Pärjäätkö ilman wc-paperia?
Jotkut kertovat, että eivät käytä ollenkaan wc-paperia, vaan pesevät vedellä. On kuulemma sivistynyttä, luontoystävällistä ja hygieenistä.
Miten? Ja miten te sen käytännössä teette, esimerkiksi kauppakeskuksessa, töissä tai vierailulla?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Pitääkö viedä oma pyyhe mukaan kylään ja kaikkialle?
Ei pidä. Pyyhin aina isäntäväen kasvopyyhkeeseen. Kukaan ei ole huomannut.
;)
Käytän talouspaperia, kestävämpää kuin vessapaperi ja yksi arkki kahteen kertaan taitettuna on sopivan kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Bidet, tai suihku ja frotee pyyhe riittävät täysin ja kunnollinen käsienpesu saippualla ja kynsiharjalla kuumalla vedellä aina vessassa käynnin riittävät hyvään tulokseen myös käsihygieniassa.
( ps* onko ja antaako pelkkä paperilla pyyhkiminen ja hankaaminen sitä milloinkaan ?)
Ei helkkari mikä show pelkästään p.kalla käymisen takia. Oikein persukselta haiseva ulostepyyhe vessassa kun ei voi paperia käyttää. Jotkut ylpeilevät että käyvät oikein suihkussa joka kerta sontimisen jälkeen. Tosi käytännöllistä varsinkin jos on ripuli.
Kaikkea ei kannata matkia niiltä k.maalaisilta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona käytetään vettä, kylässä ja julkisissa vessoissa ihan paperia. Kyllä mä ostan paperia kotiin myös, vaikka vettä käytän.
Mutta onko teillä sitten jokaiselle perheenjäsenelle oma takapuolipyyhe erikseen? Kuinka usein niitä vaihdetaan?
Vai mennäänkö periaatteella "luonto kuivaa"?
Miksi puhdasta prcettä ei voi kuivata ihan sillä peruskylpypyyhkeellä? Vihaatteko prceitänne vai mikä?
Miksi pyyhkeitä pestään jos aina kuivataan puhtaita mitä lie ?
Likaisten kainaloiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei paperilla saa puhdasta. Housutkin kakassa jos paperilla koittaa siivota.
Joo, siksi ihmiset yleensä käyttää yhdistelmää paperi ja vesi ja paperi.
Sinäkö jätät nuo paperit pois kokonaan?
Yleensä kyllä, koska vesisuihkulla tulee puhtaampi lopputulos. Jos ei ole pyyhettä, voi kuivata pieneen määrään paperia. Suomessa aika harvoin on sellainen ilma, että voisi ihan vain antaa tuulen kuivata.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin 8 rullan paketin tammikuussa ja vielä siitä on neljä jäljellä. Mulla ei kulu veskipaprua.
Kotona mulla on pieniä harsopyyhkeitä (vauvaharso neljään osaan). Semmoisella kuivaan värkkini pesun jälkeen. Yksi yleensä per päivä. Töissä mulla on sattumalta oma vessa, että pystyn toteuttamaan omaa tyyliäni.
Kauppakeskuksissa tms. en käy tarpeillani. Teatterissa pitää toisinaan käydä ja siellä käydään vanhanaikaisesti.
Mä en oikeastaan kyläile, vaan mun luona käydään. Siksipä ostan vessapaperia.
Ei mulla tässä mitään ideologiaa ole. Olisko joskus opiskelijana pienissä rahoissa mietin, että on oltava joku ratkaisu, jos ei ole varaa ostaa vessapaperia. :D Tuommoinen siitä sitten kehittyi. Noita harsoja voi käyttää menkka-aikaankin tiettyjen pöksyjen kanssa.. ;D
Oletanko väärin, jos veikkaan että elelet itseksesi?
Miten toteuttaisit tämän vaikka nelihenkisessä perheessä?
Tämä vedellä läträäminen menee samaan sarjaan kyykkyvessojen kanssa. Ripulikansat pitävät sitä hienona keksintönä mutta eivät ymmärrä että avoimesta reijästä leviää massiiviset bakteeriroiskeet ympäristöön varsinkin jos ripuli. Nämä ovat asioita jotka normaaliälyinen kyllä tajuaa ilman sanomista.
"Tämä vedellä läträäminen menee samaan sarjaan kyykkyvessojen kanssa. Ripulikansat pitävät sitä hienona keksintönä mutta eivät ymmärrä että avoimesta reijästä leviää massiiviset bakteeriroiskeet ympäristöön varsinkin jos ripuli. Nämä ovat asioita jotka normaaliälyinen kyllä tajuaa ilman sanomista. "
Totta, siksi minulla onkin pöntössä kuminen muhvi, mikä tiivistää perseen pönttöön. Ei leviä roiskeet vaikka kovemminkin turauttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä, koska vesisuihkulla tulee puhtaampi lopputulos. Jos ei ole pyyhettä, voi kuivata pieneen määrään paperia. Suomessa aika harvoin on sellainen ilma, että voisi ihan vain antaa tuulen kuivata.
Eli et pärjää ilman paperia.
Minusta tavallinen tapa on
A) käyttää paperia
B) käyttää paperia ja tarvittaessa myös vettä, ja sitten paperia (tai pyyhettä).
B on pelkän veden käyttämistä huomattavasti parempi vaihtoehto, koska ei kosketa käsin ulosteeseen. Ellet sitten painepesuria käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bidet, tai suihku ja frotee pyyhe riittävät täysin ja kunnollinen käsienpesu saippualla ja kynsiharjalla kuumalla vedellä aina vessassa käynnin riittävät hyvään tulokseen myös käsihygieniassa.
( ps* onko ja antaako pelkkä paperilla pyyhkiminen ja hankaaminen sitä milloinkaan ?)
Ok. Kuinka usein vaihdat pyyhkeet koko perheelle?
Olen yksineläjä ja vaihdan alapyyhkeeni vessassa viikoittain.
Mutta jos olisi perhettä niin lapsille olisi tietysti omat pyyhkeensä heillekin samassa kylpyhuoneen seinänaulakossa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona käytetään vettä, kylässä ja julkisissa vessoissa ihan paperia. Kyllä mä ostan paperia kotiin myös, vaikka vettä käytän.
Mutta onko teillä sitten jokaiselle perheenjäsenelle oma takapuolipyyhe erikseen? Kuinka usein niitä vaihdetaan?
Kerran viikossa keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin 8 rullan paketin tammikuussa ja vielä siitä on neljä jäljellä. Mulla ei kulu veskipaprua.
Kotona mulla on pieniä harsopyyhkeitä (vauvaharso neljään osaan). Semmoisella kuivaan värkkini pesun jälkeen. Yksi yleensä per päivä. Töissä mulla on sattumalta oma vessa, että pystyn toteuttamaan omaa tyyliäni.
Kauppakeskuksissa tms. en käy tarpeillani. Teatterissa pitää toisinaan käydä ja siellä käydään vanhanaikaisesti.
Ei mulla tässä mitään ideologiaa ole. Olisko joskus opiskelijana pienissä rahoissa mietin, että on oltava joku ratkaisu, jos ei ole varaa ostaa vessapaperia. :D Tuommoinen siitä sitten kehittyi. Noita harsoja voi käyttää menkka-aikaankin tiettyjen pöksyjen kanssa.. ;D
Hhhyiii.
Kätteletkö ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän paperin käyttäjät osaavat myös bideetä käyttää, tarpeen vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
Hhyi hlvt
huom: Eihän se froteepyyhe ole kuin enää vain kosteuden ja veden pyyhkimistä varten sen jälkeen kun on huuhdottu ensin kunnolla vedellä ja suihkulla puhtáaksi.
Ne RUSKEET viirut pyyhkeissä. Sitten....
Vierailija kirjoitti:
Toteutat omaa tyyliäsi myös töissä, ja käytät yhden harsopalan päivässä.
Kuljetatko siis joka päivä sitä vähän käytettyä päivän palaa mukaasi töihin ja takaisin? Onko se laukussa minigrip-pussissa vai ihan vain taskussa?
Tämä käytäntö minua kiinnostaa, kun ymmän toki tuon periaatteen. En vain kerta kaikkiaan pysty kuvittelemaan oikeasti toimivaa käytäntöä.
Niin, ja kuvaamissasi tilanteissa pitäisi sitten "auttaa" pesua paljaalla kädellä, kun ei paperia ole.
Ei kovinkaan hygieenistä.