Kaupassa viime tipassa kävijät: Voitteko selittää mullekin?
Miksi, oi miksi, tulette tekemään kahdensadan euron megaostoksia lauantaina klo 17.45 (tai vaihtoehtoisesti pe klo 20.45)?
Jos kauppa menee kiinni klo 18, se tarkoittaa sitä, että siihen mennessä pitäisi periaatteessa olla ulkona kaupasta. Miksi helvetissä siltikin siellä on joku poloinen kassa töissä vielä 18.30????
Kommentit (88)
Tätä voidaan vääntää hamaan loppuun asti koska joka työpaikassa on omat mätämunansa.
Kun itse olin 10 v kaupassa töissä niin kassojen työaika oli aina 30 min yli sulkemisajan. Uusia asiakkaita ei saanut tulla tasan jälkeen mutta sisällä olevat palveltiin loppuun asti.
Jos työnantaja ei maksa palkkaa niin vaihtakaa työpaikkaa. Minä edelleen käyn kaupassa kun se on auki.
Yleensä ovat avataan 8.00 ja pyritään sulkemaan 18.00. Valitettavasti näin ei ole aina. 4pv viikosta keskimäärin se toimii. Aamulla saattaa joku juosta takaovesta 7.45 ja pyytää maitoa tai muuta " pientä. No, tuossa menee 1 työntekijän vartti muuhun kuin oli tarkoitus. Tämä taas kaataa hänen seuraavan puolituntisensa jos sattuu olemaan ainoana kassan lisäksi.
Muutenkin tuo työntekijä on jo aloittanut aamunsa viimeistään 6.30 liha- sekä kalatiskin laitolla.
Illalla ei ole täyttä miehitystä töissä. Viiden aikaan alkaa kala- sekä lihatiskin siivous. 17.30 aletaan viemään tuotteita kylmään. Kaikista tuotteista on hinnat esillä ja jos joku vielä jotain näistä tahtoo, kyllä se haetaan. Noin 1h menee tuon tyhjennyksessä. Siinä välissä pitäisi juosta ständit pihalta sekä ovet sulkea.
Emme käännytä ketään pois. Mutta pidämme huolen että ulko ovella ei ole enää kaikki valot päällä ja mainokset on sisällä. Suljemme kun viimeinen lähtee.
Kassa alkaa laskemaan sekä tilittämään. Sulkee tupakat, kerää roskat. Järjestää kärryt, sulkee myymälän valot ja vie leivonnaiset sekä arat tuotteet viileään. Sekä laskee einestiskien liinat.
Työntekijät poistuvat aikaisintaan 18.30, mutta valitettavan usein 19->.
Kun tuo ei ole jatkuvaa, niin sitä ei ennakoida työtunneissa. Hienoahan se olisi jos meidän alalla, muutenkin pienissä palkoissa saataisiin lisää tunteja. Vaan valitettavasti se ei ole noin yksinkertaista. Saattaa olla viikko ettei kukaan ole yli kuuden asiakkaana.
Ai niin. Usein kaupan työntekijät joutuvat tekemään ostoksensa 18.00 jälkeen. Välillä varaa puolituntia ennen työaikaa kaupankäyntiin.. Vaan huomaakin tekevänsä jo töitä sinä aikana.
Tämä oli tarina pienestä kaupasta. Ja kyllä me todella inhoamme kun joku tulee tahallaan useasti viimetipassa ja ei lähde kulumallakaa. Vaan harvassa on nämä. Usein on kyse muusta.
Ei muillakaan aloilla työt aina lopu silloin kun on työvuoron pitäisi loppua. Monilla venyy tuntejakin myöhemmäksi kuin itse on alunperin suunnitellut.
Jos kauppa on auki 18:n niin totta helvetissä sinne saa tulla niin kauan kuin ovet ovat auki. Työnantajan velvollisuus on sitten maksaa palkkaa 18.30 saakka tai kauemminkin jos tarve niin vaatii. Ja henkilökunta suunnittelee omat menonsa sen mukaan.
Mielestäni ns. viime hetken ostokset ovat täysin OK, kunhan sinne kauppaan ei jäädä maleksimaan turhan takia.
Vierailija:
Kun tuo ei ole jatkuvaa, niin sitä ei ennakoida työtunneissa. Hienoahan se olisi jos meidän alalla, muutenkin pienissä palkoissa saataisiin lisää tunteja. Vaan valitettavasti se ei ole noin yksinkertaista. Saattaa olla viikko ettei kukaan ole yli kuuden asiakkaana.Ai niin. Usein kaupan työntekijät joutuvat tekemään ostoksensa 18.00 jälkeen. Välillä varaa puolituntia ennen työaikaa kaupankäyntiin.. Vaan huomaakin tekevänsä jo töitä sinä aikana.
Tämä oli tarina pienestä kaupasta. Ja kyllä me todella inhoamme kun joku tulee tahallaan useasti viimetipassa ja ei lähde kulumallakaa. Vaan harvassa on nämä. Usein on kyse muusta.
Onneksi sentään joku ymmärtää, että harva tulee TAHALLAAN kauppaan viime tingassa myyjiä kiusaamaan vaan siihen on joku syy.
Vai luuletteko asiakkaiden nauttivan siitä, että hyllyt on jo tyhjänä ja hikihatussa saa juosta kaupan läpi kassan mulkoillessa happaman näköisenä?
Tiedetään, että kaupan alalla palkat on pienet ja duuni rankkaa, mutta se ei edelleenkään ole asiakkaitten vaan työnantajien vika. Aika usein ne huonot olot vaan asiakkaisiin kostautuu...
loppuu heti ovien sisäpuolella. Sitten maleksitaan rauhassa ympäri kauppaa, katsellaan ja hypistellään ilman pienintäkään aikomusta suoriutua kaupasta ulos kohtuullisessa ajassa. Ja tälläisten asiakkaiden takia yhden kassan täytyy jatkaa ja jatkaa työvuoroaan, vaikka oltaisiin jo reippaasti yliajalla.
Itse en enää onneksi kaupassa työskentele, mutta sen verran elävinä nämä kokemukset muistissa ovat, että silloin harvoin (ehkä kaksi kertaa vuodessa), kun itse viime tipassa kauppaan kipaisen, yritän suoriutua sieltä mahdollisimman nopeasti ulos. Ja yritän suunnitella arkeni niin, että vain äärimmäisessä hätätapauksessa joudun käymään kaupassa aukioloajan viimeisen vartin aikana. Eikä se edes ole ollenkaan vaikeaa!
Kukaan ei varmaankaan tule tahallaan myöhään kauppaan, mutta ainahan jokaisella on mielestään hyvä syy!
Jos joku vaikka pettää miestään/vaimoaan, hänellä yleensä on hyvä syy, ei hän tee sitä tahallaan. Ei kukaan jätä autoa sakko paikalle tahallaan, siihen on hyvä syy (kiire, ei huomannut kielto merkkiä jne. )
Minusta toisten työtä pitää arvostaa, tehkää muille niinkuin tahdotte itsellenne tehtävän. Moni heittää roskat taskustaa kadulle; kyllä joku ne siivoaa. Vessan voi jättää törkeään kuntoon julkisissa tiloissa, eihän sitä itse tarvitse siivota...
Mutta auta armias kun itseen kohdistaa tuollainen törkeä rikos; naapurin appi ukko on taas jättänyt auton meidän paikalle, ei 20 metrin päässä olevalle vieraspaikalle, johan alkaa sympatia loppua.
Siis kaupan ovet suljetaan klo 18. Sen tietää kaikki, niin asiakkaat kuin kassat. Sisään pääsee ja ostokset voi tehdä. Itse olen ollut kaks vuotta kassalla töissä ja useamminkin työaika loppui vasta 18:45 lauantaisin kun piti siivota kassa, tilittää rahat jne. So fucking what? Tiesin sen etukäteen. Ainoa mikä siinä oli mälsää oli se kun piti kävellä hipihiljaisen kauppakeskuksen läpi, jossa ei ketään muuta ollut mutta joka oli auki kuitenkin, aina arvelutti (etenkin perjantai-iltaisin) että tuleeko joku jostain nurkasta niskaan.
Ja oikeasti esimerkiksi meillä klo 20-21 kauppaanlähtö on ihan normaalia tänä päivänä siksi, että lapset pannaan nukkumaan vasta kasin jälkeen ja mies lähtee usein sen jälkeen kauppaan. Ja jos kaupassa joku rupeaa siitä valittamaan, niin ei muuten tasan varmasti mennä sinne toista kertaa!
Muistanpa muuten kun mulle eräänä jouluaattona tuli asiakas klo 13:20 (uskomatonta mutta totta). Kärry täynnä tavaraa, oli päässyt siellä kaupassa vissiin seikkailemaan kun oli niin iso eikä ollut kenenkään silmiin sattunut. Kaikki muut kassat oli sulkeneet jo ja minäkin olin lähdössä, kyyti odotti ulkona, mutta niin vaan oli palveltava. Kuuluu ammattiin, jokaisessa ammatissa on miinuspuolensa!
Minäpä vaihdoin sitten alaa kun vähän kasvoin, ei tarvi enää sietää tuota. Sen sijaan työt tulee jatkuvasti kotiin eikä koskaan ole vapaata, miinuspuoli sekin.
Ja mielestäni osoittaa huonoa tilannetajua alkaa sovittelemaan kaikkia kaupan kumisaappaita kolme minuuttia ennen kaupan sulkeutumista, ääliöitä mahtuu aina mukaan, niitä, jotka ajattelevat että MINULLA on oikeus shoppailla täällä juuri niin kauan MINÄ haluan.
Silti olen sitä mieltä, että asiakkaista kauppa elää ja isoissa marketeissa täytyy varautua siihen, että viimeiset asiakkaat tulevat sisään juuri ennen kuin ovet sulkeutuvat ja toivottavsti itse(kin) ymmärtävät hoitaa ostoksensa mahdollisimman nopeasti. Kauppa elää asiakkaista, jos jossain Prisman tapaisessa marketissa alettaisiin asiakkaita häätää puoli tuntia ennen kaupan sulkeutumista ovilta periaatteella " kun me suljetaan kohta etkä sä varmaan ehdi tehdä sun ostoksia vartissa + jonottaa ainoalle auki olevalle kassalle varttia" , niin eipä kovin kauan pysyisi kauppa pystyssä.
Muistan kuinka ekassa kesätyöpaikassa kaupan kassalla (työaika päättyi 18.45) tämä asia jurppi todellakin. Samalla tavalla jupistiin lukion jälkeisessä välivuosiduunissa päiväkodin pihalla, jos ei kakaroita oltu haettu viiteen mennessä (iltavuoron työaika päättyi kuudelta). Sittemmin olen huomannut että muissa hommissa joustetaan tunneilla ja tunneilla, eikä kukaan maksa ylityölisää :(
Vierailija:
Ei muillakaan aloilla työt aina lopu silloin kun on työvuoron pitäisi loppua. Monilla venyy tuntejakin myöhemmäksi kuin itse on alunperin suunnitellut.Jos kauppa on auki 18:n niin totta helvetissä sinne saa tulla niin kauan kuin ovet ovat auki. Työnantajan velvollisuus on sitten maksaa palkkaa 18.30 saakka tai kauemminkin jos tarve niin vaatii. Ja henkilökunta suunnittelee omat menonsa sen mukaan.
Mielestäni ns. viime hetken ostokset ovat täysin OK, kunhan sinne kauppaan ei jäädä maleksimaan turhan takia.
Toki voi vielä tulla, kun ovet on auki. Ymmärrän että tulee tilanteita, että ehtii vasta viime minuutilla.
Mutta voi sitä ajatella myyjiäkin ja yrittää välttää viimetipan tuloa ja silloinkin hoitaa ostokset mahdollisimman nopeasti.
t. kaupassa opiskelurahoja aikoinaan tienannut.
viis yli tai viistoista, vaan klo 18.
Kun olitte koulussa, vaikkapa alasteella (sen on kaikki käyny) ja teille sanottiin, että koulu loppuu klo 15 niin pyörittekö siellä vielä vartin yli vain kun opettaja halusi niin tai ei ehtinyt käydä läpi päivän ohjelmaa?
Todella harvoin kuitenkin. Mutta ostokset ovat silloin todella vähäisiä, jotka on helppo vain hakea, maksaa ja poistua. Nekin ostokset ovat yleensä jotain aikaisemmalta reissulta unohtuneita ostoksia. Itse olen yleensä näillä viime hetken ostoksilla kerennyt ulostautuakin vielä kaupasta ennen kuin ovet sulkeutuvat.
Sanoi asian hienosti!=)
Nimenomaan kuvittelisi että JOKAISELLA ihmisellä on TILANNETAJUA sen verran, että jos viime tingassa kauppaan singahtaa, niin hoitaa myös ostoksensa nopeasti!=)
Vaikka huomaisi että kumisaappaat ovat tarjouksessa, niin pitäisi ymmärtää hoitaa ne välttämimmät ostokset pikaiseen ja poistua. Kenkiä ymv. voi sitten tulla heti vaikka aamusta seuraavana päivänä sovittelemaan!=)
Vierailija:
Vierailija:
Ei muillakaan aloilla työt aina lopu silloin kun on työvuoron pitäisi loppua. Monilla venyy tuntejakin myöhemmäksi kuin itse on alunperin suunnitellut.Jos kauppa on auki 18:n niin totta helvetissä sinne saa tulla niin kauan kuin ovet ovat auki. Työnantajan velvollisuus on sitten maksaa palkkaa 18.30 saakka tai kauemminkin jos tarve niin vaatii. Ja henkilökunta suunnittelee omat menonsa sen mukaan.
Toki voi vielä tulla, kun ovet on auki. Ymmärrän että tulee tilanteita, että ehtii vasta viime minuutilla.
Mutta voi sitä ajatella myyjiäkin ja yrittää välttää viimetipan tuloa ja silloinkin hoitaa ostokset mahdollisimman nopeasti.t. kaupassa opiskelurahoja aikoinaan tienannut.
Sitähän tuo viimeinen lause tarkoitti, että kauppaan tullaan viime tingassa vain kun on pakottava tarve. Ja painutaan mahd pian pois.
Mieheni ohjaa työkseen lapsia ja nuoria heidän harrastuksessaan, mikä tarkoittaa, että hänen työaikansa alkaa, kun koulut päättyvät, ja päättyy illalla klo 20-21. Hän tekee töitä myös lauantaisin. Oma työaikani on klo 9-17. Asumme lähiössä, mies käy autolla töissä keskustassa. Matkaa lähikauppaan on 10 minuutin kävelymatka, markettiin ajaa samassa ajassa.
Hoidamme viikon ruokaostokset kerralla, jotta minun ei tarvitse kantaa tavaroita jalan (vain yksi auto). Mieheni kurvaa hiki hatussa töistä noutamaan minua. Vaikka minulla on ostoslista ja yritän olla nopea, olemme usein kassalla vasta juuri sulkemisaikaan. Tämä on ainoa keino hoitaa ostokset ilman, että kädet venyvät ja niska menee jumiin - ja lisäksi ainoa keino saada mies osallistumaan perheen elatukseen.
Saamme harvoin mitään kala- tai lihatiskiltä, joita aletaan sulkea jo tunti ennen kaupan sulkemista. Ehdimme aina kassalle ennen kaupan sulkemista, mutta sille en voi mitään, jos on jonoa ja liian vähän kassoja auki.
Edes kokeilisit. Ihan urheilusta kävisi ja ruoka maistuisi paljon paremmin. Eikös se lähikauppa ole auki viikolla 17.00 jälkeen vielä 4 tuntia. Ota vaikka kelkka allesi niin saavutat huippu nopeuden. Voi nolo.
Reppu selkään ja viikolla haeta 2 kertaa juotavaa sekä syötävää.
Vanhat ihmiset kävelevät jokainen päivä paljon enemmän. Ja nuoret sekä lapset. Tuossa nähdään mitä ongelmia on nyky akuisilla.
Vierailija:
Kun olitte koulussa, vaikkapa alasteella (sen on kaikki käyny) ja teille sanottiin, että koulu loppuu klo 15 niin pyörittekö siellä vielä vartin yli vain kun opettaja halusi niin tai ei ehtinyt käydä läpi päivän ohjelmaa?
Tuskin ne lapset siellä tunnilla on opettajan aikaa viemässä vaan tietenkin ulkona.
Ellei joissain kouluissa saa viettää erikseen aikaa jossain tilassa koulun sulkeutumisen jälkeen..
Kuka norkoilee käytävillä ja luokissa? Ja kuinka moni kaupassa kävijä odottelee kyytejä kaupan sisällä?
Vierailija:
Kyllä siellä useinkin pyöritään se ylimääräinen tunti, kun kyytejä on yhdistelty ja pitää odottaa että muiltakin samaan suuntaan meneviltä loppuu koulupäivä.Vierailija:
Viikko-ostoksemme käsittävät kymmenkunta litraa juomia ja niiden lisäksi 4-6 täyttä muovikassillista (tai kangaskassillista, miten vain) muuta tavaraa. Toki ne voisi tuoda repulla lähikaupasta, mutta en kyllä näe siihen mitään todellista syytä. Lisäksi se tarkoittaisi, että mieheni ei osallistuisi lankaan perheen ruokakuluihin, koska hän ei kävisi koskaan kaupassa. Se ei mielestäni olisi ihan oikein, kun hoidan meillä asumiskulutkin yksin.
Niin se vaan. Suunnittele ne menosi sen mukaan niin ei tarvitse aina pahoittaa mieltäsi.