihdeongelmainen, mutta en ole kumpaakaan.

Lääkäri määräsi minut kuntoutukseen. Valitettavasti se tulisi huomattavan kalliiksi, eikä minulla ole varaa siihen.