Todellinen neuvo köyhille.
Älä säästä rahaa pankkitilille. Jos joudut hakemaan toimeentulotukea niin vain naurettavat 50 euroa saa olla säästöjä ettei niitä huomioida. Ajatelkaa 5 kymppiä saa olla säästöjä aikuisella joka joutuu hakemaan tukea. Eikä siinä kaikki. Jos köyhä voittaa lotossa satasen tai pari niin ne vähennetään toimeentulotuesta eikä köyhä saa iloa edes siitä pienestä voitosta.
Varmaan tuossa mennään sääntöjen mukaan mutta ei se silti ole oikein. Tämä on todellista syväkyykytystä miten toimeentulotuki asiakkaita kohdellaan. Ajatelkaa jopa pelaamista kytätään. Jos voittaa vähänkin paremmin niin silloin ei tarvitse tukea. Pikkuvoitot ovat paljon köyhälle ja hiluja kelan budjetissa. Kukaan ei ole syyllinen kun noudatetaan sääntöjä. Eihän saksassakaan kukaan ollut syyllinen kun kaikki vain noudattivat käskyjä.
Kommentit (94)
"Suomen työttömyystilanne synkkenee pian entisestään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
https://www.is.fi/kotimaa /art-2000001951186.html
Eli työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Ja jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea.
Lopeta jo.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
"Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa."
"Potkulaki on käsittelyssä"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Niin siis toimeentulotuki on tarkoitettu sitä tilannetta varten, kun tili menee 0 euroon. Ei sitä varten, kun tulot loppuvat. Mikä tässä on epäselvää?
Sen pitäisi olla viimesijainen ja harvoin tarvittava tuki mutta tosiasiassa moni on tällä tuella kauan. Ja moni myös väliaikaisesti vain koska kela ei pysty ratkaisemaan muita hakemuksia kuukauden sisään. Toimeentulotuen olisi tarkoitus tukea asiakkaan itsenäistä taloudellista selviämistä. Ei vaikuta kauhean tarkoituksenmukaiselta että kaikki pienet "ekstrat" miinustetaan ja sitten asiakas joutuu hakemaan harkinnanvaraista, kun itse ei ole mihinkään isompaan saanut käyttää tai säästää.
Toimeentulotukiasiakkaiden huonosti kohtelu johtaa asenteiden kyynistymiseen, minkä seurauksena ruuan varastelusta, pimeästä työstä ja muustakin enemmän lainvastaisesta tulee yleisesti hyväksytympää ja yhteiskuntaan osallistuminen tuntuu entistä vähemmän houkuttelevalta. Siitä kärsii välillisesti muutkin kuin itse tuen saajat.
Asuntovelallisille tulossa kamalat ajat.
Tulee potkulaki eikä ne saa mitään tukia.
Keskituloisen sairaspäivärahaa leikataan ensi vuonna 300-400 kuukaudessa eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Eli jos murtuu jalka tai tulee syöpä niin pitää olla säästöjä, että pystyy pitämään omistusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kohtuullinen summa mitä toimeentulotuen asiakkaalla saisi olla tilillä on 3000 - 5000 euroa, etenkin jos tuen tarve on pitkäaikaista. Ei ole kenenkään etu, että ihmiset pakotetaan käyttämään viimeisetkin säästönsä.
En voi olla mitenkään samaa mieltä kanssasi. Kuten täällä on jo moni aiemmin todennut, on toimeentulotuki viimeinen vaihtoehto ja sitä saa vasta kun muuta rahaa ei ole. Kenellä opiskelijalla on tilillä esimerkiksi 3000-5000 euroa? Oletko siis todellakin sitä mieltä, että valtaosa opiskelijoista olisi opintotuen lisäksi oikeutettu toimeentulotukeen? Vai eikö opiskelijat olekaan samalla tavalla ihmisiä?
Toki aloituksessa mainittu 50 euroa on minustakin turhan pieni summa, eli voisi olla satanen tai jopa pari-kolmekin. Siksi aloituksessa oli kyllä ihan asiaakin, muistakaa olla sen verran epärehellisiä, että säästätte muutaman satasen sukanvarteen jos alkaa näyttämään todennäköiseltä, ettei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta siis kuinka tämä olisi sinulta pois?
Tämä on yksi PIENI osasyy minun tolkuttomaan verotukseen.
No hyppää tänne meidän loisten puolelle. Ei tää kivaa ole. Varsinkin kun siitä pitää taloudellisten ongelmien lisäksi potea syyllisyyttä ja pidetään yhteiskunnan pohjasakkana. Vankilassa rikollisillakin on paremmat oltavat kun työttömällä joka joutuu hakemaan toimeentulotukea. Niihin rikollisiinkin menee enemmän rahaa.
Kai sä tajuat että jos multa hajoaa vaikka pesukone, niin siihen pitäis hakea taas lisätukea ilman omia säästöjä? Jos asuntoa pitää vaihtaa, niin sit haetaan taas tukea vakuuteen.
En mä ainakaan suostu potemaan syyllisyyttä siitä, että mulla on pieni hätävararahasto. Mä säästän jokaisesta mahdollisesta paikasta sen vielä tiukemman paikan takia.
"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. Menettävät kämppänsä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän pitää satasta tilillä siltä varalta, että joudun esimerkiksi lähtemään taksilla sairaalaan. Siitä ei vielä ole valitettu. Olen joutunut käyttämään sen jo monta kertaa, joten se ei näytä niin pahalta kuin käsittääkseni on.
Minä lottoan silloin tällöin, koska minulla ei ole mitään muuta keinoa saada rahaa koko loppuikänäni. Kiinnostaa nähdä, mitä Kela sanoo minun viimeviikkoisesta viidentoista euron lottovoitostani. Ei ole vielä kysellyt veikkaustilistä, mutta sekin aika varmasti koittaa.
Eivätkö taksit hyväksy käteistä enää?
En tiedä.
Minä en pääse automaatille hakemaan käteistä, eikä ole ketään, jonka voisin panna hakemaan. Olen sairas ja yksin. Jos olisi keino nostaa käteistä piiloon, olisin kyllä jo nostanut.
Pystytkö nostamaan käteistä kaupan kassalta?
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025, siinä maksimi on 260 kuukaudessa eikä sitä saa kesäkuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025, siinä maksimi on 260 kuukaudessa eikä sitä saa kesäkuukausina.
Eli opiskelija saa myös Helsingissä opintotukea 299, asumislisää 260 ja loput pitää ottaa opintolainaa, käydä töissä tai käyttää säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän pitää satasta tilillä siltä varalta, että joudun esimerkiksi lähtemään taksilla sairaalaan. Siitä ei vielä ole valitettu. Olen joutunut käyttämään sen jo monta kertaa, joten se ei näytä niin pahalta kuin käsittääkseni on.
Minä lottoan silloin tällöin, koska minulla ei ole mitään muuta keinoa saada rahaa koko loppuikänäni. Kiinnostaa nähdä, mitä Kela sanoo minun viimeviikkoisesta viidentoista euron lottovoitostani. Ei ole vielä kysellyt veikkaustilistä, mutta sekin aika varmasti koittaa.
Eivätkö taksit hyväksy käteistä enää?
En tiedä.
Minä en pääse automaatille hakemaan käteistä, eikä ole ketään, jonka voisin panna hakemaan. Olen sairas ja yksin. Jos olisi keino nostaa käteistä piilo
"Pystytkö nostamaan käteistä kaupan kassalta?"
En pysty poistumaan kotoani, koska liikkuminen on tosi epävarmaa. Äskettäin kävin lääkärillä, ja operaatio meni odotetusti: lyhyehkön taksimatkan jälkeen en pystynyt seisomaan enkä päässyt enää makuulle, joten jumituin laverin reunalle istuma-asentoon pidättelemään hengitystä. Kivut sallivat vain pintapuolisen tutkimisen. Paluumatka oli yhtä työläs. Ei tässä kunnossa pääse pankkiautomaatille, ja kaupassa käymisestä on jo vuosia. Onneksi on kotiinkuljetus, vaikka kyllä se 9-13 euroa kirpaisee sekin. Ja kaikki tarjoukset jäävät saamatta, kun niitä ei verkkokaupasta pahemmin ole.
Verkkokaupan saatavuus muuten on aika hankala kriteeri silloin, kun etsitään halpaa asuntoa. Sitä ei välttämättä usko, ennen kuin kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kohtuullinen summa mitä toimeentulotuen asiakkaalla saisi olla tilillä on 3000 - 5000 euroa, etenkin jos tuen tarve on pitkäaikaista. Ei ole kenenkään etu, että ihmiset pakotetaan käyttämään viimeisetkin säästönsä.
En voi olla mitenkään samaa mieltä kanssasi. Kuten täällä on jo moni aiemmin todennut, on toimeentulotuki viimeinen vaihtoehto ja sitä saa vasta kun muuta rahaa ei ole. Kenellä opiskelijalla on tilillä esimerkiksi 3000-5000 euroa? Oletko siis todellakin sitä mieltä, että valtaosa opiskelijoista olisi opintotuen lisäksi oikeutettu toimeentulotukeen? Vai eikö opiskelijat olekaan samalla tavalla ihmisiä?
Toki aloituksessa mainittu 50 euroa on minustakin turhan pieni summa, eli voisi olla satanen tai jopa pari-kolmekin. Siksi aloituksessa oli kyllä ihan asiaakin, muistakaa olla sen verran epärehellisiä, että säästätte muutaman satasen sukanvarteen
Muutaman satasen säästöistä on jo apua jos tulee jokin tilanne mihin tarvitsee rahaa. Tuo 50 euroa on niin pieni summa ettei ole käytännössä eroa onko pa vai 50 euroa säästössä. Kelan käsitys kohtuullisesta summasta on puhtaasti pottuilua kun se on tuollainen lasten synttäri rahan verran.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Tuokin on sairasta. Opintolaina lasketaan opiskelijalle tuloksi oli sitä ottanut tai ei. Sitten kun ei saa töitä valmistumisen jälkeen niin velat niskassa työttömänä. Siinä voi tulevaisuus näyttää huonolta jos edes näkee tulevaisuutta. Kohta on taas niin että vain rikkaiden ja varakkaiden lapsilla on varaa opiskella.
Eli työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Ja jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea.