Miten lainakustannukset voivat olla 82K Nordean laskurilla (laina itsessään 167K)? Mitä en ymmärrä? Kenellä tällaisiin on varaa?
Tarkempaa tietoa arvion ja lainan määrän laskemisesta
Esimerkki: "Otat lainaa 151.000 euroa, laina-ajaksi sovitaan 23 vuotta ja lainan koroksi 3,25 % (10/2024). Todellinen vuosikorko on 3,4 % ja siihen sisältyy 600 euron avausmaksu sekä lainan maksuerän automaattinen veloitus 2,50 euroa/kk. Maksuerien lukumäärä on 276 kpl. Luoton ja luottokustannusten yhteismäärä on 216 956 euroa. Kuukausimaksu (annuiteetti) on 781 euroa."
Asuntolainan määrä ja maksuerä
Asuntolainan kuukausittainen maksuerä on laskettu käyttäen 25 vuoden laina-aikaa ja 0,8 %:n korkomarginaalia.
Lainan lisätiedot
Lainan määrä167 021 EUR
Korko3,36 %
Laina-aika25 vuotta
Todellinen vuosikorko3,48 %
Maksuerä / kk831 EUR
Laina ja lainakustannukset yhteensä249 950 EUR
Lainan maksuerän veloituspalkkio / kk2,50 EUR
Järjestelypalkkio668 EUR
Hankintaan liittyviä kuluja
Nämä maksut vähennetään yleensä omarahoitusosuudesta, mutta ne voidaan maksaa myös erikseen.
Varainsiirtovero5 311 EUR
Lainhuuto, Maanmittauslaitoksen kulut161 EUR
Lainhuuto, Nordean kulut420 EUR
Hankintakulut yhteensä5 892 EUR
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mistä? Siitä sun annuiteetistä ja järjettömän pitkästä laina-ajasta.
No jos kerran kannattavampaa maksella "omaa" kuin vuokraa niin ei siihen enempää pysty laittamaan kuin tuon 800 € per kk jos haluaa matkustella ym kuten vuokralla ollessa oli mahdollista kevyesti.
Mulla on vuokra 1200€ ja säästöön jää lähemmäs tonni kuukausittain. Ootko varma että oot keskituloinen?
No niinhän hoitajien väitetään olevan :P
Kuinka moni sitten oikeasti maksaa lainaa pois noin kauan? Nähdäkseni on yleistä maksaa nopeammin. Ja jos pystyy maksamaan ylimääräisiä eriä pois mahdollisimman alussa, niin korko- ym kulut pienenevät huomattavasti.
No voi hyvän tähden. Laske seuraavaksi vaikka paljonko maksat 25 vuoden aikana leivästä ja voista ja järkyty siitäkin. Jos sulla on 25 vuotta lainassa suuri määrä rahaa niin tottakai siitä maksetaan. Reilun 3 prosentin korko on hyvin kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Kallista on raha tällä hetkellä mutta onneksi viitekorot ovat laskussa. Jos tuuri käy niin Parin vuoden päästä olemme taas hyvin lähellä nollaa.
Itse asiassa raha ei ole kallista nyt kun vertaa menneisiin aikoihin. Nollakorko on erittäin poikkeuksellista korkohistoriassa ja nyt ollaan pitkän aikavälin alapuolella koroissa. Kaikki on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa valita se KALLEIN lyhennystapa ja tolkuton maksuaika.
Minä otin 280 k€ lainaa mutta maksoin sen takaisin 8 vuodessa.
No tänä viikonloppuna juuri jossain ketjussa vänkättiin että miten niin ei omistusasunnon ostaja voi matkailla. Täytyy olla hulppeat tulot/perinnöt/lottovoitot että se on mitenkään mahdollista tavalliselle palkansaajalle.
Ei tarvitse. Olen ihan valkokaulusduunari, mutta osaan käyttää rahaa. Palkka vähän normaalia parempi, lottovoittoja ei ole (juuri siksi OLEN voinut maksaa ajoissa kun osaan laskea enkä siksi lottoa), eikä perintöjäkään ole tullut. sijoitusten tuotoilla tuo laina on maksettu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni sitten oikeasti maksaa lainaa pois noin kauan? Nähdäkseni on yleistä maksaa nopeammin. Ja jos pystyy maksamaan ylimääräisiä eriä pois mahdollisimman alussa, niin korko- ym kulut pienenevät huomattavasti.
No mun monet tutut ovat ottaneet lyhennysvapaitakin ihan tosta vaan kun on siltä tuntunut että tuntuu ettei nuokaan maksuajat pidä...
Vierailija kirjoitti:
Huomioitava tietenkin myös rahan arvon muuttuminen eli inflaatio laina-aikana. Se syö pois osan lainakustannuksista.
https://stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html
Vuodesta 2002 vuoteen 2023 rahan arvo muuttui siten, että 1000 euroa vastaava rahamäärä olikin lopussa 1468 euroa eli juurikin puolitoistakertainen...
Tuo marginaali on liian korkea. Sen saa tänä päivänä hyvinkin alas. Kannattaa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänä viikonloppuna juuri jossain ketjussa vänkättiin että miten niin ei omistusasunnon ostaja voi matkailla. Täytyy olla hulppeat tulot/perinnöt/lottovoitot että se on mitenkään mahdollista tavalliselle palkansaajalle.
Ei tarvitse. Olen ihan valkokaulusduunari, mutta osaan käyttää rahaa. Palkka vähän normaalia parempi, lottovoittoja ei ole (juuri siksi OLEN voinut maksaa ajoissa kun osaan laskea enkä siksi lottoa), eikä perintöjäkään ole tullut. sijoitusten tuotoilla tuo laina on maksettu takaisin.
Puhun nyt normaaleista ihmisistä, en palstamammojen sijoitustaidoista. Tällaisia ehdotuksia me tavikset saadaan pankista.
Tavallinen palkansaaja täällä kommentoi: samaa mieltä kuin moni kirjoittaja - aivan liian pitkä laina-aika noin pienelle summalle, 240000 laina otettiin v 2009 ja ensi keväänä viimeinenkin erä on kuitattu pois. Olemme tehneet ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin lompakko antaa myöten. Emme ole saaneet perintöjä ja voittaneet lotossa. Omat rahat on itse tienattu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että olet pystynyt lyhentämään lainaa yli 2900 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen sanoisin että jotta olet pystynyt samaan aikaan elämään Niin nettotuloja on täytynyt olla vähintään vielä pari tonnia tuohon päälle ja bruttotulojen on sellaisen mahdollistamiseksi oltava jossain 8 000 €:n paikkeilla vähintäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen palkansaaja täällä kommentoi: samaa mieltä kuin moni kirjoittaja - aivan liian pitkä laina-aika noin pienelle summalle, 240000 laina otettiin v 2009 ja ensi keväänä viimeinenkin erä on kuitattu pois. Olemme tehneet ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin lompakko antaa myöten. Emme ole saaneet perintöjä ja voittaneet lotossa. Omat rahat on itse tienattu.
JOs olisitte olleet fiksumpia ja sijoittaneet ne rahat mitkä olette nyt käyttänyt ylimääräisiin lyhennyksiin, olisitte olleet nettovelattomia aika päiviä sitten. Suomeksi, olisitte voineet maksaa halutessanne lainan kerralla pois vuosia sitten.
Keskituloisen netto on luokkaa 2500e. Tämä pariskunnalta tekee 5000e. Siitä voi helposti maksaa 1500-2000e lainaerää, joka laskee maksuajan alle 10 vuoden ja kulut yhteensä huomattavasti pienemmäksi.
200 tonnin asunto sinkulle minimisäästöillä on taas aika lailla kallis, jos on just ja just keskituloinen. Veikkaan ettei ap edes ole oikeasti keskituloinen, vaan luulee vaan olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Huomioitava tietenkin myös rahan arvon muuttuminen eli inflaatio laina-aikana. Se syö pois osan lainakustannuksista.
Siitä tulevat yleiskorotukset sitä lainaa syö, ei inflaatio itsessään. Ilman palkankorotuksia kaikki menot vain kasvavat ja pienemmästä summasta maksat sen lainaerän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että olet pystynyt lyhentämään lainaa yli 2900 euroa kuukaudessa. Toisin sanoen sanoisin että jotta olet pystynyt samaan aikaan elämään Niin nettotuloja on täytynyt olla vähintään vielä pari tonnia tuohon päälle ja bruttotulojen on sellaisen mahdollistamiseksi oltava jossain 8 000 €:n paikkeilla vähintäänkin.
Miksi olisin lyhentänyt lainaa 2900, kun pystyin lyhentämään sitä 500 €/kk ja sijoittamaan 2400 €/kk... sit vain tuotot ulos ja loppuvelka kerralla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mistä? Siitä sun annuiteetistä ja järjettömän pitkästä laina-ajasta.
No jos kerran kannattavampaa maksella "omaa" kuin vuokraa niin ei siihen enempää pysty laittamaan kuin tuon 800 € per kk jos haluaa matkustella ym kuten vuokralla ollessa oli mahdollista kevyesti.
En todellakaan omistusasujana matkustele ym.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen netto on luokkaa 2500e. Tämä pariskunnalta tekee 5000e. Siitä voi helposti maksaa 1500-2000e lainaerää, joka laskee maksuajan alle 10 vuoden ja kulut yhteensä huomattavasti pienemmäksi.
200 tonnin asunto sinkulle minimisäästöillä on taas aika lailla kallis, jos on just ja just keskituloinen. Veikkaan ettei ap edes ole oikeasti keskituloinen, vaan luulee vaan olevansa.
Nettopalkkani on 3000, näkee vaikka Tehyn taulukoista. Tuo oli 150K laskelma niin että omia säästöjä olisi 10K. Tässä oli pointtina järkyttävän suuri koron osuus eikä niinkään se että onko juuri _minulla_ varaa maksaa se vaan mitä yleensäkin pankki tarjoaa tavalliselle palkansaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Teitä on ollut kaksi maksamassa ja ap vaikuttaa olevan sinkku. Siinä valtaisa ero maksukyvyssä ja lisäksi pankit antavat huonoimmat tarjoukset yksinäisille elleivät nämä hyvin maksukykyisiä. Kahden ihmisen maksaessa tuo on pieni summa mutta vertailukohtana vastaava laina olisi teillä 300 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkkani on 3000, näkee vaikka Tehyn taulukoista. Tuo oli 150K laskelma niin että omia säästöjä olisi 10K. Tässä oli pointtina järkyttävän suuri koron osuus eikä niinkään se että onko juuri _minulla_ varaa maksaa se vaan mitä yleensäkin pankki tarjoaa tavalliselle palkansaajalle.
Noniin, siis brutto on 3000, netto 2300.
Toinen vaihtoehto on ensin säästää tarvittava summa ja sitten ostaa talo. Silloin homma on päinvastoin eli säästäessä kertyy korkoa korolle ja säästöt kartuttavat itse itseään. Silloin ei tule euroakaan lainakuluja. Ihan itse voit valita, missä järjestyksessä sen rahan hankit.
Ostin kaksioni ns. käteisellä eli ilman lainaa. Ei tarvinnut maksaa kuin varainsiirtovero ylimääräistä.