Oletko resilientti ihminen?
Kommentit (18)
Joskus on, joskus ei. Olen ollut psykoosissa, kun tilanteet meni vaikeiksi. Toisaalta olen kasvattanut kaksi lasta pärjääviksi aikuisiksi yksin.
On. Minulla on joustavuutta asioiden suhteen ja ns tervettä järkeä. Ymmärrys siitä, että elämässä on vastoinkäymisiä ja niistä vain on selviydyttävä menemällä eteen päin eikä voi stopata siihen yhteen paikkaan. Esim terveellä järjellä tarkoitan sitä, että ymmärrän, että vanhemmat kuolevat joskus ym, mikä kuuluu elämään.
Vierailija kirjoitti:
On. Minulla on joustavuutta asioiden suhteen ja ns tervettä järkeä. Ymmärrys siitä, että elämässä on vastoinkäymisiä ja niistä vain on selviydyttävä menemällä eteen päin eikä voi stopata siihen yhteen paikkaan. Esim terveellä järjellä tarkoitan sitä, että ymmärrän, että vanhemmat kuolevat joskus ym, mikä kuuluu elämään.
Riippuuhan tämä olosuhteistakin. En sanoisi äitinsä yllättäen 19-vuotiaana menettäneelle ystävälleni, että pitää vain mennä eteenpäin, vanhemmat nyt vaan kuolee joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuuhan tämä olosuhteistakin. En sanoisi äitinsä yllättäen 19-vuotiaana menettäneelle ystävälleni, että pitää vain mennä eteenpäin, vanhemmat nyt vaan kuolee joskus.
Resilienssi on se ihmisen oma tunne palautumiskyky vaikeista asioista. Joku 19v voi musertua täysin ja olla ihan hukassa. Toinen taas selviytyy pienen suremisen kanssa ja jatkaa heti opintojaan ja pystyy keskittymään. Resilienssi on sitä tietynlaista sopeutumista. Ei sitä toinen voi käskeä.
Olen. En ehkä kaikkein vaikeimpia asioita elämässä ole kohdannut mutta köyhästä lapsuudesta olen kasvanut itse itsensä huolehtivaksi aikuiseksi. Veli ei pystynyt samaan joten ainakin siihen nähden kestävämpi olen.
Kyllä on!
En jää tuleen makaamaan. Aina löytyy tie mennä eteenpäin ja jos yksi ovi sulkeutuu, toinen on uusi mahdollisuus.
Olen resilientimpi kuin kukaan kenet olen tavannut.
Olen, todella. Olen selviytynyt paljosta ja säilyttänyt elämäniloni.
Laitetaan onnistumaan, management by perkele!
Vierailija kirjoitti:
Olen resilientimpi kuin kukaan kenet olen tavannut.
mulla sama ominaisuus. olen tottunut siihen, ettei muilta voi vaatia samaa.
On paitsi jos kyse on tunteettomasta seksistä tai rumista seksikumppaneista :) tai rakkaudenkohteen menetyksestä
Ap olet löytänyt jostain uuden sanan taas ja luulet olevasi viisas ..tänään olet tunkenut tuon sanan muuallekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi on se ihmisen oma tunne palautumiskyky vaikeista asioista. Joku 19v voi musertua täysin ja olla ihan hukassa. Toinen taas selviytyy pienen suremisen kanssa ja jatkaa heti opintojaan ja pystyy keskittymään. Resilienssi on sitä tietynlaista sopeutumista. Ei sitä toinen voi käskeä.&nbs
Kyllä ne kokemuksetkin väistämättä vaikuttaa. On täysin eri asia esimerkiksi jäädä nipinnapin täysikäisenä täysin yksin menetettyään ainoan vanhempansa, siihen lisäksi taloushuolet ja traumaattinen nuoruus, kuin elää perushyvä ja yltäkylläinen lapsuus ja nuoruus ja sitten kokea vanhempien ero, mutta edelleen säilyttää kaikki muu tuki ja turva.
Voi ne kokemukset vaikuttaa. Kaikki ihmiset kokevat traumoja, mutta suurin osa niistä selviytyy. Osa paremmin, osa huonommin. Osa ei edes koe traumaksi sellaista minkä toinen kokee. Asenne elämään ja huonoihin kokemuksiin on erilainen. Asiat otetaan vastaan ja eletään.
En, olen kameleontti.