Naapurilla suuremmat tulot?
Sama rappu, hänellä pieni kaksio, minulla yksiö, hän on pitkäaikaistyötön, minä käy 5 kertaa viikossa tekemässä 4 tuntia per päivä töitä (tekisin enemmän jos saisi ja aiemmin sainkin tehdä, sitten tunteja leikattiin).
Ei valtavaa eroa mutta hänen työttömyyspäiväraha, pieni asumistuki ja pieni toimeentulotuki antaa hänelle noin 300e kuussa nettona enemmän.
Sama elämäntilanne, molemmat asumme yksin, ei lapsia jne.
En halua riitaa tai syyllistää ketää, ihmettelen vain, että miten voi saada vähemmän kun käy 5 kertaa viikossa töissä kun käy 0 kertaa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mitä sitten? Senkun irtisanoudut ja jäät työttömäksi ja itse kokeilet kuinka täynnä glamouria ja ihanuutta se työttömän elämä on. Annat sen työpaikkasi vaikka naapurillesi niin ei varmastikaan enää tarvitse kadehtia ja vinkua.
Onko tämä suomalaisten ohje niille, ketkä siellä töissä suostuvat käymään?
Ei tässä ole edes kysy nyt kateudesta tai työttömänä syyllistämisestä, tässä on vain kyse siitä, miksi rahaa annetaan vähemmän, kun käy töissä ja tämä tilanne on todella monelle.
Eikö palkkoja tule nostaa, tai tukia laskea tai sitten keksiä jotain vielä viisaampaa tai sitten antaa kaikille joku 500e pohjapalkka, joka vähennetään tuista, tällä kaavalla minäkin saisin töissä käymisestäni rahaa enemmän, kuin työtön naapuri
Pitäähän sen naapurisikin jollain elää, vai meinaatko että hänen pitäisi olla asunnoton ja kadulla kerjäämässä. Se vasta olisi reilu systeemi tilanteessa, missä kaikille ei riitä työpaikkoja. Itsekin kerroit, että sinullekaan ei ole tarjolla työtunteja niin paljon kuin haluaisit.
Hae nyt vaan työttömyystukea, joka sinulle kuuluu. Naurettavaa vedota, ettet halua tehdä sitä vapaa-ajallasi, kun olet osa-aikatöissä ja sinulla on vapaa-aikaa ruhtinaallisesti! Turha murehtia myöskään työnantajaa, tämä on se systeemi mikä yhteiskunnassa on, ja sinäkin voit sen mukaan elää.
Pitäähän sen naapurisikin jollain elää, vai meinaatko että hänen pitäisi olla asunnoton ja kadulla kerjäämässä. Se vasta olisi reilu systeemi tilanteessa, missä kaikille ei riitä työpaikkoja. Itsekin kerroit, että sinullekaan ei ole tarjolla työtunteja niin paljon kuin haluaisit.
Hae nyt vaan työttömyystukea, joka sinulle kuuluu. Naurettavaa vedota, ettet halua tehdä sitä vapaa-ajallasi, kun olet osa-aikatöissä ja sinulla on vapaa-aikaa ruhtinaallisesti! Turha murehtia myöskään työnantajaa, tämä on se systeemi mikä yhteiskunnassa on, ja sinäkin voit sen mukaan elää.
Hae ne tuet, ei vie paljoo aikaa. Alle 10mim homma jos ei tt tuesta puhuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut asumistukea, toimeentulotukea etc, mitä naapurisikin hakee? Vai meinaatko, että koska käyt töissä ne pitäsi hakematta saada? Ei niitä naapurisikaan hakematta saa.
Tähän samaan vastasin näin: (eikä tämä minusta ratkaise ongelman alkulähdettä)
Kun käy joka päivä töissä niin en ala vapaa-aikaani käyttämään enää näiden kaavakkeiden täyttämiseen ja joka kuukausi johonkin lisärahan ruinaamiseen ja aina saat antaa jotain lisäselvityksiä, näihin on aikaa sitten jos on kokonaan työtön.
Lisäski olen ymmärtänyt, että jos hakisin tukea, minun olisi haettava työtä, jolla tulen paremmin toimeen, enkä oikeastaan haluaisi vaihtaa työpaikkaa jossa viihdyn, haluaisin vain vähän tunteja lisää.
On myös jotenkin "petturimaista" hakea salaa toista työtä, jos on ikään kuin luvannut työnantajalle "viihdyn ja pysyn täällä, voit luot
Sun ongelmasi on liian pieni palkka ja liian vähäiset työtunnit ja silti koet petturimaiseksi työantajaa kohtaan, että yrittäisit muuttaa asiaa. No, juttelepa sen työantajasi kanssa, josko hän suostuisi korjaamaan tilanteen. Ehkä hän tuntee samaa lojaaliutta sua kohtaan, mitä sinä tunnet häntä kohtaan.