Kaupassa viime tipassa kävijät: Voitteko selittää mullekin?
Miksi, oi miksi, tulette tekemään kahdensadan euron megaostoksia lauantaina klo 17.45 (tai vaihtoehtoisesti pe klo 20.45)?
Jos kauppa menee kiinni klo 18, se tarkoittaa sitä, että siihen mennessä pitäisi periaatteessa olla ulkona kaupasta. Miksi helvetissä siltikin siellä on joku poloinen kassa töissä vielä 18.30????
Kommentit (88)
Ja noudatamme jonkinlaista yhteiskaavaa toisesta maamme johtavasta päivittäistavaraketjusta.
Työaika kassalla päättyy 18.30, la jolloin kauppa suljetaan 18.00.
Kassa sulkee oven ja hoitaa kassantilit, sekä muutaman juoksevan asian. Se puolituntia on aika tarkka-aika. Jos tulee yksikin normaali rutiineista poikkeava asia, on tiedossa ylitöitä.
Muuten mukavaa, mutta asiaan ei saa lisää aikaa. Eli asiasta on keskusteltu. Kyllä sen 15 min tai 30 min saa mainittua pomolle seuraavana päivänä että olin ylimääräistä.
Mutta meillä on vaihtelevasti muillakin osastoilla vuoroja. Olemme 10v aikana huomanneet ettei vain kassa ihmisiä tahdo löytyä. Ja meidän kaupassa voi hyllyttää ja hinnoittaa välillä. Eli ensin kerrotaan että työ aikasi on... Ja sen jälkeen sanotaan että siltikin jokatoinen päivä se on puolisentuntia pidempi.
Jos kauppa suljettaisiin 15.00 jokainen arkipäivä, en usko että olisi kovasti vastaan sanomista kun tarvitsisi olla ylitöissä 4pv viikossa puolituntia. Silti pääsisin ihmistenaikaan virastoihin ja hakemaan lapseni tarhasta. Vuorotyö, fyysisesti raskas työ ja epäsäännöllisyys. Sekä vielä palveluala.
Minutkin on luotu tälle alalle. Useanvuoden poissa olon jälkeen.
Tuntuu, että tämän ketjun myyjät urputtavat vain siksi, että heitä häiritsee palvella asiakkaita kun työaika on loppumassa. Onpa kivaa olla jokin häiriötekijä, tosi itsekästä ajattelua teillä myyjilä. Kauppa on tänä markkinatalouden aikana kuitenkin asiakkaita varten, eikä asiakkaat kauppaa varten. Eri asia, jos eletään jossain kommunistitaloudessa.
Vierailija:
Ei siinä ole mitään kitisemistä minun mielestäni. Niin se vain on. Mutta niille jotka tulevat pari minuuttia yli koputtelemaan, niin se on tyly ei, koska kauppa on mennyt kiinni...
Mutta mä en siltikään tajua, miksi varttia ennen sulkemista tullaan ostamaan kaksi kärryllistä tavaraa. Kun siinä vartissa ei ihan oikeasti ehdi tehdä koko kierrosta, maksaa, pakata ja häipyä.
Kauppa on auki viikolla 14 tuntia!!! Miksi helvetissä se reissu on ajoitettava siihen viimeiseen varttiin?
Eikö se olisi asiakkaallekin kiva ehtiä pois ihmisten aikoihin? Ennen kuin vartijat tulevat hätistelemään?
Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Tottakai asiakas saa tulla sisään vaikka minuuttia ennen, koska sulkemisaika on tasan.
Jos kauppa suljetaan kello kuusi, asiakkailla on oikeus olla siellä siihen asti ilman että tarvitsee katsella myyjien happamia naamoja. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin hapannaamaiset myyjät, pyrin kiertämään ne aina kaukaa. Onneksi niitä iloisiakin riittää.
Ja usein kassojen jonot sulkemisajan jälkeen on ihan kaupan omaa syytä, mitäs eivät laita tarpeeksi henkilökuntaa kassoille.
ja siihen eivät juuri koskaan ehdi. kassa pitää laskea ja paikat sulkea yms..
Vierailija:
kyse ei ole mistään suomalaisesta jutusta joten älkää vetäkö sitä tähän mukaan vaikka teilla onkin heikko suomi-itsetunto
norsunvitulla. Mua ei kiinnosta yhtään, että moneltako niiden työaika loppuu. Jos loppuu tasan 18, ni luukku kiinni aiemmin ja kotiin. Jos menee yliaikaa, ni korvauksen siitä saatte aikana tai rahana toisin kuin monissa muissa töissä.
onnistuu pääsemään sisälle esim. minuuttia vaille sulkeutumisaika. Ei kai kukaan oikeasti näin tee?! Mulla on jo vähän sellainen anteeksipyytävä olo, jos satun vielä olemaan kaupassa viittä vaille. Silloin lähden äkkiä pois. Olen aina kuvitellut, että kaupan pitää olla TYHJÄ sulkeutumisaikaan.
Eihän muissakaan paikoissa asioida sulkemisajan jälkeen. Miksi kauppa olisi eriasia?
Yleensä työaika on esim. 21.15 jos kauppa sulkee ovensa 21.00.
Sitten on vielä
-tupakkakoneet kiinni
- turvaboxit
-ehkä hätäuloskäyntien sulkeminen
- kasssojen tilitys ja poisvienti
-kuittien setviminen
-kassa-alueen siistiminen
Ja sit kaikissa kaupoissa _pitää olla hälytykset päällä_ tiettyyn aikaan. Jos ei henkilökunta ehdi pois ennen sitä niin parhaassa mahdollisessa tapauksessa securitas kiitää paikalle ja asian selvittäminen taas vie aikaa...
eli ei sieltä pääse niin vaan ulos niinkuin luulette. Yleensä jos asiakkaat poistuvat noin 10yli niin meille jäisi tuo 5 min aikaa hoitaa muut tehtävät ja itsemme ulos talosta.
Kaupat ovat liiketalouteen pohjautuvia yksiköitä. Ja jos kauppa kertoo sulkeutuvansa klo 18, se sulkee. Ja asiakkaat ohjataan ulos.
Jos kauppa haluaa sitoutuneita asiakkaita ja kerätä viimeiset rahat ylityökorvausten kustannuksella, se on kaupan valinta. Jos myöhäiset asiakkaat aiheuttavat ylityökorvauksia henkilökunnalle, saa asiakkaan ostokset olla aika suuret jos ne kattaa.
Eli jos se ei ole bisneksen kannalta järkevää odottaa kun mamma raahaa 100 euron ostokset kassalle, josta jää kaupalle 40 e, josta verot pois ja muut kulut sekä ne ylityökorvaukset, niin ei kauheasti kiinnosta.
Ja sitä paitsi.. kaikki asiakkaat ovat maksavia asiakkaita. Ei ilmaiskortilla ratsastavia ole. " Minä olen sentään maksava asiakas" .... huihai.
Miettikääpäs, kuinka moni tekee työpaikallaan ylitöitä paljon pidempäänkin tai joutuu ottamaan töitä kotiin saadakseen ne hoidettua. Tai joutuu vastailemaan työpuheluihin vapaa-ajallaankin koska sellaisesta on muodostunut firmassa " yleinen käytäntö" .
Ei se tietenkään oikein ole sen enempää kaupan väkeä kuin muutakaan kohtaan, mutta ihan vaan tiedoksi että ette te siellä kaupassa ainoita ole.
Vierailija:
Miettikääpäs, kuinka moni tekee työpaikallaan ylitöitä paljon pidempäänkin tai joutuu ottamaan töitä kotiin saadakseen ne hoidettua.
Vierailija:
Häivy ennen kuin kello on 18 jotta mä ehdin himaan, älä tuo mulle mitään ylimääräistä duunia, mä täytän nyt hyllyjä eli v**uako tuut mua häiritsemään...Ja kukas niitä hyllyjä sitten täyttäisi? Ei olisi sinullakaan valikoimaa mielinmäärin jos joku ei niitä sinne hyllylle laita. Omalla ajallko olisi täytettävä että sinulla olisi varaa valita.
Ja pakko siellä kaupassa on käydä että ruokansa saisi eli et se siitä asiakas maksaqa palkkasi.
Olin ns. kalliimmassa vaatekaupassa etsimässä housuja. Olin tullut hyvissä ajoin, tyyliin tuntia aiemmin ja löytänyt mieleiseni housut monien sovitettujen joukosta. Koko kuitenkin oli yhtä liian suuri. Kello oli kymmentä vaille tasan (ei ollut vielä lähellä sulkemisaikaa) ja kysyin pienempää kokoa. Myyjiä oli kaksi. Kokoa olisi löytynyt varastosta, mutta koska tällä toisella oli loppumassa työaika kymmenen minuutin kuluttua, hän ei suostunut lähteä hakemaan minulle sopivaa kokoa. Ja toista tarvittiin kassalla. Siinä vähän meinas keittää pohjaan... Jos olisin kyseisen liikkeen omistaja, harkitsisin työntekijävalintoja vähän tarkemmin. No, ehdottivat sitten seuraavalle viikolle (oli lauantai) toista päivää, jona hakisivat housut varastosta jotta voisin tulla toisen kerran ja sovittaa ne. Muistaakseni housut jäivät kuitenkin jostain syystä ostamatta sieltä....
Ai että sekö antaa oikeuden maleksia siellä kaupassa?
Ja mä olen myös ollut kassalla. Työaika meillä loppui vartin yli. Lähes poikkeuksetta viikonloppusin lokerolleen oli kävelemässä vasta puolen aikaan.
Kerran joku mies asiakas tuli kassoille vasta sitten kun kaikki olivat jo kassansa tyhjentäneet! Kello oli siis vaikka mitä. Kuulutettu oli monta kertaa, mutta kai hän ei välittänyt.. Seuraava päivä oli Äitienpäivä ja miehellä kärry ihan täynnä tavaraa.
No, vastaava sanoi vaan että ollaan suljettu ajat sitten, tervetuloa maanantaina uudestaan.
Saattoi emäntä olla kotona vähän pahalla tuulella, ku mitään ei mies kaupasta saanu..
Kala -ja lihatiskit menevät ihan ymmärrettävästi kiinni tuntia ennen sulkemisaikaa, sillä työnkuvaan kuuluu tiskien peseminen ja desinfioiminen, ne tuotteet kun ovat erityisen arkoja bakteereille...
Nykyaikana ihmisten vaatimustaso on aivan älytöntä!
Miten ennen pärjättiinkään kun kaupat menivät arkena jo kello 18 kiinni tai aikaisemminkin.
Ei riitä sunnuntaiaukiolot vaan pitäis palvella vielä sulkemisajan jälkeenkin...