Miten lainakustannukset voivat olla 82K Nordean laskurilla (laina itsessään 167K)? Mitä en ymmärrä? Kenellä tällaisiin on varaa?
Tarkempaa tietoa arvion ja lainan määrän laskemisesta
Esimerkki: "Otat lainaa 151.000 euroa, laina-ajaksi sovitaan 23 vuotta ja lainan koroksi 3,25 % (10/2024). Todellinen vuosikorko on 3,4 % ja siihen sisältyy 600 euron avausmaksu sekä lainan maksuerän automaattinen veloitus 2,50 euroa/kk. Maksuerien lukumäärä on 276 kpl. Luoton ja luottokustannusten yhteismäärä on 216 956 euroa. Kuukausimaksu (annuiteetti) on 781 euroa."
Asuntolainan määrä ja maksuerä
Asuntolainan kuukausittainen maksuerä on laskettu käyttäen 25 vuoden laina-aikaa ja 0,8 %:n korkomarginaalia.
Lainan lisätiedot
Lainan määrä167 021 EUR
Korko3,36 %
Laina-aika25 vuotta
Todellinen vuosikorko3,48 %
Maksuerä / kk831 EUR
Laina ja lainakustannukset yhteensä249 950 EUR
Lainan maksuerän veloituspalkkio / kk2,50 EUR
Järjestelypalkkio668 EUR
Hankintaan liittyviä kuluja
Nämä maksut vähennetään yleensä omarahoitusosuudesta, mutta ne voidaan maksaa myös erikseen.
Varainsiirtovero5 311 EUR
Lainhuuto, Maanmittauslaitoksen kulut161 EUR
Lainhuuto, Nordean kulut420 EUR
Hankintakulut yhteensä5 892 EUR
Kommentit (76)
Uutisväläys: ap ymmärtää mitä korko tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta on aika pitkä laina-aika noin pienelle lainalle, siitä ne kulut tulevat, 300 kuukautta lainanmaksua on kalliimpaa kuin 150 kuukautta, vaikka lainasumma olisi sama.
Tuossakin on maksuerä yli 800 € eli ei voi suurentaakaan oikeastaan ja tämä on yhden keskituloisen ihmisen ok-talotavoitteella laskettu. Että siis aina ne sivukulut on jopa puolet lainan määrästä? Ja ihmiset väittävät maksavansa itselleen kun lyhentävät lainojaan? Olen järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän minä mutta miten kukaan raskii ottaa tällaisia lainoja joiden sivukulut ovat puolet itse siitä lainan määrästä? En käsitä.
Niin se tyypillisesti menee. Karkeasti sanottuna maksat takaisin 1,5 kertaisen summan noilla spekselillä. Ja sitten vielä ajatellaan että se on hyvä sijoitus. No ehkä siitä saa omansa takaisin or not sitten aikanaan.
No, mistä? Siitä sun annuiteetistä ja järjettömän pitkästä laina-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin se tyypillisesti menee. Karkeasti sanottuna maksat takaisin 1,5 kertaisen summan noilla spekselillä. Ja sitten vielä ajatellaan että se on hyvä sijoitus. No ehkä siitä saa omansa takaisin or not sitten aikanaan.
Ilmaiseksikö se pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
No näinhän täällä palstalla aina omistusasujat väittävät että maksavat itselleen ja vuokralainen maksaa vain vuokralordin pussiin. Mutta tuon summan päälle tulee vielä ne ylläpito- ja remonttikulut, tieosuus, jätehuolto mitä kaikkea onkaan, nuohous. Uskomatonta bullshittiä.
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran kannattavampaa maksella "omaa" kuin vuokraa niin ei siihen enempää pysty laittamaan kuin tuon 800 € per kk jos haluaa matkustella ym kuten vuokralla ollessa oli mahdollista kevyesti.
No kannattaa valita se KALLEIN lyhennystapa ja tolkuton maksuaika.
Minä otin 280 k€ lainaa mutta maksoin sen takaisin 8 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on törkeää koronkiskontaa. Älkää ottako tällaisia lainoja. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta on aika pitkä laina-aika noin pienelle lainalle, siitä ne kulut tulevat, 300 kuukautta lainanmaksua on kalliimpaa kuin 150 kuukautta, vaikka lainasumma olisi sama.
Tuossakin on maksuerä yli 800 € eli ei voi suurentaakaan oikeastaan ja tämä on yhden keskituloisen ihmisen ok-talotavoitteella laskettu. Että siis aina ne sivukulut on jopa puolet lainan määrästä? Ja ihmiset väittävät maksavansa itselleen kun lyhentävät lainojaan? Olen järkyttynyt.
Miksi ei voi suurentaa? Ja mistä aiot saada noin halvan omakotitalon?
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa valita se KALLEIN lyhennystapa ja tolkuton maksuaika.
Minä otin 280 k€ lainaa mutta maksoin sen takaisin 8 vuodessa.
No tänä viikonloppuna juuri jossain ketjussa vänkättiin että miten niin ei omistusasunnon ostaja voi matkailla. Täytyy olla hulppeat tulot/perinnöt/lottovoitot että se on mitenkään mahdollista tavalliselle palkansaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. En sanonut mitään sellaista vaan kyse on faktasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran kannattavampaa maksella "omaa" kuin vuokraa niin ei siihen enempää pysty laittamaan kuin tuon 800 € per kk jos haluaa matkustella ym kuten vuokralla ollessa oli mahdollista kevyesti.
Mulla on vuokra 1200€ ja säästöön jää lähemmäs tonni kuukausittain. Ootko varma että oot keskituloinen?
Eihän tuo mikään pieni laina ole jos yksi maksamassa ja se näkyy niin laina-ajassa kuin kustannuksissa.
Kallista on raha tällä hetkellä mutta onneksi viitekorot ovat laskussa. Jos tuuri käy niin Parin vuoden päästä olemme taas hyvin lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän minä mutta miten kukaan raskii ottaa tällaisia lainoja joiden sivukulut ovat puolet itse siitä lainan määrästä? En käsitä.
Nuohan ovat nimelliset sivukulut. esim 2% inflaatiolla kulut ovat jo huomattavasti alemmat
Lisäksi pitää ottaa huomioon että asunto-osake ei ole samanlainen sijoitus kuin esim pörssiosake vaan plussana myös käyttöhyöty. toisaalta miinuksena osinkojen sijaan hoitovastike ja wildcardina remontit. Jotta on siinä laskemista :D onnea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi suurentaa? Ja mistä aiot saada noin halvan omakotitalon?
No jos en halua maksaa asumisesta enempää kuin nytkään kun haluan myös matkailla jne. Mun palkkatuloilla antoi tuon määrän lainaa mahdolliseksi, en nyt ole tarkistanut ostaisinko sillä oikeasti jotain kun en ole näillä koroilla ostamassa mitään.
Huomioitava tietenkin myös rahan arvon muuttuminen eli inflaatio laina-aikana. Se syö pois osan lainakustannuksista.